Hieno on puukko. Itseltäni saattaisi jäädä tekemättä. Ostin kymmenkunta vuotta sitten Marttiinin, jossa terä oli jotain uutuusainetta: huippukiiltävä, ruostumaton ja "ikiterävä". Ei se ollut ikiterävä ja sitä pahusta ei tahdo saada teroitettua: kivellä vedettäessä terä ikään kuin murenee. En tykkää yhtään. Nyt vaimo antoi syntymäpäivälahjaksi "näverryspuukon" eli lyhytteräisen Marttiinin, jossa terä on Carbinox T508:a. Olen tosi tyytyväinen: paras puukko, mikä minulla on ollut.
Marttiini itse määrittelee aineen näin: Carbinox T508 –teräksessä yhdistyvät hiili- ja kromiteräksen parhaat ominaisuudet; kestävyys, sitkeys, helppo teroitettavuus ja äärimmäinen kestävyys. Terässeoksen hiilipitoisuus on 0,5% ja kromipitoisuus 8% ja sen kovuus on 56-57 HRC. Materiaalia ei luokitella ruostumattomaksi, mutta sen korroosionsietokyky on huomattavasti parempi kuin perinteisellä hiiliteräksellä. Carbinox T508:n pääsääntöiseksi hoidoksi riittää terän huolellinen puhdistaminen ja kuivaaminen käytön jälkeen. Suosittelemme kuitenkin terän öljyämistä suolattomalla öljyllä silloin tällöin.
Silloin tällöin tarvitsee pitkäteräistä puukkoa mutta olen huomannut, että pääasiassa teen hommia missä teen jotain tarkkaa. Oleellinen asia on hyvä terä aivan tyvessä, siis kahvan juuressa. Siinä kontrolli on paras, eli terä ei lipsu minne sattuu ja leikkaamista voi ohjata. Noihin hommiin tuo lyhytteräinen on lyömätön