Appiukko on ollut vielä 1970-luvulla osa-aikakalastaja Kotkassa. Ko. ukkelin tytär tuumi äsken että ehkä 1950-luvulla näitä on ollut käytössä. Yhdet tommoset polliaiset löytyi anoppilan ulkorakennuksen vintin muhista. Lisää olen kerännyt Norjan reissuilla. Kun kulkee Norjan rannoilla, ja löytää jonkun hylätyn maatuvan rantavajan, kannattaa penkasta vajan nurkalta maata. Sillai olen löytänyt puolen tusinaa polliaista hiekasta. Saako niitä ottaa, miettii joku. Olen päätellyt että koska Norjassa on ko. lasipalloja luultavasti miljoonia, ne rinnastuu siellä tyhjään kaljatölkkiin. Sitäpaitsi minusta on parempi kerätä romulasi maastosta pois, siellä ne ennenpitkää särkyy ja joutuu jonkun eläimen jalkaan.
On muutens muutenkin Norjalaiset hylätyt kalastajatukikohdat ja maatuvat rantatalot mahdottoman kiehtovia paikkoja. Yhdellä rannalla oli hajallaan esim. tosi mahtava Jotulin kamiina. Kaipa sekin jonkun omaisuutta on joten annoin olla sen rauhassa. Pykeijassa juttelin yhden paikallisen miehen kanssa hänen pihallaan olleesta valaan luusta. Niitäkin oisi saanut kaivaa maasta ihan luvan kanssa, mutta ei mahtunu autoon. Off-topic mutta toivottavasti ei häirinny ketään.