Ensimmäisen talven, kun jääratakisoissa itse kuljin 175 Husqvarna urheiluvälineenä, isän omistaman ja ajaman Skoda Octavian (siis vuosi oli 1968 ja Octavia veti takaa...) takapaksiin laitettiin Husqvarna kyljelleen, kontin kansi piti jättää auki. Isän piti autoa ajaa, eipä ollut minulla vielä ajolupaa autolle, kun ei ikä riittänyt. Kesällä pääsin jo aika moneen kisaan jonkun toisen kisakuskin kyydeillä, mutta muutamassa käytiin edelleen Skodalla. Mäntyharjun motocrosseista kotiin tullessa isä vähän innostui alamäessä päästämään Skodan laukalle turistina mukana olleen kaverini (Säkkijärveksi kutsutun) yllytyksestä, ja niinpä tietysti Skodasta pinnattu rengas päästi ilmansa pihalle. Husqvarna piti nostaa pois kontista tunkin, työkalujen ja vararenkaan edestä. Vaan ei hätiä mitiä, matka jatkui ajastaan. Toisena talvena vielä Konnevedellä kuljimme samalla joukkueella Skodalla, mutta silloin oli jo minullakin ajokortti autolle, kun olin marraskuussa täyttänyt vaaditut 18, ja toimin itse puikkomiehenä. Skodassa kesärenkaat edessä, pinnatut Hakkapeliitat takana. Keula melko keposena kun pyörä roikkui kontin takareunalla ylityksessä, mutta sieltähän se toisaalta toimi vipuvartena kääntäen auton mutkiin ilman keulapitoja... Kun sitten Jukka Monto talven muihin kisoihin taisi ottaa minut matkaansa, oli jo toisen luokan kulkua: melkein uusi Vauxhall Viva - lämmintä riittävästi sisällä - ja pyörät sivistyneesti vieretyksin perävaunussa! Ja Jukka osasi ajaa Lappeenrannasta ja Kouvolasta läpi eksymättä kertaakaan, vaikka siellä oli liikennevaloja - Kouvolassa sellaisiakin missä oli nuolia! Mahdottomana ja noituutena silloin tuollaista osaamista pidin - kerran pamahti jostain muistin syövereistä sekin esiin kun sitten itse Lontoon Regentissä vuokratulla autolla hotellin parkkiin pujottelin, eli kait oli samanlaiset paineet selviämisestä olleet ensimmäisessä Lappeenrannan läpiajossa kuin sitten myöhemmin Heathrowsta Lontoon keskustaan väärää puolta vasurilla vaihtaen - molemmista selvisin naarmuitta, varjelusta vai taitoa sitten lie ollut matkassa.
No taas karkasi mopo käsistä, mutta sellaisenkin muisti työnsi syövereistään, että joku kävi 70-luvun alkupuolella jääradan SM-kisoissa Fiat 600:lla niin, että mukana oli ainakin yksi kaveri ja pyörä pikkusen purettuna Fiatissa sisällä. Fiatissa oli kait paikallaan penkki vain kuskille, ja kaverin piti mennä ensin kyytiin eikä päässyt sieltä pois ennenkuin kulmittain sisällä ollut pyörä nostettiin pois? Jonkun jenkkiauton takapaksiin taas muistan Husqvarnan piiloutuneen niin, että kansikin saatiin kiinni.
Ensimmäisissä Imatran Ajoissa 60-luvun alussa oli vielä MM-kuskienkin Nortonit, Matchlesit ja AJS:t melko vaatimattomissa kuljetus- ja asuntoautoissa, Commer tai Morris pakettiauto toimitti perheellisillä kulkijoilla kumpaakin virkaa. Ne ovat usein tulleet minunkin mieleen, kun olen nyt eksynyt kansallisen rossikisan varikolle, missä ammattimaisen näköiset painepesurit putputtavat isojen mersun pakujen vierellä...
jv