Kuten edellä selviää, MR-tarkastus ei puutu tuollasiin näkymättömiin asioihin.
Itse napaisuuden vaihto on helppo; akku vain toisinpäin (akun navat on tietysti eri paksuisia, joten kaapelikengätkin täytyy vahtaa). Käynnistyksen jälkeen, kun rele vetää, myös laturin napaisuus vaihtuu. Toki releen kärkien läpi ryntää hetkelliseti hieman virtaa.

Napaisuudne käänätmisen voi tehdä hellävaraisemminkin; akun käännön jälkeen akusta plus- johdolla hipaisu laturin kenttäkäämin liittimeen (liitin F eli Field).

Periaatteessa pitäsi vielä vaihtaa puolan navatkin ristiin! Tulpille nimittäin pitää aina tulla suurjännite keskielktrodille; näin kipinä hyppää 30% alemmalla jännitteellä! Tai asia voidaan ilmaista dramaattisemmin; positiivinen jännite tulpan keskielektrodilla vaatii 50% korkeamman jännitteen kipinän syntymiseksi!
Tätä epäilin humpuukiksi ja tein aparaatin, jolla pääsin testaamaan tuota (työpaikan suurjänniteteseterillä).
Totta on!
Tein siitä jutunkin joskus MG-klubin lehteen.
Omaan MGA:hani en ole vaihtanut napaisuutta, mulla on siinä vanha radio, jonka napaisuuuden voi valita.
Vaikkei siitä mitään selvää musiikkia kuulu, rohinaa vain. Mutta avoautossahan tuulen suhina ja koneen pörinä riittää!

Teukka:
Mulla on vielä se laturi ja startti hyllyssä, jos tarvitset!
Jos et, vien kaatikselle.
Miten sun Jagge-projekti; joko olet myynyt?
Tässä vielä kuvakin testeristä.
Almiinkiskot on kiinnitetty toisiinsa eristävillä nylonpalikoilla. Kiskois aon teräväkärkiset ruuvit, joillavoi säätä kärkivälin: kipinä hyppää aina siellä, jossa on negatiivinen napaisuus terävässä kärjessä. Jatkoi testiä lisäämällä toista kärkiväliä, kunnes kipinä vaihtoi paikkaa!
Alla käyrä, jossa on mitattu HV-laitteella vaadittu jännitteen suuruus eri kärkivälillä.
[ylläpito on poistanut liitteen]