Kirjoittaja Aihe: kuinka leveen kumin saa tunturi dx vanteelle  (Luettu 5907 kertaa)

Joulukuu 26, 2013, 20:09:14 ip
Luettu 5907 kertaa

jari rinta-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Elikkä nyt ei ole ihan entisöinti asiaa. erkkola projektiin tulee tollaset ainakin DX:sässä olleet aluvanteet ja osaisko joku sanoo kuinka leveet sellasille on pistetty. ja mielellään mahdollisimman matalatkin viä sais olla. renkas kokoja näytti olevan ainakin 2 eri merkinnällä 17" 3.00 varmaan menee ainakin? mutta meneekö esin 80/90-17?  entä 90/80-17 ja sit ku vanteen leveys ei päätä huomaa ni kumpikon näyttää järkevämmältä... noi vaihtoehdot nyt ainakin oli viä edullisia katukuviollisia kumeja.

Joulukuu 26, 2013, 21:53:08 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Olen 5" auton vanteelle vääntänyt 235 renkaat ja ajanut niillä liikenteessä joten ei se leveys ole ongelma. Eka ongelma tulee vastaan siinä kun rengas alkaa ottamaan ketjuun kiinni (ketjusuoja pitää tietenkin unohtaa pois).

3" rengas menee iisisti, niitä on minulla muutamassa mopossa alla eikä mitään ongelmaa ketjusuojankaan kera. Mahtuisi ehkä 3.25 tai jopa 3.50 pyörimään.

Joulukuu 26, 2013, 23:37:15 ip
Vastaus #2

jari rinta-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen 5" auton vanteelle vääntänyt 235 renkaat ja ajanut niillä liikenteessä joten ei se leveys ole ongelma. Eka ongelma tulee vastaan siinä kun rengas alkaa ottamaan ketjuun kiinni (ketjusuoja pitää tietenkin unohtaa pois).

3" rengas menee iisisti, niitä on minulla muutamassa mopossa alla eikä mitään ongelmaa ketjusuojankaan kera. Mahtuisi ehkä 3.25 tai jopa 3.50 pyörimään.
itse taas laittanu sellaselle vanteelle mihin kuulus tollanen 235 ni pistänyt selasia kumeja mikkä kuulus 5" vanteille. kaasulla räjähtää komeesti paikoileen. mut näitten mopon kumien kans en o kikkaillut pahemmin. meneekö noi kaks merkintä tapaa ihan ristiin eli 3.25 17 vastaa samaa leveydeltään ku niis mis leveys ilmotettu milleis  eli jotakuinkin 80/90-17.  toi korkeushan tietenkin vaikuttaa kans jotain.

Joulukuu 26, 2013, 23:40:50 ip
Vastaus #3

jari rinta-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
auton kumeille ja niitten halkasijoille on hyvä laskin olemassa mikä laskee sen halkasija ku syöttää renkaan koko merkinnät. mopon renkaille tuskin löytyy. olis hyvä tietää että olis nyt vakio kokoo matalemmat ainakin...

Joulukuu 27, 2013, 13:10:04 ip
Vastaus #4

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Minun suzukissa oli ollut perus uuden mopon s-moto kumit edellisellä omistajalla, nehän on jo ihan sikaleveitä 130/90 tms? tosin onko valu ja pinnavanteen leveydessä eroa, tuossa siis tigerin vanteet alla.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Joulukuu 27, 2013, 17:35:00 ip
Vastaus #5

jari rinta-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minun suzukissa oli ollut perus uuden mopon s-moto kumit edellisellä omistajalla, nehän on jo ihan sikaleveitä 130/90 tms? tosin onko valu ja pinnavanteen leveydessä eroa, tuossa siis tigerin vanteet alla.
juu ku mä mietin aluks kans että otanko tallista löytyvästä s-motosta vanteet/renkaat mutta sit jää puuttuun yks sellanen kuitenkin viä eikä näkynyt myynnis ja tietenkin olis tarvinnu takahaarukoita levittää yms.  eteen laitoin jo upsidedown keulan ni sinne olis kyllä mahtunut.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2013, 20:44:54 ip kirjoittanut jari rinta-aho »

Joulukuu 27, 2013, 20:33:00 ip
Vastaus #6

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
vanteen leveydeksi on ilmoitettu 1,60

vakio rengas 17 2,75

dx:ssä menee 3 tuumanen kun siirtää ketjusuojaa parilla prikalla tai tekee lommon vasaralla

muuhun sovelletussa menee vähän leveämpi (tuen karin arviota)

ketjua saa kauemmas kun laittaa vakio 42 rattaan alle toisen esim 32 rattaan ja pitemmät pultit

Joulukuu 27, 2013, 20:49:07 ip
Vastaus #7

jari rinta-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mulla nyt pappiksen vanteet tos tekniikan luovuttajas ja ni pieni ratas ku siihen oli mahdollista saada ja edessä ni iso ku saatiin. tehtiinkin yks ratas sorvissa omasta keskiöstä ja toisen mopon kehästä mutta en nyt muista mikä siä on. ongelmana edelleen se että hakee huiput 130kg äijän alla aika nopsaan. naviin jotain reilu 60.  sais ratastaa mielummin lisää vielä. tai ei ainakaan tiheemmäks muuttaa. nyt tulikin mieleen että siitäkin tulee varmaan vielä ongelma uusilla vanteilla.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2013, 20:51:59 ip kirjoittanut jari rinta-aho »

Joulukuu 28, 2013, 00:25:09 ap
Vastaus #8

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä tuo vielä suhteellisen hyvälle näyttää tolla smotopallolla, nykyään tossa on kunnon nappulat ja muutenkin tota pilattua ulkonäköä muutettu enduromman näköiseksi, smotoja näytti olevan 17" kolme tallin perällä ja 18" yksi, kaikissa pintaa sen verran että vielä lailliset mutta en kovin montaa kesää niillä enää ajelisi.

[ylläpito on poistanut liitteen]
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Joulukuu 29, 2013, 13:32:08 ip
Vastaus #9

jari rinta-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ni onko tossa nyt  se tigerin vanne takana ja 130 levee kumi? ei saisi halkasia hirveesti kasvaa ku rupee loppuu madalluksen suhteen jousto jo kesken ennen ku takarenkaat ottaa lokariin

Joulukuu 29, 2013, 15:30:13 ip
Vastaus #10

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Muistimus katkomus iski, ei se kumi ollutkaan 130 vaan 120/70. Tuossa kuvassa edellämainitun kokoinen kumi tigerin vanteella takana, nyt paikallaan joku kiinan nappulakumi samalla vanteella. Tuolla tallin perällä on nuo kumit kyllä jos mittoja tarttee ottaa, yks oli michelin ja kaks jotain muita.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Joulukuu 29, 2013, 21:28:07 ip
Vastaus #11

jari rinta-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
löysin jo iteltäkin yhen dx vanteen lisää missä näyttäs olevan sliksi 100/80-17 tarvii huomena muistaa ottaa se tallille mukaan ja sovitella. nyt ku kasailin lisää ni taitaakin sopivuus ongelmat tulla siitä että kuinka ne mahtuu noihin erkkolan reilusti koko kumin peittäviin lokareihin sisälle. 2.75 kumit ei hirveesti mahtunut niis heiluun. no huomena näkee sit

Tammikuu 04, 2014, 21:27:20 ip
Vastaus #12

jussi.peltonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa