Kirjoittaja Aihe: Anitrolin käytöstä tankin puhdistuksessa  (Luettu 14293 kertaa)

Joulukuu 02, 2014, 17:13:14 ip
Luettu 14293 kertaa

Tapio Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Anitrolin (fosforihappoliuos) käytöstä tankin puhdistukseen on aikaisemmin ollut puhetta moneenkin otteeseen. Silti en löytänyt tietoa seuraaviin asioihin.
1. Pitääkö viimeisetkin bensatipat huuhdella tankista ennen Anitrolin annostusta tankkiin?
2. Pitääkö alumiinihana tiivisteineen ja bensakorkin kumitiiviste suojata käsittelyn ajaksi?
3. Jos vaikutusaika on tunteja, pitääkö tankkia käännellä koko ajan jos Anitrolia 20l. tankissa on 0.5-1 litraa vai riittääkö kääntely muutaman kerran käsittelyn aikana?
4. Jos Anitrol huuhdellaan pois vedellä kannattaako lopuksi poistaa vesi Sinolilla vai suojaako fosfaattikalvo nopealta uudelleenruostumiselta.

Joulukuu 03, 2014, 19:33:44 ip
Vastaus #1

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hana kannattaa irrottaa, jolloin myös tankin saa käytännössä tyhjäksi. Itse olen tulpannut bensakorkin aukon ilmastointiteipillä. Ensimmäiseen käsittelykertaan olen laittanut muttereita joukkoon, ja ravistellut tankkia aina välillä. Teräväsärmäinen hiekoitussepeli voisi olla vielä tehokkaampi. Tärkeätä on saada aine levittymään kaikille pinnoille, joten kääntely on välttämätöntä. Muutama desi ainetta riittää, eikä tarvitse koko aikaa käännellä, silloin tällöin riittää. Vettä voi käyttää, mutta ei viimeisellä käsittelykerralla. Sinol on toiminut hyvin, ei tule pienintäkään ruostehuntua.

Joulukuu 03, 2014, 19:42:22 ip
Vastaus #2

mika korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Fosforihappoja on erilaisia. Toiset vaatii huuhtelun ja toisten käytön jälkeen ei saa huuhdella.Kannattaa lukea ohjeista.
 Joka tapauksessa tankin käsittelyn jälkeen ei tankkiin saada jäädä ainakaan vettä. . Itse olen käyttänyt enemmän ainetta, kun olen tankkeja käsitellyt. Ja sekoittelu kannattaa.Mun mielestä muutamalla desillä ei tankkia käsitellä eikä yhdellä litrallakaan.
hana ei tykkää hyvää haposta eli joku toinen tulppa hanan paikalle tai huono hana.
GSX-R750 F, RG250FG GJ21C, RGV250 VJ22,, TZR125 2RH, TZR250 2MA *2and one barrel from RG500 HM31A and. . .Cagiva Freccias, Benelli Jarno
You can follow my swap tours and others happenings pics at #korppusahateam

Joulukuu 03, 2014, 20:56:30 ip
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
3. Jos vaikutusaika on tunteja, pitääkö tankkia käännellä koko ajan jos Anitrolia 20l. tankissa on 0.5-1 litraa vai riittääkö kääntely muutaman kerran käsittelyn aikana?

Kyllä kai sitä ainetta pitää olla kunnolla.20 l tankin kerran liotin niin ainetta oli 10 l eli puolet ettei tarvitse heilutella sitä.Tarkoitushan on että se on liotuksessa koko ajan.Ainakin ne pinnat jotka on ruosteessa.
Tosin käytin vain sitruunahappoa mutta liotusaika oli pitempi.Useita päiviä.En onnistunut saamaan pientä erää oikeaa  fosforihappoa,olis pitänyt ostaa 100 litraa raakaa tavaraa,se oli minimi tukussa.

Joulukuu 06, 2014, 10:51:31 ap
Vastaus #4

Tapio Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Motonetissa litran purkki Annitrolia maksaa 13.90€, joten kovin montaa litraa huuhteluun ei viitsi ostaa tai ainakin pääsee tuntipalkoille vaikka kävisi pienempää määrääkin kääntelemään useita kertoja tunnissa?? Voi olla, että jostain saa suurempia määriä edullisemmin.Riittää varmaan, että ruosteiset kohdat pysyvät märkänä, ei ehkä tarvise olla upoksissa. Kiitos hyvistä vinkeistä!

Joulukuu 06, 2014, 11:19:05 ap
Vastaus #5

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Motonetissa litran purkki Annitrolia maksaa 13.90€, joten kovin montaa litraa huuhteluun ei viitsi ostaa tai ainakin pääsee tuntipalkoille vaikka kävisi pienempää määrääkin kääntelemään useita kertoja tunnissa?? Voi olla, että jostain saa suurempia määriä edullisemmin.Riittää varmaan, että ruosteiset kohdat pysyvät märkänä, ei ehkä tarvise olla upoksissa. Kiitos hyvistä vinkeistä!

Minkävahvuista Motonetin aine mahtaa olla?

esim. Laspek myy 33 ja 85% vahvuisia aineita joita voi laimentaa vedellä.1.69kg/20€ tuo vahvempi happo.

http://www.laspek.com/tuotteet.html?id=2/164

Joulukuu 06, 2014, 15:34:18 ip
Vastaus #6

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos tankki on normaaliruosteessa eli että puhdastakin peltipintaa on näkyvissä, niin litralla putsaa parikin tankkia. Minun mielipide on, ettei sitruunahapolla ole tankin putsauksessa mitään virkaa.

Joulukuu 06, 2014, 17:35:24 ip
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Jos tankki on normaaliruosteessa eli että puhdastakin peltipintaa on näkyvissä, niin litralla putsaa parikin tankkia. Minun mielipide on, ettei sitruunahapolla ole tankin putsauksessa mitään virkaa.

JuuEi sitruunahapolla tee mitään.Tai sanotaan että teho on heikohko ja vaatii aikaa/kärsivällisyyttä.Aika pahasti ruostuneen moottorikelkan tankin sain kyllä riittävän puhtaaksi mutta lähti sieltä vielä pitkän aikaa paskaa ja tukki suodattimen alussa.Tankki oli seissyt n. 20 v merenrannalla.

Fosforihappoa vaan ei yhteen aikaan saanut niin helposti jokapuolelta Suomea.Nyt taas ehkä saa helpommin.
Sehän pitää laimentaa sitten ohjeen mukaan.Ja liuoksen voi käyttää uudestaan kun kaataa sen jotenkuten suodatettuna takaisin kanisteriin.
Jos hankkii sitä vahvempaa niin sitä tekee aika ison määrän jo(varmasti 10 tankin täyteen),eli ehkä turhaa.ja Motonestistä taitaa olla helpompi ostaa ja riittää sekin vaikka on laimeampaa.

Joulukuu 07, 2014, 18:38:52 ip
Vastaus #8

Tapio Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ruostetta on enimmäkseen tankin pohjassa ja joitakin laikkuja seinämillä. Puhdasta metallipintaa on ehkä 90% koko pinnasta.
Laspekin aine on varmaan suurempaan tarpeeseen edullisin vaihtoehto, mutta kokeilen aluksi Motonetin litran purkilla. Vahvuudesta ei ole tietoa. Kiitos hyvistä vinkeistä.

Joulukuu 08, 2014, 11:37:58 ap
Vastaus #9

Tapio Ikonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vielä viimeinen kysymys. Pitääkö tankin ulkopuolen maalipintaa varoa tai muuten käsitellä varoen, onhan kyse haposta??
Pakkauksen mukana tulee kyllä varmasti ohjeet, käyttöturvallisuustiedot jne. mutta kysynpähän kuitenkin kokeilleilta.

Joulukuu 08, 2014, 23:51:10 ip
Vastaus #10

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Fosforihappo ei vahingoita maalipintoja,mutta ei ole mitään syytä laittakkaan sitä maalipinnoille  :) (Edes vahingossa).