Kirjoittaja Aihe: Putkimankeli  (Luettu 9048 kertaa)

Syyskuu 05, 2014, 19:12:59 ip
Luettu 9048 kertaa

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Ens talven aikana tulen luultavasti tarvitsemaan putkimankelia 25 ja 30 millisille putkille.
Yhdellä toisella foorumilla jo kyselinkin ko. laitteesta ja sain hyvää tietoa kun itse en moisesta vielä juuri mitään tiedä,onko jollakulla kysestä vehjettä ja ideoita jospa vaikka itse sellaisen värkkäisi.
Netistä jotain löytyy mutta rullien mittoja ja ala rullien etäisyyksiä toisistaan mietin,sen verran sain tietoa että aika lähellä toisiaan niiden pitäisi olla ja käytössä tuppaa paluukohtaan tulla aina jyrkempi kohta.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Syyskuu 05, 2014, 21:21:39 ip
Vastaus #1

Seppo Jääskeläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kerroppa vähän tarkemmin. Mille putkelle ja mitä mankeloidaan?

Syyskuu 05, 2014, 22:05:34 ip
Vastaus #2

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Kyseessä lienee muotorautamankeli-niminen vekotin?
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Syyskuu 06, 2014, 05:12:26 ap
Vastaus #3

Markku Hakola

• Vieras
Moro
Ens talven aikana tulen luultavasti tarvitsemaan putkimankelia 25 ja 30 millisille putkille.
Yhdellä toisella foorumilla jo kyselinkin ko. laitteesta ja sain hyvää tietoa kun itse en moisesta vielä juuri mitään tiedä,onko jollakulla kysestä vehjettä ja ideoita jospa vaikka itse sellaisen värkkäisi.
Netistä jotain löytyy mutta rullien mittoja ja ala rullien etäisyyksiä toisistaan mietin,sen verran sain tietoa että aika lähellä toisiaan niiden pitäisi olla ja käytössä tuppaa paluukohtaan tulla aina jyrkempi kohta.

Kerroppa vähän tarkemmin. Mille putkelle ja mitä mankeloidaan?

Kiinnostaa myös, mimmosele säteelle taivutus on tarkotus tehdä.

Sinänsähän tollanen on hyvinkin yksinkertainen. eli ei siinä palkoo oo laskemista rissojen etäisyyksissä.
Saattaapi löytyä jonkinmoiset 3d kuvatkin masiinasta, kun kerrot kaipaamasi tiedostomuodon.

Syyskuu 06, 2014, 08:03:00 ap
Vastaus #4

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Taivutettavat putket on 25 ja 30 millistä hydrauliikkaputkea 3 mm:n seinällä.Säteet on niin loivia että en osaa niiden ärristä mitään kertoa.
Pari 25 mm:n putkea jotka ovat samanlaisia kaartuvat toisesta päästään vähän jyrkemmin (vaikea selittää sanoin) ja pituudeltaan alle 1,5 m.
Muut kolme putkea avat 30 millisiä ja vain reilut puolen metrin mittaisia oikein loivalla säteellä.Lisäksi parin 25 millisen putken päitä ehkä pitäisi loivasti kaartaa jyrkemmän mutkan jälkeen jos onnistuu.
Eihän niitä mutkaputkia montaa ole mutta kun en tiedä missä niitä saisi taivistettua niin ajattelin itselle mankelia ja vielä vanhoilla päivillä tommostakin hommaa koittaa.
En tiedä virallista nimeä laitteelle mutta putkimankeli kuvaa hyvin ko. laitetta,ukomaalaiset käyttävä mm.  roll bender,pipe roller,tubing roller,onhan noita eri nimiä samalle laitteelle muuallakin.
Em. hauilla netistä löytyy ihan hyviä kuvia mutta mitoituksia en löytänyt,varmaan niitäkin löytyy.
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62

Syyskuu 07, 2014, 06:28:27 ap
Vastaus #5

Markku Hakola

• Vieras
Huomisen aikana voisin varmaankin saada kuvatukset liikkeelle, kun eiv't nyt ole mulla kotosalla.
Haluutko kuvat paperilla vai sähköisessä muodossa ja jos niin missä, pdf. dwg, dxf ja step ovat yleisimmät,
josko meinaat teettää osia vaikkapa jossain koneustamossa.

Jos laitat yhteystietosi vaikkapa yv;nä, niin koitetaan edetä siitä eteenpäin.

Syyskuu 07, 2014, 15:43:07 ip
Vastaus #6

Pekka Rämet

• Vieras
Netistä Atacon oy /Big Bend tavutin (kyllä taipuu)

Syyskuu 07, 2014, 16:24:31 ip
Vastaus #7

Seppo Jääskeläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Työmaakielessä pokkakone. Sillä kun pokataan putkea.

Syyskuu 07, 2014, 16:48:28 ip
Vastaus #8

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
BigBendin seinämävahvuudeksi luvataan ainoastaan 2 mm ja Superillekkin vain 2,5 mm,3 millisen pitäisi taipua.
Pokkakoneesta en tiedä mitään,taitaa olla vain jonkun työmaan oma nimike jollekkin laitteelle.

Tarkoitan tämän tapaista laitetta jolla saa tehtyä erisäteisiä kaaria ja ehkä muuttuvasäteisiäkin:

HUOM:  Säätö jakarilla!!!

CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62

Syyskuu 07, 2014, 18:58:37 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Meinaako Markku tehdä putkimankelilla putkikamelin eli munamankelin?

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 07, 2014, 19:13:03 ip
Vastaus #10

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Ky ky ky kyllä.
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62

Syyskuu 07, 2014, 20:00:12 ip
Vastaus #11

juha helenius

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen joskus kuunnellut kun putkimiehet on jutelleet keskenään niin niillä on ollut puhetta pokkareista ja pokkakoneista,olen ymmärtänyt niin ,että pokkakone on konevoimalla toimiva putkentaivutuskone ja pokkari olisi käsivoimilla toimiva laite.Yleensä ne on käyttänyt sitä konevoimalla toimivaa yli 10mm putkille kun se on raskasta hommaa se isompien putkien vääntö.isojen säteiden teko näillä taitaa olla vähän hankalaa.Voi olla ,että olen ymmärtänyt väärin mutta tarvii kysyä putkimieheltä mikä oikea termi kyseisille vehkeille olisi.Oikeat nimet on joskus hankalia.Muistui mieleen kun isävainaa oli ostamassa rautakankea k-raudasta missä ne oli tarjouksessa 5mk kpl.nimikkeellä terässeiväs.Myyjä ei tiennyt missä terässeipäät oli kun äijä niitä kyseli,vaikka ne oli ihan näkösällä.Sitten äijä huomas ne kanget ihan ite ja sano et tuollahan ne onkin,myyjä totes että ai rautakanget,oisit heti sanonu.

Olen joskus sepällä nähnyt vastaavan mankelin jolla se taivutteli erilaisia muototeräksiä ja putkia.

Syyskuu 07, 2014, 23:14:40 ip
Vastaus #12

Markku Hakola

• Vieras
Taitaa noi nimitykset vaihdella aika paljonkin seutukunnittain.
Tollasta olen toyyunut nimittäänputki mankeliks, samaten kuin levyn vastaavaa levymankeliks.
Pokkaus nimitystä taasen sellaisista, millä tehdään kulmataivutuksia, eli kantteja, elikkä kanttikone.

Aikoinaan suht yleisestikkin jotkut käytti akselista nimitystä "umpiputki" ja ihan koulussa opetettuina.
Oli siinä verstaalla vanhemmilla hauskaa, kun vitsailivat, että on "putki ummessa".

Rautakangesta taasen yksi käytti nimitystä "maaneula".

OOnhan noita, mutta muistaa nyt niitä kaikkia.

Syyskuu 08, 2014, 07:47:34 ap
Vastaus #13

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Täysin asian vierestä,mutta nimityksiä kuitenkin.Hauskin jonka olen kuullut,Punkalaitumen Essolla naisasiakas oli kysynyt kartiojuoksutinta.Pienen selvittelyn jälkeen selvisi että haussa oli suppilo,eli tratti.
Onkos kukaan ostanut määlyjä,sinkilöitä tai aspeja?

Syyskuu 08, 2014, 09:08:25 ap
Vastaus #14

Seppo Jääskeläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan noita ostettu pussillinen aitaverkon kiinnitykseen. Siis sinkilöitä.