Ite oon tehnyt sitä kymmenkunta vuotta, menestyksellä ja jokaisessa tulisijassa, myös saunassa! Nuohoojakin kiittelee, että takan pesä on niin puhdas, että! Parhaana bonuksena on se, että luukun lasitkin pysyy puhtaana ihan toisella tapaa.
Tässä NIKSI siihen MITEN se sytytetään:
Ensin tehdään niistä klapeista se keko. Sen Päälle laitettaan esim vain pieni pala tuohta, ja sen PÄÄLLe tehdään pieni sievä keko pienistä tikuista, jotka syttyvät helposti ja kylläkin altapäin ja runsaalla vedolla - ja VOT!
Pienellä harjoittelulla selviää minkä kokoinen tuo sytytyskeko pitää olla. Aika syttymisherkkää kamaa saa todella olla, jotta mikään pino syttyy kirjaimellisesti päältä, ei ainakaan puu ilman bensaa tms.
Lisäksi olen tehnyt jo vuosia siten, että olen pinonnut takkaan valmiiksi puut (vaikka suoraan ulkoa) kuivumaan. Teen sen esim aamulla, jos olen illalla polttanut pesällisen. Tuolloin takassa (mittausteni mukaan) lämpöä on vielä 80-90 astetta, siis missään tapauksessa EI riittävästi, sytyttämään minkäänlaista kytemistä liekistä puhumattakaan! Tässä kohtaa en suosittele mitään muuta kuin olemaan varovainen!
Maailmaa en sen kummemmin ole pyrkinyt pelastamaan, luonnollisen laiskana miehenä vaan inhoan lasiluukkujen puhdistamista!
Ja kun se keko sitten on syttynyt, niin se on varsin kaunis katsoa, kun se palaa puhtaalla liekillä, eikä missään palamisen vaiheessa hormista tule mustaa savua. Tällä keinolla mielestäni myös hiilloksesta tulee tasainen ja runsas.