Kirjoittaja Aihe: Mopon tunnistamista.  (Luettu 6408 kertaa)

Joulukuu 26, 2014, 15:37:48 ip
Luettu 6408 kertaa

Timo Ruuska

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi kaikille foorumilaisille !!
Osaatteko auttaa mikä mopo ja malli kyseessä?
Kyseessä isäni ja hänen veljensä mukaan Panther mopo ja vuosimalli olisi noin -58
Googlen kuvahaulla löytyy kyllä lähelle samanlaisia mutta en löydä yhtään samanlaista.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 26, 2014, 15:42:29 ip kirjoittanut Timo Ruuska »
3 x Italjet jc5c, 4 x Helkama Raisu, Helkama AX, Suzuki PV, Yamaha DT 125R, Honda cbr 125.

Joulukuu 26, 2014, 15:41:55 ip
Vastaus #1

Timo Ruuska

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuva otettu puhelimella paperikuvasta jossa mopo noin 2cm leveä, parempaa en saanut. Kissa kävelee poikittain olevilla tikkailla eikä etutavaratelineellä niinkuin itse ensin katsoin  :)
3 x Italjet jc5c, 4 x Helkama Raisu, Helkama AX, Suzuki PV, Yamaha DT 125R, Honda cbr 125.

Joulukuu 26, 2014, 16:07:05 ip
Vastaus #2

Heimo Harju

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka.
Kyllähän tuo näyttäisi pantteri olevan.Kokeileppa haulla Kone Ja Terä Panther & Jaguar

Joulukuu 26, 2014, 16:23:39 ip
Vastaus #3

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
< -83 Raisu
     Samoha

Joulukuu 26, 2014, 16:34:18 ip
Vastaus #4

Timo Ruuska

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No siihen ei kauan mennyt !! 8)

Kyseessä kaiketi aika harvinainen malli. Sikäli kiintoisaa että tuo vanha linkittämäni kuva kuvani on otettu aikoinaan Lahdessa ja tuon entisöidyn mopon otsikossa lukee "projektit.Lahti".

Voisko olla sama mopedi ?

Isä ja sen veli sanoi että ei muista kellään nähneen samanlaista ja että tuollaiset isolokasuojaiset oli ei olleet todellakaan muodissa silloin, mutta heidän piti sellaisella kouluun ajaa  ;D

Joulukuu 26, 2014, 16:37:32 ip
Vastaus #5

Timo Ruuska

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisin erittäin kiinnostunut ottamaan yhteyttä mopon omistajaan. Onko kellään tietoa omistajasta?

Joulukuu 26, 2014, 17:52:13 ip
Vastaus #6

Jari Vanhanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisin erittäin kiinnostunut ottamaan yhteyttä mopon omistajaan. Onko kellään tietoa omistajasta?

Omistaja löytyy myös tältä Foorumilta.Jos hän ei huomaa,niin pyydän otamaan yhteyttä.
< -83 Raisu
     Samoha

Joulukuu 26, 2014, 18:40:59 ip
Vastaus #7

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Melkeen heittääsin 59 -puolelle tuon vuosimallin. Mulla oli samanmoinen raato joskus punaisella rungolla ja valkoisella tankilla.
Tuossa kuvatuksia, joita joskus keräilin noista Peto -kuvatuksista.
http://picasaweb.google.com/103903944225016590520/PetoTuoteMopot19551964#

Joulukuu 26, 2014, 19:40:09 ip
Vastaus #8

Timo Ruuska

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Joulukuu 26, 2014, 21:10:42 ip
Vastaus #9

Markku Ruuska

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen tuon Timon isä, siis sillä Pantherilla aikoinaan muutaman kerran otsan ja polvet ruvelle ajanut, ja nyt siis mopoveteraani ilman mopoa.

Nuo mopothan olivat paljon muuta kuin ajokit nykyaikana. Isä sen osti tosi tarpeeseen, kun oli tahkonnut 8 kilometrin työmatkaa polkupyörällä pakkasessa jo vuosikausia. Mopo oli muistini mukaan ollut palkintona pääsylipun lunastaneiden kesken Salpausselän kisoissa keväällä 1959, mutta jäänyt lunastamatta. Se siirtyi kesällä myyntiin johonkin Lahden urheiluliikkeistä, josta isä sen sitten sai "halvalla". Siis investointihan oli valtava betonityömiehelle. Olin silloin 10 v, mutta muistan kyllä tapauksen olleen merkittävä.

Sitten vuonna 1965 isä osti ensimmäisen auton, punaisen Simca tonnin. Joita sitten tuli perheeseen isälle, minulle ja veljelleni useita kappaleita vuosien varrella. Tuolloin sitten minä sain mopon käyttööni. Timo viittasi siihen, että tuo Panther herätti hieman alemmuudentunteita, mutta suurin syyhän oli tuo niittokoneen penkki, kun muilla oli jo sporttiset pitkät satulat. Siitä tuli kuitteja koko ajan. Ja toinen asia on oikeastaan teille Panther-asiantuntijoille myös kysymyksen arvoinen. Minun muistini mukaan meidän mopossa oli 1,25 hvn Sachs, ei siis 1,5! Se oli aivan kauheaa, Kun kaikilla oli tehokkaampi 1,5 hvn Puch tai Sachs! En kyllä mainostanut sitä hirveästi. Voisiko muistikuva pitää paikkansa?

Velipoika, joka oli 7 vuotta nuorempi, (kuvassakin, kissan nimi oli Kirre), peri sitten mopon ja ajoi siihen lisää kilometrejä. Kunnes myi sen kaverilleen muutamalla kymmenellä markalla! Sitä on sitten kaduttu porukalla vuosikymmeniä. Olisihan se aika jännää, jos jostain tällainen siniharmaa Panther löytyisi. Ja Simca tonniakin on niin ikävä.

Joulukuu 26, 2014, 21:35:19 ip
Vastaus #10

Ari Hietajärvi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alussa noi oli 1,25 hv ja 59 pikkuhiljaa tais tulla 1,5 hv koneiset. Sama päti muihinkin Sachsia käyttäviin merkkeihin.