Tuli hankittua tovi sitten GR 650 vm.84. Ongelma ilmeni pikapuolin ostamisen jälkeen siten, että oikean puolen tulppa hiljeni. No vaihdoin uudet tulpat ja samalla uusin tulpanhatut ja johdot. Tovin toimi ja taas hajosi sama tulppa. Nyt alkoi jo ihmetyttämään. Tarkastin puristuspaineet ja ne vaikuttivat tasaisille. Huomasin samalla, että oikeapuoleisesta pakoputkesta tulee savua selkeämmin, kuin toisesta. Epäilin, että venttiilinvarrenkumit vuotavat. Hankin uudet ja kone levälleen. Venttiilinvarrenkumit olivat tosiaan kaikki melkoisen huonossa jamassa.
Samalla tarkastin ja puhdistin männät ja renkaat ja hoonasin kevyestoi sylinterit. Sylinteri ja männät olivat ihan siistit ja renkaat vaiukuttivat tiiviille.
Venttiilien seetit hioin samalla ja tarkastin tiiveyden. Aikaisemmin on venttiilien välykset tarkastettu ja vain yhteen joutui palan vaihtamaan.
Kone takaisin kasaan uusien tiivisteiden kanssa.
Koekäytössä heti ilmeni, että sama vika edelleen. Oikea puoli savuttaa ja ei käy nyt oikeastaan ollenkaan. Tulpat antavat kyllä kipinää, mutta oikea puoli ei tunnu sytyttävän, kun vasta kovemmilla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä käy ainoastaan vasemmalla pytyllä. Todettu siten, että koneen käydessä otettu tulpanhattu irti. Oikean voi ottaa tyhjäkäynnillä irti ja ei vaikuta käyntiin. Vasemman jos ottaa, niin sammuu heti. Kovemmilla kierroksilla oikean jos ottaa irti, niin hivenen kierros herkkyys huononee ja jos vasemman ottaa, niin moottori pysyy pätkien käynnissä, jos kierrättää konetta. Palamatonta bensaa tuntuu tulevan oikealta puolelta läpi.
Olen mitannut sytystyspuolia olen käyttänyt ristissä ja niissä ei ole vikaa, koska aina vasen puoli on toiminut. Olen myös mitannut sytytyksen signjaali generaattorin(signal generator) 540 Ohmia näytti molemmat puolet ja se on ok. Johdot olen tarkastanut ja liitokset puhdistanut.
Kaasarit olen puhdistanut nyt pariin otteeseen. Ilmavuotoja ei pitäisi olla. En ole nyt koneen avamisen jälkeen ajanut, joten öljynkulutuksesta ei ole tietoa. Ennen koneen aukaisua hukkasi öljyä jonkin verran.
Itseltä on nyt ideat vähissä. Voiko sytytysyksikkö olla viallinen siten, että antaa huonon kipinän paineen alla? Hetken kävi molemmilla pytyillä tyhjäkäynti, kun vaihtelin puolat ristiin uudemman kerran. Mutta vain vajaan minuutin.
Kansi ja venttiilit näyttävät ehjille, mutta voiko jostain silti päästä öljyä läpi niin paljon sylinteriin, että ei vain saa sytytettyä? Konetta olen pihassa käytelly varmasti jo tunnin ja öljypinta näyttäisi pysyvän ylärajalla.
Jos jollain kokemuksia tai tietämystä käyntiongelmista ja savuttamisesta, niin vinkkiä kaivataan.