Kirjoittaja Aihe: Akkukysymys  (Luettu 26259 kertaa)

Marraskuu 09, 2014, 19:14:07 ip
Luettu 26259 kertaa

Jorma Mitro

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
Latasin akkua talviteloilleen laittoa varten ja virta tuntui kelpaavan 2A vauhdilla aina vaan. Nostin akun pois kotelostaan ja huomasin sen muovikuoristaan päätyjen kohdilta pullistuneen aikalailla. Akku on parikolme vuotta vanha YUASA ja valot olivat ainakin kirkkaat viimeksi ajellessani. Onko akku vaarassa haljeta?

Marraskuu 10, 2014, 05:48:23 ap
Vastaus #1

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 :millaisella leivänpaahtimella latasit?
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Marraskuu 10, 2014, 07:42:58 ap
Vastaus #2

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Onko voinut päästä jäätymään? Laturi (siis ajoneuvon) niitä valoja päällä pitää eli jos siinä on potkua niin aika heikollakin akulla pärjää. Akku voi jäätyä jos lataustila on heikko.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 10, 2014, 07:55:35 ap
Vastaus #3

Harri Kauranen

• Vieras
No ei se akku täydessä tikissä voi olla,jos se pullistelee.Mulla tosin on kanssa yksi akku,joka vähän päätystä pullottaa,mutta pelaa kuin junan vessa.

Marraskuu 10, 2014, 07:59:35 ap
Vastaus #4

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Latasin... nostin pois... pullistunut"

Jos tapahtumien järjestys oli tuo kirjoitettu, niin pullistuminen voi ihan hyvin johtua liiallsiesta lataamisesta. Siksi kyselinkin laturista tietoa. Liikaa ampeereja ja vanhanmallinen akkua paahtava laturi saa kyllä akun kiehumaan, ja jos korkit on kiinni, ei se ylivuotoletku välttämättä jaksa päästää painetta karkuun rajusti kuplivasta patterista.

Marraskuu 16, 2014, 09:42:13 ap
Vastaus #5

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Possahtikohan akku jo kompuutterille, kun aloittajasta ei ole kuulunut mitään ???

Marraskuu 16, 2014, 10:06:03 ap
Vastaus #6

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Latasin... nostin pois... pullistunut"

Jos tapahtumien järjestys oli tuo kirjoitettu, niin pullistuminen voi ihan hyvin johtua liiallsiesta lataamisesta. Siksi kyselinkin laturista tietoa. Liikaa ampeereja ja vanhanmallinen akkua paahtava laturi saa kyllä akun kiehumaan, ja jos korkit on kiinni, ei se ylivuotoletku välttämättä jaksa päästää painetta karkuun rajusti kuplivasta patterista.
Tuskin se akku latauksesta pullistuu. Muovi ei ole mitenkään vedynpitävää (vety on hyvin pienimolekyylinenkaasu). Joskus vusikymmeniä sitten olin akkuteollisuuden edustajan ryhmässä, joka laati PLH:n voimalaitaosastolle akkuhuoneen turvamääräyksiä ja suoritimme lastulevystä kyhätyssä ja lateksilla maalatussa koehuoneessa vetykonsentraatiomittuksia emmekä saaneet mitään vetypitoisuuksia. Silloin eräs PLH:n kemian Di kysyii meiltä: " miksi luulette muovisten vappupallojen olevan pinnaltaan matalloituja"?
Kysymyksen ytimen ymmärrettyämme maalasimme kopin ulkoseinän öljymaalilla ja aloimme saamaan ymmärrettäviä mitaustuloksia. :)

Purkaanuteen akun positiiviset levyt kyllä turpoavat ja voivat aiheuttaa pullistumista.
Nimittäin lyijysulfatti on n 3 x laajempaa, kuin lyijydioksidi.

Marraskuu 16, 2014, 11:08:57 ap
Vastaus #7

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Täällä on ollut usein keskustelua siitä että saako akun ladata sen ollessa kiinni pyörässä.
Mitä mieltä Jouko on asiasta?

Olen ottanut akut pois talveksi niistä pyöristä joista sen helposti saa, ja latannut niitä muutaman kerran talven aikana.

Joissakin pyörissä (esim. Suzuki Katana) akku on niin hankalassa paikassa että pitää purkaa osia pois ennenkin akkuun pääsee käsiksi.  Olen ladannut akkua talven aikana sulakerasian kautta stabiloidulla jännitelähteellä siten että olen asettanut jännitteen 14,3V.  Mitään murheita ei ole ollut Hondassa eikä Katanassa.

Täällä oli joskus kirjoitus että sähköt menee pyörästä sekaisin, ja kommentti että "en enää koskaan lataa akkua sen ollessa kiinni pyörässä".

Minä olen kyllä vielä eilenkin lataillut.
En ole kuitenkaan mitään pelkällä tasasuuntauksella tehtyä laturia käyttänyt vaan stabiloitua jännitelähdettä jossa voi jännitteen lisäksi säätää myös maksimivirtaa.

Jään mielenkiinnolla odottamaan ammattimiehen kommenttia.

Marraskuu 16, 2014, 14:47:58 ip
Vastaus #8

Harri Kauranen

• Vieras
Eihän sillä todellakaan ole väliä vaikka se kiinni oliskin.Virrat kun on poikki niin ne on poikki,eli paskat sieltä mikään sekaisin mene,ne on ihan höpöjuttuja.

Marraskuu 16, 2014, 17:14:14 ip
Vastaus #9

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jep, paitsi väyläohjatut, mutta eipä taida montaakaan pyörää koskettaa.

Taitaa kuitenkin olla PLH'n voimalaitepuolella ollut pikkasen eri luokan systeemit. Latausvirta oikeammin sovitettu akun kokoon, ja mahdollisuus akkujen kiehumiseen ns kuluttajakäyttäjää varmemmin poissuljettu. Ja tuollaisetsa korkkiakustahan neuvotaan avaamaan korkin lataúksen ajaksi, että mahdolliset kaasut pääsevät tuuletumaan ulkoilmaan.

Marraskuu 16, 2014, 17:15:10 ip
Vastaus #10

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Eihän sillä todellakaan ole väliä vaikka se kiinni oliskin.Virrat kun on poikki niin ne on poikki,eli paskat sieltä mikään sekaisin mene,ne on ihan höpöjuttuja.
Ne on just niitä Essonbaarin juttuja ne  ;D

ps.Niin,ja kuten tuolla jo vastattiin,levyt saattavat pullistua purkautuneessa huonossa akussa.
Jäätyminen voisi yhtälaila pullistaa tai halkaista ulkokuoren.No,silloin akku kyllä on jo purkaantunut ennen jäätymistään ;)
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2014, 17:17:10 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Marraskuu 16, 2014, 17:20:45 ip
Vastaus #11

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Ja tuollaisetsa korkkiakustahan neuvotaan avaamaan korkin lataúksen ajaksi, että mahdolliset kaasut pääsevät tuuletumaan ulkoilmaan.

Kyllä minä olen avannut korkit ennenvanhaan ja vanhanajan laturilla.Kiehuihan se ihan selkeesti latauksen loppuvaiheessa.
Niitä jopa tarkoituksella keitettiin kunnostusmielessä,kuulemma sulfaatin poisto mielessä.Saattoivat kyllä nämä akunkeittäjät olla väärällä reseptillä liikkeellä-sitä en voi kiistää :)

Marraskuu 16, 2014, 17:44:03 ip
Vastaus #12

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja akkuveden lisäys vasta latauksen jälkeen.

L&K.

Marraskuu 16, 2014, 18:00:07 ip
Vastaus #13

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niitä jopa tarkoituksella keitettiin kunnostusmielessä,kuulemma sulfaatin poisto mielessä.Saattoivat kyllä nämä akunkeittäjät olla väärällä reseptillä liikkeellä-sitä en voi kiistää :)
Juu ja ei. Eli kuuluisi keittää lopuksi, mutta lyhyitä pyrähdyksiä eikä pitkää porinaa. Toisaalta myös alussa pitäisi antaa piikkeinä isoa virtaa ja korkeaa jännitettä jotta sulfaatit ropisisi pois.

Marraskuu 16, 2014, 18:28:22 ip
Vastaus #14

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Juu ja ei. Eli kuuluisi keittää lopuksi, mutta lyhyitä pyrähdyksiä eikä pitkää porinaa. Toisaalta myös alussa pitäisi antaa piikkeinä isoa virtaa ja korkeaa jännitettä jotta sulfaatit ropisisi pois.

No niin,ja sithän on varmaan olemassa sellaisia sulfaatinpoistolaitteita.Olen ainakin mielestäni nähnyt kauan sitten myynnissä,sekä ohjeita kuinka rakentaa elektroniikasta itse.Eikös älykkäimmissä latureissakin ole semmoinen toiminto?