Kirjoittaja Aihe: Isolohko puhallinjäähdytteiseen tunturiin  (Luettu 47267 kertaa)

Syyskuu 20, 2021, 19:16:59 ip
Vastaus #90

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Janne, mää lähtisin helopmmalla kokeella. Vaihra toiseen tulppamerkkiin, ei olis ensimmäinen eikä viireskään kerta ku sillä korjaantuu NGK:ta käytettäessä.

Syyskuu 20, 2021, 19:53:04 ip
Vastaus #91

Olavi Toppinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaverilla katkennu ainaki kaksi kampuraa magneeton puolelta silti moottori on käynyt kylläkin huonosti. Riton akseleita ei muistaakseni yhtään.

Syyskuu 20, 2021, 21:19:52 ip
Vastaus #92

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi taas kaikille. Tänään oli varsinainen onnistumisten ja epäonnistumisten päivä pappiksen vianselvittelyssä. Ensinnäkin ihmettelin tänään kun sain sen käyntiin että miksi se ei käy kuin vaan ryyppy päällä. No kaasari Dellorto PHBG 18 AS irti. Ajattelin että siinä on suutin tukossa vaikka onhan tossa bensansuodatinkin välissä. No ei ollut vaan pääsuutin oli todella löysällä. Sitten hukkasin jo siinä välissä kohon akselitapinkin kun vahingossa oli kaasari niin että se pääsi tippumaan tohon etupihan sepelille... eikä löytynyt kuin vasta vartin etsimisen jälkeen.

No ei muuta kun kone käyntiin. Kävi nyt ilman ryyppyä ja ihmettelin kun kaasuun vastaavuus oli heikkoa. Tarkistin mihin asentoon olin sytkän pohjalevyn jättänyt. No sehän oli aiempiin asetuksiin nähden ihan liian myöhäisellä. Käänsin sen niin aikaiselle kuin sen saa ja säädin katkojan kärkivälin 0.4 milliin. Kone uudelleen käyntiin ja moottori oli taas oma vanha itsensä eli vastasi hienosti kaasuun ja paikoillaan kaasutellessa kaikki ok. Sammutin koneen. Kypärä päähän ja ei lähde käyntiin millään... tulppa auki ja se on märkä. Testasin tuleeko kipinää. Ei enää tullut kipinää. Arvasin sitten heti mistä on kysymys. Sen NC Sport sytkäpuolan se ohut johto minkä olin ”taidokkaasti” kolvannut kondensaattoriin oli jäänyt epähuomiossa niin pitkäksi että vauhtipyörä oli pyöriessään irroittanut johdon. Kolvi käteen ja juotin johdon takaisin kiinni. Kipinä palasi tulppaan. Mutta nyt koneesta alkoi kuulua polkiessa käyntiin kummaa ääntä jostain kytkinkopan alta. Täytyy paremmalla ajalla tarkastaa mistä on kysymys. Ettei vaan ole mikään mutteri irronnut. Kyllä se sitten jaksoi tänäänkin niin paljon vaan vastustaa että ilta pimeni ja jäi koeajolenkki ajamatta...  ;D

Mutta siis hyvä ettei koneessa ole muuta varsinaista vikaa esim. irronneita kampiakselin stefoja tai että joku sytkäosa olisi viallinen. Niin hyvin se siinä paikoillaan kaasutellessa jo taas toimi. Nyt täytyy vaan selvitellä mikä siellä kytkinkopan alla kummittelee.  ;)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 20, 2021, 21:25:17 ip kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Syyskuu 27, 2021, 19:53:08 ip
Vastaus #93

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niin taas on viikko vierähtänyt ja on ollut ainakin olevinaan niin kiire ettei ollut ehtinyt aiemmin syventyä pappiksen moottoriin. Eihän se ääni sitten tullutkaan mistään kytkinkopan alta vaan sama vika vaan uusiutui eli vauhtipyörä oli irronnut ja kiila kadonnut. Orkkis kiiloja käytän ja Riton kampuran kiilaura on virheetön. Vauhtipyörän kiilaura nyt ei paras mahdollinen ole mutta se nyt on mikä on.

Tällä kertaa laitoin taas uuden kiilan ja nuijin kevyesti kumivasaralla sen vauhtipyörän syvemmälle ja sitten medium ruuvilukitetta ja oikein kunnolla mutteri kiinni. Nyt kävin testaamassa tyynessä +10 asteen kelissä ja meni tällä kertaa 82,6 km/h gps:ään. Ajoin sillä nyt reilusti enemmän kuin viimeksi ja nyt se vauhtipyörä pysyy paikoillaan. Otin tulpan irti myöhemmin kun kone oli jäähtynyt jonkin verran ja se tulpan väri oli hyvä kahvinruskean värinen. Sytytyksen perusennakko on siis nyt säädetty niin aikaiselle kuin sen saa pohjalevyn uria muokkaamatta. Voi olla että kulkisi vielä paremmin jos sytytystä ihan aavistuksen myöhäistäisi. Täytyy kokeilla jossakin vaiheessa.

Hyvä kun mitään ei ollut rikki koneesta. Vaihteet, kytkin jne. kaikki toimii ja kone käynnistyy todella hyvin ja vastaa hienosti kaasuun. Jaksaa myös viedä tällaista 105 kiloista yllättävän hyvin eli kiihtyykin vielä rivakasti noilla 12-40 välityksillä. Ainakin pappikseksi Puchin puhallinjäähdytteisellä koneella. Mukava vääntökin siinä on kun on 68 kuutioinen ja puristussuhde korkeahko.  8)
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2021, 19:54:48 ip kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Syyskuu 27, 2021, 20:40:28 ip
Vastaus #94

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se unohtu sanoa aiemmin se ruuvilukitteen käyttö kampuran ja vauhtipyörän välissä. Itellä oli eikä irronnut sen koommin kun sain hyvän akselin ja vauhtipyörän. Akselin ja vauhtipyörän kartioiden pitäisi olla hyvät ja jos on niin ei se mihkään karkaa. Silloin se ei irtoa kuin ulosvetäjällä. Ruuvilukite täyttää jos on kulumaa jommassa kummassa. Mutterin välissä myös tai nylock.

Jos vielä kerrankin kiinnitys löystyy niin kokeilen tota tapaa. Tallissa on kyllä toinenkin koko Puch koneen sytkä vauhtipyörineen. Voi hyvin olla että siinä on parempi vauhtipyöräkin. Mutteriin tuli nyt kunnolla medium ruuvilukitetta ja luottamus on kova että se nyt siellä kiinni pysyy  ;) .

Olisi kyllä kiva nähdä miten pappis kiihtyisi ja kulkisi todella paljon kevyemmän kuskin alla. Itse kun pappisten kanssa nuorempana touhusin olin sellainen 50-60 kiloinen eli melkein puolet kevyempi. Teho/painosuhde muuttuisi kummasti vielä parempaan suuntaan ja tarvittaessa voisi laittaa reilusti raskaammat välityksetkin huippunopeustestiin. Ilmanvastuskin olisi paljon pienempi... poika ei ole tolla vielä ajanut metriäkään ja siinä olisi sellainen kevyt 30-35 kg kuski. Kaveri painaa alle 70 kg mutta ei suostu tota ajamaan ettei vaan riko sitä kuulemma. Vaimo ei uskalla ajaa ja olisi noin 60 kg kuski. Ei ole helppoa...

Marraskuu 13, 2021, 23:35:11 ip
Vastaus #95

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Irroitin tänään pappiksesta putken, kaasarin, kannen, sylinterin ja männän. Sylinteri ja mäntä on tosi hyvässä kunnossa. Ei ollut juuri ollenkaan karstaa kannen palotilassa eikä männänlaessa eli hyvin palaa seokset vaikka käytän 32:1 98E5 bensalla ja Bel Ray Si7 synteettisellä 2-tahtiöljyllä. Pakokanava ja alkukäyräkin oli karstattomat. Päätin että irroitan tämän 68 kuutioisen alunperinkin puhallinjäähdytteisen valurautasylinterin kun se on vielä ehjä ja toimiva setti Dellorto PHBG 18 kaasarin kanssa.

Laitoin tänään illalla kiinni pappikseen sen Metrakitin alumiinisen 64 kuutioisen (43.5 mm mäntä) Nicasil-pinnoitetun sylinterin, mikä on sorvattu sopimaan puhallinkopan sisälle sekä sitä varten olevan paljealueellisen o-rengastiivisteellä olevan korkeapainekannen (palotilan halkaisija 43.5 mm). Sekin sovitettu siis sorvaamalla sopimaan puhallinkopan sisään. Tässäkin setissä on käytössä Wössnerin kitkapinnoitettu takomäntä muokattuna Kawasaki KX 60 männästä. Yksi ohut männänrengas kuten edellisessäkin setissä oli kiinni. Laitoin nyt ainakin alkuun saman tehoputken. Tälle sylinterille on tehty itse alumiinista imukaula ja kaasarina on litteäluistinen Mikuni TM 24-8001 alumiinisella imutorvella. Arvoin suuttimiksi ensi alkuun tyhjäkäyntisuutin 15 ja pääsuutin 130 (vastaa suutinkokoa 99 esim. Dellorto PHBG suuttimissa koska Mikunissa on 6-kanttiset suuttimet joiden koko ei ole suoraan halkaisijasta ilmoitettu).

Sytkä ennallaan eli NGK BR8HIX Iridium tulppa 0.5 mm kärkivälillä, NGK Racing tulpanjohto, Champion tulpanhattu, NC Sport keltainen tehosytytyspuola, Bosch uudet orkkis kärjet ja konkka sekä sytkäajoitus niin aikaisella kuin pohjalevyä pystyy kääntämään muokkaamatta pohjalevyä.

Välitys on edelleen sama 12-40.

Toivotaan että moottori lähtee edes ensin käyntiin tolla Mikuni 24 millin kaasarilla. Ne on välillä vähän oikukkaita säädettäviä, mutta hyvin niillä laitteet kulkee kun saa säätöihin.

Testaan käynnistää koneen huomenna Isänpäivän kunniaksi ja naapurien riemuksi...  ;D

Marraskuu 14, 2021, 17:49:48 ip
Vastaus #96

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hyvin käynnistyi pappis Metrakitin sylinterillä ja 24 mm kaasarilla. Tosin ilman ryyppyä vaikka keli oli nollan tuntumassa. Hienosti käy myös tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun kiitettävästi eli välitavoitteet on nyt täytetty. Käytin sylinterin lämpöiseksi ja annoin jäähtyä. Nyt illalla vielä toinen samanlainen lämmityskerta. Ajoa sitten ensi viikolla kun on keli plussan puolella ja ei sada vettä. Sylinteriä on madallettu sorvissa jonkin verran päältä ja korotettu yhteensä 2.3 mm tiivisteillä + alumiinilevyllä. Tämä on viimeinen sylinteri mitä kokeilen missä on perinteinen mäntäohjattu imupuoli yhdellä imuaukolla, kahdella huuhteluaukolla ja yhdellä pakoaukolla. Tässäkään ei ole vielä kovinkaan hurjat ajoitukset, mutta koko ilmanottopuoli on todella reilun kokoinen imuaukkoa myöten. Huuhtelukanavat on todella hyvän muotoiset ja pakoaukko on myös iso ja leveä kuten imuaukkokin. Ajoitukset on luokkaa imu 175 astetta, huuhtelut 120 astetta ja pako 177 astetta. Mielenkiinnolla odotan miten pappis tällä sitten kulkee.

Seuraavissa sylinterikokeiluissa on DMP 45 mm 1-renkaisella männällä (68 kuutioinen mäntäohjattu, matala ja leveä imuaukko, 5 huuhtelukanavaa ja 1-osainen pakoaukko) sekä Athena pienellä läppäventtiilillä ja 45 mm männällä (68 kuutioinen jossa myös 5 huuhtelukanavaa ja 1-osainen pakoaukko). Näissäkin voi olla ihan hyvin virityspotentiaalia. DMP:tä meinaan testata sillä Dellorto PHBG 18 mm kaasarilla ja Athenaa varten hommaan 20 mm kaasarin. Kaverin pitää vaan vielä sorvata ne sekä niille olevat korkeapainekannet sopimaan puhallinkopan sisään. Nämä sitten ensi kesälle todennäköisesti kun alkaa talvi tulla ja on nyt toi Metrakit seuraavaksi testattava ja säädettävä kohdilleen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2021, 17:56:55 ip kirjoittanut Janne Pohjanpelto »

Tammikuu 18, 2022, 12:57:13 ip
Vastaus #97

Patrick Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oliko niin Janne että sulla on edelleen vakiosytys paikallaan? Olen miettinyt tommosta 12V kärjetöntä. Eikös sillä saisi ainakin kaasunvastaavuuden paremmaksi.

Tammikuu 18, 2022, 13:45:16 ip
Vastaus #98

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oliko niin Janne että sulla on edelleen vakiosytys paikallaan? Olen miettinyt tommosta 12V kärjetöntä. Eikös sillä saisi ainakin kaasunvastaavuuden paremmaksi.

Moi Patrick. Siinä on kärjellinen Boschin 6 voltin sytytys. Sytytyspuolana on se keltainen tehokaampi NC Sport ja tulpanjohto on silikoninen NGK Racing ja hattu ilman vastusta oleva silikoninen Champion. Tulppa on ilman vastusta oleva NGK:n Iridium tulppa 0.5 mm kärkivälillä. Tossa on alkuperäiset uudet Boschin kärjet ja kondensaattori.

Kyllä nämä on mielestäni parempi ratkaisu kun joku kiinalainen toiminnaltaan epävarma CDI sytkä 12 volttisena. Kyllähän kipinätehoa saisi kunnon kärjettömällä sytkällä enemmän kuin nykyisestä, mutta en usko ongelmana olevan nykyisen sytytysjärjestelmän. Tietysti puristussuhde on korkea ja sitä kautta se vaatii enemmän kunnon kipinätehoa. Mutta näillä mennään nyt toistaiseksi kun onhan huonommillakin menty aikanaan lujaa kun muutakaan ei silloin ollut.

-Janne

Tammikuu 18, 2022, 13:48:53 ip
Vastaus #99

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä mielessä jos olisi joku ohjelmoitava sytytysjärjestelmä (mitä joku oikeasti osaisi vielä ohjelmoida moottorikohtaisesti, koska en itse osaisi  ;) ), niin varmaan saisi moottorin optimoitua paremmin kaikille käyntinopeuksille ja kaasun avautumisille. Nykyinenkin kyllä vastaa kohtuu hyvin kaasuun kun sytytysennakko (staattinen perusennakko) on sen verran aikaisella.

-Janne

Tammikuu 18, 2022, 19:42:13 ip
Vastaus #100

Patrick Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Okei.

Mistäs muuten olet hommannut noita sylintereitä ja kaasareita, kun sulla tuntuu olevan niitä vähintäänkin repullinen? Olisiko mitään settiä myytävänä?

Itse hommasin ensimmäisen Pappikseni tuossa jouluna. Tunturi on jalkavaihteinen (2v) vm. 75. Itse olen vuosimallia 85 (37v) ja 2-tahdeista on sen verran kokemusta että viimeksi vuosituhannen vaihteessa on tullut viriteltyä Suzuki PVtä.

Tunturin mukana tuli mukavasti osia mm. toinen moottori ja irtosylintereitä.

Ajattelin tehdä kaksi setuppia:

Toiseen tulee kevyt, vakiolta näyttävä viritys (muovit paikoillaan). 39,5mm poraus ja uusi mäntä, 14mm delortto, pääsuutin 66, finmopon krominen vakiomallinen 28mm "teho"putki ja 12/36 rattaat. Pakoaukkoa pikkuisen avarran, imu taisikin olla jo 14mm vakiona. Kannesta otan millin lastun pois. 12V cdi:n haluisin laittaa ihan vaan valojenkin takia. Tällä setillä jos pääsis köröttelemään rantateitä 60-70kmh ni olis hyvä.

Toiseen sitten vois ajatella jotain erikoisempaa. Olen katsellut mm. 70cc Airsalia. Joku tommonen kiinnoistais minkä vois muokata puhallinkopa alle.

Tammikuu 18, 2022, 21:07:54 ip
Vastaus #101

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi Patrick. Vastailen tähän lainaamaani viestiisi alle.
Okei.

Mistäs muuten olet hommannut noita sylintereitä ja kaasareita, kun sulla tuntuu olevan niitä vähintäänkin repullinen? Olisiko mitään settiä myytävänä?

Olen saanut pappiksen mukana sen nykyisin 68 cc valurautapytyn ja siinä kiinni olevan tehoputken sekä imukaulan. 18 mm Dellorton ostin ihan uutena Mopo-Sportista. Mikunin TM24 kaasareita ostin eBay:stä 2 kpl aikanaan myöskin Suzuki PV:n virityskaasareiksi. Muitakin tehoputkia löytyy ja ne kaikki kolme on uusia. Myös uusia alkukäyriä löytyy. Muuten olen hankkinut noita virisylintereitä ja kansia sekä mäntiä Tanskasta olikohan se puchparts.dk ja puchshop.de kautta. Parempia Wössnerin Kawasaki KX 60 crossipyörän takomäntiä olen ostanut eBay:stä ja muokannut ne sopimaan Puch koneeseen.

Itse hommasin ensimmäisen Pappikseni tuossa jouluna. Tunturi on jalkavaihteinen (2v) vm. 75. Itse olen vuosimallia 85 (37v) ja 2-tahdeista on sen verran kokemusta että viimeksi vuosituhannen vaihteessa on tullut viriteltyä Suzuki PVtä.

Ensiksi onnittelut hienosta mopovalinnasta. Itsekin olen vm. 1975 kuten pappatunasi eli 47 vuotta tulee maaliskuussa mittariin...  ;)  Itsellä on kanssa ton Suzuki PV:n virityshistoriaa. Ilman läppäsylinteriä PV:n omalla koneella nelivaihteisena GPS:ään 111,3 km/h. Kovia laitteita kulkemaan kun muokkailee sopivasti. Ainakin ”mopoksi”.

Tunturin mukana tuli mukavasti osia mm. toinen moottori ja irtosylintereitä.

Onko toi toinenkin moottori jalkavaihteinen 2-vaihteinen Puch vai mikä? Voisin olla kiinnostunut siitä jossain vaiheessa ellet tee noita sun setuppeja siis kahteen eri koko koneeseen?

Ajattelin tehdä kaksi setuppia:

Toiseen tulee kevyt, vakiolta näyttävä viritys (muovit paikoillaan). 39,5mm poraus ja uusi mäntä, 14mm delortto, pääsuutin 66, finmopon krominen vakiomallinen 28mm "teho"putki ja 12/36 rattaat. Pakoaukkoa pikkuisen avarran, imu taisikin olla jo 14mm vakiona. Kannesta otan millin lastun pois. 12V cdi:n haluisin laittaa ihan vaan valojenkin takia. Tällä setillä jos pääsis köröttelemään rantateitä 60-70kmh ni olis hyvä.

Joo tollanen vähän vähemmän näkyvä ”laillisempi” viritys olisi kiva tehdä sellaiseen 2-vaihteiseen jalkavaihteiseen koneeseen. Mun pappis on ollut alunperin kanssa 2-vaihteinen jalkavaihteinen ja se on vm. 1977. Punainen väriltään. Ihan realistinen tavoite. Noi pappiksen pytyt on helppo viilata kulkemaan sopivasti paremmin. Monet muokkaukset voi tehdä kanssa muokkaamalla vaan männän imuhelmaa niin ei tarvitse viilailla imuaukkoa ja ajoitus kasvaa.

Toiseen sitten vois ajatella jotain erikoisempaa. Olen katsellut mm. 70cc Airsalia. Joku tommonen kiinnoistais minkä vois muokata puhallinkopa alle.

Tohon on monenlaisia vaihtoehtoja mutta ihan kaikki sylinterivaihtoehdot ei aina sovi puhallinkopan alle fiksusti ainakaan ilman isoja muokkauksia. Itsellä on noita virisylintereitä kansineen tällä hetkellä se tanskalainen valurautainen 54 cc muokattuna, 54 cc NC alu puhallinpytty muokattuna (tämä kulki 84 km/h GPS:ään (noin 11000 rpm max.) mun alla enkä ole kevyt, Metrakit 64 cc alumiininen muokattuna puhallinkopan sisään. Sitten on ne DMP 68 cc alu ja Athena 68 cc läppäpytty pienellä läppäventtiilillä (alu) mille ei ole vielä tehty muokkauksia eikä ole sorvattu toistaiseksi sopimaan puhallinkopan sisään. Jäi ton Metrakit 64 cc + Mikuni TM 24 säätöhommat kesken kun tuli kylmät kelit. Homma jatkuu keväällä.

Tammikuu 18, 2022, 21:23:53 ip
Vastaus #102

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä mä voin varmaan jonkun setin sopivasti myydäkin. Ehkä tällä hetkellä myisin sen toisen 54 cc valurautaisen Tanskasta tilatun mäntineen ja siihen jonkun kannen mikäli tarvetta? Yksi kansihan meni halki palotilastaan joten täytyy vielä varmistaa että on varmasti sopivia kansia kaikkiin sylintereihin, koska noi männänlakien muodot poikkeaa toisistaan aikalailla ja kannen palotilan ulkoreunan osa (squishband alue) pitää olla oikeassa kulmassa männän kanssa. Omassa moottorissa on aina tiukka squish /paljealueen etäisyys männän ja kannen välillä YKK:ssa joka vaihtelee 0.5-0.8 mm välillä. Käytän Riton kampiakselia joten uskaltaa ajaa pienellä etäisyydellä/välyksellä. Mutta jos kampurassa on kiertokangessa vähänkään sanomista ja ei ole tarkka kasaamisessa jne. ei voi käyttää noin pientä välystä. Tehoputkia löytyy 2 kpl uusia samanlaisia kromattuja BiTurboja ja niihin erilaisia alkukäyriä. Periaatteessa toisen voisin myydä. Ylimääräisiä kaasareita mitkä sopii mopon virityksiin ei ole oikein muita tällä hetkellä kuin Dellorton kopiokaasari PHBG 19 mm, mikä oli virikaasarina pojan KTM 50 Senior Adventure crossivehkeessä. Isompia 35-38 mm Mikuni TMX ja Keihin PWK 38 mm (lyhytrunkoisia). Nämä on noihin 125-250 cc 2-tahti crosseihin. 30 mm kopio PWK on yksi ylimääräinen uusi mutta se on ylisuuri mopon viritykseen.

Tammikuu 18, 2022, 21:56:15 ip
Vastaus #103

Patrick Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitoksia vastauksista Janne. Mukava lueskella yksityiskohtaista tekstiä.

Joo ne molemmat motit on 2-vaihteisia Pucheja. Ja ajatus olis nimenomaan tehdä nuo viritykset kahteen eri koneeseen. Toinen sais olla se kevytviritteinen ja toisesta vois avartaa lohkoja yms. Ni sitte vois vaan vaihdella koneita mielialan mukaan. Tämä on toki vasta ajatuksen tasolla, niin voin siitä luopumistakin miettiä.

Mistä muuten toi sun 4-vaihteinen kone on peräisin?

Tammikuu 18, 2022, 22:33:10 ip
Vastaus #104

Janne Pohjanpelto

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ok itse vaihdan sylintereitä ja mäntiä samaan moottoriin. Oikeastaan ainoa ”haitta” tässä on se että joutuu jonkin verran valikoimaan mitä sylintereitä käyttää koska lohkojen huuhtelukanavien kohdistukset pitää mennä hyvin kohdalleen eli sylintereihin pitää saada ne sovitettua kunnolla. Noi käyttämäni sylinterit sopii hyvin pikku muokkauksin kaikki omiin muokattuihin lohkoihini. Pappis tuli minulle 4-vaihteisella puhallinkoneella, mutta se oli kasattu huonosti ja leikkasi kiinni melkein heti kun sillä ajettiin. Se oli joku ns. oma tekele. Nykyinen kone on peräisin Itävallasta ja se on Puch DS 50 4-vaihteinen puhallinkone. Vaihdevälit on samat kuin esim. Super Sportissa, mutta tässä on hiukan eri välitys kytkinkopan puolella. Normaalihan on 4:1 (72:18) ja tässä on muistaakseni 3.63:1 (69:19) välitys.