Kirjoittaja Aihe: Mikä tulppa IC-56:een  (Luettu 11636 kertaa)

Maaliskuu 08, 2014, 13:32:06 ip
Luettu 11636 kertaa

Petri Liikari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ohjekirjan mukaista tulppaa ei löydy Bilteman eikä Motonetin referenssitaulukoista.Pitääkö tulpan olla pitkäkierteinen, että kärki ylettyy kannen tasalle?

Maaliskuu 08, 2014, 18:09:52 ip
Vastaus #1

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla taitaa olla NGK B7HS kiinni jos oikein muistan. Sanovat tosin, ettei nuo NGK:t oikein kestä IC:ssä.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 08, 2014, 18:32:40 ip
Vastaus #2

Petri Liikari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Entä tulpan kierreosuuden pituus? Ohjekirja sanoo tulpaksi A8U GOST 2043-54. Mitäköhän tää tarkoittaa?

Maaliskuu 08, 2014, 22:14:14 ip
Vastaus #3

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Entä tulpan kierreosuuden pituus? Ohjekirja sanoo tulpaksi A8U GOST 2043-54. Mitäköhän tää tarkoittaa?

Eiköhän se ole pyörään käyvän neuvosto-tulpan malli.

Tuossa on suurpiirteistä mittakaavaa tuosta NGK:sta: http://www.sparkplugs.co.uk/graphics/images/plugs/B7HS-10.jpg

Maaliskuu 08, 2014, 22:32:35 ip
Vastaus #4

Petri Liikari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mittakaavasta näkee,että kierreosuus on lyhyt.Mutta kuuluuko sen olla lyhyt? Kun tällainen tulppa on paikallaan ja katsoo kantta sisäpuolelta,niin tulpan kärki on aika syvällä reiässä. Sytyttääkö se kipinä sieltä montusta tarpeeksi hyvin?

Maaliskuu 09, 2014, 08:32:29 ap
Vastaus #5

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mittakaavasta näkee,että kierreosuus on lyhyt.Mutta kuuluuko sen olla lyhyt? Kun tällainen tulppa on paikallaan ja katsoo kantta sisäpuolelta,niin tulpan kärki on aika syvällä reiässä. Sytyttääkö se kipinä sieltä montusta tarpeeksi hyvin?

On tuo minulla ainakin ihan kelpo tavalla käynyt. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita, etteikö siihen parannusta voisi saada. Voisihan tuota pitkää tulppaa kokeilla.

Maaliskuu 09, 2014, 10:52:03 ap
Vastaus #6

Ari P Aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä kai perusperiaate on, ettei reiän kierteitä ole paljaana, kun tulppa on paikallaan. Ei toki tulpankaan.

Maaliskuu 09, 2014, 13:50:18 ip
Vastaus #7

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla taitaa olla NGK B7HS kiinni jos oikein muistan. Sanovat tosin, ettei nuo NGK:t oikein kestä IC:ssä.

Mulla on täällä ollut tapana haukkua NGK-tulppia, mutta pakko mainita yks hassu juttu. Mulla on Martin mainitsemat B7HS-tulpat omassa viiskuutosessa. Ainoana tallini vanhuksista tässä vehkeessä ne kestävät, muissa – niin 2T- kuin 4T-pyörissä – olen törmännyt NGK-tulpissa ennenaikaisiin toimintahäiriöihin.

Olisi jännä tietää, miksi ne sattuvat tässä IC:ssä toimimaan. Siinä on uusi Jikov-kaasari, VAPE-sytkä ja kaksi tulppaa kannessa. Olisiko juju siinä, etteivät NGKt pidä paksusta seoksesta, ja em. muutoksin toimintaolosuhteet ovat siedettävämmät. Epäilemättä NGKt ovat laatukamaa, mutta vanhojen kuluneitten koneitten aiheuttamia rasituksia sietävät varmaan toiset tulppamerkit paremmin kuin toiset.
MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Maaliskuu 09, 2014, 16:55:40 ip
Vastaus #8

Tony Laan

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo A8У poistetiin tuotantosta jo 80-luvulla. Sen korvasi A10H tai A10HT

Tässä taulukossa ensimäinen A10H tulppa ja siihen vastaavat tulpat

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 10, 2014, 09:21:07 ap kirjoittanut Tony Laan »
Aina vaan pienemmäksi ne koneet menee,kun vanhemaksi tulee!

Maaliskuu 09, 2014, 19:24:41 ip
Vastaus #9

Ismo Hautala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve Tony

Kerropa mitä tarkoittavat A11 tulppien lisänumerot -1,-3 ja -5 ?
Ismo Hautala

Maaliskuu 09, 2014, 20:01:10 ip
Vastaus #10

Tony Laan

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve Tony

Kerropa mitä tarkoittavat A11 tulppien lisänumerot -1,-3 ja -5 ?

En tiennyt joten googlasin venäjäksi ::)

Vastaus-
Tulpan kehityksen tai modernisoinin sarjanumero
Aina vaan pienemmäksi ne koneet menee,kun vanhemaksi tulee!

Maaliskuu 09, 2014, 22:24:54 ip
Vastaus #11

Petri Liikari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Heureekka! Tänään huomasin,miksi tulpanreikä on niin syvä. Joku on joskus korjannut kierteen niin,että kannen pintaan on jäänyt kaulus kierreadapterista. Pitänee korjata kierre nykyaikaisemmalla systeemillä. Kiitos kaikille vastauksista.

Maaliskuu 10, 2014, 09:22:40 ap
Vastaus #12

Ismo Hautala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomenta

Kiitokset Tonylle , hyvä taulukko.

Tuo A11 tulppa varmaan kelpaa 56 ja 49 tyyppeihin?
Ismo Hautala

Toukokuu 19, 2015, 08:30:43 ap
Vastaus #13

Juhani Salminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huomenta

Jatketaan tätä ikivanhaa viestiketjua eli mikä näistä nykytulpista sopis -75 IC Jupiteriin, johon ohjekirja antaa tyypin A11Y. Tuon Tonyn taulukon mukaan Champion L86C tai NGK B4H pitäis vissiin sopia. Mulla on siinä 6 V kärjetön sytytys ja NGK B8HS tulpat eikä tunnu kestävän kuumuutta, kylmänä toimii hyvin ja lähtee laakista käyntiin. Onko kokemuksia?

Juhani

Toukokuu 20, 2015, 09:52:26 ap
Vastaus #14

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Minä katsoin DKW NZ350 manuaalista tulpan lämpöarvon ja katsoin taulukosta sopivan NGK:n.

NGK B7HS on pelittänyt niin hyvin että ei ole tarvinnut koskaan avata.