Kirjoittaja Aihe: fillari kypara  (Luettu 20657 kertaa)

Maaliskuu 30, 2014, 10:31:22 ap
Vastaus #30

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
No...

Tähän hommaan löytyy helppo ratkaisu-ei fillaroi ollenkaan.

t. Markku

Huhtikuu 03, 2014, 07:22:08 ap
Vastaus #31

Antti Jokinen

• Vieras
Kyllä jokaiselle löytyy sopivan mallinen kypärä kun vain osaa etsiä!  :D

Huhtikuu 03, 2014, 11:26:17 ap
Vastaus #32

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse käytän aina fillarikypärää. Kaaduin pahemmin tuossa 2000-luvun alussa kun hevonen pillastui edessäni ja vetäsin kaikki jarrut kiinni. Lensin siinä stongan yli ja tulin pää ja olkapää edellä maahan. Kypärän pinta meni halki, mutta pää selvisi ilman vaurioita. Sen jälkeen ei ole edes tarvinnut miettiä että laitanko vai en kypärää päähän.

Toisaalta myös laki velvottaa sen käyttämistä, tässä ote nettilakikirjasta:

Polkupyöräkypärän käyttö tuntuu useille polkupyöräilijöille olevan vastenmielistä, vaikka sen käyttö on erittäin tärkeää ja se on nykyään laissakin säädeltyä. Polkupyörän suojakypärä on halpa henkivakuutus, sillä pyöräilijän pää on herkästi alttiina onnettomuuksissa.

Lainsäädäntömme mukaan polkupyöräilijän sekä polkupyörän kyydissä olevan matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää. Lain mukaan kypärän käyttö on siis pakollista. Asetuksen mukaan, mikäli polkupyöräilijä rikkoo kyseistä lakia, hänelle voidaan määrätä 20 euron rikesakko.

Kun ostaa polkupyörän suojakypärän, kannattaa tarkistaa, että kypärästä löytyy merkintä CE. CE-merkki on leima asianmukaisuudesta, jolloin kypärän kestävyys on testattu ja hyväksytty.

Jokuhan kyllä tuossa kirjoitti että haluu olla vapaa ja villi edes jossain asiassa. No kukin tyylillään ja jos ei ole halua kunnioittaa lakia niin minkäs sille voi  ;D Silti oma terveys on ainakin mulle tärkee.

Huhtikuu 03, 2014, 12:44:59 ip
Vastaus #33

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Polkupyörän suojakypärä on halpa henkivakuutus, sillä pyöräilijän pää on herkästi alttiina onnettomuuksissa.

Asiaa kirjoitit, ei siinä mitään, mutta seuraa kielinillittytystä vakuutusasioista.

Tätä termiä "halpa henkivakuutus" tulee vastaan heijastimien sun muiden kohdalla. Jo ala-asteella parikymmentä vuotta sitten opettaja asiasta paasasi. Kypärä tai heijastin EIVÄT ole vakuutuksia. Suosittelen ostamaan oikean vakuutuksen, koska onnettomuuden sattuessa heijastin EI KORVAA mitään, vaikka näin jo koulussa opetetaan. Tosiasiassa kypärä ja heijastin sun muut vastaavat ainoastaan suojaavat onnettomuuden sattuessa. Jos joku kauppaa teille kypärää henkivakuutuksena, niin kannattaa vaihtaa kauppaa, koska suojavarustusta ostaessa EI KANNATA maksaa ylimääräistä OLEMATTOMASTA vakuutuksesta.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Huhtikuu 03, 2014, 12:47:31 ip
Vastaus #34

Harri Kauranen

• Vieras
Niin näinhän se on,eivät ne mitään vakuutuksia ole.

Huhtikuu 03, 2014, 13:46:44 ip
Vastaus #35

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Oikea muoto olisi siis "Heijasitn on halpa varotoimi". Ei ehkä ihan niin raflaava :-\
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Huhtikuu 03, 2014, 20:16:46 ip
Vastaus #36

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
.

Tätä termiä "halpa henkivakuutus" tulee vastaan heijastimien sun muiden kohdalla. Jo ala-asteella parikymmentä vuotta sitten opettaja asiasta paasasi. Kypärä tai heijastin EIVÄT ole vakuutuksia. Suosittelen ostamaan oikean vakuutuksen, koska onnettomuuden sattuessa heijastin EI KORVAA mitään, vaikka näin jo koulussa opetetaan. Tosiasiassa kypärä ja heijastin sun muut vastaavat ainoastaan suojaavat onnettomuuden sattuessa. Jos joku kauppaa teille kypärää henkivakuutuksena, niin kannattaa vaihtaa kauppaa, koska suojavarustusta ostaessa EI KANNATA maksaa ylimääräistä OLEMATTOMASTA vakuutuksesta.

Ja taas nousi selkäevä karrelle !

Kypärä ja heijastin nimenomaan antavat jonkinlaisen vakuuden hengelle, ainakin paremman mahdollisuuden sen säilymiselle.
 Miljoonalla ostettu "oikea" vakuutus taas ei minkäänlaista.

Itse laitan kyllä hengen säilymisen paaa aljon korkeammalle, kuin hengettömälle mahdollisen vakuutuksen suoman korvauksen.

Että sikäli taas....  Mää kauhiast ihmettele....

Ottakaamme asia loogisen päättelyn alaiseksi. Laittakaamme vastakkain kaksi kisailevaa hypoteesia:
1. Kypärä on vakuutus
2. Kypärä ei ole vakuutus

Asettakaamme premisseiksi kypärän ja vakuutuksen määritelmät suomenkielisestä wikipediasta:

"Kypärä on usein kovasta materiaalista valmistettu päähine, jonka tarkoituksena on suojata päätä ja usein myös niskaa vauriolta."

"Vakuutus on menettely, jolla tietyn riskin alaiset henkilöt tai yritykset sopivat vahinkojen tasaamiseen erikoistuneen laitoksen kanssa siitä, että laitos riskin toteutuessa korvaa aiheutuneen vahingon. Näin syntyvää sopimusta kutsutaan vakuutukseksi."

Katsokaamme, ovatko hypoteesit loogisia johtopäätöksiä esitetyistä premisseista.

Annetuista premisseistä ei voida johtaa päätelmää "kypärä on vakuutus". Sen sijaan johtopäätös "kypärä ei ole vakuutus" on loogisesti mahdollinen.

Eli toisin sanoen huumor'mielellähän minä tuon koko henkivakuutusjutun alun alkaen kirjoittelin. Ja tuli kuunneltua Oxfordin yliopiston filosofian johdantokurssia Transitin kardaania paikalleen asennellessa. Kyllä minä oikeasti sen kypärän merkityksen ymmärrän, vaikken sellaista itse käytäkään. Omasta tyhmyydestäni siinä vain on kyse, ei siitä että kypärän käyttäminen olisi minusta jotenkin väärin.

Huhtikuu 03, 2014, 22:00:41 ip
Vastaus #37

Antti Jokinen

• Vieras
Niin näinhän se on,eivät ne mitään vakuutuksia ole.

Vakuutuksissa on sitäpaitsi kaksi ikävää varjopuolta:
Niistä pitää maksaa jatkuvasti, eivätkä ne kuitenkaan millään tavoin suojaa onnettomuustapauksissa eivätkä edes ehkäise onnettomuuksia!

Kyllä kypärä ja heijastin ovat paljon parempia kuin vakuutukset.

Huhtikuu 04, 2014, 01:13:28 ap
Vastaus #38

Kari Vähäkainu

• Vieras
Minulla on tapana sanoa: kypärä on pääasia. Sitähän se on, tärkein turvavaruste.

Huhtikuu 04, 2014, 06:12:09 ap
Vastaus #39

Markku Hakola

• Vieras
........Ottakaamme asia loogisen päättelyn alaiseksi. Laittakaamme vastakkain kaksi kisailevaa hypoteesia:
1. Kypärä on vakuutus
..................
Katsokaamme, ovatko hypoteesit loogisia johtopäätöksiä esitetyistä premisseista.
.......................merkityksen ymmärrän, vaikken sellaista itse käytäkään. Omasta tyhmyydestäni siinä vain on kyse, ei siitä että kypärän käyttäminen olisi minusta jotenkin väärin.

Kyllähän sitä saivarrella voi, huumoriksi leimaillen tai ei, mikäli niin haluu.

Tuossakin kommentissani on pari kohtaa hypoteettisia johtopäätöksiä tehden väärin, mut ei mua haittaa.

Huhtikuu 04, 2014, 07:33:05 ap
Vastaus #40

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
........Ottakaamme asia loogisen päättelyn alaiseksi. Laittakaamme vastakkain kaksi kisailevaa hypoteesia:
1. Kypärä on vakuutus
..................
.......................merkityksen ymmärrän, vaikken sellaista itse käytäkään. Omasta tyhmyydestäni siinä vain on kyse, ei siitä että kypärän käyttäminen olisi minusta jotenkin väärin.

Kyllähän sitä saivarrella voi, huumoriksi leimaillen tai ei, mikäli niin haluu.

Tuossakin kommentissani on pari kohtaa hypoteettisia johtopäätöksiä tehden väärin, mut ei mua haittaa.

Saivartelua? Saattaapa ollakin. Minulla on taipumusta olla turhantarkka joissain jutuissa, ja noita sanojen merkityksiä kun tulee enemmänkin mietittyä niin siinä asiassa varsinkin.

Huumoria? Sellaisena se tästä päästä lähti, vaikka sen vastapuoli muulla tavalla tulkitsisikin. En minä yritä kellekään päätäni aukoa, vaan leikillisessä sävyssä kirjoittelen.

Virheitä päättelyketjussa voi hyvinkin olla, sen kyllä uskon. Ei ole tuon logiikan kanssa tullut pelattua paljon. Mikä siinä pieleen meni?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 04, 2014, 08:16:45 ap kirjoittanut Martti Korhonen »

Huhtikuu 04, 2014, 09:36:50 ap
Vastaus #41

Pasi Salomäki

• Vieras
Niin ja muistaako kukaan enää sitä hymyilevää naista,
joka kertoi VAKUUKSIEN tuovan meille vaikka minkälaista turvaa...
(selvyyden vuoksi: kuvan kypärä ei liity tapaukseen, vaan on symbolinen)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 04, 2014, 20:49:51 ip
Vastaus #42

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tottapa kyllä! Toimii tuo tuohonkin suuntaan. No antaahan se vakuutus joissain tilanteissa taloudellista turvaa, mutta se on taas vähän eri juttu kuin ns. oikea turva.

Huhtikuu 05, 2014, 10:33:26 ap
Vastaus #43

Markku Saarinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mc Debit
Eikös vapaassa yhteiskunnassa ole jokaisen oma asia käyttääkö kypärää vai ei, samoin polttaako tupakkaa, käyttääkö turvavyötä yms. siis vapaassa yhteiskunnassa.....
Ei luulisi kuuluvan toisille pätkääkään.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2014, 10:56:04 ap kirjoittanut Markku Saarinen »

Huhtikuu 05, 2014, 11:13:29 ap
Vastaus #44

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Se siinä vaan on että "vapaassa" yhteiskunnassa ei kysellä maksumiehiltä (verot ja pakolliset vakuutukset) haluaako osallistua jonkun ehdoin tahdoin itsensä vihannekseksi kolhineen, keuhkosyövän tai kirroosin tms hankkineen hoitamiseen. Jossain Tampereella esim akuuttipäivystyksessä on tuntien jonot viikonloppuisin kun tarttee laastaroida ittiänsä ja toisiaan kännissä teloneita, ja jos siinä on sitten vaikka selvinpäin liukastunut tai mukula saanut korvatulehduksen niin siellähän vartoot monta tuntia ja kattelet kuinka nää saastat kehtaa vielä mölistä ja olla epäkohteliaita henkilökunnalle ja toisille asiakkaille.

Että sevverta katson itse asiaan voivani puuttua, ennakonpidätysprosenttiani kun muistelen. Lipsahti vähä kypäräasiasta mutta siihen vapauteen hieman liittyen.

Toki itsellekin olut ja vinkku maistuu, rasvaisesta ruuasta puhumattakaan ja motskarikin on mutta on myös edes yritystä olla vastuullinen.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”