Kirjoittaja Aihe: Honda Dream 305 CA77E projekti  (Luettu 8891 kertaa)

Lokakuu 20, 2014, 07:27:05 ap
Luettu 8891 kertaa

Pasi Pönkkä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Tämä viesti muistuttaa vielä erehdyttävän paljon samalta threadilta japsistaroissa. laitoin sinnekin projektia esille, jos joku vaikka tietäisi mistä osia saa.

Ajattelin kirjoittaa tänne projektistani ja otan mielelläni vastaan neuvoja kyseisen projektin kanssa. Olen muutaman vuoden rakennellut muille sähköjä pyöriin ja siitä iski kuume hommata moottoripyörä. Omaa mopoilukuumetta vähentääkseni muistin, että isä on säilönyt vanhaa nuoruusvuosiensa mopoa autotallissani ja nyt olisi otollinen aika alkaa kunnostamaan sitä. Pyörä on ensirekisteröity 1963 ja isä osti sen noin 1979.
Pyörä oli silloin kirkkaan punainen ja ei hirvittävän suosittu ulkonäkönsä takia. Jotenka pyörästä tehtiin katu-uskottavampi hävittämällä alkuperäiset lokasuojat ja ketjusuoja. Pyörä maalattiin vielä mustaksi, epäilen vahvasti vielä että se tehtiin pensselillä. Jossain tässä välissä koneelle tehtiin jonkin sortin remontti ja pyörä laitettiin seisontaan reiluksi kolmeksikymmeneksi vuodeksi ja nyt ajattelin juniorina purkaa tuon atomeihin ja laittaa kuntoon. Tuossa kolmenkymmenen vuoden aikana konetta ei käynnistetty kertaakaan, kerran vuoteen sinne oli pudotettu tippa öljyä ja poljettu.

Tällä hetkellä olen puhdistanut tankin, tankin hanan ja kaasarin. Kaikki ne osat ovat olleet paksussa hartsissa joita on joutunut liottamaan ja pesemään ultrapesurilla hartaasti. Seuraavaksi olisi sitten koneen vuoro.

Ajattelin tässä talven mittaan yrittää etsiä alkuperäisiä kaaria ja ketjusuojaa ja toivoisinkin, että jos jollain on nurkissaan jotain osia, tai edes tuttuja jotka voivat tietää mistä noita osia voisi kysellä, niin tähän threadiin vain juttua, tai sitten viestiä minulle.

Olen harkinnut pitäväni jotain blogia tuosta, miten pyörä edistyy, mutta nyt on hommat niin aluillaan vielä, että saa nähdä tuleeko blogia tai kirjoitanko tänne. Toistaiseksi olen ottanut vain kuvia picasaan tuosta.

https://plus.google.com/u/0/photos/118023503383997071586/albums/6071873170511148017

jatkoa seuraa..

-pasi

Lokakuu 20, 2014, 07:37:34 ap
Vastaus #1

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Melkolailla futuristinen muotoilu etu- ja takaiskareissa,kun profiili on kulmikas ovaali.
Renkaatkin hitsin hienossa kunnossa-kuten varmaan koko pyörä,hyvin säilytetty.

Ihan en kunnolla saanut selvää kuvasta-onko tuo keinuhaarukka edessä,kuten siihen aikaan vielä monesti oli ?

Jotenkin outoa että Hondassa ketju oikealla puolen  :o

ps.Kävinkin jo alustavasti katselemassa kuvia.Todella upeita ja mielenkiintoisia kuvia yksityiskohdista.Tankin kyljet on jo hienosti entisöity,ovatpa luxusta  :) 
Mielestäni tuo sylinteriryhmän muotoilu on kyllä erityisen mielenkiintoinen kokonaisuus kansineen,itseasiassa hienompi kuin vähän uudemmissa,esim CB:ssä.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2014, 07:53:50 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Lokakuu 20, 2014, 11:10:02 ap
Vastaus #2

Pasi Pönkkä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä on tosiaan keinuhaarukka ja iskaritkin tuntuu vielä olevan tikissä. Erikoinen on tuossa puolakin. Se ninittäin iskee tulpasta tulppaan eikä tulpasta runkoon. En tiedä onko se ollut yleinen trendi ennenvanhaan..

Lokakuu 20, 2014, 11:25:38 ap
Vastaus #3

Jari Lehtinen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Aika useissa 1960 -luvulla valmistetuissa Hondissa oli ketju oikealla puolella. Kuten myös vuonna 1965 valmistetussa CL77 Scramblerissa.   

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 20, 2014, 12:37:44 ip
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Siinä on tosiaan keinuhaarukka ja iskaritkin tuntuu vielä olevan tikissä. Erikoinen on tuossa puolakin. Se ninittäin iskee tulpasta tulppaan eikä tulpasta runkoon. En tiedä onko se ollut yleinen trendi ennenvanhaan..

No kyllähän minä jo ihmettelin ensin että onko se moniventtiilikone(4 tulpaa venttiilikopassa) kun pidin sitä sinkkuna ensin.Sitten luulin jo hetken twiniksi kun näin 2 sytytystulppaa,kunnes taas muistui että 1 katkojankärki vain.
Miten pitkä se kärkiväli mahtaa sitten tulppien välillä olla?
Onpa todella erikoinen tapaus jos niin on..miten minusta on vähän vaikea uskoa nyt..Yleistä tuskin. 2 tulppaisia ykspyttyisiä toki on montakin konetta..ja kipinä kyllä toimii niissä käsittääkseni normaalisti-maata vasten.

Lokakuu 20, 2014, 13:59:22 ip
Vastaus #5

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hannu, nuo on twinejä!

Lokakuu 20, 2014, 15:18:27 ip
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
No kyllähän minä jo ihmettelin ensin että onko se moniventtiilikone(4 tulpaa venttiilikopassa) kun pidin sitä sinkkuna ensin.Sitten luulin jo hetken twiniksi kun näin 2 sytytystulppaa,kunnes taas muistui että 1 katkojankärki vain.
Miten pitkä se kärkiväli mahtaa sitten tulppien välillä olla?
Onpa todella erikoinen tapaus jos niin on..miten minusta on vähän vaikea uskoa nyt..Yleistä tuskin. 2 tulppaisia ykspyttyisiä toki on montakin konetta..ja kipinä kyllä toimii niissä käsittääkseni normaalisti-maata vasten.

Juu, twinihän tämä on. Hieno löytö. Yksilläkin kärjillä pärjää twinissä kun männät kulkevat samaan tahtiin ylös ja alas. Molemmissa pytyissä leimahtaa aina siinä yläkuolokohdan tuntumassa, toisessa vaan on pakotahti silloin lopuillaan ja kipinä menee "hukkaan". Samaan tapaan kuin vaikka näissä meidän rakkaissa brikkesprattonin ruohonleikkureissa, singlejähän ne, mutta kipuna tulee niissäkin joka kierroksella, joista joka toinen tietty hukkaan.

Puola voi olla tehty niinkin että toisiokäämin molemmissa päissä on tulppa, silloin kipinä loikkaa ensin toisen tulpan kärkien välillä, kiiruhtaa vilkkaasti johtoa pitkin puolaan ja sieltä toista johtoa pitkin toiseen tulppaan. En tiedä onko tässä sillä tavalla vai onko puolassa esim kaksi toisiokäämiä päällekkäin saman ensiökäämin ympärillä kuten otaksun esim omassa CB125:ssä olevan (yhdet kärjet ja tasatahtikone siinäkin).

Oliskohan Sippolan Tapsalla tällaiseen osia? Joitakuita "peltiheikkejä" hänellä on/on ainakin ollut. Muista Pasi lisätä omakin puumerkkisi tankinposken taakse sitten  :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 21, 2014, 07:03:55 ap
Vastaus #7

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Hannu, nuo on twinejä!
No uskotaan ,uskotaan :)
Hämäs vähän kun Pasikin meinas että tulpat on samassa palotilassa..Ja älkää nyt vaan väittäkö että niin todella on  ???

Kyllähän se google olis kätevä näissä hoimissa mutta enpä viitinyt selvittää minulle outoa konetta-tuota mystistä mehiläispesän mallista voimanpesää.Mitäs keskutelua täällä muuten olisi jos kaikki hakisivat tiedon itse  ;D

Onpa vaan hienon pyörän Honda laittanut jo niinkin varhain.Nythän siinä olis monen makuun tuommoinen vähän MadMax lookki,rei´itettyine ketjusuojineen,poistettuine lokareineen.Ei taida Pasille kelvata ;)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 21, 2014, 07:06:09 ap kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Lokakuu 22, 2014, 19:29:34 ip
Vastaus #8

Pasi Pönkkä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka taasen, tässä on ollut hektiset ajat, kun olen internetin ihmeellisestä maailmasta kaivanut osia.

Tilasin rapakon takaa etu ja takalokasuojat, etuhaarukkaan lampun pellin, vaihdelaatikon rattaat, takaiskunvaimentimet, nokkaketjun kiristimen, bensatankin kumin jossa varatankin putki, uuden vetorattaan ketjulle vaihdelaatikon päähän, iskunvaimentimen alumiiniset tuet (tarvisi vilkut vielä) ja uuden kohon kaasarille. ja tietenkin uusi satula. siitä olen fiiliksissä. löysin huhujen kinttupolulta "varman" tiedon että tilaamani hondan satulapenkki menisi alkuperäisiin korviin kiinni pitkän kahdenistuttavan penkin tilalle. Se muuttaisi tuota caferacerin näköiseksi, vaikkakin pysytään vahvasti alkuperäisessä hondan ca77 variantissa.

ensi viikolla pitäisi tilata täydellinen tiivistesarja ja aloittaa koneremppa. isä osasi sanoa, että kone oli porattu ylikoon männille, laakeroitu ja koneistettu 3000km sitten. eli odotan, että se olisi edes säädyllisessä kunnossa. toivotaan ettei ikä ole hapettanut tota kypsäksi.

kuveja seuraa lisää kun alkaa tapahtumaan. Projekti uhkaa levitä seuraavasti koneprojektiin ja rungon soodapuhallukseen ja parsimiseen.

Tapsalle vielä juttua noista osista että vilkut kiinnostaisivat kovasti. tarkoitus olisi laittaa originellit takaisin jos niitä löytyy. Varianttejakin noista on paljon. Minulle osui kohdalle kaikista harvinaisin etuhaarukka, en ole löytänyt internetistä vielä edes kuvaa siitä vaikka se on tän pyörän mukana tullut. siitä laitan ihan hetikohta kuvia.

Eteen tulisi sellainen alumiininen tupakkiaskin kokoinen kanta johon tulee vastaavasti neliskanttinen keltainen muovi päälle kahdella ruuvilla. ja toi viritys kiinnitetään etutankoon tai sen metallikäikäleeseen. Löysin teidän iloksenne jonkun muun pyörästä esimerkkikuvan. huomasin myös ettei minulla ole tuollaisia kahvoja. fuuu..

Taakse tilatut alumiiniset palat sisältävät neliskanttisen pohjan johon ruuvataan vastaavanlainen muovilinssi, siitä sentään on kuvaa.

jos noita alkuperäisiä vilkkuja löytyy niin kiinnostaa kovasti.

ja hartikaisen hannulle, en todellakaan tarkoittanut että samassa palotilassa, se puola on vain sellainen että se iskee noiden tulppien kärkien väliin ja se moottori on siinä välissä. Se kipinä oikeasti iskee tulpan kärjestä runkoon ja rungosta takaisin toiseen tulppaan. uudemmissa puolissa on merkitty puolan ensiöön + ja - navat jolloin toi puolan korkeajännitepuoli toimii paremmin. Uusi puola lyö molemmilla tulpilla tulpasta maahan, eikä tulppien väliin. Toi on joku ennenvanhaan ollut kiero tapa sitten kai. tuollaista ei voi enää katsella ja vaihdan siihen jonkun joka on varmatoimisempi.

toinen sähkö-ongelma siinä on se, ettei noin vanhassa pyörässä ole jännitteensäädintä. laturi tuottaa kolmivaiheisen jännitteen ja se tasasuunnataan seleenidiodilla ja johdetaan akkuun. se johtaa sit siihen, että akku keittää ja ruiskii hapot pitkin runkoa mitenkä on käynyt. kurjaa sekin..

kari sillanpäälle haluan mainita, että olen jo suunnitellut kirjailevani puumerkit tuohon tankin kylkeen, pitäähän perinteistä pitää kiinni, ja jättää tilaa jos joku vielä entisöi mun jälkeen tätä menopeliä.

kiitos suuresti kaikille ja kuvia seuraa ensi viikolla varmasti. =)