Kirjoittaja Aihe: Simson AWO 425 kipinä hukkuu lämpösenä  (Luettu 22667 kertaa)

Elokuu 08, 2013, 19:03:26 ip
Vastaus #30

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pystyisinhän minä tuonkin säätämään arvoihinsa, mutta pitäisi saada laturi ankkureineen, sekä latausrele tänne puolenväliin suomea.

Tarkasta aluksi hiilien pituus, jos vaikka ovat lyhyet ja eivät yllä kunnolla kommutaattorille. Yleensä vika on releessä, jonka jousivoimat on pielessä ja lataus sitä myöten mitä sattuu.

Elokuu 09, 2013, 17:53:56 ip
Vastaus #31

Mikko Lahdenperä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pystyisinhän minä tuonkin säätämään arvoihinsa, mutta pitäisi saada laturi ankkureineen, sekä latausrele tänne puolenväliin suomea.

Tarkasta aluksi hiilien pituus, jos vaikka ovat lyhyet ja eivät yllä kunnolla kommutaattorille. Yleensä vika on releessä, jonka jousivoimat on pielessä ja lataus sitä myöten mitä sattuu.

Tänks. Tarvii tsekata hiilet. Jos ei selviä niin voinhan mä sulle taas pakettia lähetellä sitten syssymmällä :)

Elokuu 12, 2013, 19:30:34 ip
Vastaus #32

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Laitoin mun AWO T säksättimeen järjettömän vapettimen. Vanhat ja toimivat syttyvermeet olis joutilaana.
En lähetä enkä näe vaivaa mutta joka tarttee, hakee ne hyvinkäältä. Maksaa omaharkintaisen määrän kaljaa. Tai sitte ollaan kuivin suin. Myös vaihto johonkin täysin turhaan käy. Jos turha on ihan turhaa niin mieluummin sitte vaan hakee noi pois.

Elokuu 13, 2013, 12:33:44 ip
Vastaus #33

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laitoin mun AWO T säksättimeen järjettömän vapettimen. Vanhat ja toimivat syttyvermeet olis joutilaana.
...

Miksi vaihdoit Vapeen, jos ne vanhatkin toimi?

Elokuu 15, 2013, 17:12:18 ip
Vastaus #34

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
...

Miksi vaihdoit Vapeen, jos ne vanhatkin toimi?

Turhamaisuuttani vissiinkin... Aattelin että 12 V niin valoilla jotain näkeekin.

Ja siinämielessä hyvä että vanhoille vermeille löyty jo ottaja jolta ne puuttu. Eipähän tartte saksasta asti niitä hommailla.

Syyskuu 22, 2013, 13:14:59 ip
Vastaus #35

Erkki J. Leppiniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkä mittainen Simsonin kipinän on oltava "ilmassa" , jotta kipinä syntyy myös paineellisessa sylinterissä?

Syyskuu 22, 2013, 13:33:22 ip
Vastaus #36

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
n.10mm, mutta siihen vaikuttaa myös magneeton pyöritys nopeus. Jos magneetin teho on heikentynyt, niin se vaatii enemmän kierroksia, kehittääkseen saman jännitteen.

Tässä AWOn magneettoa pyöritetään 300k/min nopeudella, korjauksen jälkeen.

Kunnossaolevaa AWOn magneettoa ei tarvi pyörittää paljoakaan, että siitä irtoaa kipinä, jolla kone käynnistyy. Kovin pitkää kipinää ei kannata yrittää iskettää, kun käämityksestä voi palaa eristeet. Yksi läpilyönti riittää ja magneetto on pilalla.

Syyskuu 22, 2013, 19:33:19 ip
Vastaus #37

Erkki J. Leppiniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeilun tulos:

-kipina "ilmassa"  n. 5mm .
-kipinä lakkaa pyöritysnopeuden noustessa ( pyöritin porakoneella )

vastus 20k asteikolla runko- tulpanjohto = 5,6  eli ei ole poikki.
Eli onko magnetointi heikentynyt  (sytkäri on toiminut n.15vuotta )?

Syyskuu 22, 2013, 20:07:39 ip
Vastaus #38

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vastusarvo kuulosta normaalilta.

Saattaa olla, että se kärkien pohjalevy ei ole oikealla kohdallaan, jolloin kärkien avautuminen ei osu oikeaan kohtaan magneettikentän kanssa ja kipinän teho on huono. Magneeton rungossa ja kärkilevyssä on kohdistusviivat, jotka pitää olla kohdallaan. Jos magneetto on kasattu eri magneettojen osista, niin kohdistusmerkki ei välttämättä pidä paikkaansa, yksi tällainen tapaus on sattunut vastaan.

Myös magneettisuus on voinut heikentyä, mutta se käyttäytyisi juuri päinvastoin, eli kipinä paranisi kierrosten noustessa.