Kirjoittaja Aihe: IC 49 vm 1951 vanteiden pinnat  (Luettu 13639 kertaa)

Huhtikuu 26, 2014, 00:39:54 ap
Luettu 13639 kertaa

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko kenelläkään tietoa siitä, että mikä pinnoite on IC 49:n vanteiden pinnoilla? Vanteen kehä kuuluu nähtävästi olla maalattu samalla värillä kuin itse pyörä mutta entä sitten pinnat? Olen tutkinut montaa vanhaa vannetta ja mielestäni niissä ei ole ollut merkkiä kromista, sinkkauksesta ym. pinnotteesta. Jos ne olisi paljasta metallia ilman minkäänlaista suojaavaa pinnoitetta, niin olisivat jo tähän ikään pahasti ruostuneet. Lasikuulapuhalluksessa ne meni täysin metallille (siis samanlaiseksi kuin vanteen kehä) Sekin siis viittaa siihen, että kromia ym sellaista ei ole niissä käytetty. Olisiko nekin sitten maalattu niinkuin muukin osa vanteesta?

Vakaa aikomukseni on entisöidä pyöräni pilkkutarkasti jolloin tälläisillä asioilla on merkitystä.. siksi tässä kyselen…

Renkaista tuli mieleen... Olen metsästänyt pyörääni varaosia pitkin Venäjää. Olen vähän tarkka siitä mitä pyörääni laitan. Sain hankittua yli 60 vuotta vanhat tehdasasennus И-68  kumit. (eivät olleet mitenkään helppo löytää) Pintaa niissä on kiitettävästi jäljellä mutta ovat kaiketi ajo-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan vähintäänkin kyseenalaiset. No tarkoitukseni ei olekkaan liiemmalti ajella pyörällä. No itse tarinaan; Koska tarkoitus on asentaa nämä ehjänä alle niin nitten kanssa pitää olla varovainen. Eivät ehkä kestä montaa siirtoa vanteelle tai pois. Ostin ne vanteilla joita en halua käyttää. Niimpä päätin käyttää katkaisulaikkaa renkaiden poistossa. Eli vanne palasiksi ja rengas ilman turhia venytyksiä pois.  Toinen renkaista vaikutti omituiselta. Renkaassa tuntui olevan ilmaa mutta sisäkumin venttiiliä ei reijässään näkynyt. No, katkaisulaikka soimaan ja rengas irti. Yllätys yllätys renkaan sisältä löytyi toinen rullalle kääritty päälirengas. Olivat tehneet siitä vähänkuin umpikumirenkaan.

Kuva tuosta virityksestä löytyy:
https://onedrive.live.com/redir?resid=BB314C0AD28E948F!312&authkey=!ADxJtMBwldpLVwE&v=3&ithint=photo%2c.jpg

Oli siinä ihmettelemistä ja nauruakin kavereiden kanssa riitti:)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 27, 2014, 21:22:37 ip kirjoittanut Juha Packalen »

Huhtikuu 28, 2014, 13:38:56 ip
Vastaus #1

Juhani Tuominen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olisiko tämä Venäläinen versio run flat-renkaasta.  :D

Huhtikuu 28, 2014, 19:04:04 ip
Vastaus #2

Toni Alaranta

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tutkin kolmet pinnatut pyörät varastosta ja missään ei ollut merkkejä minkäänlaisesta pinnoituksesta, en tiedä miten esim. galvanointi näkyisi tämän ikäisissä teräspinnoissa. Myöskään maalia ei ollut pinnoissa saatikka nipoissa. Vannekehät sekä navat ovat maalattu pyörän värillä.
Tässä kuva pari vuotta vanhemmasta Ic:stä jota ei ole uskoakseni maalattu/muuteltu, pinnat ovat hyvässä kunnossa ;     

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2014, 19:05:41 ip kirjoittanut Toni Alaranta »

Huhtikuu 28, 2014, 19:48:00 ip
Vastaus #3

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sinkityiltä nuo kuvassa olevat pinnat minun mielestäni vaikuttavat.

Huhtikuu 28, 2014, 22:24:56 ip
Vastaus #4

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere,

Mulla pyöri tässä aikoinaan yksi M49 vanne joka oli tehtaan alkuperäisissä maaleissa, siinä pinnat olivat sinkittyjä, saman näköisiä kun tossa Tonin kuvassa.

//Frank

Huhtikuu 28, 2014, 23:41:11 ip
Vastaus #5

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia kommenteista!

Pistän tänne kuvia takavanteestani. Luulisin, että se on ollut alunperin kiinni pyörässäni. Tarkempi tutkimus osoittaa, että samaa vihreää millä pyörä on alunperin maalattu löytyy vähäisessä määrin myös pinnoista. Tätä vempainta on maalattu useampaan kertaan ja yleensä mustalla sprayllä. Muun moottoripyörän tarkassa tutkimuksessa en ole löytänyt merkkejä siitä, että jälkikäteen maalatuissa osissa olisi käytetty tummanvihreää maalia, joka on se jolla pyörä on tehtaalla alunperin maalattu. Näinollen uskoisin, että minun pyöräni pinnat on maalattu tehtaalla vihreiksi.
Tuo tummahkonharmaa väri joka näkyy Tonin vanhemman pyrän pinnoissa on juuri se jota näkee melkein kaikissa erikseen myytävissä käytetyissä pinnasarjoissa. Pelkkä metallin väri se ei oikeastaan voi olla. Ei paljas rauta voi säilyä ruosteettomana montaakaan vuotta. Olisiko kyseessä, niinkuin Tatu sanoi,  sinkatut pinnat?  Sinkkaus on vanha keksintö http://en.wikipedia.org/wiki/Galvanization . Ne sinkatut pinnat mitä nykyään tehdään ovat huomattavasti kiiltävämpiä mutta olisiko tuolloin käytetty tummempaa materiaalia tai siinä on jotain muuta ainetta seassa. Vaikea sanoa. Tietääkö joku miten tämän asian saisi varmuudella tutkittua? Tuoreenkin sinkkauksen saisi varmaan jollain hapolla tai vastaavalla kemiaalisella reaktiolla tummumaan...

Käsittääkseni jokaista IC mallia tehtiin vähintään kahta eri versiota; kotimaan eli Neuvostoliiton markkinoille ja vientiin tarkoitettua mallia. Vaihtuvana tekijänä on työn laatu ja käytetyt materiaalit. Näin se homma toimii osaltaankin Venäjällä vielä tänäpäivänäkin. Maasta ulos viedään laadukkaampaa tuotetta kuin omille kansalaisille tuputetaan. Minä entisöin tätä vempainta niiden sisämarkkina "karvalakki mallin" mukaisesti. Pyöräni ensirekisteröinti tehtiin Neuvostoliitossa. Tuotantohihnalla myös tuli jatkuvasti muutoksia. Vuonna 1951, kun uuden mallin tuotanto aloitettiin, käytettiin vanhemman mallin tuotannosta jääneitä osia ym sellaista. Mikä nyt sitten on alkuperäinen... Kukaan tuskin oikeasti tietää. Parhaansa tässä pitää vain yrittää;)

Olin jo jossainvaiheessa innolla hankkimassa lentolippuja  Izvskiin tutkimaan tehtaan museossa http://www.kalashnikovconcern.com/about/museum/# olevaa IC 49:iä. Suunitelmat loppuivan kuin kananlento kun pyysin museon johtajalta lupaa sen niiden pyörän kuvaamiseen. Lupa kyllä irtosi mutta osoittautui, että se pyörä mikä siellä on esillä ei ole "suoraan tehtaanhihnalta" kotoisin. Vaan se on ostettu joltain harrastajalta vuonna 1995. Ja mitänyt olen siitä joitain hekkolaatuisia kuvia nähnyt, niin siinä on esim kromatut vanteet ja pinnat ja osa tankistakin on kromattu. Eippä maksa vaivaa lähteä tuollaista custom peliä tuijottamaan...  Ja nuo aseetkaan ei oikein jaksa kiinnostaa. Moskovan teknisellä museolla olisi myös yksi IC 49 mutta se on sijoitettu yksityisomistuksessa olevaan museoon Moskovan lähellä http://www.tmuseum.ru/ Siellä se on paljon hienoja autoja ja pyöriä. Joskin toisesta museosta tullut IC 49 on kuulemma niin surkeassa kunnossa, että sitä ei ole pistetty esille ollenkaan. Olen jo luvannut yhdelle museon työntekijöistä konjakkipullon jos hän ottaa minulle kuvia siitä varastossa seisovasta pyörästä. Ei ole mitään kaverista kuulunut... mutta en ole vielä luovuttanutkaan.

Muuten jos tuo kuvan vanteella näkyvä Neuvostovalmisteinen rengas kiinnostaa jotakuta, niin sen saa hakea jossainvaiheessa ilmaiseksi pois. (asun Helsingissä) Postitse en rupea lähettämään. Joskin se voi mennä irroittaessa heikkoon kuntoon. Olen jo sopinut rengasliikkeen kanssa siitä, että sitä käytetään harjoituskappaleena ennen kuin varsinaisia "aarteitani" ruvetaan vanteille vääntämään.

« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2014, 23:48:39 ip kirjoittanut Juha Packalen »

Huhtikuu 28, 2014, 23:58:09 ip
Vastaus #6

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se (aluksi kiiltävä) uusi sinkki pinnakin tummuu, kun annat vaan ajan kulua. Mahdollisesti nuo IC:n pinnatkin on alkujaan olleet kiiltäviä, mutta nyt jo 60v jälkeen vaihtaneet hieman kiiltoastetta.

Huhtikuu 29, 2014, 23:50:10 ip
Vastaus #7

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä se (aluksi kiiltävä) uusi sinkki pinnakin tummuu, kun annat vaan ajan kulua. Mahdollisesti nuo IC:n pinnatkin on alkujaan olleet kiiltäviä, mutta nyt jo 60v jälkeen vaihtaneet hieman kiiltoastetta.

Kiitos kaikille tiedoista. Pitää tästä lähteä sinkitykseen tarvittavia tarvikkeita ostamaan. Mitä nyt vähän jo lueskelin tuosta sinkityksestä, niin jos jättää sähkösinkitys ohjeista loppukiilloituksen tekemättä, niin pinnojen pitäisi näyttää jotakuinkin samoilta kuin Tonin pyörässä.

Pistän tänne kuvia lopputuloksesta kunhan saan valmista aikaan.

Huhtikuu 30, 2014, 22:28:12 ip
Vastaus #8

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli taas mieleen, että jos jotakuta muutakin sattuu moinen pinnojen sinkkaus projekti kiinnostamaan, niin voisin tänne kirjoitella siitä miten minun projekti etenee. Virheineen ja onnistumisineen...

Päätin seurata ohjeita jotka löysin muutenkin oikein opettavaisilta sivuilta http://www.timohapponen.net/sinkitys/ ja samaan hätään päätin sinkata koko vanteet pinnoineen ihan vaan ruosteensuojaksi. Luonnollisesti maalaan kehän ja muut osat sinkkauksen päälle.  Miksipä ei..

Tänään kävin Bilteemasta hakemassa Sinkin palasen, tuotenumero 25278. Hinta 11 Euroa. Kuva alla.

Sitten tilasin Cheminent nimisen firman nettikaupasta http://www.cheminent.fi/ seuraavat tuotteet:

TUOTE                                                HINTA (kpl)   HINTA (yht)
------------------------------------------------------------------------------
AM0270      Ammonium chloride, extra pure, Ph Eur, BP, USP
* 1 kpl     [1 x 500 g] Muovipakkaus                     24,00 e       24,00 e
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
AM0398      Ammonium sulfate, extra pure
  1 kpl     [1 x 1 kg] Muovipakkaus                      24,00 e       24,00 e
 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
CI0230      Zinc sulfate, solution 0,05 mol/l
* 1 kpl     [1 x 1 l] UHDPE pullo                        38,42 e       38,42 e
------------------------------------------------------------------------------
HINTA YHTEENSÄ (alv 0%)                                                86,42 e
TOIMITUSKULUT                                                          19,00 e
ARVONLISÄVERO (24%)                                                    25,30 e
YHTEENSÄ (sis. alv 24%)                                               130,72 e

Nämä kun lyö kahteenkymmeneen litraan vettä, niin sopan pitäisi olla valmis. Tästä hommasta pitäisi oikeasi selvitä pelkällä merisuolallakin mutta päätin kuitenkin hankkia "paremmat" aineet. Apteekissa nämä kemikaalit olivat yli puolta kalliimpia.

Tosta tilaamani sinkki sulffaatin oikeellisuudesta tähän projektiin en ole ihan varma. Kun en tiedä mitä tuo 0,05 mol/l oikein meinaa mutta oli miten oli, niin tuolla mennään;)

Toimitusaika noille on 2-3 vikkoa. Nyt tässä sitten vain odotellaan...

Toukokuu 01, 2014, 00:54:15 ap
Vastaus #9

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Merisuolalla ja sinkityksellä ei ole paljonkaan tekemistä keskenään :) Nuo vanhat pinnat on tod.näk. sinkittyjä,mutta tuohon aikaan ei välttämättä ollut kiiltosinkitystä vielä käytössä.Ovathan ne tietty tummuneetkin ajan saatossa. Olen joskus v.80 sinkinnyt Arielin pinnat huipputarkalle entisöijälle,homma meni niin,että ensin sinkittiin ja jätettiin kromatointi (passivointi) pois,ja sitten pinta himmennettiin happoliuoksella jonka koostumusta en enää muista (itse kehitelty seos). Pinnat ovat tänä päivänä täysn samanlaiset kuin 30 vuotta sitten 8) Tosin pyörällä ei ole juurikaan ajettu vaan on ollut sisätiloissa.

Toukokuu 01, 2014, 20:31:47 ip
Vastaus #10

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Merisuolalla ja sinkityksellä ei ole paljonkaan tekemistä keskenään :) Nuo vanhat pinnat on tod.näk. sinkittyjä,mutta tuohon aikaan ei välttämättä ollut kiiltosinkitystä vielä käytössä.Ovathan ne tietty tummuneetkin ajan saatossa. Olen joskus v.80 sinkinnyt Arielin pinnat huipputarkalle entisöijälle,homma meni niin,että ensin sinkittiin ja jätettiin kromatointi (passivointi) pois,ja sitten pinta himmennettiin happoliuoksella jonka koostumusta en enää muista (itse kehitelty seos). Pinnat ovat tänä päivänä täysn samanlaiset kuin 30 vuotta sitten 8) Tosin pyörällä ei ole juurikaan ajettu vaan on ollut sisätiloissa.

Kiitos vinkistä. Vaikuttaisiko nuo tilaamani litkut siltä, että homma tulee onnistumaan (tai ainakin mahdollisuus siihen on)?
Melkoisen kirkasta sinkkausta ovat siellä tehtaalla pystyneet kuitenkin tekemään. Sain parisen viikkoa sitten ostettua pyörääni  Oulusta tehtaan rasvoissa olevat "uudet" takajouset/iskarit. Niissä mukana tuli myös kiinitysruuvit jotka on varmanpäälle sinkattu. Melkoisen kiiltäviä ovat.. Mutta nuo pinnat, kunhan saan ne sinkattua, pitää kuitenkin tavalla tai toisella tummentaa. Vanhalta niiden tulee näyttää. Onhan itse pyöräkin vanha.

Olen noita "uusia" iskareita tässä pessyt ja tutkinut. Niissä oli vielä tehtaan hintalappukin kiinni. 8 Ruplaa ja 60 kopeekkaa olivat tuolloin maksaneet. Ovat ihan varmasti käyttämättömät mutta silti niistä löytyy jäämiä vihreästä maalista. On kuulemma ollut systeemi tuolla Neuvostoliitossa, että varsinaisia varaosia ei ole tuotantolistassa ollut (ainakaan tarpeeksi) ja ovat sitten kaikkien kiintiöiden ja määräysten mukaisesti valmistaneet vaaditun määrän pyöriä ja sitten ovat purkaneet osan niistä osiksi ja myyneet varaosina. Eli siis itse tehdas on tehnyt näin. Mitä lie tehneet niille osille joita kukaan ei varaosiksi ostanut..

Jonkun Suomalaisen oppilaitoksen mukaan Sinkin tunnistamisessa pitää käyttää hajuaistia. http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/esine_elaa/metallit/tunnistus.html Haisee kuulemma lämpimässä kädessä pahalle. Kuulostaa tosi tieteelliseltä menetelmältä;) Minulla on neljä vannetta mutta yhdessäkään niissä ei ole pinnaa jota pääsisi sillä nenällä nuuskaisemaan. Ovat kaikki maalattuja tai umpiruosteessa. Olen menossa Sunnuntaina Tallinnaan romutorille osia metsästämään. Toivonmukaan siellä pääsisi haistelemaan jonkun myynnissä olevia parempikuntoisia pinnoja:))

Toivottavasti näiden sivujen ylläpito ei hermostu kun kuvia on näin paljon.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2014, 20:52:55 ip kirjoittanut Juha Packalen »

Toukokuu 01, 2014, 21:58:32 ip
Vastaus #11

Tony Laan

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Melkoisen kirkasta sinkkausta ovat siellä tehtaalla pystyneet kuitenkin tekemään. Sain parisen viikkoa sitten ostettua pyörääni  Oulusta tehtaan rasvoissa olevat "uudet" takajouset/iskarit. Niissä mukana tuli myös kiinitysruuvit jotka on varmanpäälle sinkattu. Melkoisen kiiltäviä ovat.. Mutta nuo pinnat, kunhan saan ne sinkattua, pitää kuitenkin tavalla tai toisella tummentaa. Vanhalta niiden tulee näyttää. Onhan itse pyöräkin vanha.

Iskarit on kyllä tehty jo vuonna 1972 tai sen jälkeen jos lappusesta lukee.

Mitä lie tehneet niille osille joita kukaan ei varaosiksi ostanut..

Tuommoista tapausta ei kyllä Neuvostliitossa tapahtunut. Kaupoista oli joskus varaosat tilattu jo pari vuotta etukäteen. Kaikista osista oli pulaa. Eli ei juuri osia kaupan hyllyissä ollut. Ainakin Baltian maissa oli niin.

Pinnat on kaikissa päälesotaa valmistetuissa IC-eissä sinkatut.
Aina vaan pienemmäksi ne koneet menee,kun vanhemaksi tulee!

Toukokuu 01, 2014, 22:27:54 ip
Vastaus #12

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Iskarit on kyllä tehty jo vuonna 1972 tai sen jälkeen jos lappusesta lukee.

Mitä lie tehneet niille osille joita kukaan ei varaosiksi ostanut..

Tuommoista tapausta ei kyllä Neuvostliitossa tapahtunut. Kaupoista oli joskus varaosat tilattu jo pari vuotta etukäteen. Kaikista osista oli pulaa. Eli ei juuri osia kaupan hyllyissä ollut. Ainakin Baltian maissa oli niin.

Pinnat on kaikissa päälesotaa valmistetuissa IC-eissä sinkatut.

Kiitos todella paljon tiedosta Tony.

Tiedän, että sinä olet 100% luotettava lähde tiedoille mitä IC mottoripyöriin tulee.

Oliko myös muut pultit, mutterit ja ruuvit sinkattuja? Osa oli kromattuja mutta entä muut?

Toukokuu 01, 2014, 23:13:55 ip
Vastaus #13

Tony Laan

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oliko myös muut pultit, mutterit ja ruuvit sinkattuja? Osa oli kromattuja mutta entä muut?

Jos on aito Suomipyörä, niin voi olla myös pyörässä lähes kaikki kromatut pultit ja mutterit joskus. Neuvostopyörissä oli suurin osa sinkatut.
Kromatuja oli ainakin käsivaihteen sektorin pultit tankissa, kiksin pultti ja jalkajarrun vipun pultti kaikissa vanhemmissa pyörissä.
Aina vaan pienemmäksi ne koneet menee,kun vanhemaksi tulee!

Toukokuu 02, 2014, 00:04:38 ap
Vastaus #14

Juha Packalen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Jos on aito Suomipyörä, niin voi olla myös pyörässä lähes kaikki kromatut pultit ja mutterit joskus. Neuvostopyörissä oli suurin osa sinkatut.
Kromatuja oli ainakin käsivaihteen sektorin pultit tankissa, kiksin pultti ja jalkajarrun vipun pultti kaikissa vanhemmissa pyörissä.

Kiitos taas kovasti. Rakennan pyörääni Neuvosto standardien mukaisesti. Hyvä, että tuli nuo sinkkaus välineet tilattua.