Kirjoittaja Aihe: Hanssin-Jukka  (Luettu 11309 kertaa)

Huhtikuu 25, 2014, 15:41:57 ip
Luettu 11309 kertaa

Antti Jokinen

• Vieras
Tämä on nyt historiaa:

"Yksikään toinen lentokone Suomen Ilmavoimien historiassa ei ole suorittanut niin monenlaisia tehtäviä niin pitkään, kuin Douglas DC-2 kuljetuskone, lempinimeltään Hanssin-Jukka. Tämä “Härmän Häijy” ehti vuosien 1935–1955 välisenä aikana toimia matkustaja-, kuljetus-, valokuvaus-, ja laskuvar-johyppykoneena. Lennettiinpä sillä talvisodassa yksi pommituslentokin.

Kenties kunniakkaimman tehtävänsä Jukka hoiti syksyllä 1941, kun se lensi huoltolentoja Itä-Karjalaan vieden ammuksia ja polttoainetta Laguksen panssarivaunuille ja tuoden paluumatkalla vaikeasti haavoittuneita sotasairaalaan. Monen henki pelastui nopean hoidon ansiosta. Koko ajan lennoilla oli vaarana ilmatorjunta ja vihollishävittäjät.

Hanssin-Jukka päätyi sotien jälkeen Hämeenlinnaan, jossa se toimi kahviona pari vuosikymmentä. Monien vaiheiden jälkeen tämä maineikas lentokone ”pelastettiin” Tikkakoskelle, jossa se entisöidään kesän 1944 väreihin." http://www.docendo.fi/tuote/978-952-492-529-7

Entisöinnistä kerrottiin TV-uutisissakin:
https://www.youtube.com/watch?v=ZxYgSWzuCmY

Nyt se näyttää tältä:

Lisää kuvia: http://www.ilmasiltahml.fi/?page_id=1229

Huhtikuu 25, 2014, 17:06:17 ip
Vastaus #1

Reijo Huhtakangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Tulin nain ja voitin
Olen käynyt DC3,lla Tallinnassa,  Helsingistä lähdettäessä, lennon alussa perämies tuli kertomaan että matkapuhelimia EI tarvitse sammuttaa lennon ajaksi, eivät kuulemma vaikuta ohjauslaitteissa oleviiin teräsvaijereihin millään lailla...... :police:
Alfa Romeo 159 Berlina 2.4 JTDm  -07

Autojen, Moottoripyörien ja Työkoneiden välitys Euroopasta :  

http://en-gb.facebook.com/people/Reijo-Huhtakangas/100000803162781

Huhtikuu 25, 2014, 17:19:03 ip
Vastaus #2

heikki fors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mc bloodsuckers
eikö v keskinen uhannut laittaa hanssin jukan tuurin kyläkaupan nurkille näytille omaan halliinsa tms?

Huhtikuu 25, 2014, 20:16:50 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Saattoi se ravintolakeikka koitua loppujen lopuksi pelastukseksi Hanssin Jukalle, olisi muuten saattanut joutua pataan kun varsinaiset lentohommat loppuivat.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 25, 2014, 21:41:24 ip
Vastaus #4

Harri Kauranen

• Vieras
Minäpä olen istunut Hanssinjukan ohjaamossa.Muistan vieläkin elävästi,jäi se pienen pojan mieleen elävästi.

Huhtikuu 26, 2014, 06:57:18 ap
Vastaus #5

Antti Jokinen

• Vieras
Saattoi se ravintolakeikka koitua loppujen lopuksi pelastukseksi Hanssin Jukalle, olisi muuten saattanut joutua pataan kun varsinaiset lentohommat loppuivat.

Kaikki alkuperäiset tuolit ja mittarit ym. on älytty säilyttää. Ei mikään itsestään selvä asia.

Huhtikuu 26, 2014, 08:26:29 ap
Vastaus #6

Antti Jokinen

• Vieras

Hanssin Jukan 14 matkustajaistuinta ovat säilyneet koneen mukana. Entisöintiporukka on nimennyt niistä ylellisimmän ”Mannerheimin jakkaraksi”. Suomen marsalkka matkustikin koneella puolenkymmentä kertaa. Ilmavoimat

Huhtikuu 26, 2014, 10:59:55 ap
Vastaus #7

Petri Nippala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi

Minä tulin kerran 70 luvulla Rovaniemeltä Malmille Dakotalla. Välilasku tehtiin Halliin.

Faija oli Lapin Lennostossa töissä ja järjesti kyydin. Se oli hienoin kyyti,jossa olen ikinä ollut :)
Pääsin lennon aikana myös ohjaamoon ja hanttarin pukille "ohjaamaan"

Kun kerran kehuskelemaan alettiin,niin olen penskana koe istunut Drakenin ja Fouga Magisterin ohjaamot myöskin.
Venäläinen kuljetuskopteri Mi 8 on tullu myös nuohottuu läpi  :)

Huhtikuu 26, 2014, 18:01:31 ip
Vastaus #8

Harri Kauranen

• Vieras
No kun ilmavoimilla on noita haukkoja,minäpä jokaisen haukan ohjaamon olen matottanut ja yhden helikopterin.

Huhtikuu 26, 2014, 19:12:58 ip
Vastaus #9

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Kaveri lenteli MI-8:lla,ravistus särki selän,"joutui"lennonjohtoon...
DC-2:een taisivat sota-aikana vaihtaa mainiot Venäjäläiset moottorit,suurvaltapoliittisista syistä alkuperäisiin patoihin ei saanut osia...
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2014, 19:23:40 ip kirjoittanut Risto Sollo »

Huhtikuu 29, 2014, 15:01:56 ip
Vastaus #10

Harri Kauranen

• Vieras
No nythän ne kaavailee sitä hanssin jukkaa tonne kauppakeskus tuuloseen.Olishan se hyvä,tulis vähän niinkuin kotokylälle takasin.Tuulonenhan on nykyään Hämeenlinnaa.

Huhtikuu 29, 2014, 15:08:39 ip
Vastaus #11

esa kakkuri

• Vieras
No nythän ne kaavailee sitä hanssin jukkaa tonne kauppakeskus tuuloseen.Olishan se hyvä,tulis vähän niinkuin kotokylälle takasin.Tuulonenhan on nykyään Hämeenlinnaa.

Mistäs tuon olet kuullut---mä asun tässä 3 km päässä Tuulosesta, enkä ole kuullut mitään juoruja. :o
Itse muistan tuon koneen kun pikkupoikana-joskusharvoin-pääsi isolle kirkolle ja siinä sitä
ihmeteltiin linkkariaseman kupeessa.

Huhtikuu 29, 2014, 15:23:35 ip
Vastaus #12

Harri Kauranen

• Vieras
No se tuli telkkarista aamupäivällä paikallisuutisissa.Olisit meille tullu,olisit nähny,olethan sä meillä muutonkin käynny.

Huhtikuu 29, 2014, 19:47:13 ip
Vastaus #13

Aarne Heino

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässäkin musiikkivideossa kone vilahtaa:

https://www.youtube.com/watch?v=Uv3yahtUw7w
Aarne Heino
kaikkien alojen amatööri

Huhtikuu 29, 2014, 20:32:38 ip
Vastaus #14

Veli-Matti Järvenpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hienoa jos Hämeenlinnan seutuville Hanssin-Jukka laskeutuupi viettämään eläkepäiviään, sinnehän laite tavallaan kuuluukin. Minäkin olen pikkupoikana käynyt syömässä siellä pari kertaa jäätelöä. Oli mahtava ja ikimuistoinen kokemus pikkupojalle.