Tänään lienee jo huomen...
Mulla , vastoin monien muiden eläimiä, omani ei ole ollut suunnitelmallista ja harkittua.
Ei lahjakkuutta, ei edellyttyksiä, ei tavoitteita, kunnianhimoa, eikä perimää.
Päinvastoin. Olen ollut kaikkea vastaan, eri mieltä ja tehnyt asioita tavallani.
Ihme sinällään, etten istu pitkää kakkua, vaan olen varjeltunut muuttamasta asennettani teoiksi.
Elämä ei ole ollut selkeää eteenpäinmenoa, vaan suunnatonta vaellusta Y-risteyksestä toiseen.
Aina olen valintani tehnyt ja seisonut valintani takana.
Oikein eli väärin, sinne on menty ja koen menneeni "oikeaan suuntaan".
Ei harhailuja ammattien suhteen, koska kyvyt ovat rajalliset, ei ihmis-suhteiden suuntaan, koska harvet ne, jotka kanssani tulevat toimeen.
Sen olen tehnyt, minkä olen osannut ja oikeaksi kokenut ja jos nyt olisi työpaikkahakemus tehtävä, sanoisin; ottakaapa vanha paskapää duuniin, niin saatte itsellenne tiettyyn hommaan osaajan, joka puree kun on purtava, ei puhu jos ahistaa, eikä kehu vaikka syytä olisi.
Perus suomalainen juro, jolla kokenmusta monesta, muttei juuri kerrottavaa niistä...
Näillä pärjää, vaikkakin ahistaa usein.
Ei mahtailtavaa, eikä kehuttavaa, mutta sydän ja kädet lyö, kovaakin tarvittaessa...
... Hyvällä puukolla vois olla käyttöä......
Kuin olisin itse tuon kirjoittanut. Harvassa nekin, jotka minunkin kanssani toimeen tulevat, sama nainenkin ollut mukana klopista lähtien. Lapsia kaksi. Heistä olen todella kiitollinen.
En pääse loistamaan monilla ammateilla. Työttömänäkin olen ollut vain sen hetken, joka oli oltava, että voi sanoa työtön olevansa. Hommia painoin koko työikäni, joka kesti vain 32 vuotta. Juuri mitään mainittavaa en saanut aikaiseksi, velkaakin kertyi vain sen verran, minkä kykenin pois maksamaan.
Tänään kuitenkin palaillessani Ylä-Savon seudun lukuisilta rompepäiviltä, koin suunnatonta iloa. Näin kauniin kodin, kohtalaisesti hoidetun tontin, ja Kukkaromäentien Suurimman Mopotallin. Paljoa ihminen ei tarvitse tullakseen onnelliseksi.
Työllistänyt sentään olen monenlaista sakkia. Partureita, hierojia, monen sortin parantajia, kaikenlaista sairaalahenkilökuntaa, poliiseja, sadan sortin virkamiestä, kaivinkonemiehiä, puskukoneenkuljettajia, metsureita, vaikka mitä yrittäjiä, varaosamyyjiä paljonkin, maalikauppiaita, suutareita, muurareita, timpureita, nuohoojia, ompelijoita, sun vaikka ketä.