Kirjoittaja Aihe: Kantakortin metsästys valmistenumerolla  (Luettu 13168 kertaa)

Joulukuu 03, 2014, 14:37:23 ip
Luettu 13168 kertaa

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko vinkkiä, kuinka jatkaa kadoksissa oleva Jawan kantakortin etsintää. Kelpaa myös hyvä vinkki, kuinka saada vanha moottoripyörä rekisteriin ilman kantakorttia. Omistan moottoripyörän, joka saamani tiedon mukaan on ollut rekisterissä viimeksi vuonna 1966 tai 1967. Trafin mukaan valmistenumerolla (http://www.trafi.fi/tietopalvelut/trafin_rekisterit/ajoneuvotiedot/ajoneuvotiedot_asiakirjapalveluna) löytyy tiedot vuodesta 1975 jälkeen ja rekisteritunnuksella vuodesta 1966 alkaen. Rekisteritunnusta en tiedä, joten Trafilta en tietoa pyörästä saa.

Tiedän, että pyörä on ollut rekisteröitynä Kuopion läänin alueella, mutta kantakorttia ei löytynyt paikallisen SAHK -kerhon arkistosta.

Lisäksi täällä mainitaan: http://wiki.narc.fi/portti/index.php/Ajoneuvojen_rekister%C3%B6intiin_liittyv%C3%A4t_asiakirjat "Kortistot vuodesta 1966 eteenpäin löytyvät pääosin Ajoneuvohallintokeskuksen arkistosta". Joten voiko oikeasti olla, että mikäli vuosina 66-74 rekisterissä olleeseen ajoneuvoon on pakko tietää alkuperäinen rekisterinumero, jotta sen saa takaisin kilpiin? Tämä siksi, koska valmistenumerolla ei löydä tietoja 1966-1975 väliseltä ajalta, vaan pitäisi tietää rekisteritunnus.

Jostain olin lukevinani, että Skoda -autolla on yhä tallessa lista maahantuoduista Jawa -moottoripyöristä, josta saisi tiedon, että pyörä on uutena tuotu Suomeen. Jos tämä pitää paikkansa, voisiko Skoda -auton toimittama todistus riittää rekisteröintiin?

Joulukuu 05, 2014, 13:46:43 ip
Vastaus #1

vesa laakko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro,hain omaan pyörään trafilta valmistenumeron perusteella tietoja, löyty tietoja 70 luvulta ,mutta käyttöönotto päivää niissä ei ollu,se kai on ongelma kun pyörä pitäs rekisteröidäki jollain päivämäärällä?? Kantakorttia kyselin kans mobilian kautta,ei oo kuulunu vielä mitää. Olen ymmärtänyt että pyörän saa rekisteröityä jos luovareita on tarpeeksi pitkältä ajalta ja voidaan todeta että pyörä on suomi pyörä. Yhteen jawaan sain tullaustiedot skoda maahantuojan kautta,siihenkään pyörään ei ollu papereita,eikä trafista löytyny mitään. Tosin selvittelin 60 luvulle asti entisiä omistajia,ja sain luovarit heiltäja pyörän kilpiin helposti sitte. t vesku

Joulukuu 10, 2014, 11:43:26 ap
Vastaus #2

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eilen tuli Trafilta kirje, jossa ilmoitettiin, kuten tiedossani olikin, että runkonumerolla ei löydy tietoja sieltä. Kirjeessä mainittiin myös, että jos ajoneuvo halutaan rekisteröidä, tulee olla 10 vuoden omistusoikeusselvitys ja lupa tullilta. Eli siitä päätellen, ajoneuvon rekisteröintiin on Trafin lupa, kunhan edellämainitut kaksi ehtoa täyttyy.

Kuinkahan ja mistä tullin lupa rekisteröintiin oikein kysytään?

Joulukuu 10, 2014, 12:11:55 ip
Vastaus #3

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Haet siihen autoveropäätöksen tullilta (konttorin paikka riippuu asuinpaikastasi) ja sillä voit sen rekisteröirä kun olet maksanut autoveron, niin mullakin oli kun trafilla ei ollu tiatoo motskaristani. Autovero oli mun tapauksessa 36 centtii, jota ei tartte maksaa koska on alle 10€.

Joulukuu 10, 2014, 12:15:28 ip
Vastaus #4

Pauli Piirainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös silloin katsasteta uutena, valmistusvuodesta riippumatta ja  se voi tökätä päästöihin.Näin ainakin minulle konttorilla kertoivat.

Joulukuu 10, 2014, 13:52:20 ip
Vastaus #5

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ne mulle mitää uutena katsastamisesta puhunu, näkihän sen heti ettei kyseessä ole uus motskari vaan liki 60v.  ;)
Tosiaan en tiärä syytä miksi ei puhunu mitään uutena katsastuksesta, tosin sanoin että trafi on hukannu paperit siitä ja että on ollu rekisterissä suamessa aiemmin.

Joulukuu 10, 2014, 16:15:17 ip
Vastaus #6

Pauli Piirainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo ei pyrän tarvitse uusi olla, mutta jos ei ole näyttöä että on aiemmin ollut rekisterissä, katsastetaan uutena.

Joulukuu 10, 2014, 19:00:02 ip
Vastaus #7

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ilmeisesti sitten suullinen näyttö riitti ettei katsastettu uutena, hyvä niin että homma hoitui nätisti. Siinä olis voinu olla tekemistä kun ei oo kantakorttia eikä trafi tiärä siitä mitään. Valokuvaakaan ei ollut jäljellä josta olis nähny rekkarin siällä mistä motskarin hain, eikä kukaan muistanu mikä se oli. 30 vuatta navetan vintillä unohrettuna, ei ihme ettei enään muisteta rekisteriä.

Joulukuu 11, 2014, 13:35:47 ip
Vastaus #8

Juhani Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Yleensähän maalla paperit pidetään tallessa siinä piirongin vasemmassa ylälaatikossa.  :D

Joulukuu 11, 2014, 15:23:28 ip
Vastaus #9

thorolf priester

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei siitä niin montaa vuotta ole kulunut kun yhden kovia nähneen Arielin jämät raahasin kotiin ja otin siitä kameralla kuvat kummaltakin puolelta. Kirjoitin historiikin, eli sen minkä mulle oli myyjä kertonut ja tämän kuvien kanssa esitin katsastusinsinöörille joka totesi, että on selvä tapaus. Niillä se sitten rekisteröitiin.
Tallissa muutama Ariel

Joulukuu 11, 2014, 17:45:23 ip
Vastaus #10

vesa laakko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei siitä niin montaa vuotta ole kulunut kun yhden kovia nähneen Arielin jämät raahasin kotiin ja otin siitä kameralla kuvat kummaltakin puolelta. Kirjoitin historiikin, eli sen minkä mulle oli myyjä kertonut ja tämän kuvien kanssa esitin katsastusinsinöörille joka totesi, että on selvä tapaus. Niillä se sitten rekisteröitiin.

Mitä se katastus laitto käyttöönotto päiväksi siihen arskan papruihin t vesa

Joulukuu 11, 2014, 19:23:34 ip
Vastaus #11

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulle laitettiin valmistusvuasi elikkä -55.

Joulukuu 11, 2014, 21:13:51 ip
Vastaus #12

Mika Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mites se käytännössä menee, koska pyöräni ei todellakaan ole katsastuskunnossa, niin papereiden saaminen? Olisi kiva tietää, ennenkuin enempi näkee vaivaa ja käyttää rahaa kunnostukseen tuo papereiden saaminen.

Ylemmästä kommentista päättelin, että pyörää ei tartteisi viedä konttorille. Pyörä käsittääkseni pitää katsastaa ensin, ennenkuin saa rekisteriin. Eli ennen pyörän kunnostusta en saa tietää saako siihen vielä kilpiä?

Joulukuu 16, 2014, 18:59:22 ip
Vastaus #13

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuskimpa thorolfikaan on pelkillä valokuvilla ja historiikilla Arieliinsa kilpeä saanut, ellei sitten ole naapurinmies katsastajana. Kyllä rekisteröinnin edellytys on rekisteröintikatsastus ja sitä kautta myös liikennekelpoinen kunto. Ainoa vaihtoehto on laittaa pyörä mahdollisimman edullisesti siihen kuntoon, että se on liikennekelpoinen.

Joulukuu 21, 2014, 14:56:54 ip
Vastaus #14

vesa laakko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ota kaikki dokumentit mukaan ja lompsi konttorille näyttään niitä, kyllä ne sanoo kelpaako rekisteröintiin vai ei, käy vaikka useammalla jos nihkeä suhtautuminen, näin minä tein yhen jawan paprujen kans :)