Kirjoittaja Aihe: Jawa Perak typ11 vm1953 projekti - museorekisteröintiä vaille VALMIS  (Luettu 36732 kertaa)

Lokakuu 07, 2014, 22:24:12 ip
Vastaus #15

Mika Peramaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Mielenkiintoinen projekti sinulla, minulla on saman ikäinen Jawa 18 työn alla, tosin pahasti kesken.
Sitä vaan ihmettelin miksi maalaat pyöräsi mustaksi? En ole täysin varma, onko perakkia tehty mustana, mutta mustaa Perakkia en ainakaan ole koskaan nähnyt. Silloinhan sillä ei ole mitään väliä jos et museorekisteriin ole sitä laittamassa.
Museorekisteröinnin yksi peruste on alkuperäinen väri tai väri pitää olla sellainen minkälaisena kyseistä mallia on joskus tehty.

Lokakuu 07, 2014, 23:50:12 ip
Vastaus #16

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On typ. 11 ja 18 Jawoja ollut mustiakin, mutta punainen on se yleisin väri.

Lokakuu 08, 2014, 18:26:18 ip
Vastaus #17

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, kyllä Perakkia on mustana saanut tehtaalta, tämä tuli varmistettua ennen värin valintaa, ja osaksi valintaan vaikutti myös se, että nuita Volvo117 värisiä Jawoja on pilvinpimein. Halusin "hieman erilaisen" tehdä tästä, vaikka mustiakin Jawoja tiedän olevan. Ja tokihan värillähän ei ole väliä, kunhan se on musta :)

Kyllä se olisi tarkoitus museorekisteriin laittaa, kunhan raskin joskus ostaa siihen uuden kromitankin. Nyt tulee väliaikaisesti tuo alkuperäinen tankki mustaksi maalattuna paikalleen, mutta vaihdan kaikki osat semmoisiksi, mitä pitääkin olla ennen museointia.

Lokakuu 08, 2014, 18:57:04 ip
Vastaus #18

mikko salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös tuosta typ.11 kuten typ.18 voi myös tehdä ns.karvalakkiversion( ei kromattua tankkia vaan hopeaposkinen,ei kromivanteita vaan hopeaksi maalatut vai oliko sinkityt ym.).Kelpaa kyllä museoon , entisöitynä harvinaisempi ja säästäisi hieman rahaakin. T mikko

Lokakuu 09, 2014, 06:00:12 ap
Vastaus #19

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä näin on, että karvalakkiversionkin voisi tehdä, mutta haluan siitä kummiskin semmoisen kun se on alunperin ollutkin, eli kromitankin, vanteet ja pinnat :)

Nuo jarrukilvet ja vanteen keskiöt ei oo alunperinkään olleet kromatut, vaan hopeamaalilla maalatut, niin siinä vähän jo säästää kun ei tarvitse ihan kaikkia kromiosia hommata uusia. Lähinnä ehkä tuo tankki, pakoputket alustaloppuun ja jotain pientä nippeliä.

Lokakuu 09, 2014, 11:05:18 ap
Vastaus #20

mikko salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä kyllä kromautin nuo vanteiden navat mun typ.18 ja olin siinä käsityksessä että olleet kromatut uutenakin.

Lokakuu 09, 2014, 13:32:27 ip
Vastaus #21

matti perätalo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
http://www.zabytkowe-motocykle.eu/en/gallery/jawa-perak-18-350-version-export-blue-parisian/ http://www.zabytkowe-motocykle.eu/en/gallery/jawa-18-perak-350-en/#157 noissa ulkomailta olevissa kuvissa typ 18 näyttäisi olevan nuo vanteiden navat kromatut, mutta etujarrukilpi on kromauttamaton

Lokakuu 09, 2014, 17:57:25 ip
Vastaus #22

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä minä oon siinä käsityksessä ollu, että ei nuo oo ollutkaan kromattuna. Mutta pitää tutkia kunhan pääsee purkamaan pinnat pois ja navat saa käteen.

Lokakuu 09, 2014, 20:13:53 ip
Vastaus #23

mikko salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo perakki on siitä jännä entisöitävä museoon ,että niitä on ilmeisesti uutena myyty kasattuna niillä osilla joita on sattunut löytymään. Sakamelska kromattujen ja sinkittyjen ja bakeliittisien osien välillä melkoinen. Entisöin omani museoon ja kyselin kosken veikolta mitkä osat oltava kromattuja ja mitkä sinkittyjä. Muistaakseni sai ohjeet että kromiposkisessa ainakin oltava vanteet, pinnat, navat, tankin korkki ,työk.-ja akkukotelon lukitusruuvit ,satulan jousi ,ohjauksen säätö hantaakki kromisia. Jotkut noista osista näytti olevan sun kuvissa bakeliittisia ja siksi ehdottelinkin sitä karvalakkimallia.

Lokakuu 10, 2014, 06:32:53 ap
Vastaus #24

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo suurin osa nuista "pikkunippeleistä" on mulla bakeliittiä, vanteista en ole vielä varma, onko ollu kromatut vai maalatut. Ukki on joskus maalannut ne hammastahnan värisellä maalilla, että on voinu olla hopeisetkin. Onkos nuo pinnat aina kromiset vai sinkityt karvalakkimallissa?

Kromisia osia tuosta olen löytänyt seuraavia: Tankki, penkin jousi, pakoputket, ohjaustanko, valokatkaisin, etulampun kehys ja takaiskareiden "suojapellit".

Lokakuu 10, 2014, 09:01:44 ap
Vastaus #25

Juhani Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi. Mulle on kerrottu että kromitankkisessa kromivanteet ja -nippelit kun taas maalattutankkisessa maalatut vanteet ja bakeliittiosat. Noita bakeliitti ja kromiosia näkee jawoissa ihan sekaisin, niitä varmaan on asennettu mitä hyllystä on silloin sattunut löytymään. Mun karvalakkimallin -53 perakissa vanteet on kolmiväriset ( puna/hopea/kulta ). Niin ja pinnat on tietysti aina sinkityt. Juhani

Lokakuu 10, 2014, 09:27:10 ap
Vastaus #26

Mikko Rintakuusi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos sulla olisi kuvia (paljon) siitä karvalakki perakista, niin voisitko laittaa mulle spostiin niitä, niin voi tutkailla tarkemmin?

Taidan nyt aluksi ainakin tehdä sitten tuosta ihan karvalakkimallin, niin ei mene niin paljoa rahaa, kun joutuisi kromiosia ostamaan
paljon.

Mitkäs kaikki osat sitten tuossa olisi kromattuna? pakoputket ja penkin jousi ja lampun kehys?

Spostiosoite mikko.rintakuusi (at) saunalahti.fi

Lokakuu 10, 2014, 19:24:10 ip
Vastaus #27

jarno jokinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa on yksi museokrekisteröity karvalakki. Tankin posket, vanteet ja navat on maalattu, muut kromattuja,

[ylläpito on poistanut liitteen]

Lokakuu 10, 2014, 20:12:23 ip
Vastaus #28

Juha Siikarla

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ompa Jarno nätti karvalakki   :)

On jotenkin minun silmään kivemman näköinen kuin kromitankkinen.. tietenkin on makuasia kummasta tykkää.....
Minullakin oli tälläinen karvalakkimalli aikoinaan ja sitten menin sen uudelleen entisöimään "paremmaksi" kromitankkiseksi.
Mutta täytyy jälkeenpäin sanoa että näytti enemmän veteraanipyörältä karvalakkina ja hieman käytön jälkineen....

Johtunee ehkä myös siitä ,että noita viimesenpäälle kiiloitettuja on enemmän ja niitä kulahtaneita orggiskuntoisia vähemmän (juuri sellaisia kuin
Suomen käyttö Jawat yleensä olivat).

Mutta jokaiselle suotakoon tehdä oman mielensä mukaan  Terv: Juha Siikarla

Lokakuu 10, 2014, 20:21:52 ip
Vastaus #29

mikko salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Jep! Hieno ja sympaattisen näköinen on myös tuo maalattu malli ja paljon harvinaisempi entisöitynä kuin kromitankkinen.
Tuossa komeassa kuvassa kromattuja osia(tankin korkki,ohjauksen säätö hantaaki,työk,-akkukotelon ruuvit) ja ne ei kaima ainakaan missään tapauksessa ole pakollisia olla kromattuina karvalakkimallissa vaan ilmeisimmin pikemminkin bakeliittisia.  Mutta kuten jo todettua niin nuo perakit ovat hankalia myös mr -tarkastajille.  Kosken Veikolta minä aikanani kysyin neuvoa asiassa ja veikko esitti mitkä osat hän vaatii tarkastuksessa olevan kromattuja tai bakeliittisia.  T mikko