Kirjoittaja Aihe: Turinoita ja törinöitä aihe vapaa  (Luettu 454070 kertaa)

Toukokuu 05, 2015, 16:43:27 ip
Vastaus #285

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Liekö vaikeaa ihan itse katkoa seteleitä.

Toukokuu 05, 2015, 22:05:12 ip
Vastaus #286

Antti Jokinen

• Vieras
Mihin aikaan kävit pankissa?

Jos olisit käynyt Loviisan Yhdyspankissa (vai mikä se nykyään on), jonottanut 20 min vuoroasi ja viimein päässyt pankkirouvan (eronnut, leski?) olisi hän todennut:
- Voi harmi, olisit tullut ennen klo 13, nyt meillä ei enää ole kassapalveluja käytössä. Tervetuloa huomenna uudestaan.

Nyt minä muistin mikä Yhdyspankki on nykyään: Nordea. Ei paljon välitä tavallisista tallettajista:

"Olipa kerran pankki nimeltä Nordea. Pankilla oli ystävällisiä palvelukonttoreita tasaisesti ympäri Suomea, jopa Lappi oli melkoisen katettu pankkipalveluilla. Avasimme koululaisille leirikoulurahojen keräämistä varten tilin Muonion Nordea-pankkiin. Meidät toivotettiin sydämellisesti tervetulleiksi lähipankkiin vain 200 km:n päähän.

Alku ja arki sujuivat hienoisti, saimme nettipankkitunnukset, tilisiirtolomakkeita ja apua jokaiseen kysymykseen ja ihmetykseen. Sitten iskivät hiljalleen säästöpaineet, palvelukonttoreita katosi niin kaupunkialueilta kuin maaseudultakin. Tällä kertaa palveluita karsittiin kovalla kädellä nimenomaan Lapista.

Lapin perukoilla, Kilpisjärvellä, ovat ahkerat, talkoilevat koululaiset keränneet vuosien ajan pikkuhiljaa talkoorahoja, joita oli tapana talletettaa Nordeassa olevalle tilillemme. Mutta mikä avuksi, kun lähin käteistä vastaanottava konttori siiryi Kittilään? Matkaa lasten rahojen tallettamiselle tuli yhtäkkiä 280 km yhteen suuntaan. Avuliaat vanhemmat tulivat kuitenkin avuksi ja ajoivat silloin tällöin Kittilään tallettamaan lasten rahoja. Kyllähän sitä olisi pärjännyt näilläkin järjestelyillä, sillä talletusmatkalle kertyi pituutta vain 560 km.

Ensimmäisen säästökuurin loputtua iski Nordeaan kuitenkin seuraava säästökuuri. Kittilän konttoriin ei enää voinut tallettaa käteistä setelirahaa, vaan lähimmäksi talletuskonttoriksi tuli Rovaniemi. Matkaa lasten rahoilla oli nyt 440 km yhteen suuntaan, joten talletusmatkaksi tuli 880 km. Nyt alkoi jo vanhempiekin reissuinto laantua, Lapin pääkaupunki on meiltä katsoen jokseenkin kaukana.

Rahastonhoitajamme otti mukaan kivan paksun setelikirjekuoren ja tarjosi sitä Rovaniemen konttoriin talletettavaksi. "Meille ei voi tallettaa juuri nyt käteistä" oli virkailijan vastaus talletusyritykseen. Rahat olisi voinut tallettaa automaatin kautta rahastonhoitajan omalle henkilökohtaiselle tilille, josta ne olisi sitten pitänyt siirtää lasten tilille. Tämä ei ollut eettisesti kestävä ratkaisu rahastonhoitajamme mielestä, joten kivan paksu rahakuori palasi hänen mukanaan takaisin Kilpisjärvelle. Kivan paksi kirjekuori laitettiin lukittuun kaappiin odottelemaan uutta talletusyritystä.

Lapset keräsivät lisää talkoorahaa ja kivan paksu kirjekuori muuttuui vähitellen vallan pulleaksi. Koulun opettaja otti vallan pullean rahakuoren mukaansa seuraavalle Rovaniemen reissulleen ja yritti tallettaa sitä lasten tilille.Vastaus oli täsmälleen sama, kuin rahastonhoitajallemme. Opettaja ei myöskään halunnut tallettaa rahoja henkilökohtaiselle tililleen ja siirtää niitä sitten lasten tilille. Vallan pullea kirjekuori palautui opettajan mukana takaisin Kilpisjärvelle. Vallan pullea kirjekuori laitettiin jälleen lukittuun kaappiin odottelemaan uutta talletusyritystä.

Näin ollen vallan pullean kirjekuoren rahat olivat tähän mennessä matkanneet jo 1760 km pääsemättä lasten tilille.

Vallan pullean kirjekuoren kohtaloksi koitui jotakin sellaista, mitä kukaan ei osannut odottaa. Vappuviikonloppuna koululaiset talkoilivat jälleen iloisella mielellä. Yönsydämenä iski kuitenkin Punainen Kukko ja Kilpisjärven koululaisten koulu paloi maan tasalle. Samalla PALOI MAAN TASALLE vallan pullean kirjekuoren sisältö, USEITA TUHANSIA EUROJA. Vallan pullea kirjekuori EI KOSKAAN SAANUT TALLETTAA RAHOJAAN NORDEA-PANKKIIN.

Koululaiset ovat keränneet talkoilla ahkerasti rahaa päästäkseen leirikouluun Rovaniemellle viikon päästä äitienpäivänä. Vallan pullean kirjekuoren tuhoutuminen Nordea-pankin kerrassaan järjettömien pankkipalveluiden takia ei estä meitä toteuttamasta leirikouluamme. Emme halua koulun palamisen lisäksi tuottaa lapsille lisää surua leirikoulumatkan perumisella. Nousemme tuhkasta ja vaihdamme pankkia.

Terveisin Sirpa Keskitalo
Kilpisjärven koulun opettaja"

Toukokuu 05, 2015, 22:13:19 ip
Vastaus #287

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Emme halua koulun palamisen lisäksi tuottaa lapsille lisää surua leirikoulumatkan perumisella. Nousemme tuhkasta ja vaihdamme pankkia.

Terveisin Sirpa Keskitalo
Kilpisjärven koulun opettaja"

Kuulin koko uutisen radiosta joten en tarvitse lukea kuin viimeinen kappale.
En halua,Antti,olla ilonpilaaja,mutta se kyllä eroaa aikatavalla alkuperäisestä ;)

Kyllä minä lopetin Nordean tilin jo jokunen vuosi sitten,tarjos ne kahvit Loviisassa sentään ja yritti vielä maanitella.Tai tiliä en sulkenut mutta tunnukset kyllä.Ihan vaan siksi koska en välitä maksaa pankin palveluista suotta.Toki onhan se myös hyvä että nykyiset palvelut saa ilmaiseksi parista muusta pankista.

Toukokuu 05, 2015, 22:30:01 ip
Vastaus #288

Antti Jokinen

• Vieras

Toukokuu 05, 2015, 22:40:51 ip
Vastaus #289

Antti Jokinen

• Vieras
Nordea lupasi tukea koululaisia 4ooo e;n avustuksella.

In Finland we call it; "reilu meininki".

http://newsroom.nordea.com/fi/2015/05/05/nordea-avustaa-kilpisjarven-leirikoululaisia/

Luokkaa 'karkkiraha' pankille, joka tällä sijoituksella pesee kasvonsa.
Tosiasia on tämänkin jälkeen, että Kilpisjärveltä on 440 km Rovaniemen konttorille, joka ei ota vastaan käteistalletuksia klo 13 jälkeen.

Toukokuu 05, 2015, 23:41:46 ip
Vastaus #290

Jaakko Latvanen

• Vieras
No kertokaapas sitte että miten ne kilpisjärven pankkipalvelut pitäs hoitaa? Siellä pitäs olla oma konttori? Ja kaikki kaupat, erikoisliikkeet, teatterit mitkä löytyy helsinggistä? Ja kilpisjärviset maksavat ne kustannukset, vaikka satakertasten hintojen tai palvelumaksujen kanssa? Ai eikö, eiku hinnat pittää olla samat! Siis helsinkkiläiset, sen lisäks että assuuvat ja elläävät kalliissa asunnoissa ja saastuneessa ilmassa ja ressaavassa ympäristössä, maksaavat niijen palvelut ketkä elläävät puhtaassa ilmassa luonnon rauhassa? Ai ei saa yritykset helsinkiläisiltä ylimäärästä velottaa, eikä kilpisjärveläisiä rokottaa helsinkiläisiä suuremmilla hinnoilla eikä huonommalla palvelulla? Ja joulupukki on olemassa eikä puttiini oo ikinä valehellu... Ja on niillä pankissa rahhaa hoitaa kaikki, ja keskossa, mitä ne niitä rahoja muka tarvii asiakkailtaan ottaa!

Voi kaikkien meijän suojeluspyhimys. Pyhä yksinkertasuus.

jv

Toukokuu 06, 2015, 04:16:37 ap
Vastaus #291

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onpahan vaan tympeä yö ollut. Ja semmoinen etten toista samanlaista muistakaan. kymmenen jälkeen olin jo nukkumaan menossa muttaa ei ole uni tullut. Varmaankin olen joitain lyhyitä pätkiä nukuskellut, ainakin näin arvelisin. Parin tunnin päästä olisi Tampereelle lähtö mm. asuntoa katsomaan eikä oikein nukuta vieläkään. Pitkä yö on ollut, ja pitkä saattaa päivästäkin tulla. Kumma juttu tällainen, en keksi oikein mitään järkevää syytä. Hyvillä unenlahjoilla olen varustettu, juuri koskaan ei ole mitään univaikeuksia. Onneksi veli asustaa Tampereella, on paikka mennä nokosille.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Toukokuu 06, 2015, 07:34:24 ap
Vastaus #292

Antti Jokinen

• Vieras
No kertokaapas sitte että miten ne kilpisjärven pankkipalvelut pitäs hoitaa? Siellä pitäs olla oma konttori? Ja kaikki kaupat...
jv

Esim. pankkiautomaatti, joka ottaa vastaa käteistä.

Toukokuu 06, 2015, 08:07:56 ap
Vastaus #293

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Onpahan vaan tympeä yö ollut. Ja semmoinen etten toista samanlaista muistakaan. kymmenen jälkeen olin jo nukkumaan menossa muttaa ei ole uni tullut. Varmaankin olen joitain lyhyitä pätkiä nukuskellut, ainakin näin arvelisin. Parin tunnin päästä olisi Tampereelle lähtö mm. asuntoa katsomaan eikä oikein nukuta vieläkään. Pitkä yö on ollut, ja pitkä saattaa päivästäkin tulla. Kumma juttu tällainen, en keksi oikein mitään järkevää syytä. Hyvillä unenlahjoilla olen varustettu, juuri koskaan ei ole mitään univaikeuksia. Onneksi veli asustaa Tampereella, on paikka mennä nokosille.

Eihän tuo mikään ihme ole.
Sinun pitää jättää Treen reissun ajaksi Issikka yksin,ja sen kanssa on nyt viimepäivinä ollut kivaa.
Sitten vielä voi jännittää se uusi asunto yms,ja ennenkaikkea:Issikka jää..
 :)

Toukokuu 06, 2015, 10:59:43 ap
Vastaus #294

Jaakko Latvanen

• Vieras
No kertokaapas sitte että miten ne kilpisjärven pankkipalvelut pitäs hoitaa? Siellä pitäs olla oma konttori? Ja kaikki kaupat...
jv

Kulkeeko ne rahat sitten sieltä automaatista hokkus-pokkus jonnekin?  Eli kustannuksia syntyy automaatin ylläpidosta ja tyhjennyksestä pankille.  Pankin vastaavat saattavat tehdä vääriä päätöksiä.  Siitä asiasta, kuinka paljon jonkun palvelun ylläpitäminen kilpisjärvellä maksaa, ja kuinka paljon se tuottaa, on heillä kuitenkin oletettavasti enemmän faktatietoa kuin meillä tänne palstalle kirjoittajilla yhteensä.  Imagovaikutuksia ei voi aivan suoraan numeroiksi muuttaa, mutta niistäkin saattaa heillä olla kokemusperäistä tietoa.

Minä nyt vielä täsmennän:  En ole sitä mieltä, että kaikki suomalaiset pitää asuttaa helsinkiin. Viisi ja puoli miljoonaa ihmistä tämän kokoisella läntillä sinne tänne huiskaistuina aiheuttaa tiettyjä logistisia kustannuksia.  Niiden kustannusten kohdistaminen ja jakaminen on poliittinen päätös.  Poliittiset päätökset pitäisi demokratiassa tehdä vaaleilla valituissa elimissä, ei yrityksissä, ei salaseuroissa eikä minun mielestäni edes ammattiliitoissa. Eikä keskustelupalstoilla...

On helppo olla sitä mieltä, että jonkun muun - keskon, nordean, nallen - on nämä lisääntyneet kustannukset maksettava, mutta ei missään nimessä minun.  Sitä mielipidettä minä kutsun äärimmäiseksi ja vastenmieliseksi itsekkyydeksi.  Tai sitten voi olla sitä mieltä, että tällaisia kustannuksia ei ole olemassakaan.  Sitä minä kutsun äärimmäiseksi tyhmyydeksi.

Itse pidän maatamme aika mukavana asuinpaikkana, myös tätä populaation suurelle alueelle levittäytymistä, ja olen valmis osallistumaan ylimääräisiin kustannuksiin kohtuullisessa määrin.  Koen saavani tälle kustannukselle katetta mukavampana elinympäristönä ja mahdollisuutena kulkea minua sykähdyttävissä paikoissa ja maisemissa.

Tuosta surullisesta ja ikävästä tulipalosta, mistä tämä asia liikkeelle lähti:  Sellaisia tapauksia, joissa jonkun aatteellisen - virallisen tai epävirallisen - yhteisön rahoja katoaa, sattuu silloin tällöin.  Rahat voivat palaa tulipalossa.  Tämä on äärimmäisen harvinaista.  Rahat voidaan varastaa tai ryöstää jonkun kotoa.  Tämäkin on äärimmäisen harvinaista.  Useimmissa katoamistapauksissa on aika sama kaava.  Se, jonka haltuun rahat uskotaan, lainaa sieltä omiin tarkoituksiinsa.  Ja maksaa tilistä takaisin.  Seuraavalla kerralla ajattelee, että maksan seuraavasta tilistä, kun on nyt näitä menoja.  Ja on kohta suossa.  Niissä urheiluseuroissa, joissa olen ollut toiminnassa mukana, olen kolme kertaa tällaiseen kohtaan sattunut.  Näistä aika ison harmin itselleen hankkineista ihmisistä en ole läheisellä tasolla tuntenut ketään, mutta ulkopuolelta kaikki ovat vaikuttaneet normaaleilta, vastuuntuntoisilta ja järkeviltä kansalaisilta.  Ja ovat silti tilaisuuden koittaessa sortuneet.

Siksi olen sitä mieltä, että jos otatte kantaaksenne tällaista vastuuta - isoa tahi pientä, pitäkää huoli heti, että rahaa ei ole kotonanne, vaan kaikki on kirjoilla ja rahalaitoksen hoivissa, ja 110 rosentin varmuudella eivät ole sekaisin omien rahojenne kanssa.  Ihan oman itsenne takia.

Kuten jo aikaisemmin totesin, tuo Kilpisjärven tapaus on ikävä ja surullinen.  Iloista on se, että pankki koki tekevänsä imagonsa eteen kannattavan sijoituksen ja lapset eivätkä heidän vanhempansa joudu maksumiehiksi.  Hieman minua tuossa se ihmetyttää - kun kysymyksessä on kuitenkin ollut ainakin minun mittakaavassani aika huomattava summa - että rahat ovat kulkeneet pari kertaa tyrkyllä pankkiin eivätkä ole sinne päässeet.  Miksi omalle tilille pano olisi onnistunut automaatilla, mutta olemassa olevalle yhteisön tilille ei?  Ja mitä eettisesti arveluttavaa olisi siinä ollut, että olisi rahat laittanut omalle tililleen ja vaikka heti kännykällä siirtänyt ne yhteisön tilille, ja liittänyt yhteisön kirjanpitoon - epäviralliseen tai viralliseen - kuitit molemmista tapahtumista.  Jälkeenpäin on tietysti aina helppo olla viisas.

Jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2015, 11:03:17 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Toukokuu 06, 2015, 11:00:49 ap
Vastaus #295

Vesa Ukkola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
jv

Lainaus joltakin sivulta:
Voit nostaa ja tallettaa käteistä S-Tiliin liitetyllä S-Etukortilla Salessa, Alepassa, S-marketissa, Prismassa ja ABC-asemalla.

Onkohan siellä K-markettia tai S-markettia, sieltähän voi nostaa ja tallettaa käteistä, tai sitten kehitys ei ole kulkeutunut vielä sinne saakka. :D

Jaakko Latvaselle ( edellinen kirjoittaja ).
Ehkäpä yhteisötilillä ei ollut pankkikorttia.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2015, 11:05:26 ap kirjoittanut Vesa Ukkola »

Toukokuu 06, 2015, 13:15:16 ip
Vastaus #296

Harri Kauranen

• Vieras
Eilen aamulla kaveri lähti hämeenlinnasta moposkootterilla kohti raahea ja yöpy matkalla serkkunsa luona,liki puolimatkassa.Luulin että kyseessä oli serkkupoika,vaan olikin serkkulikka,no samapa tuo.Reitti ei todellakaan mitään isoo titä,vaan kaikenmailman hiekkateitä pitkin.Äsken tuli puhelimeen kolme multimedia viestiä.Ekassa kuvassa todella vanha riihi,toka kuva iso maalaistalon päärakennus ja kolmas oli otettu jonkin vesistöstä,eli siinä laineet liplatti.Kuulemma nyt jo on liki kaksisataa kuvaa tullut reissun varrelta ja oletettavaa on olla illalla perillä.Tollaset onkin mukavia reisuja,ei tarvi rystyset valkosena kääntää kaasua,vaan mennä lepposta vauhtia ja topata,kun siltä tuntuu.Ainakin juur minä noista retkistä tykkään.

Toukokuu 06, 2015, 16:11:13 ip
Vastaus #297

Harri Kauranen

• Vieras
Kaveri sieltä tunti pari sitten soitteli.Tuli kuulemma vettä ihan sikana,pakko topata,ajamisesta ei tule kuulemma mitään.Sadevarustus kun on vaan intin sadeviitta,ei edes saappaita,vaan lenkkarit jalassa.En huomannu kysyä,missä oli kun sataan alko,no oli missä oli,on se paska edetä kovassa sateessa.

Toukokuu 06, 2015, 16:12:45 ip
Vastaus #298

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
jv

Onkohan siellä K-markettia tai S-markettia, sieltähän voi nostaa ja tallettaa käteistä, tai sitten kehitys ei ole kulkeutunut vielä sinne saakka. :D

Minä en muista pankkia tarvinneeni mihinkään asiaan..ehkä 10 tai 20 vuoteen tai siltä väliltä.Vaikea sanoa.
Käteiset olen vieny ruokakauppaan pankkitililleni.Mikäli tarvetta eli joku poka on halunnut maksaa laskun käteisellä eikä tilille kuten normaalisti.Ei mulla muuten käteistä koskaan olisikaan...
Ja S-pankkihan on myös tilinhoitomaksuton ja maksaa bonusta sekä korkoa vuosittain.Kyllä sieltä joku kymppi kertyy tammikuuksi vaikka ihan pikkurahoja pyörittelisi.

Toukokuu 09, 2015, 19:59:54 ip
Vastaus #299

Harri Kauranen

• Vieras
Käytiin vaimon kanssa kyläilemässä ja juur ennen peliä taas tultiin kotiin.Kyläpaikassa kaverilla olikin hiton hieno sääasema tietokoneeseen.Oli sen suoraan kiinasta tilannut ja siinä oli ohjelma,kuin kalenteri.Kalenterista näki,millanen sää oli viime heinäkuun kolmas päåivä kello neljätoista.Eli se tallensi säätiedot koneelle ja ne oli asetettu talletumaan neljän tunnin välein.Nyt kaveri oli sieltä kiinasta vielä ostanut neljä langatonta valvonta kameraa ja niissäkin sellanen ohjelma,kuntulee liikettä,ottaa kolmenkymmenen sekunnin videoklipin.Oli meinannu yhden kameran asentaa kadunvarteen postilaatikolle,mutta sinne ei kantavuus riittänyt,vaikka eihän kai saakkaan kuvata ihan yleisellä paikalla,varsinkaan jos siitä kuvasta jonkun tunnistaa.Mutta se sää touhu oli kyllä mahtava,on lämpö tuuli ja sen suunta,sekä sademäärä.Ja kun kaikki vielä tallentuu tietokoneelle.Kaverilla oli nyt tietsikalla viimevuoden maaliskuusta kalenteri ja siin oli yksi katko,noin vuorokausi,kun oli ollu pieni sähkökatko ja kone oli sammunut.Muuton on kyllä kaikki tiedot ylhäällä.