Kirjoittaja Aihe: Auttakkee! Tunturin jousikotelon kanssa ongelmia!  (Luettu 6366 kertaa)

Huhtikuu 25, 2013, 18:00:28 ip
Luettu 6366 kertaa

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Voi olla pirun typerä kysymys, mutta mittee mie oon läjänny väärin kun isken Tunzan tulille, niin kytkimen jousikotelo rullautuu irti akselilta? Tulleeko siihen jonkinlainen lukitus? Oon kasannut kytkimen räjäytyskuvan mukaan. Yks kohta korjautuu niin toinen levejää :P

Annettaanpa vähän tarkempia speksejä.. Kyseessä siis 73' kolmevaihteinen kovakromisportti. Tilanne alkoi muuan aika takaperin, kun taistelin tallissa kaasuttimen kanssa. Iskin mopon tulille ja lähin suorittamaan koeajoa säätöjä varten. En kerennyt kuin noin kymmenisen metriä tallin ovelta, kun veto vain loppui ja mopedi sammua tupsahti. Kytkinkopan kiskaisin auki ja kytkinlevyt valahtivat syliini. Missä vika? Olisin hyvin kiitollinen jos joku osaisi neuvoa.

- Jali
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2013, 19:51:53 ip kirjoittanut Jali Luhtaniemi »
Onk' jalompaa taistella miekoin, kirvein
Kuin ajella Jupiterilla sarastukseen
Sinisen autereen saattelemana

Huhtikuu 25, 2013, 20:16:36 ip
Vastaus #1

Jarmo.Peltola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tähtilaatta mutterin alle ja normaali kiristys kuten räjäytykuvasta näkyy
On ilmeisesti jäänyt kootessa kiristämättä

Huhtikuu 25, 2013, 20:58:43 ip
Vastaus #2

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Tähtilaatta on paikoillaan. Onkos tälle jotain suositeltua kiristysmomenttia?

Huhtikuu 25, 2013, 21:02:33 ip
Vastaus #3

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei, tää mikkää ruoska oo tää on Tunturi Taikeri!
Ainakaan vz50n4 moottori "kertoo" millon se on tarpeeksi tiukassa. Eli niin tiukalle kun menee, mutta kuitenkaan ei millään metrin jatkovarrella päällä pomppimalla kiinni.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc
Ken taigerilla ratsastaa, se lannalta haiskahtaa.

Huhtikuu 25, 2013, 22:31:10 ip
Vastaus #4

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Väänsin niin tiukkaan kun käsivoimin järkevästi sain, kuitenkin reippahan kokoisella räikällä. Nyt ainakin vaikuttas kytkin pysyvän kasassa paremmin kuin aikaisemmin, tosin nyt on sytytyksen kans jottain häikkää... Huomenna uus päivä ja uudet kujeet, ja uus operaatio Tunturin kanssa :) Eipähän tule tylsää...

Huhtikuu 26, 2013, 06:12:18 ap
Vastaus #5

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja sitten sytkän kanssa mulla on ollut aivan oma tapa, miten säädän sen. Alkuun pohjalevy keskelle, kokeilee käymään, jos pyörii nätisti, se on siinä, sitten jos ei, niin kärkiä tahi pohjalevyä liikuttelemaan. Tunturin boschit tais olla aika ilkeet jos meinas käret säätää, kun se vauhtipyörä tuppaa olemaan edessä aina :D Mutta elä mittään, et oo varmasti ainoo joka pääsee tunturin kimppuun tänään. Itse meinasin sylinterisarjan, putken ja kait kaasuttimenkin vaihtaa, ilmeisesti kytkinlevytkin olisi vaihtokunnossa vaihteeksi..
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Huhtikuu 26, 2013, 18:42:34 ip
Vastaus #6

lassi paavola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • mopolla pääsee :)
Ja sitten sytkän kanssa mulla on ollut aivan oma tapa, miten säädän sen. Alkuun pohjalevy keskelle, kokeilee käymään, jos pyörii nätisti, se on siinä, sitten jos ei, niin kärkiä tahi pohjalevyä liikuttelemaan. Tunturin boschit tais olla aika ilkeet jos meinas käret säätää, kun se vauhtipyörä tuppaa olemaan edessä aina :D Mutta elä mittään, et oo varmasti ainoo joka pääsee tunturin kimppuun tänään. Itse meinasin sylinterisarjan, putken ja kait kaasuttimenkin vaihtaa, ilmeisesti kytkinlevytkin olisi vaihtokunnossa vaihteeksi..

säädän magneeton välykset käyttäen mig lankaa
1 löysää pohjan ruuvit
2, raota ruuvimeisselillä ja tunge väliin 2 pätkää lankaa
3, kiristä ja nyppää langat pois

itse olen käyttänyt 0.6-0.8mm lankaa kun kampiakselin laakeriklappia puoli-1mm
isompi klappi vaatii isommat välykset

Huhtikuu 26, 2013, 19:21:58 ip
Vastaus #7

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En suosittele mitään sytkän mutu-tuntumalta tai korvakuulolta säätöä. Suosittelen säätöä niin, että ensin katkojan kärkiväli 0,4 miiliin säädetään. Sitten säädetään pohjalevy siihen asentoon, jossa kärjet juuri ja juuri alkavat aueta 2 mm ennen yläkuolohtaa. Magneeton vauhtipyörän ullkokehällä se on n. 22 millimetriä.

Jos säätövara ei riitä pohjalevyssä (ei saa tarpeeksi aikaiselle), sitten suurennetaan katkojan kärkiväliä hieman esim 0,45-0,5 miliiin niin alkaa säätövaraa löytyä pohjalevystä.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 26, 2013, 19:47:08 ip kirjoittanut Teppo Vuorenmaa »
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Huhtikuu 26, 2013, 19:24:56 ip
Vastaus #8

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan tuokin mielipide, mutta mulla on pelannut tosiaan tuo, että kiinnitysruuvit kun on pohjalevyn reikien keskellä ja sitten kärkiväli vaan sopivan tiukalla mututuntumalla  -  pelaa hyvin, tietysti mopot on yksilöitä aina, mutta kolme tigeriä on tolleen saatu pyörimään nätisti ja yks oli jo valmiiksi hyvissä säädöissä.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Huhtikuu 26, 2013, 19:46:20 ip
Vastaus #9

Teppo Vuorenmaa

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mutta mulla on pelannut tosiaan tuo, että kiinnitysruuvit kun on pohjalevyn reikien keskellä ja sitten kärkiväli vaan sopivan tiukalla mututuntumalla  -  pelaa hyvin,

Hyvää tuuriakin mukana. Niin, pelaa hyvin -mutta pelaako täysin optimaalisesti?
Moottorin pärinää ja pauketta jo 40 vuotta!
Kalusto: Husqvarna 4342 vm. 1963 (kunnostettu, rekisterissä), Tunturi Super Sport vm. 1987 (kunnostettu, rekisterissä)

Huhtikuu 26, 2013, 20:41:21 ip
Vastaus #10

Jari Räsänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siitä en osaa sanoa, mutta ei pätki ja ottaa kierroksia ja nopeutta enemmän kun laki sallii. Mutta alkaa aikalailla aiheesta tämä keskustelu lipsumaan.
2-pyöräset:
Tiger 84,85 S,87,87 S
RottaChopperpappis -72
Suzuki s1 80cc

Huhtikuu 27, 2013, 11:54:28 ap
Vastaus #11

Jali Luhtaniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ajan pääni jäädyksiin
Pieni offtopikki ei ikinä haittaa, kuhan keskustelu pyssyy siinä olennaisessa eli mopoissa ;P

Tuon sytkän säätämisen oon opiskellu ja tiedän miten se tapahtuu, pitäs vaan saada aikaseksi kun on autorojektikin nyt meneillään :P