Jaa´a. Eerolla on varmasti pitkä ja vankka kokemus enska-/crossijutskista, mutta millaisia ketjuja noissa oikein käytetään? O-rengas vai suojaamaton?
Nääs mulla on just päinvastaiset kokemukset, mutta ne eivät tietenkään ole enskapolulta tai crossiradalta, vaan ympärivuotisesta soratie ja asfalttirallista. Mulla on Kotarissa D.I.D-ketjut ja originaalit KTM rattaat, joilla on rallateltu jotain 15 000 km. Tuossa talavella vaihdoin etuhampikkaan uuteen, kun oli piikit jo pikkusen taipuneet sirkkelinterälle. Kaikki se mitä olin ketjuja kirinyt ajan kuluessa, piti nyt löysätä takaisin hampikkaan vaihdon yhteydessä.
Tuohon kyllä saa tarvikkeena kovempia etuhampikkaita, jotka kestävät pitempään, mutta tuolla kovuusasteella on oma funktionsa. Kovempi hampikas alkaa kuluttamaan helposti akselin booreja ja siinä vaiheessa parin kympin säästö on mennyttä... Osansa hampikkaan kulumiseen voi tehdä sekin, että en ole kovinkaan innokas ketjujen rasvaaja, eikä niitä kyllä pölyisellä hiekkatiellä ajellessa kerkeä rasvaamaan niin paljon, että pysyisivät öljyisenä. Tuommoinen 100 km pöllyytystä ja ketjut ovat sen näköiset, että eivät ole öljyä koskaan nähneetkään.
Mutta kahta en vaihda ja toinen niistä on D.I.D... Tai kaipa nuokin jossain vaiheessa tulevat tiensä päähän.