Mitenkään tähän jalompaan teräase topiikkiin liittyen, mutta kuitenkin... Olen käyttänyt metsästys puukkona ihan mauttomasti tuollaista perinteistä letaria. Se oli aikoinaan uutena aika pirun terävä ja oli kätevä linnun aukasussa, mutta viimevuodet olen sitä terää kokeillut teroittaa milloin milläkin liipillä, mutta jos saan sen mielestäni teräväksi ja puhkasuun sopivaksi se pahuksen ameriikan ihme on tylsä melkein joka reissun jälkeen..olen miettinyt onkohan tuossa terässä alkujaan ollut joku omanlainen teräkulma, kun aluksi se kesti pitkään terävänä, mutta heti kun aloitin tämän oman teroitus session en ole saanut enää tuota pysymään terävänä kuin hetken. Tuskin siinä terässä kumminkaan mitään pintakarkaisua olisi ollut,jonka olisin jo ryssinyt?
Ei siinä sellasta karkasua. Et vaan ole hokannu että siinä teränsuussa on ollu alle puolmillinen jyrkempi kulma, sanotaan murtokulmaksi. Terota terän suuhun asti, vedä mustalla tussilla ihan teränsuuhun raita, ja hio se pois. Kyllä ne kaikki terälle saa, kun vaan varoo ettei lämpee päästölämpöihin. No eihän niitä normaalisti koneella tehäkkään. Jos veittiä ja puukkoja paljon niin tilaa murtokulman tekoon suomen teräasekeskuksesta Lansky sharpening system. Mulla on Tormek, mutta ei normikäyttäjän kannata ostaa 700€ vehjettä tohon hommaan.
Murtokulma on aika tärkee juttu, se irrottaa lastun ennenkun se juuttuu teräviisteeseen. Onhan yleinen käsitys että koko teräviiste hiotaan teränsuuhun asti, mutta näin ei normipuukoissa ole. Esim mä teen teräviisteen sellaseen 19 - 20 asteen kulmaan, mutta teränsuuhun teen noin kolmasosa millisen murtokulman 22,5 astetta. Se pysyy paremmin terällä, ja avaa lastun ennenkun se liimautuu viisteeseen.
Mee ainaki lukemaan Lanskyn teroitusopas, vaikket vehjettä ostaskaan. Tekee ton liippakivelläki kun tietää mitä tekee.