Hojo,
Olen vuosia kulkenut eräälle hiekkarannella muuan autitalon pihamaan lävitse. Piha kasvaa miehen korkuista heinää, pajua ja kaikkea muuta vatukkoa piisaa silmän kantamattomiin. Piharakennukset ovat melankolisesti rempallaan -- saunan katto sisässä ja navetan hirret luntassa. Pihassa seisoo eräs n. 4x3m ulkomitoiltaan oleva rakennus, jonka epäilen olevan muinainen kanala, puoliksi maatunut hevospilttuu tai muu vastaava. Kulkiessani äitini miniän kanssa tälle rannalle, päätin vilkaista sisään rakennuksen seinässä olevasta reiästä jossa lienee muinoin sijainnut ovi.
"Sivuvaunu Zündappi oli aivan täynnä kultaa!", olin kuulemma parkaissut.
Rakennuksen lattian läpi oli märäntynyt joku itäblokilta haiskahtava pyörä. Empimättä sisään väistellen ampiaispesiä ja mäyrän koloja. Tarkemman tutustumisen jälkeen tunnistin pyörän IC Planetaksi. Kaikki osat paikallaan, kaasuttimen namiskat, vaihteisto sekä muut liikkuvat osat tuntuvat olevan vielä jotakuinkin järjissään. Pyörä lienee 350 kuutioinen ja kaksi pyttyinen. Ohessa linkki, jonka takaa löytyy vastaava pyörä, tosin eri värisenä. Se minua kiinnostaa, miksi löytämäni IC on maastovihreä kauttaaltaan. Ja miten tällaisen takuulla yli 50 vuotta seisseen ja unohdetun moottoripyörän haltijaksi voi päästä.
http://ktm.kicks-ass.org/kuvat/forum/ic_M-49.jpgLisään kuvia varsinaisesta löydöstä, kun saan ladattua ne bittiavaruuteen. Tämä pyörä ja sen kohtalo on kalvannut minua huhtikuusta asti.
-Jali