Kirjoittaja Aihe: Kompuran teho  (Luettu 5303 kertaa)

Maaliskuu 09, 2014, 17:07:23 ip
Luettu 5303 kertaa

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Paljonko tarvii kilowatteja ja litraa/minuutti,jotta esim autonrenkaan vaihtoon riittävä pulttipistooli toimisi kunnolla?

Maaliskuu 09, 2014, 17:22:56 ip
Vastaus #1

Antti Jokinen

• Vieras
Niin tai soodapuhallus?

Maaliskuu 09, 2014, 19:01:51 ip
Vastaus #2

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
Mulla on työmaalla sellainen isohko ruuvikompura, jota tarviin lumentykitys hommissa.
Ei tee säiliöön, vaan suoraan putkistoon. Aika tehokas se on.
75 Kw moottori, tuotto on 12000 L minuutissa 7,5 bar paineella.
En ole kyllä kokeillut käsityökaluihin, enkä renkaantäyttöön. ;D
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Maaliskuu 09, 2014, 19:05:55 ip
Vastaus #3

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on työmaalla sellainen isohko ruuvikompura, jota tarviin lumentykitys hommissa.
No,nyt olet kyllä Pasoliini ymmätänyt kysymyksen ehkä vähän väärin :P

Maaliskuu 09, 2014, 19:13:02 ip
Vastaus #4

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Minulla harrastekompressorina(?) Atlas Copco 7 kW ja n. 700 litraa. Riittää pulttipistoolille mutta vähintään ½" letku pitää olla.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Maaliskuu 09, 2014, 19:13:53 ip
Vastaus #5

ARI JUMPPANEN

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kylkivankkurinkuljettaja Lumiukko
No,nyt olet kyllä Pasoliini ymmätänyt kysymyksen ehkä vähän väärin :P

En ole!  ;) On mulla sitten semmoinen lievempi malli, jolla ei pulttipistooli jaksa tehdä yhtään mitään.
Se vaan sen verran suhisee, että saa renkaaseen ilmaa. Eli sama lehmä ojassa.... ???
MC PÖLHÖLÄ President
"mcPölhölä,pakoputkien ja henkseleiden paukuttelua vuodesta 1997"

Maaliskuu 09, 2014, 19:45:49 ip
Vastaus #6

teuvo venäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa oli erään liikkeen mainoksessa 2,2kw kompura,jossa tuli mukana pulttipyssy ja muutama holkki.Eipä siihen vain ollut laitettu ilmamääristä mitään.Minulla on pieniin hommiin joskus ostettu 2kw tehoinen,mutta ei sen tuotto kyllä riitä kuin jollekin naulaimille ja  auton renkaiden täyttöön.Sen verran suhisee!

Maaliskuu 09, 2014, 20:17:55 ip
Vastaus #7

Jasu Haapalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se on paljolti kiinni myös pulttipyssystä, kaverillani on pieni 1-pyttyinen lelukompura ja hyvin vääntää pultit auki ja kiinni. Itselläni on 3kw v-lohko kompura eikä ainakaan tuota uutta halpis pulttipyssyä jaksa käyttää. Soodapuhallus kyllä onnistuu, ainakin tuollaisella ilmapistoolin näköisellä puhaltimella jossa on vain se säiliö alapuolella. Letkut pitää olla nuo puolituumaiset, ne oranssit kierreletkut jotka näiden mukana yleensä tulee saa heittää pusikkoon.

Maaliskuu 09, 2014, 21:35:55 ip
Vastaus #8

Markku Hakola

• Vieras
Paljonko tarvii kilowatteja ja litraa/minuutti,jotta esim autonrenkaan vaihtoon riittävä pulttipistooli toimisi kunnolla?

KiloWattimäärä ei paljoo kerro kompurasta sen käyttökelpoisuudesta ko hommiin ja pulttipyssy / mutterilinko /mutterisorvi hommissa taasen ratkaisevinta on se ilmamäärä, mitä työkalu tarvitsee toimiakseen.
Usein työkaluista ilmoitetaan esim minimi ilmamäärä litroina minuutissa ja jopa tarvittava paine.

Kannattanee tsekata ensin työkalun vaatima ilmamäärä ja paine ja ottaa ne perustiedoiksi valittaessa kompuraa.
Käytön kannalta sitten on hyväksi vielä mielellään isompikokoinen säiliö, niin ei joudu kompura käymään kokoaikaa, tehtäessä esim puhallushommia.