Kirjoittaja Aihe: Kehitys kehittyy..  (Luettu 15567 kertaa)

Helmikuu 05, 2014, 12:14:56 ip
Luettu 15567 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Voivoi...piti tämäkin vielä kokea!

Nyt saa sitten ihan virallisesti puhua "paskakieltä"...Ja kirjoittaa..

Lainaus uutisesta:

"Äidinkieli:   Nyt suomalaiset voivat alkaa tekemään erinäisiä asioita, ihan kielitoimiston luvalla.

Äidinkielen opettajien murheenkryyninä on vuosikausien ajan ollut saada itsepäiset suomalaiset luopumaan käyttämästään "alkaa tekemään" -sanamuodosta. Tähän asti hyväksytty muoto on ollut "alkaa tehdä".

Suomen kielen lautakunta on kuitenkin tehnyt tammikuun lopussa radikaalin päätöksen ja kumonnut tämän kielisäännön. Jatkossa myös "alkaa tekemään" -muoto on sallittu.

Kotimaisten kielten keskus tiedotti asiasta tänään"

Voi tätä elämää...t. Markku

Helmikuu 05, 2014, 12:31:04 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Ei tuo ole ikävimmän kuuloisia kielikukkasia. Minun päähän ottaa kun joku sanoo/kirjoittaa esim "tunteeko ketään sitä tyyppiä..." Se on kukaan eikä ketään! Tuo jos joku on paskakieltä.

Helmikuu 05, 2014, 13:15:19 ip
Vastaus #2

sakari vesa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Make, Korjosen Meerin oppilaita taidettiin olla 60- ja 70-luvun taitteessa molemmat Orimattilan Yhteiskoulussa. Tai ainakin minä olin ja "nautin" suuresti Meerin metodeista. Ehdot tuli heti tokalla luokalla. Ei taivu illatiivit ym. vieläkään, mutta onhan tässä pärjätty. Viitaten tuohon omaan topikkiini, taisi koulunkäynti olla silloin vähän "hakusessa". Mopot ja muut pärisevät veivät pääosan mielenkiinnosta.

Helmikuu 05, 2014, 13:31:30 ip
Vastaus #3

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Kylläpä sitä Meerin oppia nautin minäkin...ja Paavolan rouvan ja
etenkin "Hossan" opit tulivat tutuiksi.Kieliopista en edelleenkään tiedä hittojakaan-
mutta ei haittaa.Silti sen ainoan "ison kirjaimen" arvosanaksi YO-kokeissa sain juuri tästä kotimaisesta.

...Ehdot sensijaan sain aina noista vieraammista
kielistä-kuten ruotsinkielestä...

t. Markku

Helmikuu 05, 2014, 14:50:34 ip
Vastaus #4

Leo Eiranen

• Vieras
Samassa paikassa minäkin ehtojani suoritin ja aina niistä vieraammista kielistä. Vuoroon ruotsista ja silloin ohjelmassa olleesta saksasta. Suomi meni aina pehmeästi, sen takasi Tuija Välimaan tosi hyvä opetus. Alli oli myös opettajanani  aivan viimeisinä vuosina. "Hossa" lienee yhtä kuin Alli? Allin muuten näkee tuossa kylillä melko usein. No tämä nyt meni vähän sisäpiirin jutuksi, mutta menköön.

Helmikuu 05, 2014, 17:18:23 ip
Vastaus #5

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Jos alkaa rupeemaan niin rupee alkamaan tulla rupia.

Helmikuu 05, 2014, 18:44:14 ip
Vastaus #6

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei tekeminen käy silmään.
"Pitäs laittaa uusi mopo, mitä jengi suosittaa".
Laittaa suosittaa, mitä ihmettä ne tarkoittaa ? ?? ? ? tuo käy silmään.

Ps. Seiska saa ehkä viivansa takaisin...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 05, 2014, 19:10:20 ip
Vastaus #7

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Pomo haukku laiskaksi, vaikka mitään en ole tehny.

Rupeenki lyömään äimän käellä kimppuun. Jos käy kimppuun, niin mihin käy.  Ihan äimänä. Siis minä? No äimänä tietysti.

Toimittajathan ne pahoinpitelee kieltä.

Helmikuu 05, 2014, 20:55:11 ip
Vastaus #8

Antti Jokinen

• Vieras

Äidinkielen opettajien murheenkryyninä on vuosikausien ajan ollut saada itsepäiset suomalaiset luopumaan käyttämästään "alkaa tekemään" -sanamuodosta. Tähän asti hyväksytty muoto on ollut "alkaa tehdä".

Juuri näinhän sen pitää mennä. Koska 'alkaa tekemään' on ollut yleisessä käytössä murteista riippumatta jo vuosikymmeniä, on aika hyväksyä se yleiskieleen kuuluvaksi. Ei siinä sen kummempaa. Ei se tee kieltä sen paskemmaksi.

Helmikuu 05, 2014, 22:25:52 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ai tarkottaakse samaa ku "rupee duunaa"?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 05, 2014, 22:37:19 ip
Vastaus #10

Antti Jokinen

• Vieras
Ai tarkottaakse samaa ku "rupee duunaa"?

Ei, ei ja vielä kerran ei!

Se pitää olla 'rupee duunaamaan' tai 'alkaa duunaan'. Pientä rajaa nyt...

Helmikuu 05, 2014, 22:58:11 ip
Vastaus #11

Stefan Holmström

• Vieras
Ja sit vielä tämä hirvitys: "mä diggaan susta". Oikea muoto on "diggaan sua" ARRRGGGHHH.

Helmikuu 05, 2014, 23:29:07 ip
Vastaus #12

Kari Vähäkainu

• Vieras
Ja sit vielä tämä hirvitys: "mä diggaan susta". Oikea muoto on "diggaan sua" ARRRGGGHHH.

Jo 80-luvulla Jonna Tervomaa lauloi "tykkään susta" eli ei kovin tuore kielimuoto.

Helmikuu 05, 2014, 23:34:51 ip
Vastaus #13

Stefan Holmström

• Vieras
Eeeii… kyse on sanasta diggaa. Diggaan sua, rakastan sua, vihaan sua jne.

Tykkään susta, välitän susta jne.

Eli "diggaa"-sana kuuluu ensimmäisen joukkoon, ei toiseen.

EDIT: se uusi muoto on varsin tuore, taisi ola Hesarissa juttu viitisen vuotta sitten siitä, miten nuoret muusikot olivat tartuttaneet sen väärän muodon yleisöönsä. Tai sitten se oli maantieteellinen juttu, sen esiintyminen siis.

EDIT 2:
Digata saa objektin partitiivissa, ei elatiivissa.
Siis "mä diggaan krimsoo", ei "mä diggaan krimsost".

Jussi Raittinen:  "Mua häiritsi suunnattomasti aikanaan, kun … ruvettiin sanomaan että 'mä diggaan susta' eikä 'sua'. Diggaaminen on tullu muusikkoslangista, ehdottomasti. Se 'sua' oli oikein, mut ei 'susta'"  ;)
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2014, 23:43:57 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Helmikuu 05, 2014, 23:41:41 ip
Vastaus #14

Esko Simonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Telkkarissa käytetään ilmaisua varttia yli.  Koskee mun kielikorvaan. Varttia vaille voi olla tai vartin yli.
Liika vaahti vuan harmittaa kun suap kulukee vähemmän aekoo ku hittaammat