Dodiin!
Kerkesin jo tuonne Sepon "Ajomopo"-ketjuun huutelemaan eräästä Tunturista, joka olisi tarkoitus herätellä henkiin ensi kesän päristelyä silmälläpitäen. Tunti sitten haalasin mopon omalle verstaalle tarkempaan syyniin. Tää on mulle ensimmäinen ns. "pappa", sillä kokemus Tuntureista rajoittuu 80' Cityyn ja 73' kovakromisporttiin. Kummankaan konetta en käyttänyt auki, joten tuollaisen Puchin anatomia on toistaiseksi melko hepreaa -- ja sen tulkintaan tulen kaipaamaan apua.
Pidän tähän ketjuun pientä päiväkirjaa omista turailuista tuon mopon parissa, niin ei tarvitse jokaisen ongelman edessä aloittaa uutta ketjua. Saa kommentoida, kertoa mielipiteitä ja kokemuksia, antaa neuvoja ja vinkkejä, viisastella ja vitsailla.
Ens alkuun muutama yleiskuva mopedin ulkoisesta habituksesta:

Tuo paikallaan oleva moottori on minulle mysteeri. Lohkojen läpi menee samanlainen akseli kuin pedaaleilla varustetussa moottorissa, mutta vain kytkimen puolella on käynnistyspoljin. Se mikä tässä herättää kummastusta on se, että polkimesta pitää potkaista
eteenpäin. Vauhtipyörän puolella konetta on jonkinlainen jousisysteemi, mikä kyllä minun silmään näyttää "vähän" tee-se-itse-patentilta. Seuraa pari fotoa:
Kytkinkopan puolella on tällainen kampi:

Ja se toisen puolen jousipatentti:

Ja yleiskuva moottorista:

Ossaako joku kertoa mikä moottori tämä on, vai onko jonkun omia patentteja? Moottori pyörii käytännössä niinkuin pedaaleilla oleva, mutta mikähän tuo "kickstart" patentti on.
Entä poltetaanko mut roviolla syytettynä kerettiläisyydestä jos aion hieroa tästä aihiosta Tunturiin soivan koneen? Ilmeisesti kahdella käsivaihteella oleva kone, mutta onko puhallin vai ajoviimajäähdytteinen? Pyörii todella jouhevasti, toisin kuin tuo toinen, joten ajattelin että ajomopoon ois viisain ruveta tekemään pataa tästä.

Varmasti kyselin tyhmiä mutta jostain se on alotettava