Kirjoittaja Aihe: Teräaseita.  (Luettu 17630 kertaa)

Marraskuu 18, 2014, 15:59:38 ip
Luettu 17630 kertaa

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Jouluksi kotiin.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 18, 2014, 16:11:26 ip
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Helvatin komeita on :)
Onko tuossa alakuvassa myös muutama vasenkätinen-vai miten sitä sanotaan jos tuppi on niinkuin muotoiltu vasemmalla reidellä roikotettavaksi?

Marraskuu 18, 2014, 18:28:05 ip
Vastaus #2

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Onko tuossa alakuvassa myös muutama vasenkätinen-vai miten sitä sanotaan jos tuppi on niinkuin muotoiltu vasemmalla reidellä roikotettavaksi?

On juu. Mutta ei ihan selkee juttu. Mäkin oon oikeekätinen mutta tykkään kantaa puukkoa oikeella kupeella kuten vasuri. Perussääntö on että puukon tupen kaari olis taaksepäin. Oikeekätisellä siis kuuluis olla vasemmalla kupeella, jotta neuvottelutilanteessa on heti oikian päin kouras. Mutta ei mulla niin nopeita neuvotteluja ole ollu ettei kerkeis kääntää sitä.

Marraskuu 18, 2014, 18:42:08 ip
Vastaus #3

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mitenkään tähän jalompaan teräase topiikkiin liittyen, mutta kuitenkin... Olen käyttänyt metsästys puukkona ihan mauttomasti tuollaista perinteistä letaria. Se oli aikoinaan uutena aika pirun terävä ja oli kätevä linnun aukasussa, mutta viimevuodet olen sitä terää kokeillut teroittaa milloin milläkin liipillä, mutta jos  saan sen mielestäni teräväksi ja puhkasuun sopivaksi se pahuksen ameriikan ihme on tylsä  melkein joka reissun jälkeen..olen miettinyt onkohan tuossa terässä alkujaan ollut joku omanlainen teräkulma, kun aluksi se kesti pitkään terävänä, mutta heti kun aloitin tämän oman teroitus session en ole saanut enää tuota pysymään terävänä kuin hetken. Tuskin siinä terässä kumminkaan mitään pintakarkaisua olisi ollut,jonka olisin jo ryssinyt?

Ei siinä sellasta karkasua. Et vaan ole hokannu että siinä teränsuussa on ollu alle puolmillinen jyrkempi kulma, sanotaan murtokulmaksi. Terota terän suuhun asti, vedä mustalla tussilla ihan teränsuuhun raita, ja hio se pois. Kyllä ne kaikki terälle saa, kun vaan varoo ettei lämpee päästölämpöihin. No eihän niitä normaalisti koneella tehäkkään. Jos veittiä ja puukkoja paljon niin tilaa murtokulman tekoon suomen teräasekeskuksesta Lansky sharpening system. Mulla on Tormek, mutta ei normikäyttäjän kannata ostaa 700€ vehjettä tohon hommaan.

Murtokulma on aika tärkee juttu, se irrottaa lastun ennenkun se juuttuu teräviisteeseen. Onhan yleinen käsitys että koko teräviiste hiotaan teränsuuhun asti, mutta näin ei normipuukoissa ole. Esim mä teen teräviisteen sellaseen 19 - 20 asteen kulmaan, mutta teränsuuhun teen noin kolmasosa millisen murtokulman 22,5 astetta. Se pysyy paremmin terällä, ja avaa lastun ennenkun se liimautuu viisteeseen.

Mee ainaki lukemaan Lanskyn teroitusopas, vaikket vehjettä ostaskaan. Tekee ton liippakivelläki kun tietää mitä tekee.

Marraskuu 18, 2014, 18:47:53 ip
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

On juu. Mutta ei ihan selkee juttu. Mäkin oon oikeekätinen mutta tykkään kantaa puukkoa oikeella kupeella kuten vasuri. Perussääntö on että puukon tupen kaari olis taaksepäin. Oikeekätisellä siis kuuluis olla vasemmalla kupeella, jotta neuvottelutilanteessa on heti oikian päin kouras. Mutta ei mulla niin nopeita neuvotteluja ole ollu ettei kerkeis kääntää sitä.

No niinhän se taitaa mennä kuin länkkäreissä että Coltit vedetään koteloista "kädet ristissä".
Kyllä itsekin kannan oikeella puolen puukkoa vaikka olen oikeakätinen.Kun se on lähinnä työkalu esim retkellä.Työvaatteissa kyllä pidän sitä vasemman rintataskun päällä mutta tuppihan on sitten muotoiltu "väärinpäin"kun puhutaan näistä halvoista kaupan puukoista.Siis työkaluliiveissä ainakin on vasemmalla puolen puukonkannakkeet 2kpl ja halpahallien puukot on aina Rauzin teorian(mikä on ihan oikein)mukaan vasenkätisiä tupeltaan.

Kyllä kai nyt jokainen kässää mitä yritän selittää ettei tarvi enää enempää  sekottaa ;)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2014, 18:49:40 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 18, 2014, 19:07:49 ip
Vastaus #5

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tuo mun aikasempi sepostus tais mennä vähän vituiks :)
Loppuosastaan ainakin.. :(

Mutta kuva selventää.Marttiinin timpurinpuukkoa pidetään oikealla reidellä tupessaan.Ikivanhaa Kreetalaista retkiveistä vasemman reien päällä.Sillä on muuten lyöty aikonaan nuotioklapitkin koivupöllistä saaressa.
Molemmat voi vetää tupesta oikeakätinen suht mukavasti.Taas meni varmaan väärin mut ei se mitään.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 18, 2014, 19:18:10 ip
Vastaus #6

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! valitettavasti  vastaanottajan tietämys tästä alasta  on lapsenkengissä...eli hiotaan suuhun, tarkoittaa varmaan että hiotaan terä ihan teräväksi jollain kulmalla (riippuu varmaan terän paksuudesta tms.) ja sitten terotettuun terään hiotaan tuo murtokulma , eli jyrkennetään tuota loppuosan kulmaa max. 1mm syvyydeltä, mutta tehdäänkö tuo murtokulma vain toispuoleisesti vai molemmin puolin? Onko tuon ruostumattoman terän teroitukseen jotain erityistä kikkaa/ välinettä, vai perinteisin tahko,timantti,nahka...?

Näissä puukoissa molemminpuolin. Mutta esim jaappanialaisissa keittiöveittissä murtokulma vetästään oikeakätiselle terän oikeelle puolen pelkästään. Irrottaa leikattavan kurkun tai potun siivun teräviisteestä kivasti. Suomalaisella keittiöveittellä kun leikkaa perunaa niin se jää ikävästi viisteeseen kiinni. Ja jep, rosteri terotetaan periaatteessa ihan samoin, mutta teräksen kiderakenteesta johtuen sitä ei ihan sellaseksi saa kun hiiliteräksen. Ero on teoriaa, normi käyttäjä ei eroa huomaa. Kyllä mä vetäsen rosteriteränki sellaseksi että sillä parran ajaa, ilman että tulee vesi silmistä ja vaahto suusta.

Marraskuu 18, 2014, 19:20:39 ip
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
, mutta tehdäänkö tuo murtokulma vain toispuoleisesti vai molemmin puolin?
Tuo puukkomestari saakoon kunnian näihin vastata mutta haluan vain kysyä kuinka moni on joskus nähnyt sellaisia halpoja keittiöveitsisarjoja joissa tuo toispuoleinen murtokulma on tehty vasenkätisille?
Ainakin naisten huusholleissa oon sellasia rimpuloita nähny.Niillä ei pysty tekeen mitään jos kokiks joutuu.Ostettu varmaan jostain teeveesopista tai netistä..

Marraskuu 18, 2014, 19:29:43 ip
Vastaus #8

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
, mutta tehdäänkö tuo murtokulma vain toispuoleisesti vai molemmin puolin?
Tuo puukkomestari saakoon kunnian näihin vastata mutta haluan vain kysyä kuinka moni on joskus nähnyt sellaisia halpoja keittiöveitsisarjoja joissa tuo toispuoleinen murtokulma on tehty vasenkätisille?
Ainakin naisten huusholleissa oon sellasia rimpuloita nähny.Niillä ei pysty tekeen mitään jos kokiks joutuu.Ostettu varmaan jostain teeveesopista tai netistä..

Ne halpikset on yleensä molemminpuolin. Mutta jos oikeekätinen joutuu vasuri jaappanialaisella jotain tekeen niin on paree lähtee tupakalle tai kaljalle ennenkun isompaa vahinkoa tapahtuu. Jos jatkaa, niin siitä ei tule kun sanomista, eikä ihan kunnollista sitäkään. Vääräkätisellä kun tekee niin kannattaa pitää laastaripaketti aika lähellä.

Hartikainen on selvästi tehny ruokaa.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2014, 19:32:09 ip kirjoittanut Kari Rautiainen »

Marraskuu 18, 2014, 19:42:57 ip
Vastaus #9

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Ne halpikset on yleensä molemminpuolin. Mutta jos oikeekätinen joutuu vasuri jaappanialaisella jotain tekeen niin on paree lähtee tupakalle tai kaljalle ennenkun isompaa vahinkoa tapahtuu. Jos jatkaa, niin siitä ei tule kun sanomista, eikä ihan kunnollista sitäkään. Vääräkätisellä kun tekee niin kannattaa pitää laastaripaketti aika lähellä.

Hartikainen on selvästi tehny ruokaa.

Arvaa vaan monestiko menny hermo heti kättelyssä.Pariin huusholliin vieny omat veittet mukana.Yleensä teen kaikki hommat vaan yhellä,ja sillä isolla kokkiveittellä.Naurattaa ne muijien omenankuorimaveittet mihin niitä oiken ees tarvitaan.Ja tosiaan,vasuriteroitteisella vaan luisuu ja lipsuu ja viipaleista ei tule kelvollista ei millään.
Paree lähtee siis kaljalle 8)

Marraskuu 18, 2014, 20:28:31 ip
Vastaus #10

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
No juu. Mä teen aika paljon ruokaa. Millon missäki. Mutta ilman omaa jaappanialaista en tee. Sillä mä fileroin kalatki hätäpäissään. Jos ei filettiä mukana.

Käsittämätöntä miten surkeilla vehkeillä ihmiset touhuaa. Ilmankos silmät vuotaa sipulia leikatessa. Ja telkkarissaki joku vuos sitte Teija Sopanen leikkeli säälittävällä vehkeellä vihanneksia. Joku oli kaupassa sille sanonu että tää nysä on vihannesveitti. Ja oli terävä 25 vuotta sitten.

Mutta ne puukot, suomessa 20 astetta tai vähän yli, ruåttisa 25, ja norjassa vähän yli sen.
Se murtoterä, filetitki 25 ja kokkiveittet vähä alle. Puikon kanssa kun niitä niin aika äkkiä oppii mikä hyvä, mutta puukolle se on liian tiukka kulma.

Marraskuu 18, 2014, 20:40:36 ip
Vastaus #11

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Juu en oo mikään ammattikokki vaikka hyvä oonki.Mutta minusta kaiken tekee yhellä isolla vehkeellä,se Japsi on varmasti oikein hyvä.En oo vaan ottanu asiakseni laiskuuttani vielä hankkia.Ja kalan fileeraukseen hyvä olla omansa.Kaikki muu on turhaa..paitsi purjehtiminen sanois joku.

Muijakaverilla on valehtelematta ainaskin 3 samanlaista Fiskarsin teroituslaitetta jossa 2 kiveä ristikkäin.Kertaakaan ei oo niitä käyttäny.Viimeks kävin kylässä niin oli pakko ajaa sen läpi se kokkiveitsi että sain ees aamiaista tehtyä,vai mitä nyt olikaan..Naureskeli nainen siinä vaan että hän on ihmetelly että onkohan ne aika tylsiä jo kaikki veihtet kun siellä laatikossa ilosesti toisiaan hinkkaa.
Sitten annoin näytöksen että katoppas kuinka tomaatista ohuet siivut lentää ilman halki kun pidän sitä kämmenellä ja pyyhkäisen vain veitsellä siitä läpi.

Kotona oon pyyhkässy terän timanttilätkällä,ei mulla sen kummempia oo ja monesti pitkän aikaa tulee leikeltyä tylsälläkin.Sama laiskuus nykyään myös puukkorintamalla.Tahkokin tuli kesällä pihaan kirveitä varten mutta puuttuu veivaaja.Pari kirvestä veivasin ihan ittekseni yhellä kädellä että sai polttopuut tehtyy.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2014, 20:43:40 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 18, 2014, 23:18:05 ip
Vastaus #12

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Juu en oo mikään ammattikokki vaikka hyvä oonki.Mutta minusta kaiken tekee yhellä isolla vehkeellä,se Japsi on varmasti oikein hyvä.En oo vaan ottanu asiakseni laiskuuttani vielä hankkia.Ja kalan fileeraukseen hyvä olla omansa.Kaikki muu on turhaa..paitsi purjehtiminen sanois joku.

Muijakaverilla on valehtelematta ainaskin 3 samanlaista Fiskarsin teroituslaitetta jossa 2 kiveä ristikkäin.Kertaakaan ei oo niitä käyttäny.Viimeks kävin kylässä niin oli pakko ajaa sen läpi se kokkiveitsi että sain ees aamiaista tehtyä,vai mitä nyt olikaan..Naureskeli nainen siinä vaan että hän on ihmetelly että onkohan ne aika tylsiä jo kaikki veihtet kun siellä laatikossa ilosesti toisiaan hinkkaa.
Sitten annoin näytöksen että katoppas kuinka tomaatista ohuet siivut lentää ilman halki kun pidän sitä kämmenellä ja pyyhkäisen vain veitsellä siitä läpi.

Kotona oon pyyhkässy terän timanttilätkällä,ei mulla sen kummempia oo ja monesti pitkän aikaa tulee leikeltyä tylsälläkin.Sama laiskuus nykyään myös puukkorintamalla.Tahkokin tuli kesällä pihaan kirveitä varten mutta puuttuu veivaaja.Pari kirvestä veivasin ihan ittekseni yhellä kädellä että sai polttopuut tehtyy.

Katoppa niitten f merkkisten terottimien kulmaa, se on se murtokulma ja vielä helevetin jyrkkä. Luokkaa 30. Aika kamala.

Marraskuu 18, 2014, 23:24:35 ip
Vastaus #13

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Katoppa niitten f merkkisten terottimien kulmaa, se on se murtokulma ja vielä helevetin jyrkkä. Luokkaa 30. Aika kamala.

Juu oon huomannu.Siis soon aivan hirviä.Itelläni oli samanlainen 80 luvulla.Avasin aina sen suojakannen ja vedin veistä eri asennossa enkä välttämättä kahden kiven välissä -kuin mitä suunnittelija ajatellut.Se vähän lievensi tilannetta.Eikä sittenkään sillä oikeen mitään uskalla tehdä.Ihan tavallisia liippakiviä siihen aikaan käytinkin enemmän.Puikkohomma kun ei oo mun juttu.Mää haluun nähä mitä mä teen,enkä sohia sinne tänne  ;)

Marraskuu 19, 2014, 17:57:17 ip
Vastaus #14

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kattelin kaupassa F terotinta. Se on yli 30 astetta. Eihän sellasella...

Mikä olis tarkempaa kun pärekaton kulotus.