Kirjoittaja Aihe: IC 49  (Luettu 16129 kertaa)

Lokakuu 02, 2014, 21:22:51 ip
Luettu 16129 kertaa

JAN PESONEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen entisöimässä IC 49 ja tarkoitus saada se museo rekisteriin. Siinä on sivuvaunu kiinnitykset eli on ollut sivuvaunullinen. Kysymys voiko IC 49 museo katsastaa sivuvaunulla? Olen ymmärtänyt että tätä mallia ei olisi tehtaalta lähtenyt sivuvaunulla. Onko sivuvanu lisälaite? Minkälainen siinä pitää olla että kelpaa museo katsastukseen?

Lokakuu 03, 2014, 08:32:17 ap
Vastaus #1

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös neliysiin tuollaisia tehtaan omia vaunuja ole laitettu, olisi kait ajallisesti sopiva. Mikä se nyt tämän lullan nimi olikaan, bp58..? Kuvat Oulun rallista –09.

MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Lokakuu 03, 2014, 17:48:10 ip
Vastaus #2

Tony Laan

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä IC-49 pyöriä valmistetiin myös sivarilla varustetuna.

Sivarimalli oli nimelta IC-49K(K = koljaska, eli sivuvaunu venäjäksi) ja tuli sarjatuotantoon vuonna 1956.

IC-49K mallia valmistetiin yhteensä 14969 kappaletta vuosina 1956(508 kpl), 1957(13014 kpl) ja 1958(1447 kpl).
Jos sun pyörä on tehtaassa tehty sivarimalli, niin runkonnumeron edessa pitäisi olla kirjaimet TK, BK tai БK.

Sivarimallin tunnista heti myös pyörän runkon takaosasta, jossa on sivarin puolella kahdet putket(joiden välissä sivarin ja matkustajan jalkatapin kiinitys, niin kuin kuvassa). Jotkut takarungon kiinityspultit on 10-en millin tilalla 12-ta millisiä. Myös takapyörä oli sivarimallisa vähän eroava, suorat 4-milliset pinnat ja toinen napa. Konessa oli kaksirivinen mootorinketju.

IC-49K-mallin sivari oli mallia BP-56(Paulin kuvassa jo uudempi malli BP-58, joka tuli tuotantoon vuoden 1959 lopussa, eli ei tätä mallia ainakaan tehtaalta IC-49 laitettu).
Sivuvaunut itse valmistettiin Vjatko-Poljanskin skooteritehtaala, kun siellä oli isot prässit skootereiden peltien valmistukseen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2014, 18:07:34 ip kirjoittanut Tony Laan »
Aina vaan pienemmäksi ne koneet menee,kun vanhemaksi tulee!

Lokakuu 03, 2014, 18:23:40 ip
Vastaus #3

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielenkiintoista tietoa, kiitokset Tonylle!

Ja pahoittelut Janille, kun lainaan sun aloittamaa juttua, mutta kysyisin Tonylta vielä, että onko M56-Issikkaa tullut erikseen sivuvaunuversiona kuten 49-mallia?

Onkohan noitten sivareitten tuotantomääristä mitään tietoa – lienevätkö nuo vanhimmat BP56-mallit vaikeita löytää?

Meikäläisen yhdistelmä on tällainen:

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2014, 18:25:41 ip kirjoittanut Pauli Ylikoski »

Lokakuu 04, 2014, 01:14:41 ap
Vastaus #4

Tony Laan

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo Pauli, tehtaalta sivarilla tullut IC-56 oli IC-56K sivarimalli.

Vanhemmissa IC-56K sivareissa oli vielä tuo vanhempi BP-56-mallinen sivari.
Ennen uuden BP-58 sivarin tuloa oli vielä vähään aikaa noinsanottu siirtymismalli, jossa oli jo BP-58 runko ja lokari, mutta lulla oli vielä BP-56 sivarista. Laitoin tuosta pari kuvaa (Puolasta, kun siinnä (sivarissa ja pyörässä)on nuo laista tinkityt erillaiset takavalot, kun tavalisissa pyörissä)tuosta siirtomallista.

En nyt löytänyt niitä IC-56K-mallin tuotantomääriä muihin, kun 1961(41162 kpl) ja 1962(2113 kpl)vuosiin.

Kunnon BP-56 sivari on kyllä aika harvinainen. Ihme kyllä, mutta Puolassa on ollut joskus erittäin hyväkuntosia myynissä.

Aina vaan pienemmäksi ne koneet menee,kun vanhemaksi tulee!

Lokakuu 04, 2014, 08:43:43 ap
Vastaus #5

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Iso kiitos taas!  :)  Mukava saada ajopelin taustoja selville: tänä vuonna menossa kymmenes vuosi IC:llä, josta on pikkuhiljaa tullut perheenjäsen.

Lokakuu 07, 2014, 08:30:17 ap
Vastaus #6

JAN PESONEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos tiedoista tämän tarkempia tietoja ei voi saada. Tämän pyörän alustanumero alkaa T kirjaimella eli ei ole alun perin ollut sivuvaunu vehje. Nyt tiedän että ei voi museo katsastaa sivuvaunulla, eikä tarvitse sellaista metsästää.  Joku on itse siis tehnyt tuon etukiinnityksen.

Lokakuu 07, 2014, 08:40:34 ap
Vastaus #7

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei kait ajatusta kokonaan tartte sikseen heittää! Käsittääkseni museorekisteröidyssä pyörässä voi olla aikakauteen sopivia lisävarusteita – kuten vaikkapa sivuvaunu.

Jos museorekisteriin hyväksyttäisiin pelkästään tehtaalla liitetyt vaunut, niin siinähän jäisi sivuvaunuhistoria lähes kokonaan tallentamatta, koska alun perin vaunupyöriksi varusteltuja ajokkeja on perin vähän.

Tammikuu 11, 2015, 10:14:00 ap
Vastaus #8

JAN PESONEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on sivuvaunu hommattu, miten sen kiinnitys, etupään kiinitys oli helppo tehdä mutta takapäässä on äänenvaimenin ja jalkatappi samassa kiinnityksessä. Tuleeko kiinitys iskarin ja jalkatapin väliin? Vai onko väärin asennettu? Pitääkö sivuvaunu olla vaakasuorassa vai nokka vähän alaspäin?

Tammikuu 11, 2015, 12:35:36 ip
Vastaus #9

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen ymmärtänyt että on museokatsastettava sivuvaunun kanssa.
Sitten voi myös ajaa ilman vaunua, mutta ei toisinpäin eli museokatsastettu ilman
vaunua ja lisätty vaunu jälkeenpäin ilman museokatsastusta.

Korjatkaa jos olen väärässä.

L&K.

Tammikuu 12, 2015, 10:23:32 ap
Vastaus #10

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
... mutta takapäässä on äänenvaimenin ja jalkatappi samassa kiinnityksessä. Tuleeko kiinitys iskarin ja jalkatapin väliin? Vai onko väärin asennettu? Pitääkö sivuvaunu olla vaakasuorassa vai nokka vähän alaspäin?

Mulla 56:ssa tuo ko. kiinnitys on jalkatapin tilalla - eli toista takatappia ei ole nyt ollenkaan. Vaunun korin takapää on tuossa meikäläisen mallissa niin pitkien vietereitten varassa, että pulkka on tyhjänä pikkuisen etukenossa, mutta kuormitettuna aika lailla vaakasuorassa.

Tammikuu 12, 2015, 20:50:41 ip
Vastaus #11

JAN PESONEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tein tutkimusta ennen kun ostin sivuvaunun, museokatsastaja hyväksyy tämän vaunun kun se on melkein saman ikäinen kun itse pyörä ja on ollut Ic pyörässä.
Katsastus konttorilla meni vaikeamman kaavan kautta, eli kun olen entisöinyt pyörän ja sivuvaunun on se vietävä katsastuskonttorille ja tehtävä muutoskatsastus. Tämän jälkeen voi museokatsastajat tarkistaa pyörän ja sen jälkeen takaisin katsastusasemalle tekemään lopullinen katsastus että on museokatsastettu. Sitten kun on katsastettu sivuvaunulla, sillä ei saa ajaa ilman sivuvaunua, muuten on taas tehtävä muutoskatsastus. Voin olla väärässä mutta näin minulle neuvottiin, jos joku tietää helpomman keinon niin kertokaa, kiitos.
Täytyy varmaan vahvistaa kohta missä  jalkatapin  kiinitys on  ja siirtää se 5mm eteenpäin että ei hankaa iskariin. Sitten mahtuu myös jalkatappi.

Tammikuu 13, 2015, 08:34:10 ap
Vastaus #12

Juhani Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Neuvoisin vaihtamaan katsastuskonttoria! Kun sivuvaunupyörää rekisteröitäessä ilmoittaa, että sillä pitäis saada ajaa myös ilman vaunua niin insinööri tekee vastaavan merkinnän papereihin. Näin ainakin minä voin ajaa IC:lläni sekä vaunun kanssa että ilman. Myös tuo kahteen kertaan tarkastus kuulostaa kummallisen byrokraattiselta, yleensä se menee niin että ensin museotarkastus ja sitten rekisteröinti. PS. Tuo sun vaunusi on kyllä aika lailla 49:ä uudempi.

Juhani

Toukokuu 30, 2015, 22:53:51 ip
Vastaus #13

Toni Alaranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Konttorilla inssi voi laittaa rekisteriotteeseen huomautuksen "vaihtoehtoinen käyttö; sivuvaunu 1 henkilön kuljetusta varten" näin minulla meneteltiin.