Kirjoittaja Aihe: Mig hitsaus.  (Luettu 16634 kertaa)

Kesäkuu 06, 2014, 19:41:31 ip
Luettu 16634 kertaa

teuvo. puhakka

• Vieras
Minulla on lanka ja kaasu mig.. voiko samalla koneella käyttää ydintäytelankaa ilman kaasua?

Kesäkuu 06, 2014, 20:12:36 ip
Vastaus #1

paavosuorsa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • kaikki selviää tavalla tai sillä toisella.
Voi, mikäli napaisuuden voi vaihtaa. Suutin pitää myös vaihtaa, ydinjätelanka on paksumpaa, olisko 0,9mm?

Kesäkuu 06, 2014, 20:47:34 ip
Vastaus #2

teuvo. puhakka

• Vieras
kiitti. Katson, jos napaisuuden voi vaihtaa. Suutin ei ole hankala. Minulla on iso kaasupullo. hankala liikutella. On Woikosken happipullosta muutettu mig kaasupulloksi. kaasua vielä noin 90-95 bar. se kaasu pullo jää sitten tarpeettomaksi. jos ydinjätelanka toimii.

Kesäkuu 06, 2014, 23:53:22 ip
Vastaus #3

Antti Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Helkama Raisu 85'
Tulee ikävä vanhaa kunnon migiä jos rupeat turaamaan tolla ydinjätelangalla, vaikea saada säätöihin ellet tykkää
että joka sauma pitää hio siistiksi. N. 5v harrastustoiminnassa sillä hitsasin ja ei jäänyt mitään positiivista mieleen.

Kesäkuu 07, 2014, 06:17:10 ap
Vastaus #4

Harri Kauranen

• Vieras
Ei saa siistiä saumaa yditätelangalla,vaikka ei sen mitään väli olekkaan tuola mädän auton pohjassa.Vaikea tosiaan saada säätöihin.Mutta ei se lanka kyllä ole kuin 0,8,eli perus lankaa.

Kesäkuu 07, 2014, 07:58:16 ap
Vastaus #5

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Motonetissä ja bilteemassa lanka on 0,9 mutta hitsauliikkeestä saa 0,8 myös, siis lankahan on 5x kalliimpaa kun tavallinen, sauhuttaa kun puikko ja roiskii enemmän kun tavallinen, jos vaan on pullo olemassa niin suosittelen kaasun käyttöä vaikka onhan se kätevämpi pyöriä esim auton alla ja sisällä kun ei ole pulloa koneenn kyydissä jos semmonen ratkasu on

Kesäkuu 07, 2014, 08:09:55 ap
Vastaus #6

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tavallaan puikon korvikehan se täytelanka onkin

Kesäkuu 07, 2014, 08:21:22 ap
Vastaus #7

Markku Hakola

• Vieras
Pääosin tuolla vastaukset tulikin, muiden toimesta.
Ydintäytelankaa onsaatavilla 0,6 - 0,9 mm halkaisijaisina.
Pikkasen tuo langan paksuus vaikuttaa itse hitsaukseen sähköisten arvojen kautta.
Ei kuitenkaan vastaa lähellekkään suojakaasuhitsausta, elikkä jos vain suinkin mahdollista,
niin itse vältän ydintäytelangan käyttöä, onhan se "hyvä" semmosena hätävarana.

Kesäkuu 07, 2014, 18:51:52 ip
Vastaus #8

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tavallaan puikon korvikehan se täytelanka onkin

Ei oikein täsmää tuo.Veteleppä millin peltiä puikolla.

Ydintäytemig on pirun hyvä vaihtoehto suojakaasulaitteelle esim ulkona tuulisella säällä ja silloin jos ei yksinkertaisesti halua roudata pulloja edestakas.Tuppaa se pullo painamaan usein saman kuin itse kone....
Se on tosi että yditäytteellä roiskii enempi kuin kaasulla mutta sekin minimoituu kun putsaa hyvin sauman tienoon(samaa vaatiii kyllä kaasullakin tehtäessä)
   Mulla on vanha Walliuksen lke 158 valovirtakone ja en ole vuosiin kaivannut suojakaasua.
Auton ruosteisia pohjiakin on aivan sama "hitsata" tuulessa ulkona kun ei katkut jää pyörimään maskin sisään(teillä nyt tietenkin on happinaamarit)
 En ole ammattihitsari mutta puikko ja mig on viikottain käytössä ja sanompa vaan että yditätelankaMig puolustaa paikkaansa pirun monessa hommassa.
  Se on eriasia kun aletaan tehdä huonekaluja laboratorio-olosuhteissa jolloin ei saa tulla yhtään kipinää hinkatulle tallin lattialle ettei "äiti" suutu.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2014, 18:53:32 ip kirjoittanut aku virrankoski »

Kesäkuu 07, 2014, 19:18:05 ip
Vastaus #9

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kallista ja jälki luokattoman huonoa, varsinki ruostuneen auton hitsauksessa jopa kelvotonta.

Kesäkuu 07, 2014, 19:22:28 ip
Vastaus #10

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En minä vedä millinpeltiä puikolla, mutta olen näknyt tuonkin tapahtuvan, samoin kuin alumiinia pillillä

Kesäkuu 07, 2014, 19:36:37 ip
Vastaus #11

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näinhän se varmaan on......?   
Toiset nyt ei osaa edes kaasujen kanssa tehdä kelvollista jälkeä......tai paskan sekaan ei edes yritetä!
Sen saman paskan sekaan taas ydintäytteellä saa just sama heppu tismalleen yhtä kelvotonta.
Ei ne laitteet yksin aina ratkaise jos on tekijällä "rata poikki" pään ja käsien välillä ;)

Joo saahan sitä millistäkin heftailtua mutta se nyt on kaukana järkevästä touhusta pellin kanssa(hätäpäissään voi rannalla hitsata vaikka ahvenen kiveen jos oikein haluaa)

Kesäkuu 07, 2014, 19:49:58 ip
Vastaus #12

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meillä oli korjaamolla aikanaan nyt jo 85v täyttänyt hitsari,migillä ei tehnyt mitään, kaiken puikolla tai pillillä, osas se migilläkin hitsata, mutta ei syystä tai toisesta halunnu

Kesäkuu 07, 2014, 22:21:23 ip
Vastaus #13

Markku Hakola

• Vieras
Onhan se selvä, ettei ydintäyte noita muita menetelmiä päihitä, vaikka joihinkin pikkujuttuihin onkin käypänen.
Jatkuvaa kunnon saumaa ydintäytelangalla käytännössä mahdoton saada aikaiseksi,
hitsaaminen lähinnä "heftailua".
Käypänen sellaisissa satunnaisissa hommissa, kun ei viitsi kunnon konetta pulloineen hankkia.

Nykyään jo koulutuksessa opetetaan miltei pelkästään Mig ja Tig, puikko suunnilleen ohitetaan maininnalla,
että sellainenkin tapa on olemassa.
Vahvempien rautojen hitsauksessa puikko on ehdoton, minun mielestä.
Mig on hyvä monipuolisuutensa vuoksi, niin ohutlevyt, kuin raskaammatkin.
Mikäli pikkasenkaan enemmän on hitsaustarvetta, niin kannattaa investoida kunnon laitteisiin, pitemmän päälle
on yksinkertaisesti kannattavinta.
Onnistuu se millistenkin levyjen hitsaus puikollakin, kunhan on kunnon puikot ja hitsauskone, sekä
lisäksi täytyy tietää, miten homma on tehtävä.

Kesäkuu 07, 2014, 23:00:03 ip
Vastaus #14

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jep! Hakola on hitsaillut ilmeisesti paljonkin "kunnon puikoilla" millin peltiä ja vielä pitkääää saumaa :-[   
Mitä ihmettä...etteikö ydintäytteellä voi vetää pitkää saumaa....?
Nyt tuntuu että puhuu joku joka ei ole edes hitsannut millään laitteella yhtään mitään.

Ps.  Yks tuttu kaveri(hän on ammattihitsari)  joutui suorittamaan LUOKAT YDINTÄYTEMIG-hitsaukselle että sai haluamansa työpaikan jossa hommat on yleensä "aikalailla tuulisissa ja ainakin ulko-olosuhteissa".....Joten kyllä se Hakola koulutuslaitoskin on jo ydintäytelankahitsauksen joutunut "ymmärtämään"