Kirjoittaja Aihe: Tunturi Tiger 84  (Luettu 8537 kertaa)

Joulukuu 31, 2013, 00:41:27 ap
Luettu 8537 kertaa

Kimmo Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tietäiskö/muistaisko joku paljonko ja mitä öljyä etu ja takaiskarit vaatisi. Kyse on 84 tunturi tigeristä, samoin olisi keltaisen värin koodi hakusessa.
Tietysti kasa osiakin olisi tarpeen, ehjä etumaski, oikeanmallinen etulokari ja pakoputken viimeinen osa on suurimmat putteet. Jos sattuu nurkissa pyörimään niin kiinnostaisi, myös kunnostuskelpoiset.

kimmo

Joulukuu 31, 2013, 14:09:33 ip
Vastaus #1

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
paiolin etu iskareihin menee super sportissa 1dl per putki, sama pitäisi olla myös tigerissa vaikka onkin 4cm pidempi, stefat 28 38 7 ota tuplahuuliset suosiolla, öljy voi olla mitä vaan puhdasta, ei se siellä vaahtoa vaikkei mitään automaattivaihteisto öljyä olisikaan :P
etulokaria ei 84 noin vain löydy, ja muovi osat läpensä keltaisia (ei maalattu)
yhtä ainoaa värikoodia ei saa mistään, jos hyvä maalinen osa löytyy myllytä ja kiillota ja mene automaalaamoon ja ota värikartat käteen, itse laittaisin acrylimaalin, toki voi kysyä mitä väriä muut on käyttäneet. aman sivuilta löytyy myynti kuvia.
eräs teki tällä foorumilla lasikuidusta muovi osat, ei ole halpaa sekään mutta mahdllista jos malli löytyy ::)

takaiskareihin en ole sekaantunut,

viimeinen putken lahna on sama tiger, trial ss80-82,
voimakoneella raaka mallia saatavilla jos rahat riittää, tuon tosin hakkaa pellistä ja piste hitsaa jos osaa ja kärsivällisyyttä riittää

Joulukuu 31, 2013, 15:22:05 ip
Vastaus #2

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Rainer Grandell suositteli mulle Ral 1021 sitä löytyy ihan valmiina paukkupurkkeina olikohan wurth vai crc merkkisenä. Paikallisella pienkonekorjaamolla ainakin, en tiedä muista paikoista sitten. Itse olen pumppuihin laittanut 1,2dl  traktorin hydrauliikkaöljyjä. Takaiskariin kanssa hydrauliikkaöljyä, mutten osaa sanoa miten paljon, aika löysäksihän se saa jäädä, kun paineilmaahan sinne laitetaan kumminkin.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Tammikuu 01, 2014, 03:57:29 ap
Vastaus #3

Ahti Haverinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Etulokari on käytännöllisesti katsoen mahdoton löytää. Samoin takalokari ja kuskinpuoleinen numerolappu. Maskeja tulee ehkä kerran vuodessa myyntiin. Jos ei satu ihmeen kaupalla löytämään NOS muoviosaa, ne on haalistuneet ja kovettuneet pilalle. Ämpärimuovia ei myöskään saa kunnolla maalattua.

Oon kopioinut tigerin osia lasikuidusta, mikä tuottaa kelvollisia osia. Laatu on vähän liian hyvä ollakseen aito. Etulokaria en ole tehnyt kun ei ole kuin 10 senttiä mallia. Tiedän yhden melkein 30v ladossa olleen tigerin tosin, yritän siitä kopsata lokarin ja maskin kesemmällä.

Tammikuu 01, 2014, 11:31:36 ap
Vastaus #4

Petri Koski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tein sarjan uustuotanto pakoputkia Tigeriin (paisuntasäiliö+äänenvaimennin) ja pakokäyriä myös.

SuperSportiin on myös yläkauttaista pakoputkea ja uustuotanto käyrää saatavilla. Käyrä SOPII paikalleenkin!
SS:n äänenvaimentimia on myös irtonaisena, jonka voi itse hitsata paisuntasäiliöön, jos virittäjät ovat alkuperäisen poistaneet.
Pakoputket valmiiksi pulverimaalattuja lämmönkestävällä mustalla ja niitä lämpösuojaritilöitäkin on uusia tarjolla.

Jyväskylän romppeelle tullaan, että siellä nämä osat nähtävänä ja jotain muutakin Tunturi mopoihin ja muihinkin merkkeihin .

Tigeriin tehdään tulevaisuudessa tankoja ainakin, tietysti alkuperäisen mallin mukaan.
Jos harrastajilla jotakin näistä tai jostain muista tarvetta pistäkää YV:tä.

Tammikuu 02, 2014, 17:02:44 ip
Vastaus #5

Kimmo Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitti vastauksista ja myös yv:stä mitä on tullut. Näin ajattelinkin että muoviosat on hankalia, minulla esim. maski on halkeillut parista kohtaa. Ainut keino taitaa olla muovihitsaus kun liimat ei oikein ota kiinni tällaseen muoviin.

kimmo

Tammikuu 02, 2014, 22:22:30 ip
Vastaus #6

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
itse ainakin jos isompia halkeamia oisi, muovihitsaisin ja taustalle pelti/muovilappu sikakitillä tai sitten lasikuitu.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Tammikuu 03, 2014, 18:37:22 ip
Vastaus #7

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Etulokari on käytännöllisesti katsoen mahdoton löytää. Samoin takalokari ja kuskinpuoleinen numerolappu. Maskeja tulee ehkä kerran vuodessa myyntiin. Jos ei satu ihmeen kaupalla löytämään NOS muoviosaa, ne on haalistuneet ja kovettuneet pilalle. Ämpärimuovia ei myöskään saa kunnolla maalattua.

Oon kopioinut tigerin osia lasikuidusta, mikä tuottaa kelvollisia osia. Laatu on vähän liian hyvä ollakseen aito. Etulokaria en ole tehnyt kun ei ole kuin 10 senttiä mallia. Tiedän yhden melkein 30v ladossa olleen tigerin tosin, yritän siitä kopsata lokarin ja maskin kesemmällä.

Taisi olla joskus markka-aikaan kun ostin paikkakunnalla olevasta mopoliikkeestä kauan hyllyssä pyörineen Tigerin maskin. Varastojälkeä on tullut mutta on edelleen sitkeä ja pehmeä. Ja ikää on sentään kohta 30 vuotta. Taisi olla markoissa satasen luokkaa, onko niin harvinainen että olisi tänä päivänä euroissa saman?  ;)

Kyllä Tigerin muoviosien maalaus onnistuu ainakin jollain lailla, kieltämättä hiominen on haasteellista koska muovi on kovin rasvaisen oloista ja tukkii paperin helposti. Liimaaminen ei onnistu oikein ollenkaan, hitsaus kolvilla sulattamalla jollain lailla. Millään lisäaineella en kokeillut hitsata.

Jos innostut tekemään enemmän kuituhommia niin voin vaikka lainata mallikappaleet, itse tarvitsisin etulokarin toista kasinelosta varten. Muut muoviosat jo ovatkin valmiina. Kuvan etulokaria on paikkailtu mutta on kuitenkin alkuperäisessä muodossaan, kova ja hauras kylläkin eli ei kestäisi ajomopossa.

Tammikuu 03, 2014, 19:02:30 ip
Vastaus #8

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pari vuotta sitten Iisalmen romppeilla oli tehtaan pussissa oleva tollanen pyöreelampun maski, hintaa taisi olla 30 vai 40e, harmittaa kun ei tullut ostettua, no kelpaa tuo vähän vauriota ottanut, suht siisti maski.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Tammikuu 03, 2014, 19:03:12 ip
Vastaus #9

Ahti Haverinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ompas hienoja osia!

Voi niitä maalata toki, mutta se lohkeilee ajan myötä pois. Tai voihan ne maalata aina uudestaan kun lohkeilee...

Tuskin ihan lähiaikoina ehdin tehdä muotteja. Mutta tee itse! Se on helpompaa kuin maalaaminen.

Tammikuu 03, 2014, 21:59:59 ip
Vastaus #10

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ompas hienoja osia!

Voi niitä maalata toki, mutta se lohkeilee ajan myötä pois. Tai voihan ne maalata aina uudestaan kun lohkeilee...

Tuskin ihan lähiaikoina ehdin tehdä muotteja. Mutta tee itse! Se on helpompaa kuin maalaaminen.

Pitäiskö kokeilla, lasikuitu on outo materiaali kun ei ole koskaan ollut venettä tai Corvettea...

Mulla ei ole kiirettä, jos tällä vuosikymmenellä aiot kopiohommiin niin tiedät mistä saat mallit lainaksi :-)

Tammikuu 04, 2014, 11:11:05 ap
Vastaus #11

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ne ei vuan passaa oikein näihin pyöreelamppusiin ja eikös niitä vielä jossakin nettikaupassa ollut oliko 9e kipale? vai onko vanhaa tietoa.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Tammikuu 04, 2014, 19:32:24 ip
Vastaus #12

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
Ne ei vuan passaa oikein näihin pyöreelamppusiin ja eikös niitä vielä jossakin nettikaupassa ollut oliko 9e kipale? vai onko vanhaa tietoa.

vihreitä oli kaasalaisella ja huutonetissä 9e kpl,
veijo: tunturi tigereissa muovi osat eivät sovi kaikki keskenään, 84 omat lokarinsa ja maski, sivukatteet tosin kaikissa saman muotoisia ;)