Kirjoittaja Aihe: pienet 4t perämoottorit  (Luettu 15878 kertaa)

Toukokuu 20, 2013, 20:58:04 ip
Luettu 15878 kertaa

Erkka Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Noniiin.... Nyt on saatu oulujoen varteen vene ja moottori vaan puuttuu!
Onko kokemuksia noista 2-4hp 4t koneista? Lähinnä itellä kiinostaa tuo suzuki tai merkkari.

Toukokuu 20, 2013, 21:33:55 ip
Vastaus #1

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Tervehdys,

Kuukausi sitten ostin Suzukin 2,5 hp:n voimanpesän. Käynnissä en sitä ole vielä käyttänyt, mutta perustelut valintaan oli seuraavat.

-Vapaa ja yksi eteen vaihteisto. Esimerkiksi 2,5 hp Hondassa on pelkästään vapaakytkin, joka estää hitaan ajon ja uistelukäytön, koska konetta pitää kierrättää, että kytkin toppaa kiinni.
-Vesijäähdytteinen ja sen vuoksi hiljaisempi, kuin ilmajäähdytteinen Honda.
-Taisi olla ainoa 2,5 hp:n moottori, jossa on öljypumppu eikä pelkästään roiskevoitelu.
-Kaikista kevein (12 kg) 2,5 hp:n nelitahtikone. No, taitaa ne muutkin mahtua kilon sisään. Keveydestä on etua erityisesti Oulujokivarressa, sillä sinne saa viedä joka reissulla uuden moottorin, jos et ota moottoria mukaan.
-Mikä yllättävintä, hintakin oli halvin, 650 €.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2013, 21:35:51 ip kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 20, 2013, 21:54:25 ip
Vastaus #2

Erkka Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Saitko jostain uutena tuohon hintaan suskan? Samat perusteet on saanu oman mielenkiinnon heräämään tohon koneeseen. Uutena varmaan ostan itselle koneen kun pyytävät ihan mahottomia hintoja noista käytetyistä.

Toukokuu 20, 2013, 22:01:03 ip
Vastaus #3

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Jeps, uutena ostin. Tuohon rahaan ei kannata käytettyjä katella. Ostin sen SK-centeristä Vääksystä, kun mulla oli työkeikkaa tuollapäin. Lähettävät kyllä korvausta vastaa ihan minne vaan.

http://www.skcenter.fi/
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 20, 2013, 22:16:19 ip
Vastaus #4

aku virrankoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
12.5 kiloa nelitahtiperämoottoria kertoo jo paljon laadusta.
Muistakaa kanniskella niitä vispilöitä pystyasennossa ettei öljyt mee männän päälle :D :D :D

Toukokuu 20, 2013, 23:06:58 ip
Vastaus #5

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
12.5 kiloa nelitahtiperämoottoria kertoo jo paljon laadusta.
Muistakaa kanniskella niitä vispilöitä pystyasennossa ettei öljyt mee männän päälle :D :D :D

Niin, mitä se liene sitten kertookin. Muistaaksen se oli vuosi -87 tai sinne seuvulle, kun oon viimeksi haistellu kakstahtisen käryä venneessä. Sen jäläkeen meillä on ollut ainoastaan 4-t moottoreita 2,5 - 40 hp:n kokoisena. Ei tarttee kyllä jatkossakaan haistella. Mulle riittää, että tuo kestää 10 vuotta. Se on silloin 65 €/vuosi.

Ootko muuten kanniskellu noita 4-t moottoreita? Kyllä niitä saa säilyttää kyljelläänkin.
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 21, 2013, 08:12:20 ap
Vastaus #6

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Nelareissahan on ihan jopa ohjekirjassakin mainittu missä asennossa niitä kannattaa kuletella ja säilytellä ettei öljy nouse liiaksi nuppiin.
Ja jos ei ou ohjekirjoo, nii ylleensä niihin on tehty semmoset tallat konneen kylykeen, joihin varassa se on tarkotettu leppuutettavaksi sillon kun kone ei ou puatin perässä kiinni. :-\
-pena-

Toukokuu 21, 2013, 08:37:29 ap
Vastaus #7

Tatu Virtanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistä tuo kuvitelma Hondan meluisuudesta tulee? Itsellä kokemusta ko moottorista ja on kyllä hiljaisimpia pikkumoottoreita mitä on tullut kokeiltua. Ja kun jostain saa käsiin tämän vanhemman mallin kaks piste jotain tehoinen; toimitetaan kahdella eripituisella rikillä ja on suoravetoinen. Lisäksi ilmajäähy jäähdyttää vain sylinteriä/kantta, pakopuolella vesivaippa pakoputken jäähdytykselle. Mainio moottori.
Omassa jollakäytössä on isoisäni uutena ostama 2 heppainen Evinrude. Kaksitahtia ja pärinää, nykyöljyillä lähes savuton. Persoonallinen moottori nykypöristimien joukossa.

Toukokuu 21, 2013, 09:15:46 ap
Vastaus #8

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Ai että olen tykästyny sähkövispilään. :-\

Ei haise pensa eikä öljy, eikä kuulu kun vaimee surina ja pienillä kierroksilla ei sitäkään. Lähtee idioottivarmasti käyntiin ja pyörii kakostelematta niin kauan kun akussa poveria riitää. Ja sitä riittää jo 45 A akussa minun tarpeisiin, ja jos tarvii enemmän niin sitten voipi ottaa isomman, tai vara-akun, mukkaan. Vastatuulessa on vähä tehoton tuo minun Minn Kota 28, kun vene on 420 tasaperä, mutta pakkoko se on vastatuuleen millonkaa ajella.
Onhan mulla nytkii toki varalla pensakone, se noin kolomeheppainen Elektrolux vuojelta 1961, mutta taitaa tulla jo reilut parikymmentä vuotta kun olen sen viimeksi venneen perrään ruuvannu.
Aekoenaan nuorempana mulla oli muutamia muitakii pensakonneita, 18 hp Merkkuuri, 7,5 Merkkuuri, 5 hp Tohatsu, 5 hp Yamaha, 4 hp Evikka, 3 hp Jonssoni, ja viimenen oli muutama vuosi sitten tuossa nykysessä venneessä 5 hp Merkkuuri. Ja varmaan jokunen muukii pikkukone on ollu jotka on jo unohtunu muistista. Issoo venettä enkä konetta en ole omistanu ikinä, vuan työn puolesta niilläkii tuli aekoinaan ajeltua. :-\
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2013, 09:17:17 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Toukokuu 21, 2013, 09:22:20 ap
Vastaus #9

Iiro Ihalin

• Vieras
Vuoden verran on nyt ollut sähkökone käytössä ja olen ollut kyllä tyytyväinen. Koneen merkki on Torqeedo Travel 1003. On hiljainen, saasteeton, taloudellinen, huoleton ja kevyt. LiMa-akun ansiosta akkukin kestää mielettömän kauan, ei ole yhdelläkään reissulla akku loppunut kesken.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2013, 09:25:21 ap kirjoittanut Iiro Ihalin »

Toukokuu 21, 2013, 09:25:38 ap
Vastaus #10

Erkka Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Sähkööki tossa mietiskelin mutta luovuin siitä ku tuossa joessa on loppukestä aika kovaki virtauma niin vähän tehonpuute mietityttää.
Pitää tänää lähtee vähä kierteleen ja kattelee valikoimaa. Nuihin hintoihin ei kyllä itellä haittaa vaikka ei ihan omalle pojalle asti kestäkkää ku tuo paino on saatu nuin alas. Onneksi ihan kaikki ei enää nykypäinä tayttä valurautaa  ;D

Toukokuu 21, 2013, 09:53:25 ap
Vastaus #11

Uula Kuvaja

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Järvellä ja lammella se on nätti semmonen sähkövispilä. Joella ja muissa virtapaikoissa voi tulla hoppu soutaessa apuna... No, tämä tietenkin vain niistä pienistä "kumivenemoottoreista". Joskus eksyin venemessuille, jossa esittelivät (muistaakseni hondan osastolla) kunnollista sähkövispilää. Hyvästi teki pyörrettä vesiastiaan.
Kaverin kanssa pohdittiin, että mitenköhän olis perämoottoriksi sellainen edullinen polttomoottoritrimmeri? Vähän niinku ulkomailla niitä pitkiä härvelitä jolla ajelevat siellä suistoissa. Eihän tuo vaatis kuin trimmeripään tilalle siivet.

Toukokuu 21, 2013, 10:09:16 ap
Vastaus #12

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Kai se trimmeri soveltuisi ihan yhtä hyvin venneen perrään kuin nuo ennenvanahaan moottorisahhaan liitettävät perävetolaetteet.
Mikäpä sen mukavampi kuin painaa ulapalla kuulosuojaimet piässä, harvassa trimmerissä kun pakoputki yltäs pinnan alle vaimentammaan ilimajiähytteisen konneen kiekumista. ::)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 21, 2013, 10:12:27 ap kirjoittanut Pentti Eskelinen »
-pena-

Toukokuu 21, 2013, 10:44:26 ap
Vastaus #13

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Mulla on tuommosten videon alakupuolella näkyviin B 45 Twin ja BF 75 / 100 Hondien uuvet sokkapotkurit 70 -luvulta jossakii jemmassa.
Voisin luopuakkii korvausta vastaan jos joku kippeesti tarviisi.  ::)

https://www.facebook.com/video/video.php?v=183510588378772
-pena-

Toukokuu 21, 2013, 12:34:03 ip
Vastaus #14

Antti Törmälä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mulla ois yks toimiva 4T trimmerin moottori ja 4hp mercuryn riky ym. -...pitäskö yhdistää.

kanootin sais varmaan kulkee hienosti kun laittais trimmeriin siiman tilalle potkurin