Kirjoittaja Aihe: Napa-asiaa!  (Luettu 6683 kertaa)

Tammikuu 23, 2014, 21:20:33 ip
Luettu 6683 kertaa

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Arvon raatilaiset, vaivaisten kiduttajat ja mopo-ukot!

Olen tässä ensikertalaisen harmaalla aivosolullani pähkäillyt seuraavaa: Miten tällainen vetorataspaketti kiinnitetään tuollaiseen Sachsin pistoaksilanapaan? Mitä on näissä kuminutikoissa olevat hahlopäiset natsat, ja miksi noissa pyöreissä koloissa jonne k.o. nutikat uppoavat, on reiät? En ole koskaan tällaista pakettia aikaisemmin kasannut, ja oletan että osapuutteitakin on.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Onk' jalompaa taistella miekoin, kirvein
Kuin ajella Jupiterilla sarastukseen
Sinisen autereen saattelemana

Tammikuu 24, 2014, 10:04:59 ap
Vastaus #1

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Seurapiirileijona ja 70-luvun kuulu häntyri Günther Sachs on sen tuollaiseksi suunnitellut,mun mielestä tuosta kohtaa ei puutu mitään.Elikkä kumilurppa-zydeemi läntätään noihin reikiin sen kummemmin miettimättä.Häntyri on suunnitellut pistoakseli-rakenteen,elikkä kun akseli poistetaan niin takaratas laakereineen jää takahaarukkaan killumaan ja vanne napoineen voidaan ottaa remontin kohteeksi.Oliko tarpeeksi sekava selostus?

Tammikuu 24, 2014, 10:26:05 ap
Vastaus #2

Tapsa Leskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hieman OT! Kannattaako tuon kuntoista takaratasta enää laittaa?

Tammikuu 24, 2014, 11:44:52 ap
Vastaus #3

Petri Mäensivu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Elvis Järvenpäässä 2009
Just niin kuten Risto asian ilmaisi. Siihen väliin kuuluu sellainen ympyrän kaltainen kumilärpykkä jossa on neljä sellaista kumihattua kiinni ja se niinku joustaa tuolla rattaan ja keskiön välissä sitte... Jos tarvetta niin voin ottaa semmosesta kuvia teille...laittakaa yv:tä tulemaan. Pitäis löytyä ihan hyllystä ne hilppeet...Ehkä

Tammikuu 24, 2014, 13:51:22 ip
Vastaus #4

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Juu,perskules,se musta "värinänvaimennin" unohtui minulta kokonaan.Ehkäpä sinne kannattaa semmoinen laittaa,jää välykset pienemmäksi...

Tammikuu 24, 2014, 18:45:20 ip
Vastaus #5

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Kiitos vastauksista! Kyllä mä olen suunnitellut vaihtavani ihan tuliterän rattaan paikalleen. Nämä nyt on kasattu vain havainnolistaakseni itselleni minkälainen paketti sen pitäs valmiina olla! Voisin 4. päivä ostaa joltakulta sen kumilärpäkkeen, kun herkiän köyhtymästä!

Ollaanpa jätkät kuulolla!

Edittiä: Vaikka eipä k.o. lätty paljoa maksa Voimakoneellakaan :)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2014, 18:47:15 ip kirjoittanut Jali Luhtaniemi »

Tammikuu 24, 2014, 20:57:32 ip
Vastaus #6

Veli Noponen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko tuota kumilärpykkää myös Sachs 115mm.n navassa? Lienee 90mm. napa noissa kuvissa..
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2014, 21:00:11 ip kirjoittanut Veli Noponen »

Tammikuu 24, 2014, 21:35:16 ip
Vastaus #7

Erkki Lukin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jupiter 220 :ssa on Sachs 115 -napa. Ei ole kumilärpykkää. Napa on muutenkin erilainen, kuin kuvassa. Kuuluuko tuohonkaan, jos vanteen puolella on jo kumitutit ja vetorattaan puolella kolot. Voimakoneen lärpykkä on JÖS- napaan. Mistähän moposta tuo on ?

Tammikuu 24, 2014, 21:58:08 ip
Vastaus #8

Ville Eerikäinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jupiter 220 :ssa on Sachs 115 -napa. Ei ole kumilärpykkää. Napa on muutenkin erilainen, kuin kuvassa. Kuuluuko tuohonkaan, jos vanteen puolella on jo kumitutit ja vetorattaan puolella kolot. Voimakoneen lärpykkä on JÖS- napaan. Mistähän moposta tuo on ?

Jupiter 219:ssä ainakin oli noita napoja, olisko Rabeneickissa ollut myös? Varmaan toki muissakin saksalaisissa. Noissa ei tosiaan ollut kumiläpyskää, ei ainakaan niissä yksilöissä joita olen joskus käsitellyt.

Tammikuu 25, 2014, 08:39:44 ap
Vastaus #9

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Tuo takaratashomma on mun mielestäni heikoin kohta koko
mopossa,missä sellainen sattuukaan olemaan.Yleensä
lenksottaa johonkin suuntaan hyvin äkkiä-semmoisia muistikuvia
on jo pentuajoilta,kun nuo olivat vielä uusia.

Ei siinä kauaa mennyt,kun uutta Juppiteria jo tuosta kohdasta jouduttiin
korjailemaan...

Ajatus oli hieno-toteutus nyt niin ei...

t. Markku

Tammikuu 25, 2014, 12:06:49 ip
Vastaus #10

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Jupiter 219:ssä ainakin oli noita napoja, olisko Rabeneickissa ollut myös? Varmaan toki muissakin saksalaisissa. Noissa ei tosiaan ollut kumiläpyskää, ei ainakaan niissä yksilöissä joita olen joskus käsitellyt.
[/quote]

Mulla on semmonen muistikuva, että tuo vetorataspaketti napoineen ja vanteineen ois lähtösin Rabeneickista. Samanlainen napa kuitenkin kuin tuon Jupiterin alkuperäinen, mikä on noissa kuvissakin. Jotenkin musta tunnostaa että tuohon ei tulisi sitä värinänvaimennuslärpykkää :|

E: Osasin tyriä tuon lainaamisen.....

Tammikuu 25, 2014, 17:51:12 ip
Vastaus #11

tapiovuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ideahan tuossa ratkaisussa on juuri se , että takapyörän voi ottaa pois ilman takarattaan ,ketjun  ja ketjusuojan irroittamista.Ratkaisu vain ei ole kovin kestävä. Omassa Öglandissani vm. 64 on pakettia joutunut tosiaan korjaamaan ,,monesti.JÖS -navassa on tosiaan yhtenäinen kumilätkä/ "kumitapit.Siltä osin tuo sinun paketti poikkeaa ,vaikka idea on periaatteessa sama. Tuo ratas on kyllä jo vaihtokunnossa.

Tammikuu 25, 2014, 22:52:36 ip
Vastaus #12

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
:P Pittääpi tilata Urkkoselta ratas...