Kirjoittaja Aihe: Tuppiroska  (Luettu 39847 kertaa)

Kesäkuu 25, 2014, 12:06:31 ip
Vastaus #45

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tuostako se alkaa aueta, mihin jo viittasinkin: puukkojunkkari!
jv

Kesäkuu 25, 2014, 13:54:30 ip
Vastaus #46

mika järvenpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taottuja teriä ja puukkoja löytyy 10 - 13 .7. Petäjävedeltä Takomarkkinoilta.Sieltä ehkä löytyis Puronvarren Yrjön teriä ja mieskin ehkä paikalla.Vuosikymmenten kokemus viikatteissa ja terissä samassa miehessä.Takomerkkinoilla paikalla rautaista porukkaa jokka oikeasti tekee raudasta mitä vain.Kannattaa poiketa jos osuu matkanvarrelle.

Kesäkuu 25, 2014, 19:22:26 ip
Vastaus #47

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kyllä mä vastakin taon teräni itte.  Hiiliteräksestä. Jos joku tilaa nimenomaan rosterista niin Lauri ruostumaton 95 mm maksaa kympin nurkissa. Siihen en merkkiäni kylläkään lyö. Eikä rosterista saa niin terävää, vaikka on sitä hyvääki rosteria saatavilla.

Erämessuilla kattelin montaa myyjää, Lauria ja Puronvartta melkeen kaikki. Oli yks alle 20 v poika jka löi itte teränsä, ja oli muutamalla muullakin ehkä, ja damastejaki näytillä, mutta jäi epäselväksi mistä ne on.

Kesäkuu 25, 2014, 19:46:07 ip
Vastaus #48

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Mihinkä se perustuu, että rosterista ei saa yhtä terävää?

Tulisko fileerausveitsi parempi jostain muusta, kuin rosterista, vai onko siinä rosterin muut ominaisuudet, jotka puoltaa sitä? Fileoinnissa terävä terä on kyllä aivan ehdoton. Tai no joo, on mulla mökillä yks rosterifiletti, jota ei saa teräväksi...   ...ja jos sattuu saamaan, niin se on samon tein tylsä.
Kahden pytyn loukussa.

Kesäkuu 25, 2014, 20:20:30 ip
Vastaus #49

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sama aseseppä joka veti aikoinaan puukkokurssia näytti terän joka oli käännetty
3000 kertaa. Olipa siinä kuvioita.

L&K.

Kesäkuu 25, 2014, 20:36:06 ip
Vastaus #50

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro
Mistäämmitäätiiä mutta oliko sitä käännetty 3000 kertaa vai kerroksia 3000,jos käännetty 3000 kertaa niin kerroksia on aivan tuhottomasti,laskutaitoset laskekaa kummastakin vaihtoehdosta.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Kesäkuu 25, 2014, 21:23:30 ip
Vastaus #51

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Mihinkä se perustuu, että rosterista ei saa yhtä terävää?

Tulisko fileerausveitsi parempi jostain muusta, kuin rosterista, vai onko siinä rosterin muut ominaisuudet, jotka puoltaa sitä? Fileoinnissa terävä terä on kyllä aivan ehdoton. Tai no joo, on mulla mökillä yks rosterifiletti, jota ei saa teräväksi...   ...ja jos sattuu saamaan, niin se on samon tein tylsä.

Rosterin molekyylirakenne karkeempi. Filettiä ja puukkoa ei oikeen voi vertailla koska filetillä viilletään, puukolla veistetään. Jokainen joka on koettanut filetillä veistää puuta, tietää että se terä viiltää vähänmatkaa ja jää kapulaan kiinni, koska ei veistä lastua. Se on viiltämisen ja veistämisen ero.  Kaksi eri vehjestä eri käyttötarkotuksiin. Filetissä hyvä olla ponsi tai edes puoliponsi, kalanlimasilla käsillä kun veistä vedetään.  Puukkoon en sellasta laita. Filetti on siis veitsi, ei puukko.
Veitsellä ei veistetä. Puukolla voi viiltää, mutta jos hiiliteräspuukon tekee oikeen kapeeksi ja joustavaksi, se piru vääntyy mutkille, ja jos ei väänny niin ei pysy terällä oikeen mitenkään. Se pitäs jättää kamalan pehmeeksi.  Onhan sitä kyllä, mutta pitää olla puikko vieressä kokoajan. On niitä hyviä hiiliteräs filettejäkin. Mutta ammatti kalanperkaajat ja lihanleikkaajat on erikseen, normi ihminen ei sellasta huolta astaloistaan pidä.

Joojoo, tiedän, kohta joku esitelmöi uusista rosteriseoksista, mutta kotikutojalle lankarulla on tämä.

Kesäkuu 25, 2014, 21:44:03 ip
Vastaus #52

Markku Hakola

• Vieras

Rosterin molekyylirakenne karkeempi. Filettiä ja pu..............
Joojoo, tiedän, kohta joku esitelmöi uusista rosteriseoksista, mutta kotikutojalle lankarulla on tämä.

Lyhennettynä toi viestisi, enkä meinaa esitelmöidä uusista rosteriseoksista.

Asiaa tuo kaikki.

Lisäisin vielä, että yksinkertaistettuna, hiiliteräksen kiderakenne on kansanomaisesti sanottuna tuon mainitsemasi mukaisesti karkeata,
jolloin terä muistuttaa enempi "sahanterää", tietty pienemmässä koossa.
Ruostumattoman teräksen kiderakenne on kansanomaisesti sanottuna "pallomaista",
joten siihen ei vaan saa terotettua niin,, että pysyisikin terävänä.

Lihanleikkaajat manaa sitä, että vähänväliä pitää terottaa, mutta kun mm hygieniasyistä eivät voi käyttää muuta materiaalia.
Noin ainakin edesmenneen appiukon mukaan, lihanleikkaaja kun oli ammatiltaan.
Itelläni ei ole kun yks Fiskarsin rosteripuukko, palkinnoks aikoinaan saatu ja en oo viittiny hävittääkkään.
Joskus siinä 80 luvun puolessavälissä ostin Rosellilta puukon ja vieläkin on käytössä.

Perustelevat rosterin erinomaisuutta sillä, ettei ruostu, mutta ei ruostu hiiliteräksinenkään, kunhan sitä viittii joskus hoitaa.

Yks ammattikunta mikä ei suostu käyttään hiiliteräsveitsiä tms on ikkunakalvojen laittajat (aurinkosuojakalvot).
Hiiliteräsveitsellä josw lasia vasten leikkaa, saattaa kuulemma mennä ikkuna sitten rikki, on kuulemma melkein kuin lasiveitsi.
Rosterisella ei kuulemma tuota vaaraa ole.  Ainakin noin taannoin yks kalvojenlaittaja kerto.

Kesäkuu 25, 2014, 22:01:48 ip
Vastaus #53

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Just Markku, se on just noin.

Hiiliteräs hyvä, mutta pitää tietää miten hoitaa sitä. Jos ottaa rosterisen, on se huoleton, mutta ei sama.
Normi puukonkäyttäjä joka ei ole oikeen tutustunut terotus ja huoltohommiin, osta rosterinen, se on kohta tylsä mihin olet tottunutkin. Mutta ei ruostu ja on vielä tylsempi.

Anteeks ja armoo mutta mulle tuodaan huollettavaksi järkyttävässä kunnossa olevia puukkoja ja veittiä. Oon aina ihmetelly miten kukaan voi käyttää ne niin huonoon kuntoon. Kun ne on jo kauan ollu kun kissantassu terältään etten olis viittiny niillä leikata edes vanhaa leipää. No, uunituoreeseen limppuun ne ei olis menneetkään.

Kesäkuu 25, 2014, 22:34:36 ip
Vastaus #54

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
No tää oli newö höörd juttu mulle. Tai periaatteessa ei, koska terästen ominaisuudet on tullut opiskeltua, mutta ei mulle ole koskaan selvinnyt, että mitä terästä ja millaisessa lämpökäsittelyasteessa veitset tai puukot ovat. Toki kaikki mökkiläisten veitset ovat jonkinlaista rosteria jo sen hygieenisyyden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. En nyt koskaan ole erityisesti kaivannut rosterin ruostumattomuutta, mutta eipä noita muunlaisiakaan veitsiä kaupasta saa.

Meillä on kotona käytössä Victorinoxin veitsiä ja ne ovat olleet aika hyviä. Niihin saa helposti terän ja se kestääkin kohtuu pitkään. Terä tahtoo kyllä kaatua käytössä, mutta mulla on tapana oikaista terä puikolla ennen käyttöä. Sitten toisinaan pyyhkäisen timantilla uuden terän. Ainoa huono puoli noissa on, että ne eivät kestä astianpesukonetta. Muutaman kerran kun käyttää pesukoneessa, niin veitset ovat sahalaitaisia. Onhan noita varmaan parempiakin olemassa, mutta niistäpä en tiedä mitään.

Puukoille mulla ei ole tarvetta muualla, kuin tallissa, joten mulla on parikymmentä Moraa, jotka teroitan aina kerralla. Aina kun käytössä olevat Morat ovat tylsiä, niin otan uudet laatikosta. Tallihommissa oikea puukko on turhan hieno kampe.
Kahden pytyn loukussa.

Kesäkuu 25, 2014, 22:50:05 ip
Vastaus #55

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
No tää oli newö höörd juttu mulle. Tai periaatteessa ei, koska terästen ominaisuudet on tullut opiskeltua, mutta ei mulle ole koskaan selvinnyt, että mitä terästä ja millaisessa lämpökäsittelyasteessa veitset tai puukot ovat. Toki kaikki mökkiläisten veitset ovat jonkinlaista rosteria jo sen hygieenisyyden ja helppokäyttöisyyden vuoksi. En nyt koskaan ole erityisesti kaivannut rosterin ruostumattomuutta, mutta eipä noita muunlaisiakaan veitsiä kaupasta saa.

Meillä on kotona käytössä Victorinoxin veitsiä ja ne ovat olleet aika hyviä. Niihin saa helposti terän ja se kestääkin kohtuu pitkään. Terä tahtoo kyllä kaatua käytössä, mutta mulla on tapana oikaista terä puikolla ennen käyttöä. Sitten toisinaan pyyhkäisen timantilla uuden terän. Ainoa huono puoli noissa on, että ne eivät kestä astianpesukonetta. Muutaman kerran kun käyttää pesukoneessa, niin veitset ovat sahalaitaisia. Onhan noita varmaan parempiakin olemassa, mutta niistäpä en tiedä mitään.

Puukoille mulla ei ole tarvetta muualla, kuin tallissa, joten mulla on parikymmentä Moraa, jotka teroitan aina kerralla. Aina kun käytössä olevat Morat ovat tylsiä, niin otan uudet laatikosta. Tallihommissa oikea puukko on turhan hieno kampe.

Just näin. Mä olen innokas keittiössä myös ja viktorinoxia ja ja filetissä kumikahvasta sinelliä. Hyviä veittiä. Kun veistä tarvitaan. Ei noita ole tullu mieleenkään alkaa ite tekemään, on ne niin hyviä. Kokkiveittenä mulla on yks jaappanialainen minkä aikoinaan tokiosta kokkikaupasta ostin,  järkyttävän hyvä peli.  En ala opetteleen, en pysty. Mutta puukkoja ne ei ole, ne on veitsiä. Ja hyviä sellasia.

E: Heh, mulla on niitä rautakaupa 2,5 eurosia iivarin puukkoja tallissa ja mökillä jokapaikassa. Hintaansa nähden hyviä ja voi nakkaa roskikseen kun tylsyy tai muuten vääntelee paskaksi. Sellasella satasien puukolla ei kehtaa alkaa veisteleen eskortin kannesta tilkkeen jämiä...

E2: Se lämpökäsittely, vedän terät hionnan jälkeen sellaseen karpalonpunaseen ja siittä sammutan öljyyn, joku 62 hrc, ja sitte päästän pehmeemmäksi harakansulansinisellä, joku 58 tai 59 hrc eli rockvellia. Se on puukolle hyvä. Tarpeeksi kova mutta vielä kotivehkeillä terotettavissa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 25, 2014, 23:00:43 ip kirjoittanut Kari Rautiainen »

Kesäkuu 26, 2014, 07:23:45 ap
Vastaus #56

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Jos kunnon filettiä hluat, niin hommaa Wenger Swibon sellainen mitä käytetään Norjan kalatehtaissa, ei notku eikä kaatuile, ja vetää vaikka 15 kilon hauen, tosin ne ei ihan pienen kalan filerointiin oikein sovellu, ja ovat täällä tilaus tavaraa, ja tietenkin hinta sen mukainen

Kesäkuu 26, 2014, 07:37:02 ap
Vastaus #57

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Jos kunnon filettiä hluat, niin hommaa Wenger Swibon sellainen mitä käytetään Norjan kalatehtaissa, ei notku eikä kaatuile, ja vetää vaikka 15 kilon hauen, tosin ne ei ihan pienen kalan filerointiin oikein sovellu, ja ovat täällä tilaus tavaraa, ja tietenkin hinta sen mukainen

Juuret lapissa. En mä syö haukea

Kesäkuu 26, 2014, 07:54:20 ap
Vastaus #58

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä hauki olikin vain esimerkki, eikä jänkäkoiraa ole pakko syödä, vaikka sen fileroikin :laugh:

Kesäkuu 26, 2014, 08:11:58 ap
Vastaus #59

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Se on edelleen FILEOIMISTA , eikä fileroimista. ;)
Hyviä veitsi merkkejä ovat Sanelli, F.Dick, Giesser.... ammattilaisten työkaluja.
Unohtakaa ne timanttiteroittimet veitsien teroituksessa, niillä saa pilattua hyvänkin veitsen.
Minusta tärkeämpi ero veistämisessä ja viiltämisessä on teroituskulma kuin teräslaatu.
Saa peltiveitsestäkin terävän, mutta ei se kauan kestä.
Linkissä laadukkaita ja edullisia Sanellin tuotteita.
http://www.veitset.fi/sanelli-m-12.html
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"