Kirjoittaja Aihe: Käyntiongelmia  (Luettu 9552 kertaa)

Kesäkuu 15, 2013, 22:05:24 ip
Luettu 9552 kertaa

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve, Monark Monarpeden vm. -58 NSU:n koneella ei meinaa käydä kunnolla. Oon tässä hakannu päätä seinään sen kans nyt jo jonkun aikaa. Viime kesänä toimi hyvin. Kerran tosin ehkä ryypytin sitä liikaa ja se paukautti pakoputken kautta bensat lattialle. No sen jälkeen se toimi vielä ihan hyvin, mutta sitten siitä ykskaks vain veto katosi. Lähtee melko hyvin käyntiin ja kierroksilla kulkeekin ihan ok. Mutta ei jaksa vetää enää ollenkaan hyvin. Hyytyy pieneenkin mäkeen. Kannentiiviste oli näemmä hajonnut puolipuristajan kohdalta ja vaihdoin sen uuteen, ei vaikutusta. Katkojan kärjet näytti kipinöivän, joten vaihdoin uuden kondensaattorin, ei vaikutusta. Katkojan kärkiä olen säädellyt ja näyttänyt niille vähän viilaakin, ei vaikutusta. Katkojan kärkien välissä näkyy kyllä välillä kipinöivän vieläkin. Kuumana tuntuu toimivan huonommin. Kertokaa vinkkejä mitä tuolle tekisi, alkaa keinot loppua...

Kesäkuu 15, 2013, 23:35:40 ip
Vastaus #1

Kari Vähäkainu

• Vieras
Jos mopossa on NGK:n tulppa niin koetapa vaihtaa uuteen. Tuossa merkissä on kuulemma sellainen huono puoli että jos pääsee kastumaan ei senjälkeen enää pelitä kunnolla.

Kesäkuu 16, 2013, 14:00:16 ip
Vastaus #2

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo oon huomannu tuon NGK:n ongelman ainaki Pappatunturissa, tuossa Monarkissa vain on joku iänikuisen vanha Boschin tulppa, kokeilin toisellakin tulpalla ei vaikutusta.

Kesäkuu 16, 2013, 14:30:48 ip
Vastaus #3

Kari Vähäkainu

• Vieras
Kokeilepa tarkistaa että onko puolan ja vauhtipyörän väli tarpeeksi pieni, liian kaukana oleva puola heikentää kipinää. Sitä myös pähkäilin että voiko kastunut pakoputki aiheuttaa jotain oireita? Tai jos ampui pakoputkeen niin sieltä irtosi karstakokkare joka ajautui pakoreikään tukkien osittain sen. Yhdessä minun mopoista irtosi putkesta kokkare ja jumittui pakoputken loppureikään, aiheutti muistaakseni voimanpuutetta koneessa. Kaivoin kokkareen palasina pois (ei mahtunut kokonaisena) ja voima palasi.

Sori että menee näin arvuutteluksi mutta ehkä on kuitenkin hyvä saada jotain ideoita, kaikkia kun ei aina itselle tule mieleen.

Kesäkuu 16, 2013, 19:10:00 ip
Vastaus #4

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No joo pitääpä jossain välissä tarkistaa tuo pakoputki. Ajelin kyllä ilman vaimentajaakin eikä sillä kyllä ollut vaikutusta. Pakokäyrää en tarkistanu. Ihan hyvä vain Kari että tulee jotain vinkkejä. Tuo vähän mietityttää tuo katkojan kärkien välissä kipinöinti, kun kondensaattorinkin jo vaihdoin uuteen, että onko ihan normaalia...

Kesäkuu 16, 2013, 20:25:08 ip
Vastaus #5

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No tuo kondensaattori oli Facet -merkkinen ja taisi olla italialainen jollen väärin muista. Mutta voihan se tietysti olla rikki sekin. Tuo sytytyspuola on kans käyny mielessä olisko siinä vikaa... Sen oon muuten pannu merkille että kone käy tosi kuumana nyt kun ei oo kunnossa.

Kesäkuu 16, 2013, 20:40:07 ip
Vastaus #6

Ismo Hautala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve Pasi

Onko sylinterin kovakromi pinnoite mennyt puhki?Veto loppuu heti.

Ismo Hautala

Kesäkuu 16, 2013, 23:30:26 ip
Vastaus #7

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No itse asiassa luulen että tuossa ei ole enää kovakromipytty, kun siihen on edellinen omistaja tehnyt täydellisen moottoriremontin ja sylinteri on luultavasti vaihdettu siinä yhteydessä. Tuossa näkyy hoonausjäljet sylinterissä ja sen mitä muistan kovakromista niin eikös se oo semmonen kiiltävä peilipinta. Männänrenkaat tietysti on tarkistamatta jos ne olis poikki...

Kesäkuu 16, 2013, 23:47:03 ip
Vastaus #8

marko aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
kai lohkojen välinen tiiviste on kunnossa joskus se voi kuivaa talven aikana ja vuotaa vähän silloin kone kyllä vetää huonosti.

Kesäkuu 17, 2013, 05:14:10 ap
Vastaus #9

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
No itse asiassa luulen että tuossa ei ole enää kovakromipytty, kun siihen on edellinen omistaja tehnyt täydellisen moottoriremontin ja sylinteri on luultavasti vaihdettu siinä yhteydessä. Tuossa näkyy hoonausjäljet sylinterissä ja sen mitä muistan kovakromista niin eikös se oo semmonen kiiltävä peilipinta. Männänrenkaat tietysti on tarkistamatta jos ne olis poikki...
On tuo se moottori joka tuli minulta? Jos on, niin kyllä siinä pitäisi olla kovakromipytty sillä ostin uuden sellaisen Lepistöltä.

Kesäkuu 17, 2013, 09:47:45 ap
Vastaus #10

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No tuo kondensaattori oli Facet -merkkinen ja taisi olla italialainen jollen väärin muista. Mutta voihan se tietysti olla rikki sekin. Tuo sytytyspuola on kans käyny mielessä olisko siinä vikaa... Sen oon muuten pannu merkille että kone käy tosi kuumana nyt kun ei oo kunnossa.

Saattaa se olla puolavikakin, jos iskee kovasti tulta kärjissä. Normaalisti kipinöinti on melko pientä, lähes näkymätöntä. Puolavika ei kylläkään vaikuta koneen lämpenemiseen. Jos sytytys on jotenkin päässyt pyörähtämään erittäin myöhäiselle tai aikaiselle, niin se voisi tehdä tuota, että vetää vasta kovilla kierroksilla ja kone kuumenee. Myöhäinen sytytys tekee ainakin voimattomuutta ja koneen kuumenemista.

Kesäkuu 17, 2013, 10:19:44 ap
Vastaus #11

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No tuo lohkojen välinen tiiviste olis kyllä uusi hyllyssä, pitäis varmaan ottaa sylinteri irti ja tarkistaa männänrenkaat ja samalla vaihtaa se alatiiviste uuteen, kannentiivisteen jo vaihdoin aiemmin, se oli selvästi rikki puolipuristimen kohdalta. Tuo on Hannu se sama moottori ja se on pelannut tosi hyvin, mutta siihen tosiaan tuli joku vika viime syksynä eikä se oikein tunnu selviävän. Jos tiedät tuon moottorin erityispiirteistä jotain niin kaikki asiantuntemus kelpaa  :) Tuo sylinteri vaikuttaa minusta hyvän oloiselta, mutta minusta se ei ole kovakromipytty. Meillä oli aikoinaan just samanlainen Monarkki ja siinä oli kyllä ihan erilainen pinta sylinterissä, se oli liukas ja kuin peilipinta. Tämä taas on ihan normi porattavan valurautapytyn näköinen ja siinä näkyy vielä hoonausjäljet selvästi. Hyvä pytty on ollut ja tehokas, mutta olisko tämä sitten jotain uudempaa tuotantoa. Tatu ei vaikuta siltä että sytytys olisi pyörähtänyt, ruuvit olivat tiukassa kiinni. Tuo puolavika alkaa kyllä vähän mietityttää, sekö voisi myös iskeä tulta kärkien välissä ? Muistatko Hannu, että vaihdoitko tuohon sytytyspuolan uuden silloin kun teit remontin ?

Kesäkuu 17, 2013, 11:25:04 ap
Vastaus #12

Hannu Kylli

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsennumero 2573
Pyttyhän on uustuotantoa ja saattaa olla valurautaputkella. En tutkinu sitä sen tarkemmin ja itte oletin sen olevan kromattu.
Se on ainut NSU kone joka minulla on ollu käytössä enkä muista enää mitä kaikkea siihen uusin. Tosin toisen samanlaisen olen myös kasannu mutta sen toiminnasta ei ole tietoa.

Mikäs puola siinä muuten on? Minulla saattas löytyä vanhaa varastoa oleva puola jos tuuria on.

Kesäkuu 17, 2013, 11:37:47 ap
Vastaus #13

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä puolassa oli semmonen kääre ympärillä, olisko ollu joku Prufrex tyyppinen, mutta en tiedä varmaa. Pitäis ottaa mittoja mikä on kiinnitysreikien väli. Pystytkö laittaa vaikka sähköpostiosoitteen YV:llä kun olen sen hukannut. Niin voin laittaa kuvan siitä.

Heinäkuu 03, 2013, 21:38:45 ip
Vastaus #14

Pasi Isokangas

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Monarkin käyntiongelma selvisi  :) Syynä oli hajonnut kannentiiviste (taas). Vaihdoin sen jo uuteen, mutta ilmeisesti se uusi oli hajonnut heti alkuunsa. Oikeastaan alkuperäinen syy oli bensahanan vuotava tiiviste, joka tiputti letkuun bensaa hanan ollessa kiinni, kaasuttimessa koho ei ilmeisesti pidä täysin, vaikka on uusi muovikoho, joten bensaa pääsi tulvimaan moottoriin ja se leimahti siellä ja rikkoi kannentiivisteen. Vaihdoin nyt sylinterin alatiivisteen uuteen, kun sattui olemaan ja tein tilapäisratkaisun vanhasta kannentiivisteestä, käänsin sen puolipuristinaukko taaksepäin ja tein nahanrei'itys pihdeillä uuden reiän puolipuristinta varten ehjälle puolelle. Nyt tuli täydet tehot takaisin ja pelaa taas hienosti  :D

Kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä !

T. Pasi