Kirjoittaja Aihe: Vaahtomuoviset ilmansuodattimet  (Luettu 5083 kertaa)

Kesäkuu 12, 2013, 19:31:20 ip
Luettu 5083 kertaa

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Öljysin UNI Air Filterit DENICOL Air Filter Fluidilla. Kaadoin koko litran pänikan matalaan astiaan ja pyörittelin suodattimet siinä niin, että ne kostuivat läpi. Puristelin suodattimista ylimääräisen nesteen pois ja kuivasin pinnan. Menikö oikein vai olisiko pitänyt kostuttaa vain pinnasta?
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Kesäkuu 12, 2013, 22:16:09 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tuollalailla minä olen tehnyt ruohonleikkurin filtterille "aina", tai no hiukan erilailla... Ensin olen pessyt likaisen suodattimen liuotinpesuaineella ja sen kuivuttua kaatanut moottoriöljyä suodattimen päälle ja puristellut niin että öljy on levinnyt tasaisesti vaahtokumiin. Mutta lopputulos lienee koko lailla sama. Liiat öljyt siirtyvät sitten imuilman mukana koneeseen, siitä ei kaasutinmoottorissa ole haittaa.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 12, 2013, 22:35:59 ip
Vastaus #2

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Ihan oikeinhan se varmasti meni-jos vaan otit talteen sen litran öljyn siitä altaasta ;)
Ainoo riski voi nyt olla epäkurantti alipaine kaasarille,mutta sen näkee vain kokeilemalla.Ja mikäli oikein muistan-itse lupauduit koekaniiniksi ;)
Luulenpa että se toimii,nehän taisi nimeomaan olla tuohon moottoriin suunnitellut,tai ainakin tarkoitetut.

Anteeksi,mutta en millään malta olla sotkematta tähän juttuun uutta testiäni Hepa-suodattimesta 4-tahtimoottorissa.Alustana tietenkin uskollinen 80-luvun B&S. Ko. Hepa kartio kustansi peräti 1,10€ Robbarissa eikä vielä mitään havaintoa roskista.Päällä on irroitettava verkko pikapuhdistusta varten.Hepa on periaatteessa vesipestävä joten heitin sen vanhan superloonin mäkeen kun alkoi kyllästyttää se naftan kanssa läträäminen ja minusta tähänkin puoleen on tuotava uutta tegnologiaa kehiin.Läpivirtaus on moninkertainen paperiin ym materiaaleihin verrattuna.Suodatusteho kuitenkin parempi.Näin minä uskon.
Piti tulla alunperin venemoottoriin mutta oli liian pieni.

Ostin useampia kun sai niin halvalla ;D

Kesäkuu 13, 2013, 09:12:51 ap
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Hehee, ittekin ajatellut että josko sellaisen kartion tuunaisi ruohonleikkuriin, lähinnä tosin vain ällistyttämään ja saattaishan sillä saada roheemmat imuäänetkin ;D Pakopuolelle on jemmassa työkoneen Eberin vaimennin, semmoinen lahnan kokoinen ja muotoinen, voisi koittaa josko säkätys vähän vaimenisi.

Niin onko tuo hepa siis joku pölynimurin filtteri?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 13, 2013, 09:28:21 ap
Vastaus #4

Ari Loukkalahti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ihan oikeinhan se varmasti meni-jos vaan otit talteen sen litran öljyn siitä altaasta ;)
Ainoo riski voi nyt olla epäkurantti alipaine kaasarille,mutta sen näkee vain kokeilemalla.Ja mikäli oikein muistan-itse lupauduit koekaniiniksi ;)
Luulenpa että se toimii,nehän taisi nimeomaan olla tuohon moottoriin suunnitellut,tai ainakin tarkoitetut.

Aine oli melkoisen tahmeaa ja tiivistää vaahtomuovin huokosia melkoisesti. Kaadoin aineen astiasta takaisin purkkiin eli siitä palautui tietenkin suurin osa. Suodattimet olivat nimenomaan CB350:lle ja 450:lle twineille tarkoitetut ja niissä oli mm. tarvikkeet, joilla sivuposki asettuu oikeaan asentoon ilman kotelosuodatinta. Pääsen kokeilemaan käyntiä, kun saan uuden kaasuvaijerin ja äänenvaimentimien kiinnikkeet.
Ari, Honda CB350 K4 1972 ja Honda CB450 K5 1972

Kesäkuu 13, 2013, 10:14:25 ap
Vastaus #5

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin
Niin onko tuo hepa siis joku pölynimurin filtteri?
Juu,nimenomaan,pölynimureistahan nämä ainakin minulle on entuudestaan tuttuja.Poistoilmasuodattimina sykloni-tai perinteisessä imurissa.Kokolailla pieniä hiukkasia siis kykenee suodattamaan-ilman että hiukkaset kuitenkaan tunkeutuvat itse suodatinmateriaalin sisälle.Eli materiaali suorastaan "hylkii" hiukkasia-mitä lienee nano nano teknologiaa..
Useamman kympin arvoisia nuo on olleet parhaimmillaan kodinkoneliikkeissä,mutta hinnat on voineet laskea viimevuosina.Nää oli poistomyynnissä eikä siellä lähtöhinnatkaan ollu kuin muutamia euroja neliskanttisissa malleissa,josta myös voisi soveltaa uudemman tyypin B&S koteloon filtterin.
Joskus on vaan osoittautunut että mitä poikkitieteellisempi idea-sen toimivampi :laugh:

Sitä en todellakaan takaa miten tuo pitemmän päälle käyttäytyy,enkä nyt ihan äkkiä lähtis esim Hondaan kokeilemaan ;)

Raivaussahaan juuri huolsin vaahtomuovisuodattimen ja pesin ihan normi naftassa(verollista dieseliä) ja asensin sellaisenaan takaisin.Naftaa otin lasipurkista jossa luultavasti oli jotain öljyäkin seassa,joten arvelin että siitä jää sopivasti pölynsidontaa filtteriin.Eli sen kohdalla ei tullut varsinaisesti hifisteltyä..