Kirjoittaja Aihe: Diesel vs bensa  (Luettu 39737 kertaa)

Tammikuu 12, 2016, 20:19:28 ip
Vastaus #30

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä ketju näemä nyykähti jo aikaa sitten. Ihme juttu, onhan täällä pienemmistäkin asioista väännetty sivutolkulla ;)

Otsikon aihe sattui nyt omalle kohdalle, kun kulkupeli joutuu näemmä vakuutusyhtiölle, ja uutta pitäisi hommata. Vuotuiset kilometrit ovat kiusallisesti siinä & siinä, kanattaako dieselin hankinta.

Juuri nyt pitäisi tehdä päätöksiä, kun tuttavapiirissä on sattunut tuoreille dieseleille paljon ikäviä ja kalliita vikoja: turboja, kaksoismassavauhtipyöriä, hiukkassuotimia näyttää menevän kuin makkaraa. Ja yhdellä kaverilla välijäähdytin oksensi keräämänsä veden yhteen sylinteriin, jossa tietenkin meni kiertokanki solmuun... Tyyristä! Onko mulla vaan havaintokupla tässä asiassa, vai tuollaistako se on? Mulla kyllä Renun 1.5 Dci on pelannut hyvin neljättä vuotta. Vaikka menihän siitäkin EGR ja polkimen potikka piti vaihtaa...

Mitä sitä uskaltaisi hankkia? Miten se on, meneekö noita vauhtipyöriä vaan Volkkareissa? Ja onko tätä kaksoismassasysteemiä vain dieseleisä? Ahtamattomassa SDI-Caddyssa ei olisi turbo-ongelmia, mutta onkohan vauhtipyöräongelmia?

Vai ajelisko ahtamattomalla pensa-autolla...

MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Tammikuu 12, 2016, 20:58:36 ip
Vastaus #31

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Eikun pensaa, min 98. Mä tankkaan shellin 99, pensa myydään huoltoasemalla ja viina viinakaupassa.

Tammikuu 12, 2016, 21:06:48 ip
Vastaus #32

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tämä ketju näemä nyykähti jo aikaa sitten. Ihme juttu, onhan täällä pienemmistäkin asioista väännetty sivutolkulla ;)

Otsikon aihe sattui nyt omalle kohdalle, kun kulkupeli joutuu näemmä vakuutusyhtiölle, ja uutta pitäisi hommata. Vuotuiset kilometrit ovat kiusallisesti siinä & siinä, kanattaako dieselin hankinta.

Juuri nyt pitäisi tehdä päätöksiä, kun tuttavapiirissä on sattunut tuoreille dieseleille paljon ikäviä ja kalliita vikoja: turboja, kaksoismassavauhtipyöriä, hiukkassuotimia näyttää menevän kuin makkaraa. Ja yhdellä kaverilla välijäähdytin oksensi keräämänsä veden yhteen sylinteriin, jossa tietenkin meni kiertokanki solmuun... Tyyristä! Onko mulla vaan havaintokupla tässä asiassa, vai tuollaistako se on? Mulla kyllä Renun 1.5 Dci on pelannut hyvin neljättä vuotta. Vaikka menihän siitäkin EGR ja polkimen potikka piti vaihtaa...

Mitä sitä uskaltaisi hankkia? Miten se on, meneekö noita vauhtipyöriä vaan Volkkareissa? Ja onko tätä kaksoismassasysteemiä vain dieseleisä? Ahtamattomassa SDI-Caddyssa ei olisi turbo-ongelmia, mutta onkohan vauhtipyöräongelmia?

Vai ajelisko ahtamattomalla pensa-autolla...

Bensaturboissa vaikuttaisi olevan vähemmän ahdinongelmia kuin dieseleissä. Tai en näistä nykyisistä tiedä, onko niissäkin jo muuttuvaa geometriaa ynnä muuta. Mullon 05 vuoden Saabissa se "huonompi" Garretin ahdin, 294 tuhatta km takanapäin ja vielä potkii (koputtaa puuta).

Jos ihkauutta autoa hankkii niin bensaan itse kallistuisin, dieseleissä on ihan liikaa kaikenmoisia hila- ja muita vitkuttimia nykyään. Kuspumput, hiukkasloukut, jälkipolttimet ja mitä vielä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Tammikuu 12, 2016, 21:07:18 ip
Vastaus #33

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Eikun pensaa, min 98. Mä tankkaan shellin 99, pensa myydään huoltoasemalla ja viina viinakaupassa.

Mitä  :o

Saako teiltäpäin vielä vanhaa kunnon V poweria?

Meilläpäin Suomea ei ole ollut enää vuosikausiin..Onkohan ollu edes tällä vuosikymmenellä..

Mitä mieltä Henry.lisäisitkö silloin tällöin 2T öljyä vanhan liiton isoon esikkammio-kynäsuutinkoneeseen?
En ole jaksanut laittaa,ehkä viimekesänä mut nyt vois taas kun vaan muistaisi  :-[

Tammikuu 12, 2016, 21:13:38 ip
Vastaus #34

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Sitä V poveria saa kun tilaa farmitankkiin, 600L on minimi määrä.

Tammikuu 12, 2016, 21:15:14 ip
Vastaus #35

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Mun ja kaveripiirin kokemusten mukkaan tiisseli on hyvä, jos ajat paljon pitkää matkaa, sillä lyhkäsessä ajossa hiukkasuodatin tahtoo mennä tukkoon. Just eilen työkaverilla oli tullut 150 tkm ajetussa Foortissa häiriöilmoitus hiukkassuodattimesta. Toisella entisellä työkaverilla suodatin oli tukossa jo vajaan 100 tkm ajolla. Mää taas ajelin edellisellä autolla 205 tkm pitkää matkaa ja vielä ei kerennyt tulla häiriöimoituksia, eikä kyllä mitään muitakaan ongelmia. Isä ja velipoika ovat ajaneet useilla takseillansa pitkää matkaa (Mersu ja Volokkari) ties kuinka paljon ilman ongelmia hiukkassuodattimen kanssa, mutta muita juttuja on ollut jonkin verran.

Lyhkäsessä ajossa kone käy liian kylmänä ja hiukkassuodattimen poltto ei käynnisty.

Toisaalta nykyiset suorasuihkubensat nokeaa imupuolen tukkoon EGR:n kautta, jotta saattaa niissäkin olla ongelmia. Tuossa tilanteessa kyllä selviää imukanavien ja imusarjan putsaamisella. Oikeastaan kannattaa varmaan eksyä sille merkkifoorumille, mitä merkkiä on ajatellut. Tuntuu kuitenkin olevan aika paljon merkkikohtaisia ongelmia noissa autoissa. No joo, miten sen nyt ottaa taas. En määkään kyllä olis uskaltanut Pemaria ostaa koskaan, jos olisin merkkifoorumia lukenut, mutta siitä huolimatta edellinen auto oli ikuna kuuna paras auto kaikilta ominaisuuksiltaan. Nykyinen auto on ollut vasta 4 kk ja 13 tkm, niin ei voi vielä verrata vanhaan.

Noista vauhtipyöristä en ossaa sanua juuta enkä jaata, sillä meillä suositaan turbiineja. Mitä? Vieläkö niitä keppivaihteisia tehhään?
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 12, 2016, 21:17:53 ip
Vastaus #36

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Sitä V poveria saa kun tilaa farmitankkiin, 600L on minimi määrä.

Niin joo..olin töissä aiemmin golf kentällä.Sinne kans tilattiin sitä,ja dieseliä toiseen säiliöön.Isot koneet on kaikki dieseleitä nykyään kentillä  ja moottorisahaan raivuriin yms pöristimiin pitää olla hyvää pensaa.

Tammikuu 12, 2016, 21:20:57 ip
Vastaus #37

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos, tuopa olikin muuten hyvä pointti – aika lyhkäistä työmatkaa autolle tulisi...

Tuosta vauhtipyörän olemuksesta turbiinien kanssa en oikein tiiä – käsittääkseni VW TDI-koneissa on Dual Mass Flywheel myös DSG-loodan kera...

Tammikuu 12, 2016, 21:24:05 ip
Vastaus #38

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Tuosta vauhtipyörän olemuksesta turbiinien kanssa en oikein tiiä – käsittääkseni VW TDI-koneissa on Dual Mass Flywheel myös DSG-loodan kera...

Ei siellä Volkkarissa mitään turbiinia olekkaan  ;D  Vai onko?-en minä muista kun laatikon lohkokaaviota katselleeni..
Vanhan liiton koneissa turbiini vaan painaa niin paljon (10-20kg about),,että kampuran päähän riittää pelkkä kevytrakenteinen vetolevy jossa myös startin kehä samassa.

Ihan se on tuommonen peltinen reikäjuusto  :)

Siis vetolevy.No tottahan se on vahvaa erikoisterästä eikä ihan peltiä..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2016, 21:30:08 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Tammikuu 12, 2016, 21:38:00 ip
Vastaus #39

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Jos ihkauutta autoa hankkii niin bensaan itse kallistuisin, dieseleissä on ihan liikaa kaikenmoisia hila- ja muita vitkuttimia nykyään. Kuspumput, hiukkasloukut, jälkipolttimet ja mitä vielä.

Toisaalta niistä puuttuu muuttuvat venttiilien ajoitukset ja muuttuvat venttiilien nostot. Oikiastaan tässäkin asiassa pitäis edetä tunteen mukaan. Välillä tekis mieli pensamoottoria, kun siinä on niin mahottoman mukava ääni korkeilla kierroksilla. :) Ihan uudessa tiisselissä ei taija olla muuta ekstraa pensiiniin verraten, kuin kuspumppu ja hiukkassuodatin?
Kahden pytyn loukussa.

Tammikuu 12, 2016, 21:40:24 ip
Vastaus #40

Antti Jokinen

• Vieras
Bensa-autolla ajaa hieman halvemmalla, kun laittaa siihen FlexiFuel-adapterin. Minä olen Citroën C5:een asennetulla FlexiFuel-adapterilla ajanu kohta 25000km ilman ongelmia. Talvikäynnistys vaatii toki moottorin esilämmityksen, mutta sitähän käyttävät kaikki järkevät ihmiset muutkin, jos vain mahdollista on.
Moottorin lämmitys sähköllä on huomattavasti bensalämmitystä edullisempaa.

Tammikuu 12, 2016, 21:57:09 ip
Vastaus #41

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Karkeasti puolet halvempaa(ja puolet hitaampaa) lämmittää sähköllä kuin dieselillä,vaan ei onnistu "taipaleella"..
Puolensa siis kummallakin..ääni silti ehdottomasti poltoainekäyttöiselle lämmittimelle.

Tammikuu 12, 2016, 22:05:09 ip
Vastaus #42

Pauli Ylikoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos, Antti, vinkistä – tuohan se jänä juttu olisi. Eikä vaikuta adaperi edes hintavalta. Olisi tosi mielenkiintoista kuulla oikeaa käytännöntietoa siitä, miten paljon viinalla ajaminen lisää kulutusta!

Tammikuu 12, 2016, 22:22:22 ip
Vastaus #43

lasse roholm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Bensa-autolla ajaa hieman halvemmalla, kun laittaa siihen FlexiFuel-adapterin. Minä olen Citroën C5:een asennetulla FlexiFuel-adapterilla ajanu kohta 25000km ilman ongelmia. Talvikäynnistys vaatii toki moottorin esilämmityksen, mutta sitähän käyttävät kaikki järkevät ihmiset muutkin, jos vain mahdollista on.
No flikan sulhasen bemarin oliks se nyt 318 mutt kummiskin se uudempi korimalli  jotain 1998 vuosimallia kun jotain tohon juttua laitettiin ja  niin jotain tuhansia kilometriä ajettiin halavalla viinalla mutt sitten alkoivat roplemat!   pari kertaa pemari pysähtyi kuin seinään ja verstaassa huomattiin oli jotain huohotin rööriää aivan tukossa. Että ei vissiin sovi joka merkkiin?

Tammikuu 13, 2016, 06:31:46 ap
Vastaus #44

Marko Villikka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyky diisseleissä on merkkiin katsomatta kaksoismassa vauhtipyörät kulutustavaraa niitä on joutunut vaihtamaan yllättävän paljon.Pakopuolen hiukkas-suodattimet on korjattavissa ja sen jälkeen kun ajaa uuden ohjelmiston sisään saa 10-20% lisää tehoa mutten itse kyllä osta nyky diisseliä sähkö ongelmien vuoksi.