Kirjoittaja Aihe: Positiivinen edelleen rukoon...vai kannattaako vaihtaa?  (Luettu 4397 kertaa)

Lokakuu 23, 2014, 14:52:21 ip
Luettu 4397 kertaa

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pähkäilly tässä, että vaihtaisiko MGA:n maadoituksen "normaaliksi" - rungossa, vai säilyttäisikö ennallaan. Vaihdon jälkeen olisi helpompi asennella esim radio jne. Kierroslukumittariin se ilmeisesti vaikuttaisi, samoin laturiin? Mitä siinä oikein pitäisi huomioida? Jouko Kuisma, olet tästä jossakin kirjoitellutkin, mutta oletko omaan MGA:n tehnyt ko konversion.Ei liene vaikuttavan museointiin.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Lokakuu 23, 2014, 16:25:49 ip
Vastaus #1

Tommi Sipilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaikka multa taaskaan mitään kysytty niin vastaan silti.

Mulle ainakin sanottu ku moottoripyörän MR:stä ja tietyistä teknisistä muutoksista kysyin niin silloin ainakin vastaus oli MR-tarkastajalta, että jos ei näy päällepäin niin ei haittaa.. Kysymyksessä omassa tapauksessa oli sähköflektin vaihtaminen mekaanisen tilalle. Nyt oikein tarkkasilmänen tosin voi nähdä yhden ylimääräisen johdon..
Aim low and achieve your goals

Honda CX-500 1981
Tunturi Super Sport 1978 (ikuisuus projekti)

Lokakuu 23, 2014, 17:02:11 ip
Vastaus #2

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve!

Mulla vaihtoi kylän korjaamon heppu Commerin maadoituksen-ei se isoja
hommia tehnyt. Akkukaapelien kengät vaihdettiin päikseen
ja säätimellä kaveri teki jotain-painoi vissiin kärjet kiinni,
että napaisuus vaihtui laturissa. Kiekkakelloa ei ollut,joten sen toimintaan en
sano mitään. Mutta muuten homma hoitui muutamassa hetkessä.

t, Markku

Lokakuu 23, 2014, 18:47:40 ip
Vastaus #3

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuten edellä selviää, MR-tarkastus ei puutu tuollasiin näkymättömiin asioihin.
Itse napaisuuden vaihto on helppo; akku vain toisinpäin (akun navat on tietysti eri paksuisia, joten kaapelikengätkin täytyy vahtaa). Käynnistyksen jälkeen, kun rele vetää, myös laturin napaisuus vaihtuu. Toki releen kärkien läpi ryntää hetkelliseti hieman virtaa.   :embarassed:
Napaisuudne käänätmisen voi tehdä hellävaraisemminkin; akun käännön jälkeen akusta plus- johdolla hipaisu laturin kenttäkäämin liittimeen (liitin F eli Field).  :angel:
Periaatteessa pitäsi vielä vaihtaa puolan navatkin ristiin! Tulpille nimittäin pitää aina tulla suurjännite keskielktrodille; näin kipinä hyppää 30% alemmalla jännitteellä! Tai asia voidaan ilmaista dramaattisemmin; positiivinen jännite tulpan keskielektrodilla vaatii 50% korkeamman jännitteen kipinän syntymiseksi! 
Tätä epäilin humpuukiksi ja tein aparaatin, jolla pääsin testaamaan tuota (työpaikan suurjänniteteseterillä).
Totta on! 
Tein siitä jutunkin joskus MG-klubin lehteen.

Omaan MGA:hani en ole vaihtanut napaisuutta, mulla on siinä vanha radio, jonka napaisuuuden voi valita.
Vaikkei siitä mitään selvää musiikkia kuulu, rohinaa vain. Mutta avoautossahan tuulen suhina ja koneen pörinä riittää!  :D

Teukka:
Mulla on vielä se laturi ja startti hyllyssä, jos tarvitset!
Jos et, vien kaatikselle. 
Miten sun Jagge-projekti; joko olet myynyt?

Tässä vielä kuvakin testeristä.
Almiinkiskot on kiinnitetty toisiinsa eristävillä nylonpalikoilla. Kiskois aon teräväkärkiset ruuvit, joillavoi säätä kärkivälin: kipinä hyppää aina siellä, jossa on negatiivinen napaisuus terävässä kärjessä. Jatkoi testiä lisäämällä toista kärkiväliä, kunnes kipinä vaihtoi paikkaa!
Alla käyrä, jossa on mitattu HV-laitteella vaadittu jännitteen suuruus eri kärkivälillä.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 23, 2014, 20:17:28 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Lokakuu 23, 2014, 20:48:38 ip
Vastaus #4

teukka alarotu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia kaikille vastauksista! Kiekkakellon vaatimukset vielä jäivät.
Älä Jouko vie apulaitteita kaatikselle, niille löytyy käyttöä.
Jaggeen olen löytänyt puuttuneet takalasin kromit ym. Sen tilanne on muuten sama.
Keväällä aukaisen MGA:n koneen jolloin pitäisi selvitä mäntien tarve.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Lokakuu 24, 2014, 08:03:54 ap
Vastaus #5

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Hmm, autossa konetila pitää museoidessa olla priimakunnossa, näkymättömissähän sekin on. Vai pitääkö tuo väite paikkaansa?
Jussi 044 7212497

Lokakuu 24, 2014, 09:03:19 ap
Vastaus #6

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En tiedä mitä priima tarkoittaa, mutta ei mun autoissa ole konehuone ollut kiiltävä eikä öljytön.
Siis pakosarjassa ei ole alkuperäisiä värejä ja konehuoneessa näkyy käytön jäljet.
Ei konehuoneesakaan ole mitään poikkevaa, kaikki on alkuperäsitä.
Siis uudet värikkäät johdot yms on piilossa.
Auton ulkoasu ja sisätilat (verhoukset, kojetaulu, mittarit, kytkimet jne) ovat tietysti toinen asia, ne on oltava "primakunnossa".
Tarkastusviheessa tarkastajat täyttävät pitkän lomakkeen (esipainetut kysymykset, n 25 kpl), jossa on yksityiskohtaiset tiedot eri osista (mm ajovalojen umpioiden tyyppi/valmistaja jne). Viimeisessä (Rover P5, 1,5 v sitten)  mainittiin myös, että "takalokasuojan yläosan liitoskohdassa on pieni maalihalkeama (oli 25 mm).
Joten tarkkaa työtä se autonkin tarkastus on!
Mutta tähän saa tarkat vastaukset SAHK:n sivuilta tai MA-tarkastajilta.