Kirjoittaja Aihe: Mahtaako uskoa itsekään?  (Luettu 9475 kertaa)

Kesäkuu 27, 2014, 08:26:42 ap
Luettu 9475 kertaa

Antti Jokinen

• Vieras
"Valio on aiemmin sanonut, että maidon hinnassa oli suhdannepiikki, joka leikattiin kovassa kilpailutilanteessa pois.
Valion toimitusjohtaja Pekka Laaksonen sanoi eilen yhtiön tiedotteessa, että päätös estää aidon kilpailun maitomarkkinoilla ja sulkee Valion kilpailusta. Laaksosen mukaan kuluttajat maksavat tämän keinotekoisen korkeana perusmaidon hintana."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288707099982.html

Minä en ole enää muutamaan vuoteen ostanut Valion maitoa ihan periaatteesta.

Kesäkuu 27, 2014, 09:15:57 ap
Vastaus #1

Markku Saarinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mc Debit
Niin tai näin....loppupeleissä artisti maksaa kaiken.... >:(

Kesäkuu 27, 2014, 13:54:00 ip
Vastaus #2

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin,kuluttaja tässä maksaa Kilpailuviraston tempun,n.100 milj.euroa/v.Ja ne rahat menevät suurelta osin Århusiin Tanskaan Arlan pääkonttoriin.
 T. Martti    kohta 21 vuotta maitoa Valiolle tuottanut,elo-syyskuun vaihteessa loppuu tämäkin hupi,mitta tuli täyteen ja lehmät lähtee.

Kumma juttu kun Yara+ muut kusettaa viljelijää linssiin kartelleilla yms. se on Kilpailuviraston mielestä aivan normaalia liiketoimintaa.
Mutta Valio kun myi maitoa hiukan halvemmalla(ja otti rahan muilla tuotteilla,osin vientimarkkinoilta tehden hyvää Suomen vaihtotaseelle, ja minulle maidontuottajana),se on saalistushinnoittelua.

Ei voi kuin ihmetellä.

PS. Määräävän markkina-aseman välttämiseksi Valion maitoa viedään säännöllisesti Arlan meijereihin,minunkin lehmien maitoa voit juoda sekä Valion että Arlan purkeista.
Että se siitä Valion maidon välttämisestä,sekin onnistuu jos juo pelkkää keppanaa.

Kesäkuu 27, 2014, 14:59:37 ip
Vastaus #3

Pekka Tuukkala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä nyt kilpailuvirasto antoi loistavat kortit nostaa hintoja.
Mitähän jos sielläkin keskitytäisin ihan oikeisiin asioihin eikä normaaliin hintakilpailuun.
Kuka keksii moisen tempun ruotsalaisten jälkeen Hyvä Arla ja ihmisten vihat kaupan päälle Valiolle.

Kesäkuu 27, 2014, 15:10:45 ip
Vastaus #4

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Minä vältän Valion maitoja sen takia että se maksaa meillä melkein 1,30 litra ja niissä tölkeissä on nykyään muovikorkki. Pirkassa ja S-marketin omissa merkeissä mokomaa ei ole ja maksavatkin alle euron litra.

Minusta tuossa on lähinnä Valioa sorsittu, itse en ymmärtänyt ollenkaan että joku saa sakot siitä että myy tuotteitaan halvemmalla.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 27, 2014, 15:24:04 ip
Vastaus #5

Antti Jokinen

• Vieras
Näin kirjoittivat Valion pomot keskenään:

-Viikonloppuna päätimme Valion hallinnon kanssa käydyissä keskusteluissa, ettemme voi antaa ruotsalaisten häärätä vapaasti Valion ylläpitämän hintatason katveessa enää pitempää ilman vastatoimenpiteitä, eräässä viestissä kirjoitetaan.

-Tulemme toteuttamaan välittömästi 10 sentin luokkaa (pieniä asiakaskohtaisia vaihteluja) olevan perusmaitojen tukkuhinnan 'uskollisuus"-alennuksen kaikille Valion asiakkaille.

-Operaation keskeinen tavoite on yrittää saada maitovirta Ruotsista tyrehtymään. Pahimmassa tapauksessa olemme arvioineet, että joudumme varautumaan jopa 18 kuukauden vääntöön. Eli ammumme täyslaidallisen ja tähtäämme vesirajaan.

Eli juuri niikuin tuomion perusteluissa sanotaan - määräävän markkina-aseman väärin käyttäminen. Samalla tavalla Valio on syönyt kaikki kilpailevat meijerit viimeisten vuosikymmenien aikana. Nyt vasta siihen puututtiin.

Kesäkuu 27, 2014, 15:38:52 ip
Vastaus #6

Antti Jokinen

• Vieras
mutta se että Valio voittaessaan olisikin pelkästään hyvää tarkoittaen laskenut hinnan alemmaksi kuin kilpailijat, siis riippumatta tuotantokustannuksista eli kannattavuudesta, jotenkin minä en siihen usko.

Tuskin uskovat itsekään.  ;D

Kesäkuu 27, 2014, 15:41:38 ip
Vastaus #7

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin,onko kiellettyä kilpailla Ruotsalaista maitotuontia vastaan,myymällä maitoa halvemmalla.Tappiota Valion operaatio ei omistajille tuottanut,koska hinta saatiin muista tuotteista.Eli osuuskuntapohjalla toimiva yritys ei saa hinnoitella tuotteitaan vapaasti,vaan heidän pitää seurata kilpailijan hintatasoa.
Helvetin omituista kilpailua,kun ei saa kilpailla.

Kesäkuu 27, 2014, 16:04:34 ip
Vastaus #8

Markku Hakola

• Vieras
Toiset joutuu käräjille, kun hinnoittelevat samallatapaakuin muut,
elikkä sovitaan, millä hinnalla palveluja tai tuotteita myydään.
Toiset taasen senvuoksi, kun myyvät halvemmalla kuin muut.
Tämä se on sitä vapaata kilpailua.
Väkisin koitetaan pitää hinnat ylhäällä.
Kannattaa vaan sopia hinnoittelut kaikkia tyydyttävälle korkealle tasolle.

Taitaa tuossa takana olla taasen yhden virkamiesjoukon halu näyttää,
mihin kyvyt ja valta riittävän.

Kuluttajahan tuollaisesta viimekädessä aina kärsii.

No, maksakoon mun puolesta maito, mitä maksaa, ei kosketa mua.
Vuosikaudet on Valion tuotteet olleet ei ostettavien listoilla,
historiallisista syistä.

Kesäkuu 30, 2014, 07:25:23 ap
Vastaus #9

Antti Jokinen

• Vieras
... tappiolla ei voi kukaan pitkään toimia, jostain se kannattavuus on tehtävä. Jos se Valion kohdalla tarkoitti oheistuotteiden korkeamman hinnoittelun mahdollistama perusmaidon hintadumppausta, ei mielestäni olla ainakaan asiakaskunnan asialla. Asiakkaat maksoivat Valion kilpailun oheistuotteiden korkemmalla ostohinnalla...

Osuit ytimeen.

Kesäkuu 30, 2014, 08:57:17 ap
Vastaus #10

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
... tappiolla ei voi kukaan pitkään toimia, jostain se kannattavuus on tehtävä. Jos se Valion kohdalla tarkoitti oheistuotteiden korkeamman hinnoittelun mahdollistama perusmaidon hintadumppausta, ei mielestäni olla ainakaan asiakaskunnan asialla. Asiakkaat maksoivat Valion kilpailun oheistuotteiden korkemmalla ostohinnalla...

Osuit ytimeen.

Kevytmaitopurkki vetoa että vaikka maidon hintaa "jouduttiin" nostamaan niin A-jukurtit, oltermannijuustot ym "oheistuotteet" eivät halpene yhtään. Siinä mielessä kyllä ytimessä että asiakkaathan tämän souvin maksaa, mutta mieluummin olisin itse silti ostanut maidot halvemmalla.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 30, 2014, 13:03:23 ip
Vastaus #11

Antti Jokinen

• Vieras
Tutkailin maidon hintoja tänään kaupungissa (Loviisa) käydessäni. Tässä kaikki kevytmaitohinnat:

Lidl

S-Market

K-Market

S-Market

K-Market

Valion kevytmaitoa oli ainoastaan K-Marketissa tarjolla. 4-henkinen perhe säästää vuodessa n. 187€ ostamalla Lidlin Suomessa tuotettua maitoa verrattuna Valion vastaavaan. Eli kyllä kilpailua on ja kuluttajan kannattaa olla tarkkana.

Kesäkuu 30, 2014, 17:35:39 ip
Vastaus #12

Aarne Heino

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Maito on tarkoitettu vasikan ensimmäisten elinviikkojen ravinnoksi; ei ihmiselle.
Aarne Heino
kaikkien alojen amatööri

Kesäkuu 30, 2014, 17:56:30 ip
Vastaus #13

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Maito on tarkoitettu vasikan ensimmäisten elinviikkojen ravinnoksi; ei ihmiselle.
Heräs kysymys että mikä se sitten on tarkotettu inehmojen ravinnoksi?
-pena-

Kesäkuu 30, 2014, 18:25:57 ip
Vastaus #14

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
 Maidon hinta on kulkenut yleensä rapakaljan (0.3L.) kanssa samassa hinnassa. Nyt viime vuosina rapakaljapurkin saa aina halvemmalla kuin litran purkin maitoa, eli maidon hinta on noussut.
 Saas nähdä että milloin ihmiset aloittaa maitorallin virosta kun siellä se maito on puolet halvempaa? Itse en aio aloittaa maitorallia kun oon Aarnen kanssa ihan samaa mieltä maidosta. :)