Kirjoittaja Aihe: Älä tee näin: Tuontiajoneuvon rekisteröinti mahdollisimman hankalasti  (Luettu 17448 kertaa)

Joulukuu 15, 2014, 12:02:20 ip
Vastaus #15

rauno yrjölä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Työtön yrittäjä / Eläkeläinen
Minulla kaksi pyörää laitettu kilpiin niin, että varsinaisen maahantuonnin tullauksen on hoitanut eri henkilö kuin minä. Minä olen tehnyt autoveroilmoituksen ja ollut verovelvollinen autoveroon. Ongelmia rekisteröinnissä ei ole ollut. 
Valtiontalouden kannalta autoveroon pitäisi määrätä minimimaksu, joka kattaa kulut. Reilun kympin verolla niitä ei kateta. Tai sitten vapauttaa vanhat veroista kokonaan.
                                    Joo ehdotankin hinnaksi 500€  . että saadaan tälle tuiki tarpeellisille virkamies määrälle asiallinen toimeen tulo  :P

Joulukuu 15, 2014, 12:37:33 ip
Vastaus #16

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varmaankin aika lähelle mennyt arvio kustannuksista, kun huomioi sen paperinivaskan, joka tuli 13 euron laskun ohessa  :D. Arviointilautakunnan lausuntoa yms. Veronmaksajana ei voi kuin ihmetellä, miten paljon jonninjoutavaa työtä tässä maassa tehdään.

Joulukuu 15, 2014, 13:11:18 ip
Vastaus #17

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllähän virkamiehen täytyy saada pitää suojatyöpaikkansa, vaikka EU vähensikin muun tullauksen tarvetta :D
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Joulukuu 15, 2014, 22:51:37 ip
Vastaus #18

Toni Alaranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onpas outoa; Itse rekisteröin wanhan pyörän tänä syksynä, jossa tullit on maksettu suomeen tuonnin aikoihin eli 90-luvun alkupuolella (olikohan -94?) ja eri tyyppi kuin minä. ensin nikoittelua katsastusaseman rouvalle aiheutti, kun asiasta ei löytynyt tietoa tullin sähköisestä rekisteristä (nykyään katsovat että tullit on maksettu tietokoneelta ennenkuin voivat jatkaa rekisteröintiä, jos tämä puuttuu asia keskeytetään kunnes tullit on maksettu). No, papereissani oli lyöty leimasimella tulliviranomaisen puumerkki "maksettu" kohtaan. jonka avuliaasti näytin sormella kassatädille. No, hieman kylmäkiskoisesti hän ilmoitti että pitää vielä faksata kuva Trafille (vai tullille) ja saada hyväksyntä, että tule myöhemmin uudestaan takaisin. No, 1,5 tunnin kuluttua oli uudet kilvet mukanani. Eli ei se aina ole hankalaa. Itse asiassa näitä kun olen rekisterikatsastellut, ja jos on tullut ongelmia (vaaditaan järjettömiä omistajahistorioiden selvityksiä ym.) Niin lampsii toiselle asemalle ja hommat hoituu :)

Joulukuu 16, 2014, 19:07:36 ip
Vastaus #19

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tonilla sama tilanne kuin minullakin. Tässä nyt sekoitetaan tullausta ja autoverotusta. Tuolloin 90-luvun alussa on siis maksettu tuontitulli ja ALV, jonka maksusta leima todisteena.

Tammikuu 15, 2015, 21:52:05 ip
Vastaus #20

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Tässä välillä on juolahtanut mieleen että tuottaisi vanhemman, + 50 v. hd:n usasta. Paperit, eli title, pitää toki löytyä, sillä muuten loppuu suomeen rekisteröinti alkuunsa. Tämä on tiedossa, mutta mites nämä loput suomen viranomais tulkinnat nykyään menee?
Olen silloin  tällöin koittanut lueskella internetin ihmeellisestä maailmasta tuota usan tuonti hommaa. Niitä tarinoita kun näyttää löytyvän vuosien varsilta, ja niin monenlaisia että ei noista ota enää kukaan selvää mikä on se tämän päivän virallinen totuus ja käytäntö.

Onkohan jollakin oikein virallista, ja sitä käytännön kokemusta että mitä mahtaa olla odotettavissa? Ja onko ylipäätään edes järkeä lähteä tuohon tuonti hommaan?

Tammikuu 15, 2015, 22:45:55 ip
Vastaus #21

Jukka Penttilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä välillä on juolahtanut mieleen että tuottaisi vanhemman, + 50 v. hd:n usasta. Paperit, eli title, pitää toki löytyä, sillä muuten loppuu suomeen rekisteröinti alkuunsa. Tämä on tiedossa, mutta mites nämä loput suomen viranomais tulkinnat nykyään menee?
Olen silloin  tällöin koittanut lueskella internetin ihmeellisestä maailmasta tuota usan tuonti hommaa. Niitä tarinoita kun näyttää löytyvän vuosien varsilta, ja niin monenlaisia että ei noista ota enää kukaan selvää mikä on se tämän päivän virallinen totuus ja käytäntö.

Onkohan jollakin oikein virallista, ja sitä käytännön kokemusta että mitä mahtaa olla odotettavissa? Ja onko ylipäätään edes järkeä lähteä tuohon tuonti hommaan?

Koska asun Ruotsissa, voin vain kertoa miten se täällä menee. Ostat yörän Jenkkilästä, maksat sen, joku vie jonnekkin missä se pistetään tullauksen jälkeen konttiin. kun kontti on on Suomessa, huolintaliike hoitaa tullaukset plus muut asiat, Kyllä siinä on jonkin verran työta, muttaa kun asiat hallitsee niin kaikkii toimii.

Mutta suomalaisilla on apuri jenkkilässä http://www.benzboy.com/

t. jukka 
No, tässä sitä mennään jonnekin tulevaisuuteen, 2-pyöräiset jää vain harrastukseksi, vähintään 3-pyöräinen pitää olla alla jos meinaa pystysä pysyä, ei voi mittään.

Tammikuu 16, 2015, 09:50:16 ap
Vastaus #22

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Minä ostin USA:sta kolme-neljä vuotta sitten -85 Hondan. Oston jälkeen myyjä toimitti pyörän Falcont:in varastoon (juuri ennen laivauspäivää, ettei tullut varastointikustannuksia), joka sitten hoiti rahdin ja tullauksen. Ei ihan ilmaista mutta suomeen tuli. Itse touhusin rahdin firman kotipaikalta Kajaaniin. Rekisteröinnissä ei ollut mitään kummallista, katsastuksessa katsottiin akseliväli ja suurin leveys. Jos itse hoidat tullauksen, voi paperisota olla hiukan suurempi, mutta tehtävissä.
Firma löytyy netistä, ihan ok kuva jäi toiminnasta. Ja onhan noita muitakin kuten Jukka linkitti.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001