Jep
Eihän niin pääse käymään mutta jos kävisi niin, että meistä joku VMPK: lainen törttöilisi jossakin toimissaan tai käyttäytyisi tilanteeseen sopimattomasti niin olisiko oikein, että kaikki saisimme terveisiä m**kuille? Vaikka ainahan terveiset kuuluu siihen hyvään tapaan.
Tuli mieleen yksi monta vuotta sitten tapahtunut juttu yhdestä poliisista ja koetan kertoa jutun kirjoittamalla. Ajelin autollani Helsinkiä kohti ja yhden paikkakunnan kohdalla tiellä oli juuri sattunut liikenneonnettomuus. Rekka ja henkilöauto oli pitkällään penkereellä ja pelastushenkilökunta sekä poliisi oli paikalla. Yksi poliisi käveli tietäpitkin näyttäen kädellään, että kääntykää takaisin ja niinhän takanani oleva liikenne tekikin. Minä kuitenkin ajoin hitaasti eteenpäin kohdatakseni poliisin. Kun avasin auton ikkunan äkäinen poliisi sanoi kovalla äänellä - etkö sinä pöllö tajua, ettei tästä pääse! Vastasin hänelle, että tajuan mutta halusin kysyä, että tarvitaanko paikalla apua sillä olen saanut palomies-sairaankuljettaja koulutuksen ja toiminut edellisessä ammatissani tässä tehtävässä. Tähän sain taas äreän vastauksen että -ei tarvita! Sitten kysyin konstaapelilta, että "pöllöttelikö" hän hetki sitten minua? Ensi silmäyksellä konstaapeli säpsähti vähän mutta sitten rinta pullistui sen minkä suojaliivi antoi periksi ja vastasi taas äreästi - kyllä! Otin kynän ja paperia ja kysyin, että pitääkö hänen haalarin rintamuksessa oleva nimi paikkansa ja mikä on hänen virkanimike? Hän vastasi, että pitää ja hän on vanhenpikonstaapeli. Kiitin tästä ja sanoin, että mahdollisesti perästä kuuluu. Konstaapeli pullistui taas haalareissaan ja sanoi - antaa vaan kuulua! Soitin jonkin ajan kuluttua ko. poliisilaitoksen kettätehtävistä vastaavalle komisariolle ja kerroin tapahtuman. Kysyin häneltä, että onko hänen henkilökunnalla tapana pöllötellä tielläliikkujia vai onko tämä yksittäis tapaus? Kerroin, että minuakin ottaa pannuun tällainen käytös kun tarjoan apua. Meni vähän aikaa ja komisario soitti minulle. Hän kertoi, että tiellä tapaani vanhempikonstaapeli istuu nyt hänen työhuoneessa ja konstaapeli kertoo tapahtuman menneen samalla lailla kun minäkin sen kerroin. Komisario kysyi, että haluanko tehdä nyt tapauksesta jutun? Sanoin että en halua juttua tehdä. Komisario kertoi, että konstaapeli oli puolustellakseen kertonut olleensa onnettomuudesta kiihtynyt ja kohdatessani minut oli virtaa ollut liikaa. Minusta tämä oli ihan hyvä peruste huonolle käytökselle ja pidin asiaa sovittuna. Uskon kuitenkin, että tästä tapauksesta oli meille kaikille jotan oppia ja miettimistä. Terveisiä vaan konstaapelille jos tunnistaa itsensä tästä jutusta, sillä uskon hänen toimivan jatkossa toisin.
Ilpo