Kirjoittaja Aihe: Teknistä tietoa, kokemuksia kaivataan lynx 520 kelkasta  (Luettu 38310 kertaa)

Marraskuu 27, 2014, 20:41:13 ip
Luettu 38310 kertaa

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli ostettua kyseinen veteraani kelkka. Suoravetoinen pitkätelainen malli jossa penkin jatkeena tavaratila. Kelkka on käyntikuntoinen ja suht. Siisti. Sähköissä on sanomista, ei sammu kuin tulpanhatut irroittamalla. Virtalukolta on poikki kaksi johtoa,vilmeisesti sammutin johtokin. Valot kyllä pelaavat. Täytyisi saada vähän tietoa sähköpuolen sielun elämästä, ohjekirjakin olisi hieno saada pdf.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2014, 20:58:21 ip kirjoittanut matti yli-ketola »
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Marraskuu 27, 2014, 21:18:21 ip
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Mielenkiintoinen toi vetosysteemi. Pitkässä kelkassa pakin puute on paha. Pitää aina miettii etukäteen mihin ja miten ajaa.

Mitäs kummaa vetosysteemissä?
Muuten onpa siisti kelkka,kuin ois uudempikin  :o
Imuäänenvaimennin ja lehtijousi kielii kuitenkin muusta..mulla ainakin tommoset on -71 mallisessa kotimaisessa..

ps.Ja hetkonen,miten kone ja kytkinkin näyttää samalta ?

Marraskuu 27, 2014, 21:20:45 ip
Vastaus #2

matti yli-ketola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pakin puute on on paha tällaisella puolikuntoisella kuskilla. Täytyy olla tarkkana kun kävelykin on hankalaa. Käykö ketjun voiteluun raivaussahan kulmavaihde vaseliini? Kotelon reijästä katsoessa näytti olevan vaseliinia kotelossa, saman näköistä kuin kulmavaihteisiin tulee.
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Marraskuu 27, 2014, 21:23:10 ip
Vastaus #3

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Käykö ketjun voiteluun raivaussahan kulmavaihde vaseliini? Kotelon reijästä katsoessa näytti olevan vaseliinia kotelossa, saman näköistä kuin kulmavaihteisiin tulee.

Eero tietää varmaan paremmin..mulla on kyllä jäykkää öljyä tuolla.Vaseliinin ja peräöljyn seoksesta joku esim Lehtimäen Teo puhunut..joka näitten isä on  ;)

Marraskuu 27, 2014, 21:58:58 ip
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Semmonen paikka kun kelkkalehti.com.Siellä nykyään lähes kaikki kelkkailijat(jotka nyt ylipäätään jotain nettikerhoa kaipaa).
Muita toimivia foorumeita ei enää oiken taida olla.Veteraanikelkat oli mutta siitä ei lopulta tullu mitään,aivan kuollu paikka nykyään.
Meinaan jos tarvii jotain kysyä noihin löytyy kyllä vastaus mihin vain,on sen veran yleinen kelkka aikoinaan ollut.

Öljyt siellä kopassa pitää alunperin varmaan tuossakin olla mutta miksei spraykin käy jos ei aja kovin paljoa tai uusii voitelun tarvittaessa.
Oikein vanhoissa kelkoissa oli huonot tiivisteet akseleissa,siksi ne lappalaset pani sinne rasvaa.

En usko että on vaikea saada se sammuttimen johto korjattua.Jos vaan vähänkin hajua plussasta ja miinuksesta  :)

Marraskuu 27, 2014, 22:07:16 ip
Vastaus #5

raimo pirhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeilepas laittaa virtalukkoon laturille lähtevä johto kiinni G liittimeen ja M liittimeen runkoon menevä. Josko rupeis tottelemaan pysäytyskäskyä.
Ainakin omassa  vuonna -88 syntynessä 640 kelkassa tällaiset merkinnät vrtalukossa.

Marraskuu 27, 2014, 22:09:33 ip
Vastaus #6

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei noihin teräketjuöljyä (ainakaan jäteöljyistä tehtyä) pidä laittaa, kun taitaa vetoakselin laakeri olla yhteydessä öljytilaan? Ja joissain variaattoriakselin laakeri. Voitelua se ketju ja ehkäpä myös laakerit kaipaa ihan laatikollisen kelkan tapaan. Jonkinlaista vaseliinin ja vaihteistoöljyn seosta sen verran että ketju ui siinä, ihan tavallinen vaihteistoöljy ei pysy jos ei ole stefoja vetoakselilla. 420 Lynksissä ei ollut mutta 520:stä en ole varma. Winhoissa vm. 72-77 olen käyttänyt vaan 75/90 vaihteistoöljyä ja niissä ne pysyy. Kulmavaihdevaseliini voisi tuohon käydä jos ei liian jäykkää?

Kuvan kelkan kone on sähköstartin paikkaa myöten MAG 309:n näköinen, mutta taitaa olla se tutumpi Sachs? Sama velsalainen kytkinhän niihin Suomessa laitettiin.

Tuossa ohjekirjassa on tosi haaleasti näkyvä -82 mallisen 520:n sähkökaavio loppupuolella, zoomaamalla saa juuri ja juuri selvän, toki muutakin ohjetta.

http://files.stenmarksmaskin.se/sites/default/files/instrbok_lynx_1982.pdf

Tuossa ohjekirjassa luki että vaihteistoon 75/90 öljy, liekö sitten ollut jo vaihteistollinen/pakillinen malli eikä suoraveto. Vähän samannäköisissä Rotax 277 -koneissa oli jo sitä sähköpakkia, en tiedä miten tuohon saisi viritettyä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2014, 22:19:10 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Marraskuu 27, 2014, 22:33:14 ip
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Voitelua se ketju ja ehkäpä myös laakerit kaipaa ihan laatikollisen kelkan tapaan. Jonkinlaista vaseliinin ja vaihteistoöljyn seosta sen verran että ketju ui siinä,
Kuvan kelkan kone on sähköstartin paikkaa myöten MAG 309:n näköinen, mutta taitaa olla se tutumpi Sachs? Sama velsalainen kytkinhän niihin Suomessa laitettiin.

Ainiin unohdin kokonaan mainita laakereista.Eikai ne suljettuja noissakaan ole?  Joten öljyä vaan ja paljon.
Winhoissa tosiaan stefat jokapaikassa.Mun pitäs tietää kun tuolla pöydällä nytkin variaattori johon uusittu stefa ja odottaa laakeria jo toista kesää.Mitään kiirettä ei ole kun talvella ei ole lunta.Vanha stefa ruikitti öljyä jarrulevylle.

Joo sachsiksi minäkin kuvan motin nimesin mielessäni.Ei näitä MAGeja ole kuin "giuzeppilla" ja Henrillä ja minulla  ;)
On varmaan mutta en ole kenenkään muun kuullu ylistävän niitä.Joku vuos sitten sitävastoin sai kuulla niitä Essonbaarin juttuja kuinka huono kone se on,joku Kohlerin surkea kopio  ;D  Porukat vaan ei tiedä siitä kun on niin harvinainen.

Marraskuu 27, 2014, 22:48:56 ip
Vastaus #8

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Winhoja ei tosiaan monella ole (ehjänä), mutta ainakin kelkkalehden foorumin perusteella Wanhojen kelkkojen harrastus on hyvissä voimissa. Osia myydessä ja ostaessa on tullut törmättyä jopa Winhoja harrastavaan kerhoon (tosin vaan 2 jäsentä). Se giuzeppi on valitettavasti sama kuin minä joten harrastajia on yksi vähemmän kuin olit laskenut. Nimimerkki Havukka kelkkalehden puolelta varmaan tietäisi jotain näistä vanhoista Lynxeistä, kun on niitä kunnostanut jo aika monta.

Marraskuu 27, 2014, 22:58:36 ip
Vastaus #9

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Winhoja ei tosiaan monella ole (ehjänä), mutta ainakin kelkkalehden foorumin perusteella Wanhojen kelkkojen harrastus on hyvissä voimissa. Osia myydessä ja ostaessa on tullut törmättyä jopa Winhoja harrastavaan kerhoon (tosin vaan 2 jäsentä). Se giuzeppi on valitettavasti sama kuin minä joten harrastajia on yksi vähemmän kuin olit laskenut.
Ei voi olla totta :o
No,onhan meitä sitten 2 Winhistiä ainakin ;)  Kyllä minusta on näyttäny myös että wanhojen harrastus on lisääntyny sinä aikana kun minulla on se kelkan resu ollu.Mutta olipas hassua törmätä täällä :) Olin varmaan vähän pois viimetalvena kun ei tosiaan ollu sitä lunta. Terv. Sampo

Marraskuu 27, 2014, 23:04:44 ip
Vastaus #10

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No sinuun en osannut yhdistää. Meinasin jo mainita että joku Sampo noita MAGeja kehui jo ennen kuin minulla oli ensimmäistäkään. Vanhojen rom.. koneiden harrastus näköjään yltää monellakin eri tyyppisiin kulkineisiin.

Marraskuu 27, 2014, 23:20:36 ip
Vastaus #11

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No sinuun en osannut yhdistää.
Juu en minäkään teikäläistä tunnistanu vielä,kun ei olla tuolla prätkäpuolella ilmeisestikään tavattu niin johtunee siitäkin.
Ja niin sitä vaan ihminen osaa nimimerkkinsä taakse piiloutua,vaikka kuinka yrittäisi olla oma itsensä ;)

Matillekin tervetuloa kelkkakerhoon jos kiinnostaa :)
Meikäläinen on edelleen "pitkällä lomalla" sen suhteen.Motskarikausi kun saattaa jatkua vielä näillä kuivankelin renkaillakin,sitä ei tiedä tänään.

Marraskuu 28, 2014, 08:47:48 ap
Vastaus #12

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tosta linkki niin niin löytyy tietoa.

http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php

290 Sachs se tuossa 520:ssä pitäis olla, jos on alkuperäinen kone.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Marraskuu 28, 2014, 11:43:54 ap
Vastaus #13

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Mulla oli Lynx 520 tämän Okkelin jälkeen.
Sassin ykspyttynen siinä oli.
Se oli aika tehokaskin sen jälkeen kun sen remppasin, no ei tehokas n.20 heppaa.
Hyvä ja luotettava peli oli ja siitä hyvä että rullatelaisena sillä saattoi ajella sulallakin maalla.

Ompa hauska nähdä että näitäkin ummenajokkeja joku harrastaa.

Mulla on -60 luvun Rotta Okkeli jonka olen avian oikeasti jopannu.
Poikasena ajoin tuosta vain suoraan yli joen.

Ei ole koskaan ollut rekkarissa enkä ole vakuutuksia maksanut.
Jos joku kehtaa sakkolapun antaa niin sitten maksan.
Enkä muuten käytä kypärää. Karvalakin olen katsonut sopivaksi.

Varma mutta ei hätäinen peli.
Tuossa toinen ei niin vanha, Lynx 5900 -83. Varma ummen kulkija.
https://www.youtube.com/watch?v=KHkAmicSz7o

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2014, 11:48:45 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 28, 2014, 14:21:35 ip
Vastaus #14

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa okkelissa taitaa olla vielä n. 9 hepan Sachs, joten ei varmasti ole hätäinen. Minulla on melko samantehoinen Ski-Doo Elan, järvenselkää ylittäessä eläkeläispapat hiihtää luistelutyylillä edelle.