Kirjoittaja Aihe: supersport ja tiger kone  (Luettu 7471 kertaa)

Marraskuu 24, 2013, 14:03:37 ip
Luettu 7471 kertaa

Hannu Ylä-Outinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Elikkä kiinnostais onko näissä sama kone ja mitä eroja?

Marraskuu 24, 2013, 16:31:47 ip
Vastaus #1

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
vz 50 n4 on kahta mallia

vanhempi, harmaa kylkinen, ei yläkorvaketta, aina 2 levyinen kytkin, suora boorinen vaihdeakseli, suora käynnistyspoljin, ei lovea kytkinvaijerille sylinterin rivoissa,

uudempi, musta kytkinkoppa, yläkorvake, 2 tai 3 levyinen kytkin, kartioboorilla ja kierteellä oleva vaihde akseli, taitettu käynnistyspoljin,  kytkinvaijerin lovi sylinterin rivoissa

sekasikiö  mustakytkinkoppa, yläkorvake, vanhemman mallin sisukset eli suoraboorinen vaihdeakseli ja 2 levyinen kytkin

vanhempi TRIAL tiheämmät 1 ja 2 välitykset taitettu käynnistyspoljin

+VZ 50 N4 S trial spesiaalin kone jossa tiheämmät vaihteet noin 1,5mm matalampi kansi suoraboorinen vaihdeakseli
 molemmat näkemäni mustakylkisillä koneilla,

Marraskuu 24, 2013, 16:38:44 ip
Vastaus #2

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
super sporttiin tuli mustakylkinen vuonna 84 (dx tarroitettuun) ja 85 varsinaisesti

tigerit ovat tuolla mustakylkisellä koneella, mutta alkupään taigereista en osaa sanoa varmuudella olisiko käytetty harmaakylkistä tai sekasikiötä?

DX mallissa oli harmaakylkinen kone aina loppuunasti,
 brekit mustakylkisiä kaikki,
 trialiin tuli mustakylkinen kone noin vuonna?

Marraskuu 24, 2013, 17:15:43 ip
Vastaus #3

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Mulla ainaki heti alkuvuoden 84 tigerissä on mustakylkinen kytkinkoppa, alumiiniset mg ja eturattaansuojat ja yläkiinnike löytyy kanssa. luonnollisesti alumiinivaihdepolkimella ja 2 levysellä kytkimellä. Mulla on kaikki tigerit ollu kakslevysellä kytkimellä. Eli nuo koneet voipi keskenään vaihtaa, paitsi jos tigeri on niitä uudempia morini-koneisia, mutta niissä on muovitankit yms. (tiger aqua ja air).   Tosin monesti koneenkiinnikkeitä saapi naputella suuntaan tai toiseen ainakin tigereissä, mutta ei ole yksikään tigerin kone suoraan toiseen mennyt paikalleen, yleensä etukiinnikkeestä haraa vastaan leveyden takia.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Maaliskuu 01, 2017, 22:03:44 ip
Vastaus #4

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kysellään sylintereistä kun sattuu tuossa pöydällä olemaan 2 SS näköistä pyttyä mutta toisen pytyn imulaipassa kolmas m6 kierre imuaukon yläpuolella ja tais sivulla pari keskimmäistä jäähdytysripaa olla alakulmista viistetty, tämän pitäis kuulemma olla Tigerin pytty?
Imuaukon pinnapultit on kapeammalla pulttijaolla kun uudemmissa eli ns vanhan mallin pytty.

Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Maaliskuu 02, 2017, 22:04:37 ip
Vastaus #5

Kari Vähäkainu

• Vieras
Mulla on yhdessä suppanassa just samanlainen pytty. Luulen että se on täysin makaavasylinterisestä mallista (City tmv) jossa pitää varmistaa ylimääräisellä pultilla ettei imusarja väänny kaasarin painosta irti sylinterin tiivistepinnasta?

Maaliskuu 02, 2017, 22:23:33 ip
Vastaus #6

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on yhdessä suppanassa just samanlainen pytty. Luulen että se on täysin makaavasylinterisestä mallista (City tmv) jossa pitää varmistaa ylimääräisellä pultilla ettei imusarja väänny kaasarin painosta irti sylinterin tiivistepinnasta?

Hmm, pytyt on ulkomitoiltaan aivan samankokoisia eikä kanavissakaan ole näkyviä eroja, ulkopuolella erona vaan nuo viistetyt rihlat ja ne on pytyissä eri puolilla, toisessa vasemmalla ja toisessa oikealla.
Olisko trialissa tuollainen sylinteri?

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 04, 2017, 13:24:11 ip kirjoittanut Jarkko Sjölund »
Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Maaliskuu 02, 2017, 23:27:23 ip
Vastaus #7

Frank Nylund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi,

Tuntureista mitään ymmärrä, mutta mulla oli aikoinaan tommonen pytty missä oli kolme pultinreikää ja se tuli semmosesta punamustasta Tiikeristä.

//Frank

Maaliskuu 03, 2017, 08:54:13 ap
Vastaus #8

Kari Vähäkainu

• Vieras

Hmm, pytyt on ulkomitoiltaan aivan samankokoisia, erona vaan nuo viistetyt rihlat, kanavia en ole verrannut.
Olisko trialissa tuollainen sylinteri?

Tuollaisia pyttyjä ei ollut missään mallissa, taitaa vaan olla osa koneista tullut tuollaisilla sylintereillä tehtaalta. Kuuluvat alunperin makaavalla sylinterillä varustettuihin euroopassa myytyihin malleihin?

Maaliskuu 03, 2017, 11:50:10 ap
Vastaus #9

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mun mielestä ne makaavasylinteriset on pienemmällä pytyllä, siis ulkomitoiltaan kuin sportin pytty,ainakin mitä pucshop myy niin pytyt on pienempiä, niitä on heillä kahta mallia, old ja new model, old model sama kun sport ja new hieman suurempi mutta pienempi kun ss.

Solifer-Suzuki S -85.
Jupiter 50 -61.

Heinäkuu 30, 2017, 17:48:30 ip
Vastaus #10

Juho Mäki-Petäjä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämä keskustelu sattui silmään. Omia kokemuksia Tigereista:

Mulla oli viimestä vuosimallia oleva Tiger S. Siinä oli mustaposkinen moottori taitetulla polkimella ja muovisella "kytkinkupilla" Ja vaihdevipu se muovinen isokartioinen. Lohkoissa EI ollut yläkorvakkoa eikä kyllä ollut kenelläkään kaverilla silloin. Ja nuo mopothan oli silloin aika uusia. Mulla oli kolmilevynen kytkin, sylinteri jossa se kolmas M6 reikä imuaukossa. Ja imuaukon pulttijako omi myös LEVEÄ. Jäähdytysrivat oli isot kuten Superissa ja Tigerissä kuuluukin. Ikinä en oo nähny toista samanlaista sylinteriä. Enkä muista olisko kavereiden S:ssä ollu. Havaintona oli että ko. sylinteri oli todella vääntävä verrattuna esim SuperSportin omaan.

Pakoputkia oli kahdenlaisia. Toisessa paisuntasäiliö oli painava ikäänkuin sisällä olisi jotain vaimentavaa. Toinen oli kevyt ja tyhjä.

Niitä yläkorvakolla olevia lohkoja olen nähny mutta ne oli pääsääntösesti vanhoja.

Elokuu 01, 2017, 02:03:24 ap
Vastaus #11

Kari Vähäkainu

• Vieras
Piaggio osti Puchin tehtaan 80-luvulla ja lopetti tuotannon, osti siis kilpailijan ulos markkinoilta. Saattaa olla että Puch kasaili loppuvaiheessa osista ns sekasikiömyllyjä jotta sai varastoa tyhjättyä ennen lopettamista.

Ässä-tikrussa oli aina taitettu käynnistinpoljin (itseasiassa kaikissa nuoriso-malleissa 84/85-87 paitsi DX:ssä), muovinen kytkinkuppi oli aina 77-87 Pucheissa, joskus musta mutta yleensä harmaa. Omalle kohdalle ei ole osunut ainuttakaan yläkorvakkeetonta konetta vm 85-87 paitsi DX:n koneet. Leveämpikiinnitteinen imukaula on muistaakseni kaikissa pytyissä joissa parissa oikeanpuolen jäähdytysrivassa viistoukset etukautta tulevan kytkinvaijerin takia. Näin kytkinvaijerin kuori ei hinkkaudu puhki sylinterin jäähdytysripoihin. On tullut sellainenkin sylinteri vastaan että viistoukset ovat väärällä puolella pyttyä, katso kuva alla. Toisen vastaavan sylinterin olen nähnyt rompetorilla myynnissä.

Mulla on yhdessä suppanassa pytty jossa kolme kiinnityskohtaa imusarjalle. Mopo kulkee olevinaan yllättävän kovaa noin perstuntumalla.

[ylläpito on poistanut liitteen]