Kirjoittaja Aihe: Muovitankin värin palautus  (Luettu 14638 kertaa)

Syyskuu 07, 2014, 15:53:51 ip
Luettu 14638 kertaa

kai lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saako ruskettunutta KTM:n muovitankkia millään valkaistua ? Maalit tai tarrat eivät pitkään menesty, alkavat "kuplia" kun polttoaine tai joku osa siitä ilmeisesti kulkeutuu tankin seinän läpi. Onko pinnoitus sisältä ja maalaus päältä ainut vaihtoehto ? Vai polttoaine - Pysyykö esim. akrylaattibensa paremmin tankin sisällä ?
-Kaizu-

Syyskuu 09, 2014, 14:43:40 ip
Vastaus #1

Antti Mäki-Paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Yamahamaha
RC-autojen valkoisia tukivarsia yms. ovat valkaiseet vetyperoksidilla auringonvalossa.
Taitaa olla vain hankala hukuttaa kokonaista tankkia kyseiseen tököttiin.

Yksi keino olisi tehdä lasikuidusta ohut kuori tankin päälle ja maalata se. Näin olen nähnyt muutamassa vanhassa enskassa tehtävän ja kuulemma maali pysyy.

Muovitankin pinnoitus sisältä ei kuulemma onnistu.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Kawasaki KS125 '74
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Syyskuu 09, 2014, 20:27:06 ip
Vastaus #2

Harri Kauranen

• Vieras
On niitä joku juu joskus koittanu sisältä pinnottaa,huonoin menestyksin.Mutta kun hartsin sivelee pintaan,niin eiköhän onnistu.

Syyskuu 11, 2014, 13:39:18 ip
Vastaus #3

kai lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu, tuota hartsikuorrutusta vois ehkä kokeilla... Kiitos vinkistä.
-Kaizu-

Syyskuu 11, 2014, 14:27:40 ip
Vastaus #4

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos tankki on rasvapintaista muovia, eli sitä tavallista ämpärimuovia, mistä tankit tehdään, ei hartsi siinä pysy. Se alkaa kuplia ja halkeilla. Lisäksi tietenkin on hyväksyttävä pintavirheet, kun hartsi valuu jne jne.

Syyskuu 11, 2014, 15:00:40 ip
Vastaus #5

Markku Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Hei

Täällä on valmiita suojakuoria joihinkin KTM tankkeihin.
http://www.enduroklassiker.at/

Hyvin istui minun tankkiin.

Syyskuu 18, 2014, 11:53:39 ap
Vastaus #6

kai lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Hei

Täällä on valmiita suojakuoria joihinkin KTM tankkeihin.
http://www.enduroklassiker.at/

Hyvin istui minun tankkiin.                                                                                                                                                         
Moro.
Kitti linkistä. Ei ollut näköjään minulle sopivaa kuorta mutta siellähän on kaikkee muuta mukavaa...
-Kaizu-

Lokakuu 31, 2014, 11:52:21 ap
Vastaus #7

Kari kartzu Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawa sen olla pitää !
Noh tosin tarrat lähtee mutta,mulla noin 10v Hussen ruohonleikkuri(päältäajettava)on ollu kesät talvet ulkona ja hussen väri täysin mootorin ym kopissa haalistunu,mut ylätys yllätys,pesin keväällä oikeen kunnon painepesurilla ja alkuperänen väri tuli näkyviin,tosin aikaa kului mutta näin kävi !
Eli koitas totta.

Tammikuu 02, 2015, 21:46:02 ip
Vastaus #8

Janne Supperi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suzuki S1:n tankissa pysy ainaki hienosti maalit ko laitto kunnon 2k autolakan päälle. Muuten kiehu ja kupli aina pois paukapullo sonnat ja muutki lakat, oli siis hyvä siihen asti kunnes bensaa laitto tankkiin. ;D

Tammikuu 03, 2015, 11:55:32 ap
Vastaus #9

Juha Mattila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielestäni minkäänlainen maalaaminen ei ole oikea ratkaisu, jos on tarkoitus entisöidä.
Olen nähnyt monta, ja monenlaista maalausta hyvin ja "hyvin" tehtynä.  Jokainen on mennyt pilalle ennemmin tai myöhemmin.  Ja aitous on mennyttä.  Maalaamattomia muoviosia ei pitäisi maalata.
Netin kautta löytyy firmoja, jotka ovat erikoistuneet tuohon hommaan.  Maksaa tietysti, mutta tuloskin on hieno.  Eivät tietenkään neuvo hommaansa.
Tosin esimerkiksi youtubesta löytyy videoita muoviosien entisöimisestä.
Mielenkiintoista, että tankki voi olla alapuolelta vielä valkoinen... Siis varjon puolelta.
Saman ongelman kanssa on tullut painittua.
Perusteellinen pesu hyvällä pesuaineella, ehkäpä hankausnestettä hyönteissieneen, ja sitten rättilaikka soimaan?
Kannattaa hommata vaikka jokin vanha tankki kokeilua ja harjoittelua varten.
Voisihan näyttelyä varten olla toinen, bensaton tankki.  Bensahan sen tankin pilaa.
Olen yleensä tyhjentänyt Kotarin tankin ajon jälkeen kätevästi Biltemasta ostetulla pumpulla.

Heinäkuu 13, 2019, 12:47:17 ip
Vastaus #10

Taito Nuutinen

• Vieras

Heinäkuu 13, 2019, 13:23:36 ip
Vastaus #11

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Noissahan ei kai maali pysy ja usein kellastumakin on ”läpi” tai tankin sisältä tullut... Mutta tuli tarroista mieleen että kun noita autojahan ”teipataan” kokonaan yli ja eri väriseksi jollain vinyyli-ihmekelmulla, niin pysyisiköhän semmoinen noissa motskarien muoviosissakin?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Heinäkuu 13, 2019, 22:39:37 ip
Vastaus #12

Taito Nuutinen

• Vieras
kokeiles jostain pienestä kulmasta lämmittää varovasti kuumailmapuhaltimella ja samalla tarjoat 400 vesihiomapaperia..tietty tankki täyteen vettä ensin..vai onkohan tuossa tankissasi jo bensa "imeytyny" muovin sisään?Onkos tuo 70-luvun "kottarainen"?

Heinäkuu 14, 2019, 11:50:51 ap
Vastaus #13

Jukka Uotila

• Vieras
Toimiikohan oksaalihappo tuossa?

Heinäkuu 15, 2019, 08:52:25 ap
Vastaus #14

Taito Nuutinen

• Vieras
Raparperissa on muutoin aikas paljon tuota oksaalia..Kerronpa tähän liittyvän tarinan vaikka ei se tänne kuulukkaan..Aikoinaan meillä ruosteveden ruskettama vessan pönttö..kaadoin sinne "ylijäämä"raparperikiisselin mutta nuukuuttani en huuhdellut pönttöä vasta kuin monen tunnin jälkeen..Ja kas ruoste oli häipynyt pöntöstä.Pitihän se selvittää raparperin kemiallinen koostumus..Oksaalihappoa saa muutoin apteekistakin jos naapurin raparperit on loppu...Raparperikiisselin syönnin olen jättänyt pois..