Kirjoittaja Aihe: Akkukysymys  (Luettu 26252 kertaa)

Marraskuu 16, 2014, 18:30:38 ip
Vastaus #15

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niinpä on. Ja tehokas sulfaatinpoisto saa akun jopa kevyesti vibraamaan :o
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Marraskuu 16, 2014, 18:47:21 ip
Vastaus #16

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Tässä ei vibrannut enää mikään.Keitti kyllä aikansa mutta ei enää ottanu virtaa..vanha pikkutraktorin akku.Ei varmaan ollukkaan mitään toivoa kun oli ehkä vuosia seissyt tyhjänä ja mitä lie vettä sisällään..vaihdoin nesteetkin eli hapotin ja koetin ladata.Vaan kun en anna periksi niin purin sen edes -kirjaimellisesti.
Jotta ainakin sain varmuuden ettei sitä pysty enää korjaamaan ;D

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 16, 2014, 19:47:16 ip
Vastaus #17

Harri Kauranen

• Vieras
Oon joskus elvyttäny sökön akun, oon pyöritelly vähän aikaa ja oikein nurinperin.

Marraskuu 16, 2014, 21:22:54 ip
Vastaus #18

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oon joskus elvyttäny sökön akun, oon pyöritelly vähän aikaa ja oikein nurinperin.
No tuon tempun voi sanoa olevan akun elvyttämistä, muut ovat lähinnä uskonasioita.
Akun pohjalle saataa varista aktiiviainetta levyristikoista ja näin kenon pohjalle kerääntyyessään tehdä johtavan sillan levyjen välille, joka pikkuhiljaa purkaa ko kennon.
Toinen vikamahdollisuus on napasilloista irotava oksidihiutale, joka putoaa kennossa levyjen päälle aikaansaaden em purkaustien.
Kääntelemällä akkua tuo "oikosulku" saadaan avattua.

Marraskuu 16, 2014, 21:50:55 ip
Vastaus #19

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
No tuon tempun voi sanoa olevan akun elvyttämistä, muut ovat lähinnä uskonasioita.

Kääntelemällä akkua tuo "oikosulku" saadaan avattua.

Joo vaan ei se enää sitten auta kun vahinko on mennyt tarpeeksi pitkälle.Levyt on kovettunut niin se on siinä.Oliko nyt plus vai miinus mutta toinen kumminkin.Tuo mun tapaus oli juuri sellainen.Tyhjänä varauksesta kun säilyttää akkua se kovettuu aika pian.Eri asia jos nesteet on pois sisältä.
Sillä ilmiöllä on kyllä parempikin ja oikea nimi vaan en muista nyt.Tää akku asia käsiteltiin loppukesästä täällä aika perustellisesti ja nyt jo unohtui ::)

Marraskuu 16, 2014, 23:26:02 ip
Vastaus #20

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onkos kellekään muulle tapahtunut tällaista?
Minulla oli auton akku irrallaan autosta. Akku oli päältään pölyinen ja laitoin sen pimeässä tallissa lataukseen perinteisellä akkulaturilla. Akku oli ihan kuolleessa tilassa ja ajattelin että josko se siitä parin vuorokauden latauksella vielä heräisi.

Päivän tai parin päästä sitten taas tutkailin miten lataus on edistynyt. Akussa tuntui olevan hyvä ettei peräti ihan täydet tehot ja ampeerimittarikin näytti ihan kelpo lukemia. Laitoin akun paikalleen autoon. Kaapeleita kiinnittäessäni ihmettelin miksei niitä kärsi laittaa kiinni kun kaamee räiske vaan käy.

Akkulaturi olikin ollut vahingossa väärin päin kytkettynä. Plus ja miinus oli vaihtanut paikkaa. Eihän siinä auttanut kun tyhjätä akku uudelleen täysin ja laittaa lataukseen oikein päin. Napaisuus kääntyikin taas oikein päin ja akusta tuli vielä ihan kelvollinen ainakin kesäajan akuksi.

Marraskuu 17, 2014, 00:41:11 ap
Vastaus #21

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla kävi sama homma joskus 30 v sitten Datsun 100 A:n tyhjää akkua ladattaessa,oli pikkasen "haukottelemista" et mitä V...a  :)

Marraskuu 17, 2014, 09:42:49 ap
Vastaus #22

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo on täysin mahdollista: purkautuneessa tilassa molempien levyjen aktiiviaine on lyijysulfaattia.
Väärinpäin ladattu akku ei kyllä ole pitkäikäinen, koska negatiivinen levyristikko on huomatavasti ohuempi, kuin positiivinen. Varatussa tilassa negatiivisella levyllä on lyijyä ja positiivisella lyijydioksidia, joiden tilavuusmuutokset varaus-purkausjakossa ovat erilaiset. Tästä seuraa, että "uudesta" postiivilevystä aktiiviaine pikkuhiljaa varisee irti.

Marraskuu 18, 2014, 16:35:42 ip
Vastaus #23

Paavo Harola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Morjesta!
Tuttua asiaa useimmille, mutta jos meillä on perinteinen akkulaturi, jossa on viisarimittari ja ehkä lataustehojen säätö kytkimellä esim. 2, 3 ja 4 Amppeeria, niin auttaa jos vähän muistaa millaista lukemaa mittari on ennen kulloinkin näyttänyt.
Saattaa havaita virheellisen kytkennän tai muuta sellaista. Laturihan ei väkisin syötä akkuun sähköä, vaan mittari näyttää paljonko akku ottaa vastaan. Kun vaikka 4 amppeerin teholla ladatessa mittari alkaa näyttää kahta amppeeria, akku alkaa olla kohta täynnä, eikä sitä kannata enää yöksi jättää lataukseen.
...sanoo Paavo, vaikka ei kysyttykään.

Marraskuu 18, 2014, 19:45:45 ip
Vastaus #24

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Paavo puhuu asiaa, vaikkei kysyttykään.  ;D
Toinen vaihtoehto on mitata akun jännite varauksen aikana.
Jos akun jänite on jo noussut 15 V kieppeille, tapahtuu alkussa enää veden hajoamista.
Alla Vartan käyrä.
Esimerkissä on joku 60 Ah akku, jota ladataan 4 A laturilla.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Marraskuu 18, 2014, 21:12:23 ip
Vastaus #25

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
, mutta sen verran yllytys hullu olen siitä lähtien ollut että jos akku on pitkään seisonnassa ja lataillaan vaan silloin tällöin pienellä virralla, niin kytken sen välillä starttailee jotain käymätöntä peliä niin kauan kun puhti riittää, ja sitten taas ladataan...
Tuon luulis olevan hyvä konsti.
Kuitenkin kirjoissa taisi lukea että akkua ei saisi koskaan purkaa 70% enempää.Vai oliko peräti niinpäin että se 70% pitää jättää.Muuten alkaa vauriot.

Tässä viimeksi kun oli pitkä akkukeskustelu täällä,löysin sen tiedon jostain bumaskasta ja keskustelussa oli mukana entinen akkutehtaan suunnittelijakin Pakkasakulta..Olikohan kesällä..jossain prätkä treadissa.Entisöinti osiossa se oli.

edit:

Jouko Kuisma tietää akuista kaiken tarpeellisen: http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=95342.0;topicseen

edit2.: Ai katos vaa,hää onkii täällä jo ;-)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2014, 21:21:32 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 18, 2014, 22:07:06 ip
Vastaus #26

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos akun jänite on jo noussut 15 V kieppeille, tapahtuu alkussa enää veden hajoamista.

Mutta eihän jännitettä nosta tuollaisiin sfääreihin muut kuin museoikäiset paahtimet...
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Marraskuu 18, 2014, 22:22:23 ip
Vastaus #27

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Kukaan ei vastannut tuohon kysymykseen, että saako moottoripyörän akkua ladata talviseisonnan aikana akun ollessa paikallaan.

Minun mielestä saa:
Monesti on niin, että akun esille saaminen tarkoittaa kovaa purkamista.
Turha homma.
-Ja korkit kiinni. Onhan siinä akussa korkit kiinni silloinkuin kun sillä ajetaan, miksi pitäis niitä availla?
-jos käyttää latauslaitetta jossa on jännitteensäätö, laitat 14,4V.
-pyörä pystyaentoon.
Ei tule ongelmia.

Joku täällä sanoi että ei ikinä lataa akkuja niiden ollessa kiinni pyörässä.
Ruiskut menee sekaisin tai sytytys ym.
Empä ihan heti tuohon usko. On ollut muita ropleemeita.

Mutta tämä sähköjen sähläily on perinne ja jotenkin että tuntuu että olis tunneasia.
Luukas oli hyvä lähetyssaarnaaja mutta huono sähkömies.

Ei pidä sekään enää paikkaansa.

Kun Trumpan sain, heti ensi töikseen poistin Boyer kärjettömän toiminnasta.
Laitoin orkkiksen kärjen toimintaan.
Pelaa kuin junan vessa.

Olen ajatellut että mikä ihmeen vimma meillä on muutella alkuperäisiä hyvin toimivia systeemeitä.
Tuo Jawa porukoitten homma on siitä hyvä esimerkki.

Marraskuu 18, 2014, 22:32:39 ip
Vastaus #28

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Kukaan ei vastannut tuohon kysymykseen, että saako moottoripyörän akkua ladata talviseisonnan aikana akun ollessa paikallaan.

Minun mielestä saa:
Monesti on niin, että akun esille saaminen tarkoittaa kovaa purkamista.
Turha homma.
-Ja korkit kiinni. Onhan siinä akussa korkit kiinni silloinkuin kun sillä ajetaan, miksi pitäis niitä availla?
-jos käyttää latauslaitetta jossa on jännitteensäätö, laitat 14,4V.
-pyörä pystyaentoon.
Ei tule ongelmia.

Eikö me vastattu tuolla ihan alussa jo.En minä nykyään mistään akuista korkkeja avaa.Tarkoitin wanhanajan akuilla sellaisia joissa oli niissäkin pieni tuuletusreikä korkissa.Mutta silloin ei ollu tämmösiä elektronisia latureitakaan niin oli hyvä avata korkit(tai löysätä ne) jos oli epävarmaa tuleeko sitä laturia sammutettua ajoissa.Ja kyse isoista paikallisakuista.
Sytkät sun muutkaan tuskin menee sekasin kun ei ole virta-avaintakaan edes lukossa saati virta päällä.

Marraskuu 18, 2014, 23:40:55 ip
Vastaus #29

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä en ainakaan ymmärrä miksi akku pitäisi irrottaa latauksen ajaksi ?