Kirjoittaja Aihe: Honda CB125B6 kaasuttimien kohon korkeus  (Luettu 11409 kertaa)

Elokuu 03, 2014, 22:47:04 ip
Luettu 11409 kertaa

Pasi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro,

Olen yrittänyt saada konetta käymään nätisti. Ensimmäisenä koitin ahdistaa ilman saantia, kun ei suostunut käymään ilman ryyppyä lainkaan. sen jälkeen kävi jotenkuten, ahdistuksen tein teippaamalla toisen ilmanputsarin imureijistä umpeen. Nain kaasuttimia säädettyä jonkun verran ja eihän noissa paljon säätöjä olekaan. Nyt kuitenkin teippaus on poistettu, mutta ei käy kuin sekunnin ja taas hyytyy.
Nyt päästään kysymykseen. Mikä mahtaa olla oikea/hyväksi havaittu kohon korkeus? Ohjekirja sanoo 26,5mm, mutta tuohon kun sen laittaa, niin uimurikammion ollessa pois ja kohon roikkuessa vapaasti, neulaventtiili aukeaa vain niukin naukin. Kun laitan kammion kiinni ja koitan päästää kammion tyhjennysruuvia löysäämällä bensaa pois, niin mitään ei tule. Kammio vaikuttaa olevan tyhjä, eikä täyty ennenkuin kammion avaa hiukan...
Tästä johtuen tuo ohjekirjan lukema tuntuu oudolta. Olen tarkistanut että kohot on ehjät ja eivät mitenkään vimpulat.

Osaisikohan joku auttaa?

-Pasi-
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Elokuu 04, 2014, 06:28:43 ap
Vastaus #1

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No jos se kohokammion neulaventtiili jumii, on ehkä kulunut

Elokuu 04, 2014, 08:43:06 ap
Vastaus #2

Pasi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Periaatteessa kai tuokin mahdollista, mutta ne on jo vaihdettu uuteen siinä vaiheessa kun puhdistin/kunnostin kaasuttimet.

-Pasi-

-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Elokuu 04, 2014, 18:46:29 ip
Vastaus #3

Matti Ontero

• *
  • Jäsentiedot Poissa
K 5:ssä 21 mm.Eiköhän oo samat kaasarit.

Elokuu 04, 2014, 19:14:06 ip
Vastaus #4

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
K 5:ssä 21 mm.Eiköhän oo samat kaasarit.

Ainakin kaikki osaset ovat päällisin puolin vaihtokelpoiset, kuten koko kaasuttimet ja enemmistö muistakin moottorin osasista.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 04, 2014, 20:11:49 ip
Vastaus #5

anttikmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
21mm on aika lähellä oikeaa mittaa, oma ainakin käy tuolla mitalla hyvin. Tuo 26,5 kuullostaa aika alhaiselta bensapinnan suhteen.

Elokuu 04, 2014, 20:29:10 ip
Vastaus #6

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Korjausoppaissa on joskus vääriä tietoja. CB450:n koho olisi yhden ohjeen mukaan säätää niin ylös, että sitä olisi pitänyt painaa lyttyyn :) CB350:n säätö oli millintarkkaa puuhaa. Tasan 26 milliä toimi, mutta milli ylös tai alas, niin kone ei käynyt kunnolla.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Elokuu 04, 2014, 21:28:27 ip
Vastaus #7

arvo.joutsenvirta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen laittanut kohot vaateriin kun ne on väärin päin pöydällä,varmaankin se 21mm ja muista tarkistaa suuttimien koko aika useasti siellä on reikää suurennettu ja sitten jos on seisseet ettei ole tukossa,tyhjäkäyntiruuvvi kierros ja vartti.Ja sitten hanaa... :P

Elokuu 04, 2014, 23:01:55 ip
Vastaus #8

Pasi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Säädin nuo vielä kerran ohjearvoon näyttäs kovasti siltä, että makaavat kammion pohjaa vasten ja venttiili on aina kiinni. Kerrottu 21mm kuulostaa sellaiselta, millä venttiili voisi vielä auetakin.

Ostin noihin kaasareihin korjaussarjat, missä tuli tiivisteet, suuttimet, säätöruuvit ja neulaventtili sekä sen pesä. Noilta osin homma pitäs olla kunnossa. Nyt kun vielä säädän ne tuohon 21mm:in, niin eiköhän se tuosta tokene. Olen tosiaan muualtakin kuullut, että millikin voi olla ratkaiseva.

Kaikille paljon kiitoksia!

-Pasi-
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Elokuu 05, 2014, 08:23:17 ap
Vastaus #9

anttikmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Luistin neulan neulasuutin on aika tarkka kulumisen suhteen. On siis siellä pääsuutinputken jatkeena reiän pohjalla. Jos on hiemankin kulunut soikeaksi ei käyntiä saa kohdilleen, käy liian rikkaalla.

Elokuu 05, 2014, 08:48:02 ap
Vastaus #10

Pasi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvä pointti tuokin. En kyllä tiennyt näitä kaikkia sudenkuoppia siinä vaiheessa kun korjaussarjan hankin. Nyt tuntuu hyvältä, kun voi kaikkiin kohtiin sanoa, että vanhat on vaihdettu sarjan mukana tulleisiin tuoreisiin kamoihin. Olen kyllä kuullut kertomuksia mystisistä ongelmista, joita ei saa millään korjattua ja nämä varmaan on niitä oikeita vikoja siellä takana.

Olen mä kaasuttimia joskus vuosia sitten putsaillut, mutta niiden todellinen sielunelämä oli mopo-aikoina toissijaista. Vasta tän vanhan pyörän herättelyprojektin myötä on taas pistettyä sormet moneen liemeen.

-Pasi-
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Elokuu 05, 2014, 19:44:19 ip
Vastaus #11

Pasi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Säädin kohot 21mm mukaan ja heti alkoi käymään paremmin. On kyllä tosiaan aika tarkka noista milleistä.

Nyt on kuitenkin ongelmana että buuaa kun kääntää kaasua nopeasti. Herkistelemällä saa kierrokset paikalla seisten nousemaan, mutta kertaheitolla jos yrittää, niin buuaa aika vahvasti ja käy tosi räkäisesti jo 6000 paikkeilla. Koitin ensin neulan ollessa toiseksi ylimmässä urassa ja mun mielestä käynti parani, kun siirsin ylimpään uraan. Kuvittelisin, että tuo siirto vähensi bensan määrää. Voiko tuosta päätellä, että saa liikaa bensaa? Pitäiskö suuttimet pienentää? Käsittääkseni siel on nyt vakiokokoiset.

Ilmanputsarit pesin pyykinpesujauheella terästetyllä vedellä liottamalla ja kyllä niistä ainakin jotain moskaa irtos. Kumikaulat on paikattu, joten vuotoja ei pitäs olla.

-Pasi-
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Elokuu 05, 2014, 20:40:06 ip
Vastaus #12

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos se buuaa kaasua käännettäessä, niin laihallahan se en, mites toimiiko ennakonsäätimet

Elokuu 05, 2014, 22:46:54 ip
Vastaus #13

Pasi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laitoin uuden säätimen, joten pitäs olla se puoli kunnossa.

Ok, siis laihalla. Joku varmaan osaa kertoa neulan korkeuden säädön vaikutuksen seokseen? Olisiko ratkaisu siis kutenkin isommat suuttimet? Miten näissä Hondissa nuo suuttimet, onko kaikissa kaasareissa periaatteesa samalla kierteellä olevat suuttimet, joissa on sitten vain erikokoinen reikä? Vai pitääkö mun ostaa nimenomaan tähän kaasuttimeen sopivat suuttimet?

-Pasi-
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Elokuu 05, 2014, 23:02:33 ip
Vastaus #14

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kun nostat neulaa luistiin nähden, niin silloin seos muuttuu rikkaammaksi osakaasulla. Neula on silloin ylempänä suutinputkessa ja putken ja neulan välinen rengasrako on suurempi. 

Suuttimissa on todennäköisesti joku vakiokierre, ja ainakin Storm myy Keihineihin eri kokoisia suuttimia. Kyse on nimenomaan suuttimeen reiän koosta. Suuttimessa on reiän koko merkittynä, katso se ja koita katsoa onko suutinta porattu jälkikäteen. Jos ei, niin luulisi neulan korkeutta muuttamalla korjaantuvan. Nämä kyllä hieman rötäävät kylmänä jos yrittää liian kiukkuisesti kaasuttaa, eikä kaasuun vastaavuus  paikalla huudattaessa muutenkaan taida ihan nykypyörätasoa olla.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 06, 2014, 00:30:59 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”