Kirjoittaja Aihe: Tuppiroska  (Luettu 39841 kertaa)

Kesäkuu 26, 2014, 08:12:51 ap
Vastaus #60

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mulla on Wysthoffin filetti. Mulle riittävä pikkufiletti.

Ihan hyviä filettiteriä myynnissä kyllä on, jos haluaapi vaan harjotella kahvantekoa.

Kesäkuu 26, 2014, 08:23:28 ap
Vastaus #61

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Se on edelleen FILEOIMISTA , eikä fileroimista. ;)
Hyviä veitsi merkkejä ovat Sanelli, F.Dick, Giesser.... ammattilaisten työkaluja.
Unohtakaa ne timanttiteroittimet veitsien teroituksessa, niillä saa pilattua hyvänkin veitsen.
Minusta tärkeämpi ero veistämisessä ja viiltämisessä on teroituskulma kuin teräslaatu.
Saa peltiveitsestäkin terävän, mutta ei se kauan kestä.
Linkissä laadukkaita ja edullisia Sanellin tuotteita.
http://www.veitset.fi/sanelli-m-12.html

Jep, nimenomaan se kulma on se tekijä. Terottelupuuhissa sitten noita oppisuuntia riittää.  Ja niitä "ainoa oikea" teräkulmia on vaikka kuinka. Mulle kun ihmiset tuo veittiään tai puukkojaan perushuoltoon niin katon, jos mahdollista, että miten joku terä on ollu aiemmin terotettu. Laittelen sen mukaan. Jos ne tuo vehkeen laitettavaksi, niin ne on siis tykänneet siitä, teroitellaan siis samanlaiseksi. Sitte ne tulee seuraavana päivänä laastari sormessa kiittämään että tulipa terävä.

Kesäkuu 26, 2014, 08:31:23 ap
Vastaus #62

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyviä veitsi merkkejä ovat Sanelli, F.Dick, Giesser.... ammattilaisten työkaluja.
Unohtakaa ne timanttiteroittimet veitsien teroituksessa, niillä saa pilattua hyvänkin veitsen.
Minusta tärkeämpi ero veistämisessä ja viiltämisessä on teroituskulma kuin teräslaatu.
Kyyyyllä mie olen saanu fileroimallakin ihan hyviä filleitä ;)

Kesäkuu 26, 2014, 08:46:19 ap
Vastaus #63

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kyyyyllä mie olen saanu fileroimallakin ihan hyviä filleitä ;)

Onko se fileeraamista?

Kesäkuu 26, 2014, 08:56:02 ap
Vastaus #64

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joko vetästään villeiks 8)

Kesäkuu 26, 2014, 09:29:03 ap
Vastaus #65

mika järvenpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Fileeraus veitset on helpoin teroittaa teroituspuikolla.Puikolla vedetään kevyesti teränsuuntaisesti muutama veto puolelleen ja saadaan aikaan kierre joka on terävä.Rosteriin on oma puikko.Itse käytän wengerin puikkoa ja filettejä.Sama teroitusmenetelmä toimii myös liha leikkuussa.Siinä on ammattimiehillä haarukka johonka terä vedetään.Pari vetoa ja taas toimii.Rosterista pystyy tekeen hyviä puukkoja mutta vaatii aika paljon kalustoa.Karkaisuuunit jolla pidetään tuntikaupalla eri lämpötiloissa sekä kylmäkäsittelyjä jossa mennään jopa 100 astetta miinukselle.Ei tavallisella sepällä ole aikaa ja varoja hommata sellaisia vehkeitä.Kylmä pystyy kyllä tekeen hiilihappojäällä ja pakkasella.Teräsrengiltä löytyy ohjeita jos haluaa kokeilla.

Kesäkuu 26, 2014, 10:33:30 ap
Vastaus #66

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Ajatella! Että teräkseen vetämisen tarkoitus olisi aikaan saada terään kierrettä?
Itse liha- ja kala-alan ammattilaisena olen aina luullut että sillä poistetaan kierre, eli nostaa
sivuiile kääntynyt teräaines takaisin pystyyn. Eikä se ole teroittamista, vaan ylläpitoa.
Itse teroitus tapahtuu aina hiomalla, eli poistamalla ainetta terästä.
Jag har talat! ;D
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Kesäkuu 26, 2014, 11:02:09 ap
Vastaus #67

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Niinkun sanoin niin oppeja riittää tässä asiassa.Lähes kaikki "oikeita" oppeja.

Puikolla mäkin omat veittet terotan mutta puukkoihin laitan hallitumman terotuksen. Hallitulla tarkoitan ehdottoman tarkkaa kulmaa koko terän matkalle ja erilaisia kulmia eri tarkoituksiin. Siihen oon tehny oman jigin missä laitan ne niin ettei ole kierteitä eikä oikeen muutakaan, pelkkää kiiltoa. Viimeistelykivi 4000 ja sitte nahka jossa hieman öljyä ja tuota 4000 tuottamaa jauhetta.Systeemi samantapanen kun Lansky Sharpening system mutta parempi, kato youtubesta Lansky. Mulla nyt on mielenkiinto tehä omia virityksiä mutta Lanskyllä saa hemmetin hallitun terän jos sitä tahtoo, riittää kyllä harrasteluun ja saa sillä naapuritki hämmästymään. Yks ukko epäili ja sille malliksi revin vessapaperista kerroksen, heitin ilmaan ja putoavan paperin vetäsin puukolla kahtia.

- kuulitko mitään?

- no en.

- No ei pidä kuuluakkaan mitään jos on terävä.

Jos ostat niin osta teline kanssa, se on ihan kätevä, joku 16€ tai sellasta.
http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=teroittimet&pageOffset=&ID=1124
En ole ko putiikin mesenaatti, mutta tuolla ne ymmärtää jonkinverran terottamisesta.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2014, 11:12:00 ap kirjoittanut Kari Rautiainen »

Kesäkuu 26, 2014, 20:45:45 ip
Vastaus #68

mika järvenpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulipa valittua huonot sanat selvään asiaan. Meni ylläpito ja teroitus sekaisin.Pääasia on kai että terällä pystyy tekeen sen homman mitä on tekemässä.Taitaa olla parasta lähteä kilpijärvelle kalaan moottoripyörällä.1000 km ja 16 h.Mukaan kupukela ja se pieni musta lippa.Harjus rautalankalla tikkuun ja suolaa sisälle.Mahan voi poistaa vaikka mattopuukolla kalasta.Sitä tuoreenpaa kalaa ei saa mistään eikä parempaa.(oma mielipide).

Kesäkuu 26, 2014, 22:44:07 ip
Vastaus #69

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Tulipa valittua huonot sanat selvään asiaan. Meni ylläpito ja teroitus sekaisin.Pääasia on kai että terällä pystyy tekeen sen homman mitä on tekemässä.Taitaa olla parasta lähteä kilpijärvelle kalaan moottoripyörällä.1000 km ja 16 h.Mukaan kupukela ja se pieni musta lippa.Harjus rautalankalla tikkuun ja suolaa sisälle.Mahan voi poistaa vaikka mattopuukolla kalasta.Sitä tuoreenpaa kalaa ei saa mistään eikä parempaa.(oma mielipide).
hyvää reissua. Makoisia kaloja !

Heinäkuu 01, 2014, 20:16:55 ip
Vastaus #70

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kalapuukko.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 23, 2014, 09:50:01 ap
Vastaus #71

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kesä ohi. Aikaa olla verstaalla.

Elokuu 25, 2014, 13:44:07 ip
Vastaus #72

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kun enhän mä voi kanniskella sveitsin linkkaria, niin tein itelleni naperon. Ei kantolenkkiä tms vaan hyvin litteä taskupuukko. Puukkoahan käytetään siten että 90% käytössä on terän eka tuuma, ja kärki. No tähän laitoin reilun tuuman ja kärjen, ja terän kaaren hamarapuolelle niin kärkikin on paremmassa paikassa. Kun puukkoa tarvii niin paras puukko on se joka on saatavilla.

Elokuu 29, 2014, 14:54:19 ip
Vastaus #73

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Markolle puukko...

Syyskuu 01, 2014, 14:12:03 ip
Vastaus #74

Kari Rautiainen