Kirjoittaja Aihe: Moniteholasit  (Luettu 9764 kertaa)

Toukokuu 22, 2013, 09:53:27 ap
Luettu 9764 kertaa

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Mitä mieltä ja miten kauan meni totutellessa?

Viikon verran olen nyt harjoitellut ja tuntuu että oppii, mutta linssit ei vaikuta olevan ihan ''samaa paria''.

Lukualue on vasemmalla silimällä leviämpi kuin oikialla ja lisäksi oikialla lukualue näyttää olevan vinossa ja hyvin kapea se terävä alue. Lukiessa terävä alue näyttää loppuvan siinä kohti missä katse on kun katsoo suoraan etteenpäin. Eli oikialla silmällä lukiessa pittää katse kohistaa muutaman asteen vasemmalle.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Toukokuu 22, 2013, 09:58:32 ap
Vastaus #1

Aarne Heino

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ettet vain ostanut jotain ultrahalpoja tarjouslaseja?
Aarne Heino
kaikkien alojen amatööri

Toukokuu 22, 2013, 12:12:41 ip
Vastaus #2

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niinno.... mikä on halpa. Linnsit maksoi 540€, kehykset vielä tuohon päälle. Ne piti olla sen liikkeen parhaat ja isoimmalla lukualueella ja optimoitu minulle.

Otetaanpa tähän testirivi. Kun katson tätä riviä niin kerron tuossa alla miten tekstin näen (käsivarren mitan päästä ) lituskanäytältä. Isot kirjaimet ovat minun näytölläni 3mm korkeat.

Kun kohdistan oikealla silmällä terävän alueen tuohon yo sanaan ''tuossa'' ja avaan sitten vasemmankin silmän ja käännän katseen suoraan eteenpäin on katse sanan sanan ''käsivarren'' osassa ''käsi''. Vasemmalla jos teen saman oikea silmä kiinni on oikean silmän avautuessa katse melkein samassa kohdassa kuin teki oikialla silmällä.  Kumpikin silmä auki voin lukea (keskeltä riviä kohtisuoraan katsoessa) koko rivin päätä käntelemätä, mutta rivin  loppupää on sumea. Jos siirryn tuon rivin lopun kohdalle ja katson näyttöä kohtisuoraan näkyy koko rivi alusta asti terävänä. Jos taas siirryn rivin alkupään kohdalle ja katson naama kohtisuoraan näyttöä kohti ja luen riviä päätä kääntämättä näen terävänä vain neljä ensimmäistä sanaa. Päätä kääntelemällä tietysti joka sana näkyy vuorollaan teävänä.

En voi kehua hyviksi. Ainoa asia oikeastaan joka on parantunut on, että enää ei tarvitse nostaa laseja otsalle kun katsoo jotain esinettä ihan läheltä. Kaikki muut asiat on huonontuneet vs edelliset yksitehot. Näillä näkee terävästi vain kun katsoo suoraan eteenpäin (eli siis hiukan vasemmalle) sekä lähelle, että kauas. Esimerkiksi autolla ajaessa vaikka katsoo kauskatselualueella niin linssin reunaa ei voi käyttää katseluun kuin ihan linssin yläreunasta, siis pari milliä yläreunasta, muuten kuva on sumea. Tietsikan näyttöä joudun katsomaan kauko-osasta, koska näyttö on aika iso ja noin 80cm päässä. Näppäimiä katsoessa vain pieni osa on teräviä, no terävän alueen saa päätä kääntelemällä haettua. Pöydällä olevan sanomalehden lukeminen on vaikeaa. Se olisi helpompaa jos nostaisi lehden käsien varaan ja kääntäisi paperin kohtisuoraan. Eli syväterävyysalue on niin kapea, että jokaisen sanan joutuu tarkentamaan erikseen kun lehti on pöydällä. Lasit otsalla näen terävästi välin n35cm...50cm.

Eli ihan kuin kumpikin linssi puoltaisi muutaman asteen vasemmalle ja lisäksi oikeassa olisi lukualue vähän kapeampi. Pakkokai se on linssikauppaan mennä...
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Toukokuu 22, 2013, 12:29:01 ip
Vastaus #3

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Mulla ei vielä oo ollu nuita kakstahtilaseja, mutta muuten on ollu rillit kuvissa jo 30 vuotta. Sen oon pannu merkille, että mulle ei saa Rodenstokin linssejä passaamaan millään. Vaikka ottaa ne parraimmat ja kalleimmat kaiken eniten ohennetut, niin siltikin on ollut aivan samanlaisia oireita kun nyt sulla. On pitänyt katella pienestä reijästä keskeltä linssiä. Ja mun on pakko ottaa ne ohkasimmat, kun muuten niistä tulee ne Sorbuspullon pohjat.

Niinpä mää oon alkanut valittemmaan klasit niistä liikkeistä, joissa on Essiloren linssejä, kun ne tuntuu passaavan mulle paljon paremmin. Tämä voi olla hyvinkin pitkälti henkilökohtainen ominaisuus, kun mää oon tämmönen näkörajoitteinen. Rouvan mielestä oon myös kuulorajoitteinenkin. ::)

Mutta eipä hyvää, jos ei huonoakin. Pari kuukautta sitten ostin uudet klasit Essiloren linsseillä ja samalla kertaa tilasin suojalasit vahvuuksilla työhommiin. Työlasien linssit oli pykälää huonommat, kuin omien lasien, mutta saman merkkiset. Eipä niillä sitten yhtä hyvin näekään, vaan reunoille tullee vääristymiä.
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 22, 2013, 15:52:23 ip
Vastaus #4

hannu Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • BMWMZGUZZI
Kyllä niissä vikaa on. Mulla on monitehot ollu parikymmentä vuotta ainakin ja joskus on sattunu optikolle tai tekijälle jotain virhettä kun lasit ei oo tuntunu omilta. Minä en kahta viikkoo kauempaa harjottelis vaan menisin takasin optikolle ja pyytäsin tarkistaan. Tässä joku vuos takaperin otin lasit Specsaverssilta ja eihän ne ruvennu tuntuun ollenkan hyviltä vaan olii vähä kun oisa ollu kännissä.Viikon päästä menin korjauttaan niitä ja hövelisti ne rupes tutkiin niitä ja löysi vian. Oli kuulemma tekijälle sattunu moka. Uudet tuli viikon päästä. No eihän ne vieläkän ollu hyvät. Neljä kertaa niitä korjuutin ennenkun ne oli suht kunnolliset. Enää en mee Specsaverssiin.
HANE

Toukokuu 22, 2013, 16:09:53 ip
Vastaus #5

Markku Hakola

• Vieras
Totutteluun saattaa mennä viikko jopa kaksikin, riippuen muutoksen suuruudesta entisiin verrattuna.
Linssin tekijälle on hyvinkin voinut sattua virhe, jossa esim lukualue ei olekkaan siinä, missä pitäisi, vaan kiertynyt sivuun.
Linssi kun muotoillaan kehykseen sopivaksi, niin helposti tulee tuollainenvirhe, jossa alueet ei osu aivan siihen, mihin pitäisi.
Reilut 30v olen monitehoja /kaksitehoja käyttänut ja viikonverran totutteluun on mennyt.
Tekee lasit kuka tahansa, niin ei laseilla katsominen ole sama, kuin ilman, jos näkö olisi hyvä.
noin kerran vuoteen joudun lasit uusimaan ja useampana vuotena olen Specsaverilta lasit hommanut ja ei ole ollut moittimista, niin laseissa, kuin palveluksesssa.
Harvassa optikkoliikkeessä enää laseja tarkkuuteen hiotusta aihiostasaakka tehdään, vaan valtaosalle ne tulee samoilta hiomoilta,
niin kalliimpien, kuin halpisliikkeittenkin lasit.
mikäli parissa viikossa lasit ei ala tuntumaan omilta, niin kannattaa poiketa liikkeessä, josta hankkinut.
Väärin kohdistetut lasit kun rasittaa silmiä ja on ikävät käyttää ja pahimmassa tapauksessa seurauksena on rankka päänsärky.

Toukokuu 22, 2013, 17:13:01 ip
Vastaus #6

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Ei pidä katella toisella ja toisella silmällä tekstiä. Mulla näkymä on hyvä kun putkelta luen normaalisti, mutta esimerkkisi mukaan rupesin katteleen vuorosilmillä yks kerrallaa niin enhän mä nähny lukea lainkaan. Se kokonaisuus minkä näkee kun normaalisti kattelee, se on tärkeetä. Mulla oli lasien kanssa pikkasen ongelmaa mutta nenätallojen vaihto silikonisiin ja parin millin nosto korjas tilanteen.

Toukokuu 22, 2013, 17:13:59 ip
Vastaus #7

Paavo Harola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toistakymmentä vuotta olen monitehoilla katsellut.
Päätä joutuu enemmän kääntelemään, kuin yksitehoilla. Optikkofirmaan kannattaa mennä uudelleen ja selittää
mitä häikkää on. Esim. mulla oli linssit liian lähekkäin, eli välilankaa piti oikaista, eikä kysymys ollut kuin ehkä puolesta millistä.
Se virhe kertaantuu, kun silmästä on linssiin lyhyt matka ja linssistä taas katsottavaan kohtaan erilaisia matkoja.
Toinen linssi voi olla lähempänä silmää kuin toinen tai lasit ovat kallellaan. Näitä kaikkia voi korjata sankoja korjailemalla.
Kyllä on hyvät pelit kun (jos) niihin tottuu.

Toukokuu 22, 2013, 19:39:20 ip
Vastaus #8

Aarne Heino

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä on saattanut käydä jonkinlainen fiba laseissasi. Itse kun katson vuorotellen eri silmillä, niin teksti pysyy samassa kohdassa. Oikealla silmällä pystyn hyvin lukemaan; vasemmalla huonommin. Minä totuin aikoinaan moniteholaseihin ihan muutamassa päivässä. Kun astuin ulos silmälasiliikkestä uuden lasit nokallani, niin tuntui siltä kuin ei portaiden korkeuseroja olisi huomannut.
Aarne Heino
kaikkien alojen amatööri

Toukokuu 22, 2013, 20:30:07 ip
Vastaus #9

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Laserleikkaus ja kotkan katse, suosittelen.

L&K.

Toukokuu 22, 2013, 21:45:10 ip
Vastaus #10

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei pidä katella toisella ja toisella silmällä tekstiä. Mulla näkymä on hyvä kun putkelta luen normaalisti, mutta esimerkkisi mukaan rupesin katteleen vuorosilmillä yks kerrallaa niin enhän mä nähny lukea lainkaan. Se kokonaisuus minkä näkee kun normaalisti kattelee, se on tärkeetä. Mulla oli lasien kanssa pikkasen ongelmaa mutta nenätallojen vaihto silikonisiin ja parin millin nosto korjas tilanteen.

Joo, kuvailin vaan ongelmaa nuin, että jos jollai ois samanlaisia vinkeitä. Se varsinainen ongelmahan toki on se, että lasit puoltaa vasemmalle lukualueella (enimmäkseen) ja se toisaalta, että kauko-osalla reunamilla tulee voimakas epäterävyys (jota ei yksitahtilinsseillä ollu ollenkaan), paitti aivan linssin yläreunalta katellessa. Liikenteessä vittumainen ominaisuus kun ei näje terävästi linssin reunoilta.

No yksteholinsseillä oli jostain syystä (kalleimmat rodenstokit) semmoista kivaa tynnyrivääristymistä, että pystyt oli ulospäin kaarevia kun katto vasemmalta tai oikialta reunalta ja vaakaviivat yläspäin tai alaspäin pulleat riippuen kattoiko ala- vai yläreunalta linssiä. Ja nuo oli jotku asfäärilinssit, joilla nimenommaan ei oisi nuin pitänyt olla. Siis nelikulmiosta tuli tyynyn mallinen. Tuo minaisuus tuli ilimi tuplaohenetuilla linsseillä hengettömissä kehyksissä. Aiemmissa laseissa ei moista vääristystä ollut, ainakaan haitaksi asti.

Toukokuu 22, 2013, 21:56:11 ip
Vastaus #11

Aarne Heino

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Reklamoi, uskon että saat uudet.
Aarne Heino
kaikkien alojen amatööri

Toukokuu 23, 2013, 13:32:01 ip
Vastaus #12

Markku Hakola

• Vieras
Laserleikkaus ja kotkan katse, suosittelen.
L&K.

Ihan hyvähän tuo on valtaosalle, mutta itse kun tuota halusin,
niin vastaus oli, ettei kannata, kun ei ole apua tai kaikesta huolimatta leikkauksenkin jälkeen pitää laseja käyttää.
Noh. toisaalta hyvä, peittäähän lasit edes jonkinverran naamaa, niin ei oo niin pelottavan näköinen, kuin ilman laseja.

Toukokuu 25, 2013, 22:28:31 ip
Vastaus #13

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Linssikauppaan taas vaan.
Minä sain jokunen vuosi Istrulta kaksiteholasiti, joiden hionta oli  mielestäni erialinen, kuin vanhoissa.
Siis lukuosa oli  kapeampi, joten lukiessa piti käännellä päätä rivin mukaan.
Menin valittamaan ja linssit tarkistettiin ja todettiin hiotun toisin kuin oli sovittu.
Sanoin, etten ota niitä, jolloin lupasivat hio uudet samoihin sankoihin.
Ja ilman lisäkustannuksia!
Joten en ole senjälkeen ajatellutkaan käydä halpaliikkeissä.
Sitä ennen sellainen ajatus, häpeä kyllä, joskus käväisi mielessäni.   :embarassed:

Toukokuu 28, 2013, 20:22:52 ip
Vastaus #14

veijo sallinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
HEI! Saman tyyppinen ongelma, vein takaisin tutkivat ja sain viikon päästä uudet toimivat lasit pahoittelujen kera samaan hintaan.