Kirjoittaja Aihe: Eläkepommin pelko?  (Luettu 15402 kertaa)

Joulukuu 09, 2014, 08:57:56 ap
Luettu 15402 kertaa

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pitäiskös sitä olla huolissaan eläkepommista?Ei kai,eläkkeet kun on niin pieniä.
Mutta eilen sanottiin aamu-tv.ssa että Suomessa työskentelee jo 900 000 henkilöä asiantuntijatehtävissä ja määrä on noussut viime vuosien aikana yhä nopeammin.
Asiantuntijapommiko meitä uhkaakin?Kuinka suuri pamaus siitä tulee?

Joulukuu 09, 2014, 09:25:19 ap
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ajattele miten hyvä on duunarin painaa duunia, kun aina on asiantuntija lähellä, jolta kysyä tarvittaessa neuvoa...

Kun ei tule eläkettä, niin ei tule pommiakaan. Näin mie sen olen funtsinut.
Minulla olisi vielä 25v työelämässä ja olen jo vuosia sitten asennoitunut niin, että en tule saamaan senttiäkään eläkettä, koska eläkejärjestelmä on romahtanut siihen mennessä.
Nyt kerätään maallista mammonaa, jonka kanssa sitten vanhetaan, jos niin pitkälle yleensä edes päästään.
Eläke on siis niin iso, kuin vain jaksaa itse säästää 8)
Mihinkään eläkevakuutuksiin en rahojani laita, koska en koe niitä järkeviksi.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 09, 2014, 09:42:17 ap
Vastaus #2

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
olen jo vuosia sitten asennoitunut niin, että en tule saamaan senttiäkään eläkettä, koska eläkejärjestelmä on romahtanut siihen mennessä.

Vähän on samat olleet odotukset minullakin. Maailmassa on tällä hetkellä viitteitä hyvästä, mutta yhtä lailla myös ikävästä tulevaisuudesta. Ajan myötähän sen näkee miten käy, hankala näitä juttuja on ennustaa. Aikomus on tässä eläkeasiassa pelata jokseenkin varman päälle.

Työvuosia minulla on vielä runsaasti edessä, että kyllä tässä tienaamaan ehtii. Vielä kun olisi paremmin niitä töitä, että saisi jotain mitä sinne sukan varteen sulloa. Onhan minulla jo IC tulevaa ajatellen. Siinä on raha kiinni niin tiukasti että ei irti lähde.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Joulukuu 09, 2014, 10:43:01 ap
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Eikös ne eläkekertymät/laskelmat tule postista melkein jokavuosi,siitähän sen näkee paljonko saa kuussa eläkettä sitten kun saa.
Meinaatteko että ne rahat katoaa jonnekkin jotka on jo ansaittu?

Minä en ole ollut huolissani ainakaan muusta kuin että sitä kertyy nykyisin aika heikosti silloin kun ei ole töissä.
Ja tietysti se että alle 23 vuotiaana ansaitut työsuhteet ei kartuta eläkettä,eikös se niin ollut? Mutta jokatapauksessa,se puute on jo sulatettu vuosia sitten..

Joulukuu 09, 2014, 11:24:57 ap
Vastaus #4

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
En tiä muuta kun että ens keväänä meinaan jäärä nauttimaan ansaitsemastani eläkkeestä kun tulee eläkkeeseen oikeuttava ikä täyteen. Saa ny nährä tarviiko olla joku kuukausi pirempään tän elinkaarijutun takia mutta ens keväänä kumminkin.
HANE

Joulukuu 09, 2014, 11:25:19 ap
Vastaus #5

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Eikös ne eläkekertymät/laskelmat tule postista melkein jokavuosi,siitähän sen näkee paljonko saa kuussa eläkettä sitten kun saa.
Meinaatteko että ne rahat katoaa jonnekkin jotka on jo ansaittu?
KYLLÄ meinaan, vai onko ne sinulla jossain turvallisessa paikassa. Otappa selvää..

Arvelinkin että sitä tuolla pommilla tarkoitetaan ;)
En ole katsonut kenellä rahat tällähetkellä on.Aikasemmin oli pörssisalkuissa varmaan suuri osa ainakin.

Hyvä kumminkin herätellä ihmisiä.Ei moni ole huolissaan/tule ajatelleeksi.

ps. kai ne rahat on tuolla.Ainakin kasvaneet korkoa 10% viimevuonna  ;D

http://vuosikertomus.ilmarinen.fi/vastuu-sijoitustoiminnasta/katsaus-sijoitusvuoteen/
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2014, 11:31:44 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Joulukuu 09, 2014, 11:57:51 ap
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Joulukuu 09, 2014, 12:04:28 ip
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Minulla ei ole tosiaankaan huolia mutta ei myöskään odotuksia tuon "pommin" suhteen. Omillani olen mennyt tähänkin asti.

Mutta tosiaankin se haitta asiassa on että opiskelusta ei eläke kerry. Aiemminhan oli niin että eläke laskettiin työuran loppupään tuloista. Se suosi kauan opiskelleita jos pääsivät hyville palkoille.

Näinhän se meni.Muistan kun faijakin aikoinaan "järjesteli" putken niin että työnantaja alkoi maksaa korotettua palkkaa viimeiset 3 vuotta jotta kertyisi tukevampi eläke.Näin sitä kohdeltiin työntekijöitä..monet tekivät tarkoituksellisesti kovempia urakoita ja päivärahahommia loppuvuodet tämän vuoksi.Tosin sitä en muista kerryttikö päiväraha eläkettä kun se on ollut verovapaa tulo aina.Mutta urakoiden ottaminen tuntipalkkalaisilla oli yksi keino.

Onko toisaan noin ettei opiskelusta yhtään kerry eläkettä kun nykyään työmarkkinatuestakin taitaa kertyä hiukkasen,muutoksen jälkeen..

ps. Ilmariselta lainattua: Opiskelusta ja lapsen kotihoidosta eläke lasketaan käyttäen ansiona 706,87 euroa kuukaudessa (2014).
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2014, 12:07:48 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Joulukuu 09, 2014, 13:34:40 ip
Vastaus #8

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Edit. Heh. " eläkkeet kasvaa 10 prossan korkoa.."  "ottasko avobemarin vai vuokraisko koko yläkerroksen tästä keskustan talosta eläkefirman laskuun"  :(

Voi kun se oliskin niin  :)

Eläkepääoma kasvaa korkoa,eläkekertymä ei.
Juurikin sen pommiuhan vuoksi meidän massit ei makaa missään pitkäaikaisela pankkitilillä(esim)nykyään.
Ne on sijoitettu vastuullisesti(ESG):

http://vuosikertomus.ilmarinen.fi/vastuu-sijoitustoiminnasta/vastuullinen-sijoitustoiminta/

Joulukuu 09, 2014, 17:44:21 ip
Vastaus #9

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Raatakaa ny vaan että mä saan eläkkeeni, 6V sitten sillä sai kaupastakin jotain. Ny ei saa kuin sääliä.

Joulukuu 09, 2014, 18:07:15 ip
Vastaus #10

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin,en minä eläkkeistä huolissani ollut,vaan siitä kuka perkele maksaa nuo kaikki asiantuntijat.

Joulukuu 09, 2014, 18:54:54 ip
Vastaus #11

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Raatakaa ny vaan että mä saan eläkkeeni, 6V sitten sillä sai kaupastakin jotain. Ny ei saa kuin sääliä.

Minusta on tullu vanhemmiten voimamies. Poikasena ei jaksanu kantaa kaupasta satasen ostoksia, nyt jaksaa ihan hyvin.

Joulukuu 09, 2014, 21:50:04 ip
Vastaus #12

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Niin,en minä eläkkeistä huolissani ollut,vaan siitä kuka perkele maksaa nuo kaikki asiantuntijat.

Asiantuntijatehtäviksi katsotaan nykyään aika monenlaiset hommat. Niinku ny vaikka mekaniikka- hydrauliikka- ja sähkösuunnittelijat, lujuuslaskijat, ohjelmoijat tuotetukiväki ym. Eli niinku me insinöörit. Ei kai mekään kaikkien mielestä tuottavaa työtä tehdä mutta väitän että vaikka olisi porukka kuinka nohevia kirvesmiehiä ja levyseppiä tahansa niin saattaisi jäädä kännykkä, metsäkone, kaivoskone, konttinosturi tai paperikone tekemättä jos ei sitä ole semmoinen asiantuntija-elättiporukka ensin suunnitellut ja piirrellyt, pureksinut kokonaisuudet sopiviksi osiksi ja sitten ohjeistanut ja valvonut että tuottavan työn tekijät tekevät työnsä niin että tuotetaan muutakin kuin sutta. Eikä ne koneen pelkät raudat mihinkään riitä, tarvitaan taas asiantuntija luomaan loitsut tietokoneeseen ja puhaltamaan laitos henkiin. Sama homma ruokateollisuudessa, niitä hassuhattuisia tätejä tarvitaan maksalaatikkolinjalla, mutta joku asiantuntijaporukka on enste tehnyt sen linjan ja ne vermeet joilla rusinat ja muut emmeet, alumiinivuoat ja pahvikannet syntyy ja kulkee oikeaan paikkaan (kuormureilla jotka joku asiantuntijaporukka...jne). Sama juttu vähän joka paikassa muuallakin. Vaikkaniinkuny nämä tietsikat ja netti, joku asiantuntija näitäkin kunnossa pitää.

Niin että se taitaa olla mieluiten nuo ulkomaiset mutta miksei kotimaisetkin kuluttaja- ja investointituotteita ostavat asiakkaat jotka meidän liksat maksaa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 09, 2014, 22:47:08 ip
Vastaus #13

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta

Eli niinku me insinöörit. Ei kai mekään kaikkien mielestä tuottavaa työtä tehdä mutta väitän että vaikka olisi porukka kuinka nohevia kirvesmiehiä ja levyseppiä tahansa niin saattaisi jäädä metsäkone tekemättä jos ei sitä ole semmoinen asiantuntija-elättiporukka ensin suunnitellut ja piirrellyt, pureksinut kokonaisuudet sopiviksi osiksi ja sitten ohjeistanut ja valvonut että tuottavan työn tekijät tekevät työnsä niin että tuotetaan muutakin kuin sutta. Eikä ne koneen pelkät raudat mihinkään riitä, tarvitaan taas asiantuntija luomaan loitsut tietokoneeseen ja puhaltamaan laitos henkiin.

Niinpä.   ::)

Kalle Einari Vidgrén 1943 Vieremä – 26. lokakuuta 2010 vieremäläisen metsäkoneyritys Ponssen perustaja.
Ennen Ponssen perustamista vuonna 1970 hän toimi metsurina. Hän perusti konepajan, koska ei ollut tyytyväinen saatavilla olleisiin metsätraktoreihin.
-pena-

Joulukuu 09, 2014, 23:03:43 ip
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit

Eli niinku me insinöörit. Ei kai mekään kaikkien mielestä tuottavaa työtä tehdä mutta väitän että vaikka olisi porukka kuinka nohevia kirvesmiehiä ja levyseppiä tahansa niin saattaisi jäädä metsäkone tekemättä jos ei sitä ole semmoinen asiantuntija-elättiporukka ensin suunnitellut ja piirrellyt, pureksinut kokonaisuudet sopiviksi osiksi ja sitten ohjeistanut ja valvonut että tuottavan työn tekijät tekevät työnsä niin että tuotetaan muutakin kuin sutta. Eikä ne koneen pelkät raudat mihinkään riitä, tarvitaan taas asiantuntija luomaan loitsut tietokoneeseen ja puhaltamaan laitos henkiin.

Niinpä.   ::)

Kalle Einari Vidgrén 1943 Vieremä – 26. lokakuuta 2010 vieremäläisen metsäkoneyritys Ponssen perustaja.
Ennen Ponssen perustamista vuonna 1970 hän toimi metsurina. Hän perusti konepajan, koska ei ollut tyytyväinen saatavilla olleisiin metsätraktoreihin.

Einari oli ehdottomasti asiantuntija, vaikkei insinööri ollutkaan :) Ja reilu 40 vuotta sitten pystyi hitsaustaitoinen metsuri varmasti rakentamaan (omasta mielestään) paremman metsäkoneen kuin vaikka kokkumi, timberjack tai Valmet. Ei Einarikaan kuitenkaan tainnut ekan koneensa ihan jokaista dieselmoottorin yksityiskohtaa, pumppua, hydrauliventtiiliä saati sylinterin stefaa ihan itte kehittää, ja oisko ostanut raudatkin valmiina palkinpätkinä. Kunnioitettava saavutus yhtäkaikki.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”