Kirjoittaja Aihe: Meit on moneks motokaupas  (Luettu 39753 kertaa)

Kesäkuu 11, 2014, 19:24:07 ip
Vastaus #15

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Yli 30 vuoden myyntiedustaja kokemuksella sanoisin:

1. Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei se tee samaa.
2. Jos silti väittelet idiootin kanssa, se vetää sut tasolleen ja voittaa idiootti kokemuksellaan.
3. Myyjän tulee aina pyrkiä olemaan mahdollisimman rehellinen.
4. Jos edellinen ei aina mahdollista, oltava miellyttävä.
5. Jos edellinen ei mahdollista, on lähettävä helevettiin tuhlaamasta molempien aikaa.

Jos tämmösillä palstoilla joku myy, ei voi lähteä oletuksesta että tuupovaaran ontrei malinen osaa olla kuin myyjät, mihin sillon ammattimyyjiä tarvittas kun on kerran ontrei.

Jos edelläoleva olikin osin huumoria niin oikeesti myyntiedustaja kokemuksella sanon: ei kaikkia voi miellyttää. Ei kaikki naamat sovi vastakkain vaikka ostajalla tarve, myyjällä hyvä vehje, hinta hyvä molemmille, mutta kemia ei toimi.
Ja jos perikunnalle jää käsiin  itä timorilainen heristin, eikä pesä tiedä mikä se on, niin se myydään luottaen että ostaja tietää mitä ostaa. Yleensä alihintaan, tai niin että myyjällä on jokin utopistinen kuva arvosta, kun pappa aikoinaan sanoi  heristintä arvokkaaksi ja ainutlaatuiseksi jollaisia ei enään saa mistään.
Aikoinaan Agfalla oli cocis kamera kampanja, vanhasta toimivasta kamerasta luvattiin hyvittää 50mk vaihdossa siihen satasen kokiskameraan. Yks mummo toi hasselbladin ja kasan objektiiveja vaihtoon kun ei osannu hasselia käyttää. Hasseli ja kakkula käyttämättömät ja yli 10000mk arvoiset. En suostunut. Ostin hasselin yksityishenkilönä ja annoin Optima kameran kaupanpäälle.

Kesäkuu 11, 2014, 20:06:47 ip
Vastaus #16

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vuan kyllä se on ilo ostoo tae myyvä jottaen, jos vastapelurilla on vähä pilikettä silimäkulumassa! :-\

Etenkin pilkekonekaupoilla se kertoo myyjästä joka tuntee tuotteensa. Jos on vieläpä hyvin iso pilke kyseessä, saattaa myyjä käyttäytyä kuin halolla päähän lyöty. Tällöin on suositeltavaa tehdä kaupat joutuin.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 11, 2014, 21:04:11 ip
Vastaus #17

Pasi Salomäki

• Vieras
Vuan kyllä se on ilo ostoo tae myyvä jottaen, jos vastapelurilla on vähä pilikettä silimäkulumassa! :-\

Etenkin pilkekonekaupoilla se kertoo myyjästä joka tuntee tuotteensa. Jos on vieläpä hyvin iso pilke kyseessä, saattaa myyjä käyttäytyä kuin halolla päähän lyöty. Tällöin on suositeltavaa tehdä kaupat joutuin.

On kuulemma sekin mahdollista, että on Suomi lukuelimessä.

Kesäkuu 11, 2014, 23:45:35 ip
Vastaus #18

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu monta kertaa on tullu mieleen kun on soittanut jollekin jolla on ollut myynissä jotain että mikähän typpii sielä nyt vastaa kun on monta kertaa tullu semmosta jotenkin vihaista vastakaikua että on ollu melkein semmonen tunne että sorry nyt kun soitin ja häiritsin. Sanoisin noin 30% on semmosia noin kaarkeesti ei niin mielyttäviä mutt kyll se suurin osa on silti  :)

Kesäkuu 12, 2014, 00:00:47 ap
Vastaus #19

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Minä olen ostanut hirmuisen määrän kaikenlaista tavaraa halvalla yksityisiltä ihmisiltä,( ja yleensä myynyt ne rahapulassani vielä halvemmalla :P)

Mutta ei kohdalle ole sattunut ainuttakaan ylläkuvatuilla tavoilla epämiellyttävää kaupustelijaa, ei ne toki kaikki ole vitsiniekkoja olleet , mutta kyllä se käytös on ollut ainakin asiallista....
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Kesäkuu 12, 2014, 05:35:22 ap
Vastaus #20

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu monta kertaa on tullu mieleen kun on soittanut jollekin jolla on ollut myynissä jotain että mikähän typpii sielä nyt vastaa kun on monta kertaa tullu semmosta jotenkin vihaista vastakaikua että on ollu melkein semmonen tunne että sorry nyt kun soitin ja häiritsin. Sanoisin noin 30% on semmosia noin kaarkeesti ei niin mielyttäviä mutt kyll se suurin osa on silti  :)
Joo, nykysin varsinkin nuoremmille tuntuu puhelimeen vastaaminen ja puhuminen olevan jotenkin vaikeaa, en tiedä kokevatko sen jotenkin liian henkilökohtaiseksi, mutta kun laittaa tekstiviestin, pamahtaa vastaus heti, olen kokenut tämän monasti, asia on miusta ihmeellinen, koska itse hoidan asiat mieluummin puhumalla ;)

Kesäkuu 12, 2014, 08:59:04 ap
Vastaus #21

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo, nykysin varsinkin nuoremmille tuntuu puhelimeen vastaaminen ja puhuminen olevan jotenkin vaikeaa, en tiedä kokevatko sen jotenkin liian henkilökohtaiseksi, mutta kun laittaa tekstiviestin, pamahtaa vastaus heti, olen kokenut tämän monasti, asia on miusta ihmeellinen, koska itse hoidan asiat mieluummin puhumalla ;)

Minoon varmaan tämmöinen nuoremman polven tyyppi. Enkä tykkää puhelimessa hoitaa näitä juttuja. Sen sijaan kasvotusten tykkään. Ja sen teenkin sitten oikein mielelläni.

Joissain myyjissä minua ärsyttää sellainen, että määritellään millainen ostajan pitäisi olla. Harvoin sitä näkee, mutta silloin tällöin kuitenkin. Tyyliin "tätä ei sitten myydä millekään räkänokkaiselle pojanklopille vaan tosiharrastajalle". Vaikka myytävä tuote liittyisikin asiaan jossa voin sanoa olevani tosi harrastaja niin jää ostamatta. En minä ole se, jonka pitäisi mennä vakuuttamaan ostaja arvostaan. Minä olen se, joka pitää vakuuttaa myytävän tavaran arvosta.

Toinen on sitten se, että "turhan kyselijät älköön vaivautuko, en kaipaa juttuseuraa tai kirjekaveria." Tuommoisen lukiessa tulee aina sellainen reaktio, että eipähän siinä, ei kysellä sitten. Ja kyselemättä en tasan tarkkaan aio mitään ostaakaan.

Ei näiden olisi mikään pakko antaa vaikuttaa. Myyjän voisi jättää omaan arvoonsa ja keskittyä siihen, onko tavara hyvä ja hinta sopiva. Myyntitilanne on kuitenkin myös sosiaalinen tilanne, ja jossain tapauksissa se homman sosiaalinen luonne vaan muuttuu merkittävämmäksi kuin varsinainen hyödykkeiden vaihto. Ylpeydestä siinä taitaa olla kyse. Ihminen ei halua itseään kohdeltavan kuin roskaa myyjän taholta. Eri ihmisillä ylpeyteen kolahtaa eri asiat. Henkeen ja vereen kauppamiehet sen sijaan eivät anna tämän kaupankäynnin sosiaalisen luonteen niin paljon vaikuttaa itseensä, vaan osaavat manipuloida sitä.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Kesäkuu 12, 2014, 09:50:59 ap
Vastaus #22

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Pittää myöntää että oun joskus ihan vahingossa sortunu vittuiluun.

Kerrankii joku ilimotti jottae laetetta myytäväksi loppukaneetilla "Ei joppareille!"
Soetin ja kyselin, ja kun hinnasta piästiin yksimielisyyteen niin sanoen: "Ai niin, tässä ilimotuksessahan lukkookii "ei joppareille", siihen tämä kauppa nyt tyssäs kun minähän ounnii joppari, mutta kiitos sulle kuitennii ja kuulemiin.", ja sitten puhelin kiinni. :-X
-pena-

Kesäkuu 12, 2014, 10:04:13 ap
Vastaus #23

Timo Riihimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Raunon kans samoilla linjoilla.

Kyllä sen kaupan pitäisi olla pelkkää bisnestä. jossa tunteita ei ole.( lainaus)

Joo yleensä kun kaupasta jotain tuotetta ostat, niin usein se sitä on, mutta mielestäni tällainen harrastejuttu on vähän eri asia, joka pitäs perustua edes pikkasen luottamukseen ja hyviin tapoihin puolin ja toisin.

Kesäkuu 12, 2014, 11:40:46 ap
Vastaus #24

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Minoon varmaan tämmöinen nuoremman polven tyyppi. Enkä tykkää puhelimessa hoitaa näitä juttuja. Sen sijaan kasvotusten tykkään. Ja sen teenkin sitten oikein mielelläni.

Ei nyt ollut ihan tuoststa kysymys, vaan siitä, kun joku ilmottaa jotain myyntiin joka kiinnostaa, niin totahan mie nyt ekaks soitan, että missä miten millon ym. mutta kun ei vastata, vaikka soitat viis kertaa, sitten kun laitat tekstarin, pamahtaa vastaus minuutin sisään, tämä on miusta outoa. Kyllä miekin tykkään kasvokkain tehä kauppaa, ja jos mahollista niin aina sen teenkin, mutta jos nyt sanotaan vaikka objektiivi on Oulussa myynnissä, niin en mie Imatralta lähe sitä kauppaa kasvokkain tekemään, vaan kyllä se puhelimella ja posti/matkahuollolla hoijetaan :)

Kesäkuu 12, 2014, 13:35:36 ip
Vastaus #25

Pekka Koivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 8930
Samoin autonhakureissusta: Menimme kaverin kanssa Kajaanista jonnekin Koskenkorvan taakse katsomaan 2-litraista farmariXsaraa, se kun kuulosti kivalta koppakoneyhdistelmältä. Nettiauton kuvissa oli katossa lommo, kuulemma joku päräyttänyt nyrkillä kattoon. Perille kun päästiin, niin oikean takaoven kahva oli poikki. Revitty ovea auki huolella, mutta eihän se ovi aukea kun on kori nitkahtanut minkälie ympäriajon seurauksena. Myyjä vielä selitti pihassa että kyllä tuo on ilkivallan jälkiä. Oli hiukka vaikea uskoa kun ei oven saumat ihan ryhdissään olleet ja katto kuin pottusäkillä pieksetty. Sitä minä jäin ihmettelemään, että kukahan tuolle uskaltaa autoaan viedä korjattavaksi, näytti harrastavan korjaamotoimintaa ainakin sivuhomminaan, ja Autorobotin korinoikaisupenkki kuului pajan varusteisiin, vaikka ei mies erota nitkahtanutta koria suorasta. No, tulipahan nähtyä se puulaaki missä Kossua keitellään.

Toivottavasti eiliselle Hondanostajalle jäi hyvä mielikuva, vaikka oli kotimatkalla kuuman koneen käynnistäminen ollut tiukkaa. Mukaan lähti pyörän lisäksi kaikenlaista dokumenttia myyntiesitteestä TM:n kestotestin sisältäneisiin numeroihin saakka.
Honda VF1000F2: "Hillittyä charmia" TM 15/1985
Honda V65 Sabre: "A great,big bike" Cycle World 05/1984
Aprilia RST1000 Futura 2001

Kesäkuu 12, 2014, 16:52:15 ip
Vastaus #26

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka

Ei nyt ollut ihan tuoststa kysymys, vaan siitä, kun joku ilmottaa jotain myyntiin joka kiinnostaa, niin totahan mie nyt ekaks soitan, että missä miten millon ym. mutta kun ei vastata, vaikka soitat viis kertaa, sitten kun laitat tekstarin, pamahtaa vastaus minuutin sisään, tämä on miusta outoa. Kyllä miekin tykkään kasvokkain tehä kauppaa, ja jos mahollista niin aina sen teenkin, mutta jos nyt sanotaan vaikka objektiivi on Oulussa myynnissä, niin en mie Imatralta lähe sitä kauppaa kasvokkain tekemään, vaan kyllä se puhelimella ja posti/matkahuollolla hoijetaan :)

Juu ja toisinpäin on myös yhtä outoa kaupankäyntiä. Laitoin tuossa jokunen viikko takaperin eukon vanhan nissanin nettiautoon myyntiin. N. 30 sähköposti kyselyä jotka oli suurinpiirtein just tällasia: Tankki täyteen, 800 e ja tuun hakeen, ja sitten toinen mokoma samanlaisia tekstiviestejä. Enkä vastannut yhteenkään. Enkä aio tulevaisuudessakaan tehdä minkäänlaisia ajoneuvokauppoja sähköpostilla enkä sen enempää tekstareilla jos kyseessä ei ole todistetusti kuuro tai mykkä.

Ensimmäinen soittaja kyseli tuosta 14 vuotta vanhasta mutta just leimatusta kauppakassista oleelliset tiedot. Sovittiin seuraavana päivänä tärskyt ja renkaan potkinnat, ja niin nissani vaihtoi omistajaa. Ja näin sai tyttö halvalla ihan hyvän ja vieläpä edullisen ajokin alleen, ja just sillä em. 800 eurolla (tankki vain puolillaan).

Kesäkuu 12, 2014, 17:04:25 ip
Vastaus #27

Harri Kauranen

• Vieras
Minä tässä alkukeväästä kauppasi kadettia just leimattu ja pyysin kolmesataa.Tuli kaveri lahdesta renkaita potkiin.Olis ottanu,jos tankin olisin täyttäny,no en täyttäny,eli ei sit otanu.No se kyllä meni kaverin kautta ja renkaita ei suotta potkittu.

Kesäkuu 13, 2014, 09:46:53 ap
Vastaus #28

Juhani Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla oli aikoinaan Chevy BellAir -65 projekti ja laitoin sen keltaseen Pörssiin myyntiin ilmoituksella: Ei rekisterissä ja projekti-kuntoinen. Soitti kaveri Oulusta ja halusi välttämättä tulla katsomaan kymenlaaksoon, no eihän siinä mitään. Olivat lauantai aamuna klo 08.00 pihassa, kun en suostunut aijemmin autoa esittelemään. Mentiin katsomaan komeutta, sälli totesi eihän tässä ole edes moottoria paikallan. Johan minä että sehän oli ilmoituksessa projekti, kuten puhelimessakin totesin, etkä kysellyt puhelimessa kuin että onko hinta tiukka ja onko myymättä. No sällit siitä autoon ja takaisin Ouluun. Että sellaisia ostajia n. 25 v sitten.

Kesäkuu 15, 2014, 10:37:41 ap
Vastaus #29

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Just katselin Nettikoneen puolelta kun joku kauppaa erästä konetta omalla paikkakunnalla.Semmoisella sukunimellä varustettuja ei ole koskaan täälläpäin asunut,puhelinnumeroa ei löydy netistä.
Jos olis oikeen hyvät puhelahjat niin vois soittaa kaverille ja jaaritella että kyl mää kerran oon siäläpäin käyny,juu ja tunnen mää siältä ton Kettusen Reijon(nimi keksitty),misäs kylällä tää kone on jne.
Lopuks ilmoittas että oon vanhempi konstaapeli N.N Pirkanmaan polliisista ja tutkin Nettikone huijauksia,mahtaiskos kaveri pitää taukoa huijausilmoittelusta?
Tuskin,ovat kyllä niin pesunkestäviä rikollisia.

Googletin kaverin nimen,tuli vain neljä osumaa,ilmoituksia Nettikoneessa,Nettimarkkinassa,eri alan tavaraa,myyjällä kaksi paikkakuntaa.
Tämmöisiä luusereita riittää nykymaailmasssa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 15, 2014, 12:18:39 ip kirjoittanut Martti Törmä »